Pengalaman Buasir Selepas Bersalin Anak Ke 6


Pengalaman buasir selepas bersalin anak ke 6.
Pengalaman bersalin anak ke 6 ni macam-macam ya dugaan dan cabaran. Awal-awal mengandung memang mabuk. Diuji dengan bleeding di awal kehamilan dan doctor bagitau chances baby nak survive 50-50.
Allahuakbar, memang sedih sangat dan serius takut pun ada. Umur kita dah 41 kan masa mengandung ni, anak ke 6 pulak jadi memang banyak risiko. Waktu bleeding tu dah cakap kat baby dalam perut ni, ibu redha dan ibu doa kat Allah kalau ada rezeki ibu syukur. Dan kalau takde rezeki, ibu redha.
Memang airmata mencurah-curah waktu tu. Siapa tak sayangkan anak. Walaupun dalam keadaan tak bersedia, tapi tetap terima juga.
Saya fikir, kalau letakkan harapan yang tinggi, tapi bila tiada rezeki memang rasa kecewa sangat-sangat kemudian nanti. Tapi Alhamdulillah, akhirnya 5.10.2022 dah lahir pun seketul baby Anas yang comel.
Pengalaman buasir selepas bersalin anak ke 6 Teringat selepas bersalinkan baby Anas. Waktu saya dijahit, Doctor Hazinat bagitau, awak ada buasir ke sebelum ni? Tak, jawab saya. Doktor bagitau ada buasir sikit katanya.
Ahhh sudah, asbab aku meneran kuat sangat ke tadi? Hahahaha…kita punyalah teran kuat-kuat nak bagi si kecik tu keluar, alih-alih buasir pulok. Hihihi takpe, yang penting baby dah selamat, dan ibunya pun sihat juga.

Syukur Alhamdulillah. Baby Anas lahir tepat jam 1.34 petang, seberat 3.01 kg pada usia kandungan 37 minggu.
Berpantang 44 hari Sewaktu saya berpantang, Alhamdulillah tiada pengalaman sembelit yang teruk. Saya juga tidak amalkan makan jamu kerana anak jaundis selama sebulan lebih. Sampai 3 kali si kecil tu warded di hospital.
Sedih rasanya terpaksa tinggalkan Anas di hospital. Tapi, untuk kebaikan Anas, ibu pasrah. Selama berpantang, suami banyak masakkan menu rebusan untuk saya.
Ikan singgang, sawi rebus. Memang 2 menu ni je selama 2 minggu. Kalau nak tahu masakan macam ni sangat bagus untuk ibu selepas bersalin. Sawi tu fungsi dia untuk lancarkan pembuangan air besar dan banyakkan susu ibu juga.
Duphalac ikhtiar untuk lawas buang air
Selain dari jaga pemakanan, doktor pakar ada dispense ubat lawas buang air besar waktu discaj bersalin. Duphalac ni sedap dan manis. Saya hanya makan sebotol je.
Saya yakin, kalau buasir mesti kita pun seriau nak teran kuat-kuat. Jadi bila jaga pemakanan, dan makan ubat yang dibekalkan doktor itupun dapat membantu lawas buang air besar. Nak kata lawas sangat tu takde juga.
Tapi membantu jugalah. Sebab tu saya tak makan jamu. Jamu ni kan panas, anak saya dahla jaundis, jadi memang saya tak ambil jamu sepanjang berpantang 2 bulan.
Boleh ke tak makan jamu ni? Pada saya ok je, sebab kalau jaga pemakanan contohnya ambil makanan yang berkhasiat, bertungku, elakkan makanan yang sejuk dan berangin, Insha Allah terjaga badan kita ni sepanjang berpantang tu,
Refer klinik dapatkan ubat buasir
Berbalik kepada isu buasir tadi, saya ni pertama kali kena buasir jadi tak tahu macamana yang dikatakan buasir dah kecut tu. Sebab waktu berpantang tu memang rasa tak selesa, berdarah dan sakit. Dalam hati fikir bila nak elok buasir ni?
Lepas tu tanya seorang kawan opis yang memang pernah hadapi masalah yang sama. Dia kata elok jumpa doktor je. Dan dapatkan ubat buasir selepas bersalin tu, sebab kalau dibiarkan berdarah macam tu nanti melarat pula.
Lorghhh ada ubat buasir ke? Memang saya tak tahu menahu. Kalau tau macam ni awal-awal saya dah jumpa doktor hahaha. Dari menahan sakit sendiri kan.
Berapa lama buasir akan kecut Masa jumpa doktor tu segan juga. Tapi nak taknak kenalah doktor tengok juga kondisi kita. Dan doktor kata tahap buasir ni tak teruk sangat.
Syukur Alhamdulillah. Doktor tu bagi ubat kecutkan buasir. Ubat pil untuk makan, ubat masuk di punggung dan ubat sapu.
Alhamdulillah tak sampai seminggu buasir saya kecut dan tak berdarah lagi. Lega rasanya sebab buasir ni memang buat kita jadi tak selesa.
Buasir jika dibiar boleh melarat Nak duduk sakit, berdiri pun sakit dan nak teran buang air besar pun seriau. Pendek kata memang tak selesalah. Jadi nasihat saya kalau ibu-ibu ada masalah buasir ni, tak kisahlah kecik ke atau sikit je.
Jangan dibiarkan, boleh jadi melarat nanti. Yang seeloknya dapatkan nasihat doktor dan ikut aturan makan ubat tu. Syukur bila buasir dan kecut ni, kita nak uruskan baby dan rumahtangga pun hati senang.
Itulah serba sedikit pengalaman saya buasir selepas bersalin anak ke 6 ni. Semoga anda mendapat sesuatu yang bermanfaat dari entri blog saya. Semoga kita semua sentiasa dilindungi Allah SWT.
The post Pengalaman buasir selepas bersalin anak ke 6 appeared first on Ajumohit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ajumohit.com/2023/08/pengalaman-buasir-selepas-bersalin-anak-ke-6.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Takut Nk Beranak Tp Anak 6orang Dah Netizen Rebecca Dedah Pengalaman Bersalin

Takut Nk Beranak Tp Anak 6orang Dah Netizen Rebecca Dedah Pengalaman Bersalin

papar berkaitan - pada 23/7/2023 - jumlah : 169 hits
Baru baru ini pelakon Datin Rebecca Nur Al Islam tampil berkongsikan pengalamannya melahirkan enam orang cahaya mata dalam podcast bersama sama pelakon hebat Datuk Rosyam Nur dan Datin Adzliana Dato Sri Dr Hasan Menurut Rebecca dia akui ber...
Kerap Bagi Buah Buahan Sampai Besar Pun Anak Suka Bekas Juara Master Chef Kongsi Pengalaman Memasak Untuk Anak

Kerap Bagi Buah Buahan Sampai Besar Pun Anak Suka Bekas Juara Master Chef Kongsi Pengalaman Memasak Untuk Anak

papar berkaitan - pada 27/7/2023 - jumlah : 230 hits
Gemar memasak membuatkan figura ini sentiasa belajar pelbagai resipi baru untuk menambat selera anak anak Dr Ezani Monoto menyediakan sendiri hidangan untuk keluarga kerana boleh menambah rasa kasih sayang serta membuatkan ibu lebih bersema...
Ke Mana Hala Tuju Anak Anak Kita Selepas Tamat Sekolah Rendah

Ke Mana Hala Tuju Anak Anak Kita Selepas Tamat Sekolah Rendah

papar berkaitan - pada 26/7/2023 - jumlah : 167 hits
Ke Mana Hala Tuju Anak Anak Kita Selepas Tamat Sekolah Rendah Baru baru ini Ibu ayah sibuk dengan anak anak Tingkatan 5 yang bakal menyambung pelajaran ke menara gading Sekarang ini Ibu ayah disibukkan lagi dengan hala tuju dan persediaan a...
Dre Dah Ada Geng Selamat Bersalin Anak Kedua Farah Nabilah Kongsi Nama Anak Hari Ke 7 Kelahiran

Dre Dah Ada Geng Selamat Bersalin Anak Kedua Farah Nabilah Kongsi Nama Anak Hari Ke 7 Kelahiran

papar berkaitan - pada 2/8/2023 - jumlah : 209 hits
Tahniah diucapkan buat pelakon Farah Nabilah yang selamat melahirkan anak keduanya pada 26 Julai lalu Farah yang menyambut kelahiran bayi lelaki kedua dalam keluarga mereka ini turut mengambil keberkatan untuk berkongsi nama anak pada hari ...
Untung Anak Awak Peminat Terharu Lihat Senyuman Chen Exo Selepas Dipuji Sebagai Ayah Baik

Untung Anak Awak Peminat Terharu Lihat Senyuman Chen Exo Selepas Dipuji Sebagai Ayah Baik

papar berkaitan - pada 26/7/2023 - jumlah : 144 hits
Umum pasti mengetahui bahawa idola K Pop tidak mempunyai kebebasan untuk bercerita tentang kehidupan peribadi mereka ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini EXO telah mengadakan sesi membuat panggilan video kepada peminat bertuah yang membeli album...
Kali Ni Adik Baby Nak Ikut Tingkap Timang Bayi Lelaki Sairah Selamat Bersalin Anak Kelima

Kali Ni Adik Baby Nak Ikut Tingkap Timang Bayi Lelaki Sairah Selamat Bersalin Anak Kelima

papar berkaitan - pada 9/8/2023 - jumlah : 116 hits
Tahniah diucapkan buat Siti Sairah adik kepada penyanyi nombor satu negara Siti Nurhaliza yang selamat menimang cahaya mata kelimanya semalam Menerusi Instagramnya Sairah berkongsi perkhabaran gembira itu kepada semua pengikutnya Menurut Sa...
Anak Pertama Paling Happy Dapat Adik Lelaki Syima Anuar Selamat Bersalin Anak Ketiga

Anak Pertama Paling Happy Dapat Adik Lelaki Syima Anuar Selamat Bersalin Anak Ketiga

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 227 hits
Tahniah diucapkan buat pelakon Syima Anuar yang selamat melahirkan cahaya mata ketiganya di sebuah pusat perubatan di Damansara pada Rabu lalu Perkhabaran gembira itu dikongsikan sendiri oleh suami Syima Mohd Solih Toha Syima yang melahirka...
Remaja Perempuan Ditangkap Curi Buah Anak Benih Pokok Sawit

Remaja Perempuan Ditangkap Curi Buah Anak Benih Pokok Sawit

papar berkaitan - pada 31/7/2023 - jumlah : 111 hits
NOR AINNA HAMZAHJEMPOL Lima individu termasuk seorang remaja perempuan berusia 17 tahun ditangkap polis berkaitan kes kecurian buah dan benih sawit di daerah ini Ketua Polis Daerah Jempol Superintenden Hoo Chang Hook berkata suspek berusia ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak