Rukun Islam Lima Tiang Agama Islam


Sebagai umat Islam kita telah diajarkan berkenaan lima rukun Islam sejak kita masih kecil lagi. Rukun ini merupakan tiang atau dasar kepada agama Islam yang menegakkan agama Islam dengan sempurna​​​​.
Di dalam lima rukun ini, terdapat perkara-perkara asas yang wajib dilaksanakan oleh umat Islam yang berkemampuan dan memenuhi syarat sah ibadah tersebut.
Berikut kami kongsikan kepada anda lima rukun yang terdapat dalam rukun Islam dan penerangan berkenaan setiap rukun tersebut. Teruskan pembacaan anda untuk mengetahui lebih lagi.
Apa itu Rukun Islam? Rukun Islam adalah lima perkara dasar dalam Islam, yang dianggap sebagai asas yang wajib bagi orang-orang beriman. Bertepatan dengan sabda Rasulullah di dalam sebuah hadis yang menyatakan:
Sumber: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan – JAWI Lima Rukun Islam Di bawah merupakan senarai rukun Islam yang menjadi asas atau dasar dalam kehidupan umat Islam:
Mengucapkan dua kalimah syahadah. Mendirikan solat lima waktu sehari semalam. Menunaikan zakat. Berpuasa di bulan Ramadan. Mengerjakan haji bagi yang mampu. 1. Mengucap Dua Kalimah Shahadah Syahadah adalah rukun pertama dalam Rukun Islam, yang merupakan pernyataan kepercayaan dalam keesaan Tuhan (Allah) dan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai rasulnya. Syahadah terdiri dari dua kalimah:
Kalimah ini merupakan satu perisytiharan dan pengakuan seseorang individu kepada tauhid dan ketaatan tidak berbelah bagi kepada Allah s.w.t. dan RasulNya. Oleh itu, kalimah ini perlu dilafazkan apabila seseorang itu ingin memasuki agama Islam.
2. Mendirikan Solat Lima Waktu Sehari Semalam. Menunaikan solat lima waktu sehari semalam (Solat Fardhu) merupakan rukun kedua dalam Islam yang wajib dilaksanakan oleh semua umat Islam yang telah memenuhi syarat sah solat.
Solat lima waktu yang telah ditetapkan ialah:
Solat Subuh Solat Zohor Solat Asar Solat Maghrib Solat Isyak 3. Menunaikan Zakat Rukun ketiga adalah menunaikan zakat. Zakat ini dari segi syarak bermakna ibadah yang dilakukan dengan mengeluarkan sebahagian daripada harta yang tertentu kepada golongan tertentu apabila cukup syarat-syaratnya.
Zakat ini merupakan satu ibadah fardhu ain bagi orang Islam yang memenuhi syarat-syarat wajib. Hukum melakukannya adalah wajib, dan tidak boleh ditinggalkan oleh orang Islam yang mampu.
Berikut merupakan jenis-jenis zakat yang perlu dibayar bagi yang mampu:
4. Berpuasa di Bulan Ramadan Ibadah puasa di bulan Ramadan merupakan ibadah wajib yang terdapat di dalam salah satu rukun ini. Ia wajib dilaksanakan oleh umat Islam yang telah memenuhi syarat wajib puasa selama 30 hari di bulan Ramadan.
Kewajiban berpuasa ini telah dinyatakan oleh Allah S.W.T dalam surah Al-Baqarah di bawah:
5. Mengerjakan Ibadah Haji Bagi Yang Mampu. Sama seperti ibadah-ibadah yang lain, ibadah kelima ini juga merupakan salah satu ibadah dalam rukun Islam yang perlu dilaksanakan jika kita mampu dari segi kewangan dan fizikal sahaja.
Hal ini demikian kerana, untuk melaksanakan ibadah ini, kita perlu mengunjungi kota Mekah dan Madinah di Arab Saudi pada bulan Zulhijah untuk melaksanakannya. Oleh itu bagi anda yang tidak mampu dari segi kewangan hukum melaksanakan ibadah haji ini akan menjadi sunnah buat anda.
Tetapi, bagi anda yang tidak mampu secara fizikal, anda boleh menunaikan ibadah ini dengan bantuan orang lain iaitu dengan melakukan badal haji.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/rukun-islam/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rukun-islam

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menghina Agama Islam

Menghina Agama Islam

papar berkaitan - pada 12/1/2024 - jumlah : 162 hits
PENGANUT AGAMA ISLAM AKAN BANGKIT TANPA HASUTANCAMPUR TANGAN ORANG KAFIR TERHADAP ISLAM SEBENARNYA SUATU PENGHINAANORANG KAFIR TIADA SEBAB UNTUK CAMPUR TANGAN TERHADAP ISLAM KENYATAAN ORANG KAFIR ITU SEOLAH OLAH ISLAM ITU TERSANGAT LEMAHAPA...
Arauc Rias House By Alexandra Lima Demenighi Rodrigo Vargas Souza In Brazil

Arauc Rias House By Alexandra Lima Demenighi Rodrigo Vargas Souza In Brazil

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 105 hits
Project Arauc rias House Architects Alexandra Lima Demenighi Rodrigo Vargas Souza Location Rio Rufino Brazil Area 1 614 sf Year 2023 Photographs by Mauro Goulart Arauc rias House by Alexandra Lima Demenighi Rodrigo Vargas Souza This The pos...
Paling Buntu Pilih Sarapan Anak Sekolah Doktor Sarankan Lima Resipi Mudah Ni Saja Simple

Paling Buntu Pilih Sarapan Anak Sekolah Doktor Sarankan Lima Resipi Mudah Ni Saja Simple

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 174 hits
Apa menu yang ada pilih untuk anak anak ke sekolah setiap pagi Masak nasi lemak pasta atau roti dan bijiran sahaja untuk anak Semua ini selalu buat ibu buntu memikirkan yang terbaik untuk anak Menurut perkongsian Dr Mazliana Mazlan sarapan ...
Lima Malam Doa Tidak Ditolak Satunya Malam Awal Rejab

Lima Malam Doa Tidak Ditolak Satunya Malam Awal Rejab

papar berkaitan - pada 14/1/2024 - jumlah : 172 hits
Ada pendapat mengatakan tentang malam malam yang jika seseorang itu berdoa maka doanya tidak akan ditolak oleh Allah SWT iaitu malam Jumaat malam Aidiladha malam Aidilfitri malam awal Rejab dan malam Nisfu Syaaban Sebenarnya tentang lima ma...
Bangunan Runtuh Di Seremban Lima Cedera Bangunan Runtuh

Bangunan Runtuh Di Seremban Lima Cedera Bangunan Runtuh

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 124 hits
NOR AINNA HAMZAHSEREMBAN Lima individu warga tempatan yang merupakan pekerja pemasangan solar panel cedera dalam kejadian runtuhan bumbung bangunan di Pusat Komersial Oakland di sini tengah hari tadi Dalam kejadian kira kira pukul 1 05 teng...
Lima Daerah Di Sumsel Terendam Banjir Kabupaten Ini Terparah Hingga 2 Meter

Lima Daerah Di Sumsel Terendam Banjir Kabupaten Ini Terparah Hingga 2 Meter

papar berkaitan - pada 14/1/2024 - jumlah : 123 hits
Hujan deras beberapa hari terakhir mengakibatkan lima kabupaten dan kota di Sumatera Selatan terendam banjir
Mahathir Anak Saya Diugut Akan Dipenjara Lima Tahun

Mahathir Anak Saya Diugut Akan Dipenjara Lima Tahun

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 117 hits
MalaysiakiniBekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad menempelak kerajaan yang dituduhnya melakukan kezaliman terhadap musuh politik Anak saya didakwa dengan ugutan jikalau dia buat apa apa tindakan yang pendakwa anggap bertentangan dengan ...
Kanak Kanak Lima Tahun Maut Terjatuh Dalam Parit

Kanak Kanak Lima Tahun Maut Terjatuh Dalam Parit

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 117 hits
JOHOR BAHRU Seorang kanak kanak lelaki ditemukan meninggal dunia selepas dipercayai terjatuh ke dalam parit sebelum dihanyutkan arus di Lorong Cempaka Batu 18 Kampung Sungai Tiram di sini malam tadi Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Johor Ja...
Rm370bil Unseen Cost Of Women S Unpaid Work At Home

Dulu Kata Yifdin Baik Benarkan Keluar Kwsp Bila Habia Keriau Salahkan Orang

How Are Candidates In Sg Bakap Faring

Court Upholds Lecturer S Sacking For Letting Absent Students Pass Exam

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Woiiii Kenduri Kahwin Lagi Ramai

Akaun Media Sosial Rasmi Pejabat Sultan Pahang Hanya Di Bawah Nama Kesultanan Pahang

Aeon Berkolaborasi Dengan Kewpie Tambah Keenakan Rangkaian Produk Aeon Delicatesen



Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai


Panduan Komprehensif Mengenai Reka Bentuk Dan Percetakan Kotak Makanan Untuk Meningkatkan Penjenamaan Produk Anda

Rezeki Terima Payment Google Adsense Di Blog Cik Matahariku

Sebenarnya Rakyat Di Malaysia Kebanyakannya Tertekan

Salam Isnin

Filem Hantu Telur Kampung

Mubai Untuk Apa Aku Disini Chord