Rombak Kabinet Selepas Prn Sampai Masanya Pmx Singkir Anak Murid


agendaily.com14/08/2023
Anwar atas pentas UMNO bersama anak muridnya, Zahid semasa Perhimpunan Agung UMNO 2023. Foto kredit Astro Awani
Keputusan Pilihan Raya Negeri (PRN) 2023 pada Sabtu adalah kayu pengukur kepada kerajaan campuran yang diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama-sama UMNO yang menjadi rakan sekutu kepada Pakatan Harapan (PH).

PRN 2023 adalah ujian pertama dihadapi Perdana Menteri sejak dilantik pada November 2022 lalu dan ia adalah isyarat jelas rakyat menolak kerajaan campuran yang melantik kleptokrat sebagai anggota Kabinet, khususnya daripada UMNO.

Keputusan di enam negeri adalah manifestasi jelas orang Melayu menolak secara total kerajaan campuran yang terdapat menterinya dilantik dikalangan mereka yang ada kes mahkamah, malah dilihat bersikap berlembut dengan prinsip integriti yang selama ini mereka perjuangkan.

Di Kedah, Kelantan dan Terengganu menyaksikan UMNO semakin hampir tinggal batu nisan sahaja, sementara di Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang hanya tinggal nyawa-nyawa ikan sahaja.

Formula kerajaan campuran menerima UMNO sebagai rakan politik tidak memberi sebarang nilai tambah sebaliknya memberi kesan yang lebih buruk apabila tiga negeri yang selama ini dilihat deposit tetap tetapi kini sudah hilang banyak kerusi.

Di Selangor, kejayaan Perikatan Nasional (PN) memenangi 22 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah satu pencapaian yang sangat luar biasa dan ia menjadi manifestasi suara orang Melayu secara keseluruhannya menolak gabungan kerajaan campuran yang sedang memerintah negara.

Keputusan tercorot diperoleh UMNO selaku parti tertua dalam politik negara adalah satu pencapaian yang sangat memalukan dan mereka perlu mengambil langkah drastik untuk memulihkan parti tersebut.

Jangkaan UMNO kononnya jika mereka berada dalam kerajaan campuran akan dapat memulihkan keyakinan rakyat adalah meleset sama sekali, malah rakyat sekali lagi menolak mereka pada PRN 2023.

UMNO kini ibarat “sudah jatuh ditimpa tangga” selepas mengalami kekalahan demi kekalahan yang memalukan pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) lalu.

Hakikatnya, UMNO tidak akan dapat dipulihkan selagi Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi masih berkuasa dan membuat keputusan mengikut sesuka hatinya.

Kini terpulang kepada Anwar untuk menilai kerajaan campurannya sama ada mahu merombak Kabinet atau hanya duduk diam tanpa berbuat apa-apa.

Realitinya, rakyat sudah memberi isyarat jelas menolak kerajaan campuran bersama UMNO dengan hasil keputusan PRN 2023 pada Sabtu lalu.

Anwar mempunyai pilihan sama ada membuang anak muridnya daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri dan membuktikan dirinya seorang berintegriti seperti yang dilaungkan selama ini.

Tidak ada gunanya memegang tampuk kuasa tetapi di mata rakyat kerajaan campuran yang dibentuk hanya sekadar mahu memenuhi nafsu kelompok tertentu yang terpalit dengan salah guna kuasa dan rasuah.

Rombakan Kabinet adalah jalan terbaik untuk memulihkan kembali keyakinan rakyat dan ia perlu dilakukan segera sebelum terlambat sehingga mengakibatkan kekalahan lebih teruk pada PRU-16 nanti


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/08/rombak-kabinet-selepas-prn-sampai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersatu Lebih Terjejas Selepas Prn Faiz

Bersatu Lebih Terjejas Selepas Prn Faiz

papar berkaitan - pada 10/8/2023 - jumlah : 129 hits
Al Abror Mohd Yusuf Haspaizi ZainKetika detik hari mengundi semakin hampir bekas pemimpin kanan Bersatu menjangkakan langkah diambil PN mendepani pilihan raya negeri tidak akan membawa hasil seperti yang diharapkan Menurut Dr Muhammad Faiz ...
Kerajaan Perpaduan Dijamin Lebih Kukuh Selepas Prn Pm

Kerajaan Perpaduan Dijamin Lebih Kukuh Selepas Prn Pm

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 131 hits
Kejayaan Pakatan Harapan dan BN mengekalkan kerajaan di 3 negeri bakal menghilangkan terus cita cita Perikatan Nasional untuk menarik keluar mana mana parti komponen bagi menumbangkan Kerajaan Perpaduan sebagaimana yang mereka yakinkan kepa...
Lingkaran Politik Kebencian Selepas Prn

Lingkaran Politik Kebencian Selepas Prn

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 206 hits
Al Abror Mohd Yusuf Done kata seorang lelaki pertengahan baya sebagai kapsyen mengiringi dua tiga keping gambarnya di media sosial satu undi untuk Islam Dia seorang kakitangan sebuah agensi kerajaan negeri yang terlibat dalam pilihan raya n...
Warna Kulit Fizikal Jauh Beza Dengan Anak Lain Selepas 1 Tahun Baru Ibu Sedar Bayi Tertukar

Warna Kulit Fizikal Jauh Beza Dengan Anak Lain Selepas 1 Tahun Baru Ibu Sedar Bayi Tertukar

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 196 hits
Seorang wanita di Bogor Indonesia mendakwa bayi yang ditatang bagai minyak yang penuh selama setahun bukan anak kandungnya Siti Mauliah mengesyaki bayinya tertukar akibat kecuaian petugas kesihatan selepas bersalin di Hospital Sentosa di Ke...
Sekolah Khusus Anak Keluarga Paling Miskin Dirancang Pmx

Sekolah Khusus Anak Keluarga Paling Miskin Dirancang Pmx

papar berkaitan - pada 6/8/2023 - jumlah : 246 hits
KEPALA BATAS Kerajaan berhasrat memperkenalkan konsep jenis sekolah baharu yang menyasarkan anak kepada golongan paling miskin di negara ini kata Datuk Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri berkata pelaksanaan sekolah berkenaan akan berpanduka...
Pengalaman Buasir Selepas Bersalin Anak Ke 6

Pengalaman Buasir Selepas Bersalin Anak Ke 6

papar berkaitan - pada 3/8/2023 - jumlah : 174 hits
Pengalaman buasir selepas bersalin anak ke 6 Pengalaman bersalin anak ke 6 ni macam macam ya dugaan dan cabaran Awal awal mengandung memang mabuk Diuji dengan dan doctor bagitau chances baby nak survive 50 50 Allahuakbar memang sedih sangat...
Pelangi Selepas Hujan Shuhada Bawa Anak Bercuti Ke Jepun Ramai Tumpang Gembira

Pelangi Selepas Hujan Shuhada Bawa Anak Bercuti Ke Jepun Ramai Tumpang Gembira

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 186 hits
Selepas kemelut rumahtangga yang berpanjangan akhirnya bekas isteri pelakon Hafidz Roshdi mengorak langkah bahagia bersama anak anak dengan bercuti ke luar negara Menerusi Instagramnya Shuhada tampil berkongsi momen indahnya bersama dua ana...
Suara Anak Muda Semakin Nyaring Didengar Dalam Prn

Suara Anak Muda Semakin Nyaring Didengar Dalam Prn

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 193 hits
Dalam PRU 2018 calon kali pertama DAP Jamaliah Jamaluddin menang kerusi DUN Bandar Utama Selangor dengan majoriti 34 679 atau meraih 90 4 undi dalam pertandingan tiga penjuru hingga lawannya hilang wang pertaruhan Cantik dan terpelajar deng...
Drama Genesis

Dissatisfied Chinese Reluctant To Vote Says Analyst

The J Seri Alam Bawa Konsep Kontainer Food Court Santai Ke Johor Bahru

Kegagalan Yang Bukan Untuk Ditangisi

Speed Read A Ducati Streetfighter Inspired By The Mandalorian And More

Welcoming The Creation Of Beauty With Huawei S Latest Line Of Innovation

Individualized Education Tailoring The Montessori Curriculum For Your Child

Moomoo My Aplikasi Beli Saham Malaysia Us Mudah Murah



Info Sinopsis Pelakon Drama Berepisod Bawah Payung Awan Viu Malaysia Musim 1 2

Biodata Terkini Datin Che Puan Norjuma Habib Mohamed Bekas Isteri Nazim Razak Yang Selepas Bercerai Katanya Dah Kahwin Dan Bersuami Tapi Dengan Siapa

8 Fakta Biodata Scha Elinnea Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Jazmy Juma Khan

Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia


Transform Your Outdoors Simple Tips To Boost Curb Appeal With Sheds And Garages

Indian Community Not Neglected By Govt Says Anwar

Liew To Head Sabah Pkr Political Bureau

Death Penalty Moratorium Creates Limbo Move Towards Abolition

5 Restoran Makanan Thai Terbaik Di Johor Bahru Salah Satunya Korang Kena Cuba

Historical References In Brand Names