Ketuanan Melayu Itu Benar Menuduh Ianya Rasis Adalah Fitnah Jahat




Ada mulut lancang mengkritik ketuanan Melayu kononnya ia tidak memberi makna apabila sesetengah Melayu itu terlibat rasuah dan dadah. Dijaja kononnya konsep ketuanan Melayu itu rasis, apa yang rasisnya? ketuanan Melayu itu jika rasis masakan tuan tanah ini membenarkan bangsa lain menetap dan menghirup nikmat di tanahnya sendiri.

Konsep ketuanan Melayu ialah konsep yang murni dan berpijak di bumi nyata. Ia berdasarkan warisan budaya dan sejarah negara ini. Ketuanan Melayu itu sudah terbina dari asal kewujudan kerajaan dan tamadun Melayu itu sendiri.
Kesultanan Melayu ialah tapak atau landasannya. Justeru, bila kita menyebut ketuanan Melayu dalam konteks hari ini, ia bukan sekali-kali bermaksud fanatik kepada perkataan ‘Melayu’ itu kerana perkataan itu telah mempunyai tapak dan asas kepada pembinaan negara ini.
Sejarah tanah air jelas merakamkan bahawa sistem kerajaan Melayu dengan wilayah kenegaraan yang dikenali sebagai Tanah Melayu dalam rantau kepulauan Melayu (Nusantara) telah berabad-abad lamanya membentuk ketuanan Melayu. Ia sudah pun dikenali oleh beberapa pengembara dan kuasa luar ketika itu seperti China, India, Arab, Parsi, malah kuasa Barat sendiri.
Contohnya, Marco Polo dari Sepanyol menamakan Tanah Melayu sebagai ‘Malajur’, Albuquerque dari Portugis menamakannya sebagai ‘Malayo’, I-Tsing dari China mengenali Tanah Melayu sebagai ‘Melayu’ dan Yuan Shih pula menamakannya sebagai ‘Ma-Li-Yu’. Dalam inskripsi Tanjore (Sankrit) di India pula dikenali ‘Mailiur’.

Hakikat sejarah

Oleh itu, berdasarkan hakikat sejarah, nama Tanah Melayu yang kemudiannya ditukarkan kepada nama Malaysia (pada 1963) tetap berakar umbi daripada nama Melayu, iaitu ‘Malay-sia’ yang jelas bahawa ‘Malay’ itu merujuk kepada tradisi ketuanan Melayu (Kesultanan Melayu).
Ini membawa kepada kedudukan Raja-raja Melayu dan Yang di-Pertuan Agong, hak-hak istimewa kaum Bumiputera, tanah rizab Melayu, bahasa Melayu, kedudukan agama Islam dan beberapa perkara lain berkaitan Melayu itu dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan.
Jika ada yang berhujah bahawa orang Melayu juga berasal dari tempat lain seperti dari Sumatera, Riau, Borneo dan dari kepulauan Melayu yang lain, golongan terbabit hendaklah menyedari bahawa mereka yang berhijrah ke Tanah Melayu itu hakikatnya datang dari rantau dan alam budaya yang sama, iaitu alam Melayu (Nusantara) atau dikenali Barat sebagai Malay archipelago atau alam Melayu.
Pada dasarnya, ketuanan Melayu itu bersendikan pada dasar jiwa yang murni, luas skopnya serta terbuka dalam menerima kehadiran bangsa lain. Maknanya, ketuanan Melayu itu telah sekian lamanya tidak bersifat chauvinis dan absolutisme.
Benar apa yang diungkapkan oleh Dr Burhanuddin al-Helmi pada 1950 bahawa kebangsaan Melayu itu luas dalam peri kemanusiaannya, tidak bercampur aduk seperti ‘belut dengan ular’ dan bukan pula untuk dicacamarbakan, seolah-olah tanah ini tidak bertuan.

Hidupkan hak Melayu

Menurutnya, kebangsaan Melayu ialah kebangsaan yang memelihara dan menghidupkan hak Melayu supaya bertaraf duduk sama rendah, tegak sama tinggi dengan bangsa lain. Ia bukan semangat kebangsaan yang boleh disifatkan sebagai tempat mencari untung dan pemerasan yang mengecewakan anak pertiwinya.
Justeru, ketuanan Melayu itu tidak boleh dikaitkan sama sekali dengan masalah kleptokrasi atau apa-apa bentuk penyelewengan yang dilakukan oleh mana-mana pemimpin Melayu.
Sekiranya ada pemimpin parti Melayu yang berjuang atas nama Melayu melakukan penyelewengan dan salah guna kuasa, kebobrokan seperti itu hanya datang dari nafsu serakah mereka yang berkuasa dan bukannya dari maksud dan kehendak konsep ketuanan Melayu itu sendiri.

Konsep sengaja diseleweng

Namun, konsep yang murni ini sengaja diselewengkan oleh mereka yang anti-konsep ketuanan Melayu ini. Hakikatnya, orang Melayu sentiasa dicabar kedudukannya di negaranya sendiri.
Menurut Alias Mohamed dalam bukunya Wasiat Nasionalisme Melayu bahawa dalam 1960-an, orang Melayu telah dicabar menerusi kuasa politik yang diberi kepada orang bukan Melayu. Orang Melayu telah didesak menamatkan hak-hak istimewa mereka walaupun, ketika itu kedudukan sosioekonomi orang Melayu masih lagi mundur.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.krissmerah.com/2018/11/ketuanan-melayu-itu-benar-menuduhnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Itu Semua Fitnah Demi Allah Saya Tak Jual Tiket Gv5 Mya Arina

Itu Semua Fitnah Demi Allah Saya Tak Jual Tiket Gv5 Mya Arina

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 237 hits
Semalam kecoh dan tular di laman sosial kononnya ade seorang peminat menjual tiket konsert akhir Gegar Vaganza 5 kepada lima orang peminat Singapura Semua peminat tahu yang tiket GV5 tidak dijual dan diberikan kepada kelab
Icerd Mujahid Tuduh Orang Melayu Fitnah

Icerd Mujahid Tuduh Orang Melayu Fitnah

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 714 hits
MUJAHID NI SEBENARNYA TAU KE DIA CAKAP APA 1 Sebelum ini Mujahid mempertahankan ICERD dan berkata ia tidak akan memberi kesan kepada hak orang Melayu 2 Tapi kini pemimpin DAP sendiri mengakui bahawa ICERD akan menghapuskan hak istimewa oran...
Melayu Rasis Disekolahkan Cina India Rasis Dibiarkan Sepatutnya Lawan Semuanya

Melayu Rasis Disekolahkan Cina India Rasis Dibiarkan Sepatutnya Lawan Semuanya

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 731 hits
Oleh Setiap kali bila munculnya istilah rasis ianya umpama hanya terpakai atau tuju kepada melayu sahaja Umpama melayu sahaja yang rasis yang ekstrim yang fanatik Hey pundek sifat yang merasakan kaum dia sahaja yang lebih superior kaum dia ...
Pahit Tapi Benar Melayu Jangan Ulangi Kesilapan Lalau

Pahit Tapi Benar Melayu Jangan Ulangi Kesilapan Lalau

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 637 hits
Pahit tapi benar Orang Melayu kena tahu sejarah agar tidak ulangi kesilapan Kami anti DAP pada masa sama ketahuilah kenapa Melayu hilang kuasa Mana pergi semua yang tidak beri ruang kita hulur pendapat Tan Sri Mohamed Khir Johari terkenal d...
Melayu Adalah Kaum Malas Bastard Tak Bayar Cukai

Melayu Adalah Kaum Malas Bastard Tak Bayar Cukai

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 535 hits
Den cukup semak bila mana kita dah masuk tahun 2018 dan di era so called Malaysia Baharu ni masih ada lagi golongan yang perasan dan percaya propaganda tahun 90an yang kaum dia je yang bayar cukai dan orang Melayu ni adalah kaum pemalas dan...
Khalid Samakan Ketuanan Melayu Macam Nazi Israel

Khalid Samakan Ketuanan Melayu Macam Nazi Israel

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 220 hits
Konsep ketuanan Melayu yang memartabatkan hak sesuatu bangsa sama seperti perjuangan yang diamalkan dalam fahaman Nazi dan Israel Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Abdul Samad berkata istilah tersebut bukan sahaja jelik tetapi tidak dapat d...
Melayu Pendatang Akhirnya Dap Rasis Ini Mohon Maaf

Melayu Pendatang Akhirnya Dap Rasis Ini Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 274 hits
Naib Pengerusi DAP M Kula Segaran akhirnya memohon maaf susulan kontroversi dakwaan beliau menyifatkan orang Melayu sebagai pendatang Beliau bagaimanapun mempertahankan kenyataannya disalah tafsir yang mencadangkan beliau menggunakan perkat...
Sungguh Kecewa Jika Benar Itu Arahan Najib

Sungguh Kecewa Jika Benar Itu Arahan Najib

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 228 hits
KUALA LUMPUR Sekiranya benar dakwaan kononnya bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan pindaan dibuat dalam Laporan Audit 1MDB ia disifatkan sebagai satu tindakan serius yang mengecewakan Umno dan BN Ahli Parlimen Rembau...
Ketuanan Melayu Bercanggah Dengan Falsafah Islam Khalid Samad

Ketuanan Melayu Bercanggah Dengan Falsafah Islam Khalid Samad

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 332 hits
Pendekatan ICERD adalah untuk menghapuskan diskriminasi kaum dari segi sosial dan ekonomi selain membasmi kemiskinan katanya Istilah Ketuanan Melayu bercanggah dengan falsafah Islam Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Abdul Samad berkata Isla...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation