Rmk 12 Bakal Terkubur Di Bawah Kerajaan Pn


 




Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) yang sepatutnya diumumkan pada bulan ini mungkin tidak akan dapat dibentangkan oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Akmal Nasir berkata ia gara-gara pelaksanaan darurat yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bermula 11 Januari 2021 hingga 1 Ogos 2021 dan dijangka memberi suatu malapetaka baru terhadap ekonomi negara.
"RMK-12 yang sepatutnya dibentangkan pada 6 Ogos 2020 kemudiannya ditunda kepada Januari 2021 dengan alasan bagi membolehkan ia dikaji semula susulan kesan ekonomi dunia akibat penularan wabak COVID-19.
"Walaupun hakikatnya antara punca penangguhan tersebut kerana berlakunya pertukaran kerajan akibat pengkhianatan ketika Langkah Sheraton yang lalu.
"Namun dengan melihat kepada kenyataan Perdana Menteri terkait hal darurat bahawa Parlimen dan Dewan Undangan Negeri tidak akan bersidang, ini akan menimbulkan persoalan berkenaan pembentangan RMK-12 serta sejauh mana hala tuju perancangan ekonomi mampan dapat direncanakan oleh kerajaan," katanya.
Akmal yang juga Ahli Parlimen Johor Bahru menganggap pembentangan RMK-12 adalah penting kerana ia suatu pelan jangka sederhana bagi tempoh 5 tahun yang menetapkan sasaran perkembangan makro-ekonomi serta peruntukan pembangunan negara yang akan memacu ekonomi Malaysia keluar daripada belenggu ketidaktentuan ekonomi hari ini.
"Pembentangan ini amat penting dan menjadi tumpuan utama yang perlu diberi penekanan oleh Malaysia. Pembangunan ekonomi tidak lagi boleh dilaksanakan sebagaimana biasa jika ekonomi Malaysia ingin dilihat berdaya saing dan inklusif dalam tempoh lima tahun lagi yang sudah pastinya sangat kritikal. Suatu rencana ekonomi yang utuh perlu dibentangkan segera di Parlimen melalui RMK-12.
"Melihat kenyataan bahawa Parlimen tidak akan bersidang sepanjang tempoh darurat dilaksanakan, sudah pastinya pembentangan RMK-12 akan sekali lagi ditangguh dan ini akan memberi suatu cerminan kepada rakyat serta pelabur luar bahawa tiada suatu perancangan sistematik dan tuntas dalam mengembalikan ekonomi negara ke landasan yang sepatutnya.
"Kecelaruan dan kelemahan pentadbiran Kerajaan PN bukan sekadar memberi impak negatif kepada ekonomi untuk tempoh sementara waktu, tetapi mempunyai implikasi buruk untuk jangka sederhana dan panjang," katanya.
 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2021/01/rmk-12-bakal-terkubur-di-bawah-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peranti Dengan Kamera Bawah Skrin Zte Generasi Kedua Bakal Tiba Tidak Lama Lagi

Peranti Dengan Kamera Bawah Skrin Zte Generasi Kedua Bakal Tiba Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 210 hits
Oppo adalah syarikat pertama memperlihatkan konsep peranti dengan kamera swafoto bawah skrin Teknologi ini menggunakan dua panel berbeza OLED satu yang utama dan satu yang nipis untuk melindungi kamera Oppo mungkin akan perkenalkan produk i...
Ahmad Jazlan Umum Tarik Sokongan Kerajaan Pn Bakal Jatuh

Ahmad Jazlan Umum Tarik Sokongan Kerajaan Pn Bakal Jatuh

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 227 hits
Ahli Parlimen Machang dari Barisan Nasional Datuk Ahmad Jazlan Yaakub mengumumkan penarikan sokongan terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri berkuatkuasa hari ini Beliau yang juga merupakan Pengerusi UMNO negeri Kelantan m...
Rentasan 802 Anwar Bakal Persembah Bukti Cukup Sokongan Tubuh Kerajaan

Rentasan 802 Anwar Bakal Persembah Bukti Cukup Sokongan Tubuh Kerajaan

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 176 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8021 KETUA MENTERI PULAU PINANG MERENDAH DIRI DITEGUR BELI MERCEDES 2 HENTI SERANGAN SAMA SENDIRI 3 KESOMBONGAN AHMAD MASLAN MEWAKILI UMNO BN
Kerajaan Paling Gagal

Kerajaan Paling Gagal

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 252 hits
Hasina HamzahKerajaan paling gagal hanya ramai otak tak tahu tinggal dimana Mereka2 ini bukan shj gagal tetapi tamak jahat dan penipu
Sampai Masanya Kerajaan Pertimbang Pula I Sinar Moratorium Rakyat

Sampai Masanya Kerajaan Pertimbang Pula I Sinar Moratorium Rakyat

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 171 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan sudah mendapat semua yang dihajatkan termasuk kelulusan Belanjawan 2021 dan pengisytiharan darurat diperkenankan Oleh itu sekarang adalah masanya untuk kerajaan mempertimbangkan permintaan rakyat iaitu pengeluaran i Si...
Pakar Kesihatan Bingung Kerajaan Guna Ordinan Darurat Dapatkan Kerjasama Hospital Swasta

Pakar Kesihatan Bingung Kerajaan Guna Ordinan Darurat Dapatkan Kerjasama Hospital Swasta

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 220 hits
Pakar berkata pemegang taruh penjagaan kesihatan swasta terutama hospital berusaha mendapatkan kerangka kerjasama awam swasta sejak awal 2020 PETALING JAYA Keputusan kerajaan untuk menggunakan ordinan darurat bagi memanfaatkan aset kesihata...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord