Rm40 Sebulan Itu Nampak Sedikit Tetapi Wan Agyl


‘RM40 Sebulan Itu Nampak Sedikit Tetapi…’ – Wan Agyl. Baru-baru ini, Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik mengumumkan potongan gaji dari setiap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) berpendapatan RM2,000 akan bermula pada 1 Januari 2019. Tambahnya lagi, buat masa ini jalan terbaik yang dapat ditawarkan kerajaan ialah potongan serendah RM40 bagi setiap peminjam bergaji RM2,000.
Pengarah Strategik Pergerakan Pemuda UMNO, Wan Agyl Wan Hassan menerusi Debat Awani berkata RM40 itu nampak sedikit tetapi sebenarnya dapat menyumbang kesan besar kepada sosioekonomi graduan.
RM40 mungkin sedikit
Nilai RM40 itu mungkin sedikit. Tapi jangan samakan graduan dengan kita. Dengan gaji RM2,000, RM40 itu akan dipotong. Nilai RM40 yang dipotong itu, jika saya tambahkan RM60, saya boleh beli kad bantuan pengangkutan awam.
Wan Agyl Wan Hassan menegaskan bahawa potongan RM40 daripada gaji peminjam yang bergaji RM2,000 mungkin merupakan perkara remeh buat golongan bekerja tetapi berbeza dengan graduan. Malah, potongan RM40 sebulan itu mungkin nilainya agak besar buat mereka yang baru saja bekerja.
Benda macam ini nampak seperti kecil, tetapi RM40 mungkin nilainya berbeza dengan graduan-graduan yang sedang atau baru mula bekerja.
Bawa kesan yang besar buat graduan

Bayangkan jika gaji saya RM5,000, pemotongan 15 peratus yang dikenakan akan memotong gaji saya sebanyak RM750. Itu belum dikira potongan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan potongan cukai pendapatan. Berapa banyak potongan yang dikenakan ke atas graduan-graduan kita hari ini? RM40 itu nampak sedikit tetapi sebenarnya bawa kesan yang besar kepada sosioekonomi graduan.
Pengarah Strategik Pergerakan Pemuda UMNO mengatakan potongan ini belum mengambil kira peningkatan potongan secara berkata yang sehingga 15 peratus, mengikut kenaikan gaji peminjam tersebut.
PTPTN SEDIA GERAN SEPADAN RM500 KEPADA MURID BERUMUR 7-12 TAHUN

PTPTN sedia geran sepadan RM500 kepada murid berumur 7-12 tahun. Seramai 133,049 kanak-kanak berusia 7 hingga 12 tahun di seluruh negara menerima insentif Geran Sepadan sumbangan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) berjumlah RM66.524 juta sehingga 31 Okt lepas. Pengerusinya, Wan Saiful Wan Jan berkata, di bawah program itu, pelajar cemerlang daripada keluarga miskin akan menikmati insentif sebanyak RM500 seorang yang dimasukkan dalam akaun SSPN-i mereka.
Menyediakan Peruntukan
Katanya, PTPTN menyediakan peruntukan untuk 500,000 ibu bapa terawal yang layak dengan membuat simpanan RM500 dalam akaun Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN-i) untuk menikmati Geran Sepadan, yang akan ditutup pada 31 Dis ini. Ini adalah inisiatif PTPTN bagi memastikan ibu bapa mempunyai simpanan pendidikan tinggi untuk anak-anak mereka di samping menyemai budaya menabung sebagai persediaan untuk melanjutkan pengajian ke pusat pengajian tinggi,” kata Wan Saiful selepas merasmikan program “Kembali ke Sekolah’ dan sumbangan akaun SSPN-i di Sekolah Kebangsaan Oran, di sini pada Khamis.
Menyampaikan Zakat
Pada majlis sama, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs), Mohd Nazim Mohd Noor menyampaikan zakat pendidikan sumbangan agensi itu kepada 790 pelajar termasuk 89 pelajar bukan beragama Islam. Wan Saiful berkata Perlis adalah antara negeri yang menyalurkan zakat kepada pelajar bukan Islam dan beliau berbangga dengan perkembangan itu.
Draf kaedah bayar balik pinjaman PTPTN akan dibentang kepada kabinet – Pengerusi PTPTN
Draf kaedah pembayaran balik pinjaman hasil kajian holistik Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi membantu para peminjam membayar balik pinjaman mereka akan diserahkan kepada menteri pendidikan dalam tempoh dua minggu untuk diteliti sebelum dibawa ke kabinet , kata Pengerusi PTPTN Wan Saiful Wan Jan.
Beliau berkata walaupun menanggung bebanan kerana jumlah hutang yang tidak dibayar oleh peminjam sangat tinggi, PTPTN mempunyai tanggungjawab untuk membantu peminjam melunaskan pinjaman mereka.
“Saya tidak boleh dedahkan lagi kandungan draf tersebut,” katanya ketika ditemui pemberita selepas meninjau kerosakan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perlis, antara 21 sekolah menengah yang rosak dibadai ribut pada Isnin lepas, hari ini.
Sumber: Berita Awani
The post ‘RM40 Sebulan Itu Nampak Sedikit Tetapi…’ – Wan Agyl appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/rm40-sebulan-itu-nampak-sedikit-tetapi-wan-agyl/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Itu Semua Fitnah Demi Allah Saya Tak Jual Tiket Gv5 Mya Arina

Itu Semua Fitnah Demi Allah Saya Tak Jual Tiket Gv5 Mya Arina

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 238 hits
Semalam kecoh dan tular di laman sosial kononnya ade seorang peminat menjual tiket konsert akhir Gegar Vaganza 5 kepada lima orang peminat Singapura Semua peminat tahu yang tiket GV5 tidak dijual dan diberikan kepada kelab
Apa Itu Esim Menggunakan Smartphone Tanpa Simkad

Apa Itu Esim Menggunakan Smartphone Tanpa Simkad

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 261 hits
Apa Itu eSIM eSIM adalah singkatan bagi embedded simkad Baru baru ini Xiaomi telah mengeluarkan kenyataan bahawa beberapa smartphone keluaran mereka adalah menyokong penggunaan eSIM iaitu satu teknologi yang membolehkan pengguna munggunakan...
Tak Perlu Jadi Ibu Sempurna Cukuplah Yang Membahagiakan Anak Anak Itu Pun Dah Terbaik

Tak Perlu Jadi Ibu Sempurna Cukuplah Yang Membahagiakan Anak Anak Itu Pun Dah Terbaik

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 401 hits
Bergelar seorang ibu bukanlah sesuatu yang mudah Banyak pengorbanan yang perlu dilalui saat nak membesarkan anak Namun bila anak membesar dengan sempurna segala kesusahan itu di bayar dengan kenikmatan Luahan yang dibuat oleh Tya Ariffin ib...
Ketuanan Melayu Itu Benar Menuduh Ianya Rasis Adalah Fitnah Jahat

Ketuanan Melayu Itu Benar Menuduh Ianya Rasis Adalah Fitnah Jahat

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 245 hits
Ada mulut lancang mengkritik ketuanan Melayu kononnya ia tidak memberi makna apabila sesetengah Melayu itu terlibat rasuah dan dadah Dijaja kononnya konsep ketuanan Melayu itu rasis apa yang rasisnya ketuanan Melayu itu jika rasis masakan t...
Naqi Nasri Semua Itu Dusta

Naqi Nasri Semua Itu Dusta

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 528 hits
Lirik Lagu Naqi Nasri Semua Itu Dusta Pop Malaysia Terbaru Lagu Naqi Nasri Semua Itu Dusta Lirik Terbaru Title Semua Itu Dusta Artist Singer Naqi Nasri Song Writer Bintang Album Semua Itu Dusta Single Genre Pop Prod Label Mask Team Indigita...
Jika Ada 6 Benda Ni Pada Pasangan Anda Itu Tanda Dia Seorang Yang Jujur

Jika Ada 6 Benda Ni Pada Pasangan Anda Itu Tanda Dia Seorang Yang Jujur

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 536 hits
Jika Ada 6 Benda Ni Pada Pasangan Anda Itu Tanda Dia Seorang Yang Jujur Adakah Dia Benar Benar Jujur Dalam tempoh bercinta ialah masa di mana anda mengenali hati budi si dia sama ada dia benar benar jujur dalam hubungan yang dijalin Dari be...
Jurujual Enggan Panjangkan Isu Edi Kata Dia Tak Sedar Tempat Itu Non Halal

Jurujual Enggan Panjangkan Isu Edi Kata Dia Tak Sedar Tempat Itu Non Halal

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 275 hits
Carlsberg Malaysia meluahkan rasa simpati dan kesalnya terhadap insiden yang berlaku kepada jurujual wanita di sebuah pasar raya di Ampang baru baru ini Ingin kami tekankan aktiviti pensampelan kami hanya untuk bukan Islam dengan umur yang ...
Saya Akui Kesalahan Dan Kesal Dengan Tindakan Saya Terhadap Promoter Itu Edi Rejang

Saya Akui Kesalahan Dan Kesal Dengan Tindakan Saya Terhadap Promoter Itu Edi Rejang

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 934 hits
Saya akui kesalahan dan kesal dengan tindakan saya terhadap promoter itu Edi Rejang Assalamualaikum dan salam sejahtera Saya yang dikenali sebagai Edi Rejang ingin membuat permohonan maaf secara terbuka kepada semua rakyat Malaysia terutama...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Chelsea Vs West Ham United Highlights Video May 5 2024

Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan