Rosmah Mohon 17 Kes Pengubahan Wang Haram Dipindahkan Ke Mahkamah Tinggi


KUALA LUMPUR: Isteri kepada bekas Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor mengemukakan permohonan bagi memindahkan 17 kes melibatkan pengubahan wang haram dan gagal mengisytihar pendapatannya kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamat Tinggi.
Peguam Datuk Geethan Ram Vincent, yang mewakili Rosmah, 67, berkata demikian kepada media selepas pengurusan kes dalam kamar di hadapan Timbalan Pendaftar, Nur Ain Mustapa.
“Timbalan Pendakwaraya Awam, Datin Nurshuhaida Zainal Azahar tidak membantah kepada permohonan itu tetapi mereka (pendakwaraya) akan menjawab kepada afidavit kami,” katanya.
Sementara itu, Datuk K. Kumaraendran yang juga bertindak bagi pihak Rosmah berkata, permohonan itu dikemukakan pada minggu lepas memandangkan kes itu melibatkan butiran undang-undang dan Mahkamah  Tinggi adalah tempat yang terbaik untuk memutuskan mengenai isu ini.
“Permohonan itu akan didengar di hadapan hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan Mohd Ghazali  Khamis ini,” kata Kumaraendran dan menambah bahawa Rosmah tidak hadir semasa prosiding hari ini.
Pada 4 Okt, Rosmah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas 12 pertuduhan  pengubahan wang haram membabitkan RM7,097,750, dan lima pertuduhan kerana gagal mengisytihar  pendapatan beliau kepada LHDN.
Atas pertuduhan pertama daripada lapan pertuduhan itu, Rosmah didakwa terbabit dalam pengubahan wang haram dengan terbabit terus dalam transaksi berkenaan yang membabitkan hasil daripada aktiviti menyalahi undang-undang berjumlah RM1.1 juta yang dideposit ke dalam akaun beliau (nombor 100020000058)  di Affin Bank Berhad.
Rosmah didakwa melakukan kesalahan itu di Affin Bank Berhad, cawangan Bangunan Getah Asli, Lantai Bawah, 148 Jalan Ampang di sini antara 4 Dis, 2013 dan 8 Jun, 2017.
Pertuduhan itu dibuat di bawah Seksyen 4(1) (a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) undang-undang yang sama, yang menyediakan maksimum RM5 juta atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya, jika didapati bersalah.
Bagi pertuduhan kesembilan hingga ke-12, Rosmah didakwa terbabit secara terus bagi 227 transaksi membabitkan hasil daripada aktiviti menyalahi undang-undang berjumlah RM5,997,750.00 yang dideposit ke dalam akaun Affin Bank Berhad yang dimiliki beliau.
Beliau didakwa di bawah Seksyen 4(1) (a) akta yang sama, yang membawa hukuman penjara  sehingga 15 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai daripada hasil aktiviti menyalahi undang-undang atau RM5 juta, yang mana satu tinggi, jika didapati bersalah.
Rosmah mengaku tidak bersalah terhadap lima pertuduhan gagal mengemukakan pendapatan  beliau kepada Ketua Pengarah LHDN.
Ianya adalah bagi pertuduhan ke-13 hingga 17 di mana beliau didakwa terbabit secara langsung  dalam transaksi membabitkan hasil daripada aktiviti menyalahi undang-undang apabila  gagal  mengemukakan pendapatannya berjumlah RM7,097,750.00 yang didepositkan ke dalam akaun Affin Bank Berhad bernombor 100020000058 yang dimiliki beliau antara 4 Dis, 2013 dan 8 Jun 8, 2017.
Seksyen 77(1) Akta Lembaga Hasil Dalam Negara 1967 memerlukan beliau mengemukakan  hasil pendapatan beliau bagi tahun taksiran 2013 hingga 2017 kepada Ketua Pengarah LHDN pada atau sebelum 30 April,  2014, 2015, 2016, 2017 dan 2018 tanpa alasan munasabah mengikut Seksyen 112 undang-undang berkenaan.
Beliau didakwa melakukan semua kesalahan itu di Lembaga Hasil Dalam Negara, Kompleks Bangunan Kerajaan, Jalan Tuanku Abdul Halim di sini antara 1 Mei, 2014 dan 1 Mei, 2018.
Bagi pertuduhan ke-13, Rosmah didakwa di bawah Seksyen Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 dan di bawah Seksyen 4(1) undang-undang yang sama, yang membawa kepada denda maksimum RM5 juta atau penjara maksimum lima tahun, atau kedua-dua sekali, jika didapati bersalah.
Bagi pertuduhan ke-14 hingga ke-17 dibuat di bawah Seksyen 4(1) (a) Akta Pencegahan Pengubahan  Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram  2011 boleh  dihukum di bawah Seksyen 4(1) undang-undang yang sama, yang menyediakan penjara sehingga 15 tahun  dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai yang sama daripada hasil aktiviti haram  atau RM5 juta, yang mana lebih tinggi, jika didapati bersalah.
The post Rosmah Mohon 17 Kes Pengubahan Wang Haram Dipindahkan Ke Mahkamah Tinggi appeared first on MySuara.Net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mysuara.net/berita/rosmah-mohon-17-kes-pengubahan-wang-haram-dipindahkan-ke-mahkamah-tinggi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hasanah Pendakwa Raya Serah 46 Dokumen Kes Pecah Amanah Wang Kerajaan Rm50 4 Juta

Hasanah Pendakwa Raya Serah 46 Dokumen Kes Pecah Amanah Wang Kerajaan Rm50 4 Juta

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 254 hits
Najib Razak menafikan memberi arahan Hasanah menulis surat kepada CIA bagi menyokong BN Hasanah tidak didakwa kes surat CIA sebaliknya didakwa salahguna dana PRU14 Foto Sinar Harian KUALA LUMPUR Pihak pendakwaan sudah menyerahkan kepada pem...
Kes Bunuh Pegawai Jaip Mahkamah Persekutuan Kekalkan Hukuman Mati Terhadap Pengikut Tuhan Harun

Kes Bunuh Pegawai Jaip Mahkamah Persekutuan Kekalkan Hukuman Mati Terhadap Pengikut Tuhan Harun

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 529 hits
PUTRAJAYA Dua pengikut Tuhan Harun akan dihukum gantung sampai mati kerana membunuh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Pahang pada 2013 Ini berikutan keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini yang menolak rayuan...
Rosmah Ditahan Sprm Kes Solar

Rosmah Ditahan Sprm Kes Solar

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 284 hits
Isteri Najib Razak Rosmah Mansor disiasat SPRM bagi kes penyelewengan projek tenaga solar hibrid di sekolah sekolah di Sarawak Foto Free Malaysia Today PUTRAJAYA Datin Seri Rosmah Mansor tiba di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Mal...
Polis Pemandu Lori Rugi Ditipu Wang Jamin Kes Langgar Lari

Polis Pemandu Lori Rugi Ditipu Wang Jamin Kes Langgar Lari

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 275 hits
KUANTAN Seorang pemandu lori kerugian RM2 000 selepas diarahkan membayar wang jamin bagi siasatan kes langgar lari seorang remaja yang tidak wujud semalam Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang Supt Mohd Wazir Mohd Yusuf berkata ma...
Pac Tangguh Siasatan Semula 1mdb Sehingga Kes Mahkamah Selesai

Pac Tangguh Siasatan Semula 1mdb Sehingga Kes Mahkamah Selesai

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 252 hits
Ronald Kiandee berkata PAC akan memulakan prosiding ke atas Laporan Pengauditan 1MDB pada minggu pertama Disember ini dengan memanggil Ambrin Buang sebagai saksi pertama KUALA LUMPUR Jawatankuasa Kira kira Wang Negara menangguhkan siasatan ...
Rosmah Rizal Mansor Bakal Dituduh Kes Seleweng Dana Projek Solar Rm1 5 Bilion

Rosmah Rizal Mansor Bakal Dituduh Kes Seleweng Dana Projek Solar Rm1 5 Bilion

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 356 hits
Isteri bekas Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor dijangka berdepan tuduhan baharu kali ini membabitkan siasatan terhadap projek solar hibrid bagi sekolah di Sarawak Difahamkan Rosmah akan menghadapi beberapa pertuduhan di mahkamah dala...
Rosmah Tiba Di Sprm Beri Keterangan Kes Penyelewengan Panel Solar Sekolah Di Sarawak

Rosmah Tiba Di Sprm Beri Keterangan Kes Penyelewengan Panel Solar Sekolah Di Sarawak

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 236 hits
JUNHAIRI ALYASA 14 November 2018 11 43 AM PUTRAJAYA Isteri bekas Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor tiba di Kompleks Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
Mahkamah Persekutuan Sampaikan Keputusan Kes Bin Abdullah Minggu Depan

Mahkamah Persekutuan Sampaikan Keputusan Kes Bin Abdullah Minggu Depan

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 303 hits
THE MALAYSIAN TIMES PUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan menetapkan Khamis depan untuk menyampaikan keputusan dalam kes rayuan Jabatan Pendaftaran Negara dan dua pihak lagi berhubung sama ada anak orang Islam yang dilahirkan di luar nikah boleh d...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing