Rotavirus Penyebab Utama Cirit Birit Membawa Maut Penting Beri Anak Vaksin Rotavirus


Jangkitan gastroenteritis Rotavirus adalah penyebab utama cirit-birit berlarutan untuk bayi dan kanak-kanak berumur 5 tahun ke bawah. Ia menyebabkan hampir kematian 215,000 kanak-kanak bawah 5 tahun setahun seluruh dunia dan 1 daripada 50 kanak-kanak yang dijangkit dimasukkan ke hospital untuk rawatan. Vaksin Rotavirus amat berkesan untuk mengurangkan sehingga 90% risiko jangkitan rotavirus yangs serius.
Jangkitan Rotavirus adalah jangkitan utama yang menyebabkan cirit-birit di kalangan kanak-kanak berumur 5 tahun ke bawah (risiko tertinggi di bawah 2 tahun).

1. Perlukah saya memberikan vaksin Rotavirus kepada anak saya? Apakah keberkesanannya?
Vaksin rotavirus yang digunakan sekarang sudah berada di pasaran sejak tahun 2006 lagi. Kajian mendapati kedua-dua vaksin dapat mengurangkan risiko masuk wad untuk jangkitan cirit-birit (sehingga 50 – 80%), kes jangkitan Rotavirus untuk semua tahap dalam 50 – 65% dan kes jangkitan Rotavirus yang serius sehingga 90%. Ini bermaksud kira-kira 9 daripada 10 kanak-kanak yang mendapat vaksin ini akan dilindungi daripada jangkitan Rotavirus yang teruk.
Vaksin ini turut disyorkan oleh World Health Organization (WHO) untuk dimasukkan dalam Program Imunisasi Kebangsaan untuk semua negara di seluruh dunia. Setakat ini, terdapat 98 buah negara yang telah dimasukkan untuk program imunisasi kebangsaan termasuklah negara Thailand (dalam proses kajian ) tetapi untuk Malaysia, walau bagaimanapun, hanya dibekalkan dalam sektor swasta sebagai vaksin pilihan.
2. Apakah jenis vaksin Rotavirus yang terdapat di pasaran?
Di Malaysia, terdapat dua jenis vaksin Rotavirus yang diluluskan dan hanya didapati di klinik mahupun hospital swasta.
a. Rotarix, RV1 (dari GlaxoSmithKline, Belgium)
Harga lebih mahal, tetapi hanya memerlukan 2 dos dengan jarak sekurang-kurangnya 4 minggu.
b. Rotateq, RV5 (dari Merck & Co. Inc., USA)
Harga lebih murah, tetapi memerlukan 3 dos dengan jarak sekurang-kurangnya 4 minggu antara dos.
Kedua-dua vaksin ini mempunyai kadar keberkesanan yang hampir sama dan hanya berbeza dari segi kos dan bilangan dos yang diperlukan. Selepas anak anda memulakan salah satu vaksin ini, adalah dinasihatkan untuk melengkapkannya sama ada 2 atau 3 dos mengikut jenis vaksin Rotavirus yang diberikan.

3. Bilakah umur yang sesuai untuk diberi vaksin Rotavirus?
Untuk kedua-dua vaksin adalah disyorkan untuk mendapatkannya seawal umur 6 minggu. Saya sentiasa menyarankan ibu bapa untuk membawa anaknya untuk ke klinik pada umur 6 minggu untuk vaksin Rotavirus, vaksin pneumococcal dan vaksin 6 serangkai (HepB, HiB, IPV, DTaP) sekali.
Untuk Rotarix (RV1), dos pertama hanya boleh diberikan sebelum 20 minggu (5 bulan) manakala Rotateq (RV5) pula dos pertama hanya boleh diberikan sebelum 15 minggu (3 bulan setengah) dan dos seterusnya perlu diberikan sebelum umur 24 minggu dan 32 minggu masing-masing.
Risiko untuk mendapat jangkitan Rotavirus akan mula bertambah bermula umur 12 minggu apabila antibodi daripada ibu semakin berkurangan. Jadi, adalah disarankan untuk mendapatkan vaksin Rotavirus seawal mungkin untuk mendapatkan perlindungan yang terbaik untuk anak.
4. Bagaimana vaksin ini diberikan?
Vaksin ini diberikan melalui mulut (secara oral) dan bukannya suntikan. Dos berbeza antara 2 vaksin tersebut antara 1.5ml hingga 2ml dan senang semakan oleh kebanyakan bayi tanpa masalah. Adalah digalakkan ubat diberikan ke dalam mulut, berdekatan dengan pipi bayi untuk mengelakkan bayi muntah dan batuk. Bayi tidak perlu puasa dan dapat menyusu susu ibu seperti biasa sebelum dan selepas vaksin diberikan.
5. Bolehkan vaksin ini diberikan dengan vaksin yang lain?
Vaksin suntikan yang lain pada umur vaksin rotavirus diberikan adalah selamat untuk diberikan bersama kecuali Oral polio vaksin yang tidak disarankan untuk diberikan Bersama tetapi ia tidak digunakan di Malaysia lagi.
6. Apakah kesan sampingan untuk vaksin Rotavirus?
Kesan sampingan jarang berlaku dan tidak serius. Kebiasaannya cirit-birit, sakit perut, dan muntah yang tidak serius dan demam jarang berlaku. Untuk vaksin Rotavirus sebelum ini sentiasa dikaitkan dengan peningkatan risiko usus tersumbat (intussusception) dan tidak berlaku lagi dengan vaksin rotavirus yang baru selepas tahun 2006.
7. Siapakah yang tidak digalakkan untuk mendapatkan vaksin Rotavirus?
a. Bayi dengan masalah kurang daya pertahanan seperti Severe Combined Immunodeficiency (SCID)
b. Bayi dengan masalah usus yang tidak dirawat dan cenderung untuk mendapat penyakit usus tersumbat seperti Merkel’s Diverticulum
c. Mempunyai sejarah usus tersumbat (Intussusception)
d. Mempunyai alahan serius dengan vaksin yang sama sebelum ini
e. Demam tinggi atau cirit-birit/ muntah (ditunda sehingga penyakit sembur)
8. Adakah anak saya tidak akan dijangkiti cirit-birit selepas diberikan vaksin ini?
Vaksin untuk Rotavirus tidak mencegah jangkitan ini 100% tetapi dapat mengurangkan sehingga 90% untuk kes jangkitan rotavirus yang serius. Selepas vaksinasi, kebanyakan jangkitan Rotavirus adalah kurang serius dan risiko untuk masuk wad dapat dikurangkan. Selain itu, selain Rotavirus terdapat juga kuman-kuman virus dan bakteria lain yang dapat menyebabkan cirit-birit.
Akan tetapi, jangkitan Rota Virus adalah yang paling serius untuk kanak-kanak di bawah umur 5 tahun dan risiko jangkitan dapat dikurangkan banyak dengan vaksin ini.
Ibu-bapa turut perlu menjaga kebersihan anak terutamanya semasa menukar lampin, sebelum dan selepas makan atau menyediakan makanan dan minuman.
Penyakit gastroenteritis Rotavirus membunuh kira-kira 215,000 kanak-kanak bawah usia lima tahun seluruh dunia setiap tahun. Vaksin untuk Rotavirus adalah satu-satunya cara yang terbukti untuk mencegah penyakit ini.
“With Passion, We Treat, We Guide and We Prevent”
Sumber:
DR LIM WEE YI
Pakar Kanak-kanak
SALAM Senawang Specialist Hospital, Seremban
 
 
 

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom. Klik DAFTAR segera!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

 
 
The post Rotavirus Penyebab Utama Cirit Birit & Membawa Maut, Penting Beri Anak Vaksin Rotavirus appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/rotavirus-penyebab-utama-cirit-birit-membawa-maut-penting-beri-anak-vaksin-rotavirus-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cirit Birit Sampai 4 5 Kali Sehari Anak Positif Rotavirus Mua Bellaz Tak Lena Tidur Susah Hati

Cirit Birit Sampai 4 5 Kali Sehari Anak Positif Rotavirus Mua Bellaz Tak Lena Tidur Susah Hati

papar berkaitan - pada 11/11/2022 - jumlah : 157 hits
Ibu mana yang tidak bimbang dan mampu melelapkan matanya bila mana anak yang sakit dan terpaksa dimasukkan ke hospital MUA yang cukup dikenali MUA Bellaz turut berdepan hal yang sama bila mana anak ketiganya terpaksa dimasukkan ke hospital ...
Teruja Nak Bagi Anak Makan Tapi Tak Boleh Main Bagi Je Silap Kenal Protien Pada Anak Boleh Membawa Maut

Teruja Nak Bagi Anak Makan Tapi Tak Boleh Main Bagi Je Silap Kenal Protien Pada Anak Boleh Membawa Maut

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 328 hits
Semua mommies excited bila anak dah cecah 6 bulan sebab anak dah boleh makan yeayyy Dalam mimpi pun dah start nak plan nak bagi baby makan apa Tapi sebab baby masih lagi kecil usus masih belum matang sepenuhnya dan perlu ambil langkah langk...
Door Gift Comel Untuk Birthday Party Anak Simple Comel Yang Penting Jimat Kos

Door Gift Comel Untuk Birthday Party Anak Simple Comel Yang Penting Jimat Kos

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 113 hits
Mencari idea sebagai cenderahati untuk majlis hari jadi anak memang memeningkan Selain memikirkan kos sebagai keutamaan barangan yang dipilih juga harus cepat selain comel dan menjadi kesukaan anak anak Idea ringkas tapi comel menggunakan c...
Kena Atasi Kalau Anak Anak Suka Bergaduh Kalau Tak Sampai Ke Besar Anak Jadi Penting Diri

Kena Atasi Kalau Anak Anak Suka Bergaduh Kalau Tak Sampai Ke Besar Anak Jadi Penting Diri

papar berkaitan - pada 19/11/2022 - jumlah : 161 hits
Adik bak sini Abang punya tu Abang minta dari adik Tak boleh Ni adik punya juga Wekk Adik menjelir lidah Bak la sini Kalau tak tumbuk adik Abang berang Tumbukla kalau berani Adik mencabar sambil melarikan diri Bingitla rumah tu kejap bila s...
Yang Penting Khidmat Calon Ph Bidas Sentimen Anak Tempatan Di Bagan Datuk

Yang Penting Khidmat Calon Ph Bidas Sentimen Anak Tempatan Di Bagan Datuk

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 142 hits
freemalaysiatoday com November 8 2022 6 24 PMShamsul Iskandar Md Akin berkata Ahmad Zahid Hamidi perlu membuka ruang kepada golongan muda untuk menerajui Bagan Datuk dan beliau perlu fokus kepada kes mahkamah dihadapinya BAGAN DATUK Calon P...
Tragedi Pru Suami Isteri Maut Selepas Selesai Mengundi Anak 3 Tahun Patah Kaki

Tragedi Pru Suami Isteri Maut Selepas Selesai Mengundi Anak 3 Tahun Patah Kaki

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 195 hits
Sepasang suami isteri maut manakala anaknya berusia tiga tahun patah kaki apabila kereta dinaiki mereka terlibat kemalangan selepas pasangan itu selesai mengundi dalam kejadian di Kilometer 46 Jalan Johor Bahru Mersing pada Sabtu Ketua Poli...
Ibu Ini Kongsi Cara Bermain Dengan Bayi Boleh Rangsang Perkembangan Otak Anak

Ibu Ini Kongsi Cara Bermain Dengan Bayi Boleh Rangsang Perkembangan Otak Anak

papar berkaitan - pada 14/11/2022 - jumlah : 163 hits
Setiap ibu bapa pastinya mahukan anak bijak kan Ada cara yang boleh dilakukan untuk merangsang perkembangan otak bayi confirm si kecil banyak akal selepas ini Paling penting penglibatan ibu ayah dalam merangsang perkembangan otak anak anak ...
Rugi Tak Jadikan Ikan Makanan Wajib Dalam Menu Anak Bagus Untuk Sel Otak Mereka

Rugi Tak Jadikan Ikan Makanan Wajib Dalam Menu Anak Bagus Untuk Sel Otak Mereka

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 88 hits
Ikan ialah salah satu makanan utama dalam hidangan harian kita Ikan mengandungi banyak nutrien yang membawa banyak manfaat kepada kesihatan manusia Hampir setiap individu sedar akan khasiat ikan kepada kesihatan tubuh Walau bagaimanapun han...
Elak Tiga Jenis Makanan Ni Bila Anak Batuk Berkahak Sedutlah Kahak Biar Anak Lega

Elak Tiga Jenis Makanan Ni Bila Anak Batuk Berkahak Sedutlah Kahak Biar Anak Lega

papar berkaitan - pada 14/11/2022 - jumlah : 108 hits
Anak batuk lagi lagi dengan kahak yang banyak pastinya buat mereka rasa tidak selesa Malah tidurnya juga terganggu sepanjang malam Cuba usahakan pelbagai cara untuk meredakan batuk anak Antara salah satu alat penyedut nasal aspirator ini ba...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik