Rmhc Malaysia Sumbang Bilik Terapi Sensori Untuk Kanak Kanak Istimewa


RMHC Malaysia Sumbang Bilik Terapi Sensori Untuk Kanak-Kanak Istimewa | Kanak-kanak OKU merupakan golongan yang sangat istimewa. Busyra sendiri pandang tinggi pada mereka. Bukan kerana Busyra merasa kasihan tetapi busyra kagum dengan semangat juang mereka. Terasa kerdilnya diri busyra kerana adik-adik istimewa ini mungkin ‘kekurangan’ di mata kita tapi tidak di mata Tuhan. 
Paling seronok, busyra ada terbaca tentang projek terbaru Mcdonalds Malaysia di mana pihak Persatuan McDonalds ini telah menyumbangkan sebuah bilik terapi sensori khusus untuk kanak-kanak istimewa ini gunakan. 


Rasa Sebak Lihat Ada Yang Prihatin
Busyra mengaku, busyra tak mampu nak buat semua ini. Kalau aku kaya lain cerita, tapi ini semua diluar kemampuan busyra. Maka, secara tidak langsung busyra rasa sangat besyukur kerana ada pihak lain yang dapat memberikan sumbangan begini. 
Busyra dari dulu kagum dengan Ronald McDonald kerana sering mengakan kerja-kerja dan projek-projek amal begini. Lokasi A-Heart Universiti Malaysia Perlis menjadi pilihan untuk menerima sumbangan Persatuan Kebajikan Ronald McDonald atau Ronald McDonald House Charities Malaysia (RMHC Malaysia) yang dibuka secara rasminya ini.  

Majlis perasmian Bilik Terapi Sensori Ronald McDonald (RMSR) yang ke 34 di Malaysia ini telah disempurnakan oleh DYTM Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizudin Putra Ibni Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail dan DYTM Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil. 
Tuanku berdua sendiri yang turun, ini menandakan apa yang dilakukan oleh pihak Ronald McDonalds Malaysia ini memang sesuatu yang sangat bagus dan diterima oleh warga negeri Perlis dengan penuh rasa bersyukur. 

Bilik Sensori Lengkap Untuk Merangsang Deria Asas Kanak-Kanak OKU 

RMSR ini merupakan salah satu dari program RMHC Malaysia yang menyediakan bilik terapi deria dengan peralatan multi-sensori serba lengkap untuk merangsang deria-deria asas seperti penglihatan, pendengaran, sentuhan dan menghidu bagi meningkatkan perkembangan kognitif dan keyakinan kanak-kanak berkeperluan khas dan mempunyai masalah pembelajaran.  
RMSR di A-Heart adalah merupakan sumbangan serta sokongan RMHC Malaysia kepada program pembangunan dan pembelajaran anak-anak berkeperluan khas di Negeri Perlis yang dijalankan oleh A-Heart di Perpustakaan Tuanku Syed Faizuddin Putra Universiti Malaysia Perlis.  
Sehingga kini, RMHC telah membangunkan sebanyak 35 buah bilik terapi sensori di seluruh Malaysia, rangkaian bilik terapi sensori terbesar di Malaysia, dengan kos tajaan lebih dari RM3.7 juta yang telah memanfaatkan lebih dari 7,000 orang kanak-kanak istimewa, termasuk di Sabah dan Sarawak. 

Perlis Turut Menerima Sumbangan Zakat RM100,000 Untuk Golongan Asnaf

Majlis hari ini juga menyaksikan acara penyerahan bayaran zakat korporat oleh McDonald’s Malaysia kepada Majlis Agama dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) bernilai RM100,000 yang disampaikan oleh YBhg. Dato’ Azmir bin Jaafar kepada YBrs. Tuan Haji Mohd Nazim Bin Hj Mohd Nor, Ketua Pegawai Eksekutif MAIPs

Selain dari sumbangan zakat korporat, setiap tahun, dianggarkan lebih 7,000 aktiviti kemasyarakatan berjaya dianjurkan di bawah Program Komuniti McDonald’s dan RMHC melibatkan restoran-restoran McDonald’s di seluruh negara. 
Di antara program-program yang telah dilaksanakan adalah sumbangan pek makanan kepada petugas-petugas frontliner, warga emas di pusat-pusat jagaan orang tua di seluruh negara bersempena tahun baru cina dan tajaan moreh di masjid-masjid berdekatan dengan restoran McDonald’s di bulan Ramadhan nanti. 
“Pelancaran RMSR pada hari ini melengkapkan rangkaian RMSR di seluruh negara dengan  terwujudnya RMSR di setiap negeri di Malaysia, menjadikan RMHC organisasi yang memiliki rangkaian bilik terapi sensori terbesar di Malaysia.  Kami amat berbesar hati dapat bekerjasama dengan pihak A-Heart dan UniMAP bagi menyediakan kemudahan yang sangat diperlukan oleh kanak-kanak berkeperluan khas di Perlis ini,”  kata Dato’ Azmir Jaafar, Presiden RMHC Malaysia merangkap Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald’s Malaysia merangkap Presiden RMHC. 
“Tajaan bilik terapi sensori ini juga dilengkapi dengan latihan untuk pelatih-pelatih kanak-kanak OKU ini agar mereka dapat memberikan perkhidmatan yang bersesuaian untuk kanak-kanak ini.”
“Sumbangan zakat korporat McDonald’s Malaysia ini merupakan tanggungjawab kami sebagai sebuah syarikat 100% entiti milik orang Islam dan tanda penghargaan kami kepada masyarakat atas sokongan kepada perniagaan kami walaupun ketika perintah kawalan pergerakan.”

Pemberian Yang Baik Dibalas Dengan Doa 
Seperti yang telah busyra katakan tadi, busyra tak mampu nak bantu dengan sumbangan dengan tahap yang begini, apa yang busyra  dapat buat adalah dengan berdoa semoga apa yang dilakukan ini sangat-sangat dapat membantu golongan kanak-kanak OKU. 
Semoga adik-adik istimewa ini semakin bertambah baik perkembangan mereka dengan adanya bilik sensori yang sangat menyeronokkan ini. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.busyratakiyudin.com/2022/03/rmhc-malaysia-sumbang-bilik-terapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tuanku Perlis Cemar Duli Rasmi Bilik Sensori Sumbangan Rmhc Di Perlis

Tuanku Perlis Cemar Duli Rasmi Bilik Sensori Sumbangan Rmhc Di Perlis

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 281 hits
Assalamualaikum da salam sejahtera Amin amin ya Rabaljalil Doa hamba yang sangat zalil Kekalkan daulat serta adil Bagi perintah Jamalullail Haa korang pernah dengar tak ayat ni Kalau tak pernah dengar inilah lirik negeri tanah tumpah kelahi...
Persatuan Kebajikan Ronald Mcdonald Bantu Kanak Kanak Oku Malaysia

Persatuan Kebajikan Ronald Mcdonald Bantu Kanak Kanak Oku Malaysia

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 221 hits
Persatuan Kebajikan Ronald McDonald Bantu Kanak Kanak OKU Malaysia Bila sebut tentang kanak kanak OKU hati mula rasa sebak Sedih itu ada tapi inilah yang dikatakan sebagai ujian Setidaknya mereka sangat mulia di sisi Allah SWT dan sangat de...
Dagangan Bursa Malaysia Dibuka Tinggi Hari Ketiga Berturut Turut

Dagangan Bursa Malaysia Dibuka Tinggi Hari Ketiga Berturut Turut

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 433 hits
KUALA LUMPUR Bursa Malaysia dibuka lebih tinggi pada sesi awal dagangan pada Selasa didorong oleh aliran masuk dana asing yang semakin meningkat serta pengukuhan harga minyak sawit dan ini turut tebukti dengan peningkatan sektor perladangan...
Prn Johor Dap Parti Rasis Tiada Tempat Dalam Politik Malaysia

Prn Johor Dap Parti Rasis Tiada Tempat Dalam Politik Malaysia

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 125 hits
JOHOR BAHRU DAP tidak seharusnya diberikan tempat dalam politik tanah air khususnya menjelang Pilihan Raya Negeri Johor kerana sikap pemimpin dan ahli ahlinya yang rasis Pengerusi Barisan Nasional Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata ...
Gutter Repair Malaysia Which Service Do You Need

Gutter Repair Malaysia Which Service Do You Need

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 135 hits
When it comes to gutters are an outstanding player They can assist in safeguarding your household from the weather and costly damage when your gutters and downspouts are functioning properly There are a few things to look for if you re not ...
Report Malaysia Ordered To Pay Almost Rm63b To Sulu Sultan S Descendants

Report Malaysia Ordered To Pay Almost Rm63b To Sulu Sultan S Descendants

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 386 hits
The Malaysian government has reportedly been instructed to pay at least US 14 92 billion to the descendants of the last Sulu sultan This is due to a violation of the 1878 agreement signed by Sultan Jamal Al Alam Baron de Overbeck and the Br...
Samsung Introduces Bespoke Refrigerator Line Up In Malaysia

Samsung Introduces Bespoke Refrigerator Line Up In Malaysia

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 112 hits
The new line up of revolutionary refrigerators that offer users customisable option to suit their kitchens has finally landed in Malaysia Samsung Malaysia Electronics is delighted to introduce its latest line up of Bespoke refrigerators for...
Langgar Perjanjian 1878 Kerajaan Malaysia Diarah Bayar Rm63 Bilion Kepada Waris Sultan Sulu

Langgar Perjanjian 1878 Kerajaan Malaysia Diarah Bayar Rm63 Bilion Kepada Waris Sultan Sulu

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 249 hits
Langgar Perjanjian 1878 Kerajaan Malaysia diarah bayar RM63 bilion kepada waris Sultan SuluKerajaan Malaysia telah diarahkan untuk membayar kira kira AS 14 92 bilion kepada waris Sultan Sulu yang terakhir kerana melanggar perjanjian 1878 ya...
Rakyat Malaysia Mengambil Penjagaan Diri Dengan Lebih Serius

Rakyat Malaysia Mengambil Penjagaan Diri Dengan Lebih Serius

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 393 hits
Shopee Rakyat Malaysia mengambil penjagaan diri dengan lebih seriusKesejahteraan fizikal dan persekitaran menjadi tumpuan utama menjelang 3 15 Hari Pelanggan KUALA LUMPUR 28 Februari 2022 Data Shopee Malaysia menunjukkan bahawa rakyat Malay...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan