Riza Aziz Lepas Peguam Negara Perlu Jelas Penafian Tommy Thomas



Kredit: Haniff Khatri
Pada sebelah pagi hari ini, 14.05.2020, telah terular berita berkaitan PERINTAH PELEPASAN yang dianugerahkan oleh MAHKAMAH TINGGI KUALA LUMPUR kepada RIZA SHAHRIZ AZIZ daripada pertuduhan Jenayah AMLA berkaitan pertuduhan Gubahan Wang Haram melibatkan wang/dana 1MDB di atas apa yang dikatakan sebagai “Perjanjian Penyelesaian” yang dimasuki oleh pihak Kerajaan dengan RIZA SHAHRIZ AZIZ itu.
Antara Laporan media yang meliputi perkembangan kes ini adalah seperti yang dilaporkan oleh MALAYSIAKINI bertajuk “Malaysia bakal terima RM465j hasil persetujuan lepas tanpa bebas Riza” :
“Kerajaan dijangka menerima semula aset dari luar negara dengan nilai anggaran AS$107.3 juta (RM465.3 juta) hasil persetujuan dicapai di antara pihak pendakwaan dan Riza Shahriz Aziz berhubung pertuduhan ke atas anak Rosmah Mansor itu.
Riza sebelum ini menghadapi lima pertuduhan pengubahan wang haram bernilai AS$248 juta (RM1.25 bilion) membabitkan dana 1MDB. Dia didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.
Pagi tadi penerbit filem dan pengerusi Red Granite Pictures itu dilepas tanpa dibebaskan oleh mahkamah. Syarikat berkenaan dikenali ramai selepas menghasilkan filem The Wolf of Wall Street dan mendapat sentuhan pengarah terkenal, Martin Scorsese.
Dalam kenyataan dikeluarkan hari ini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata permohonan untuk melepas tanpa membebaskan Riza itu dibuat pada 5 Julai 2019.
“SPRM dimaklumkan ia merupakan pelepasan bersyarat, iaitu pihak pendakwaan berhak untuk mengembalikan pertuduhan dan mendakwa tertuduh sekiranya tidak berpuas hati dengan pelaksanaan persetujuan yang dicapai,” katanya.
Dalam persetujuan itu juga, kata SPRM, tertuduh dikehendaki membayar sejumlah kompaun kepada kerajaan seperti dibenarkan Seksyen 92 Akta Pencegahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001.
Kata agensi antirasuah tersebut, kompaun yang dikenakan adalah bersifat punitif (menghukum) sebagai alternatif kepada pertuduhan yang telah dikenakan ke atasnya.
“Persetujuan antara pihak pendakwaan dan tertuduh melalui representasi di mahkamah ini adalah keputusan yang dipertimbangkan dan dipersetujui oleh bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas,” kata SPRM lagi.”
(Link Laporan MALAYSIAKINI 14.05.2020 : https://www.malaysiakini.com/news/525705)
Namun, pada malam ini, bekas Peguam Negara TOMMY THOMAS telah dalam keyataan yang dilaporkan oleh media, telah MENAFIKAN mana-mana penyelesaian berkaitan kes pertuduhan Jenayah terhadap RIZA SHAHRIZ AZIZ, oleh pihaknya semasa beliau dalam perkhidmatan sebagai Peguam Negara ketika itu.
Laporan berkaitan penafian TOMMY THOMAS itu adalah seperti yang dilaporkan oleh MALAYSIAKINI bertajuk “Laporan: Tommy Thomas nafi setuju terima tawaran Riza Aziz” di mana dikatakan :
“Bekas peguam negara, Tommy Thomas, dilapor mempertikaikan dakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang mengaitkan beliau dengan persetujuan untuk melepas tanpa membebaskan anak tiri Najib Razak, Riza Shahriz Aziz, daripada tuduhan pengubahan wang haram.
Menurut laporan portal The Malaysian Insight, Thomas berkata, beliau memang tahu peguam bela penerbit filem itu membuat representasi kepada Jabatan Peguam Negara berhubung pertuduhan ke atas Riza.”
“Saya bersara dua setengah bulan lalu dan setakat itu, tiada sebarang perjanjian untuk menggugurkan pertuduhan ke atas Riza.
“Justeru, ia tidak benar sama sekali dan merupakan suatu pemalsuan untuk mengatakan saya bersetuju dengan keputusan itu.
“Saya amat kecewa apabila SPRM terpaksa membuat kenyataan palsu ini,” katanya dipetik portal berkenaan.”
(Laporan lengkap MALAYSIAKINI 14.05.2020 adalah dimuat naik di Ruang Bawah)
Saya sesungguhnya mengatakan bahawa ianya adalah TIDAK SIHAT dan TIDAK MOLEK apabila terdapat PERCANGGAHAN KETARA mahupun PENAFIAN berkaitan mana-mana perkara di dalam sistem pentadbiran keadilan negara di kalangan pihak-pihak daripada kepimpinan teringgi pihak berkuasa, yakni pihak PEGUAM NEGARA dan SPRM !!
Saya juga sesungguhnya percaya bahwa ianya TIDAK SIHAT untuk PERCANGGAHAN KETARA mahupun PENAFIAN seperti ini dibiarkan begitu sahaja, tanpa mana-mana penjelasan WAJIB dan PERLU oleh pihak tertinggi di Pejabat Peguam Negara terkini, jika tidak, ianya boleh berperanan untuk menimbulkan pelbagai PERSEPSI NEGATIF berkaitan kes berprofil tinggi ini di kalangan masyarakat, dan juga secara salah boleh MENCALAR akan MARUAH dan KEDUDUKAN mana-mana pihak yang terlibat samada bekas Peguam Negara TOMMY THOMAS, Ketua Pendakwa yang dilantik atas “fiat” GOPAL SRI RAM, mahupun pihak SPRM sekalipun !!
Hatta, saya sarankan agar Peguam Negara kini, TS IDRUS HARUN memberikan penerangan dan penjelasan sebenar berkaitan penyelesaian kes pertuduhan Jenayah terhadap RIZA SHAHRIZ AZIZ yang membawa kepada pemberian PERINTAH PELEPASAN terhadapnya itu, agar NAMA BAIK dan MARUAH pihak-pihak yang terlibat itu, dapat dipelihara, demi keadilan, dan supaya mana-mana pencetusan PERSEPSI NEGATIF di kalangan masyarakat dapat dibendung secara BETUL dan ADIL dengan serta merta.
DEMI AGAMA DAN NEGARA TERCINTA !!!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27658

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tommy Thomas Absolutely Shocked By Macc S Claim Of His Involvement In Riza Aziz Case Decision

Tommy Thomas Absolutely Shocked By Macc S Claim Of His Involvement In Riza Aziz Case Decision

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 338 hits
PETALING JAYA Former attorney general Tan Sri Tommy Thomas has detailed a timeline of events disputing the Malaysian Anti Corruption Commission s claim implicating him in the decision of the case involving Riza Abdul Aziz Riza Aziz the step...
Kes Riza Aziz Sprm Bingung Bila Tommy Thomas Terkejut

Kes Riza Aziz Sprm Bingung Bila Tommy Thomas Terkejut

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 298 hits
KUALA LUMPUR Bekas Peguam Negara Tommy Thomas pada setiap masa dimaklumkan dan dikemas kini tentang status permohonan representasi Riza Aziz berhubung 5 tuduhan pengubahan wang melibatkan kira kira RM250 juta kata beberapa pegawai kanan age...
Bos Sprm Pertahan Kenyataan Berkait Penyelesaian Bagi Riza Selepas Tommy Thomas Nafi

Bos Sprm Pertahan Kenyataan Berkait Penyelesaian Bagi Riza Selepas Tommy Thomas Nafi

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 389 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mempertahankan penyelesaian terhadap penerbit Hollywood Riza Aziz adalah betul seperti dipersetujui bekas peguam negara Tommy Thomas kerana ia merupakan keputusan pasukan pendakwaan kes itu Ketua Pesur...
Tommy Thomas Didn T Agree To Plea Bargain With Riza Report

Tommy Thomas Didn T Agree To Plea Bargain With Riza Report

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 263 hits
Former attorney general Tommy Thomas has reportedly disputed MACC s claim that he had agreed to the plea bargain between the prosecution and movie producer Riza Abdul Aziz According to The Malaysian Insight today Thomas said he was aware th...
Mahkamah Lepas Riza Aziz Dengan Syarat Pulangkan Jutaan Ringgit

Mahkamah Lepas Riza Aziz Dengan Syarat Pulangkan Jutaan Ringgit

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 305 hits
Keputusan mahkamah hari ini melepas tanpa membebaskan penerbit filem Hollywood Riza Aziz bergantung kepada pematuhannya terhadap persetujuan yang dicapai bersama pendakwaan untuk memulangkan jutaan ringgit wang kerajaan yang didakwa berkait...
Jangan Hipokrit Takiyuddin Beritahu Dr M Selepas Mahkamah Lepas Riza Aziz

Jangan Hipokrit Takiyuddin Beritahu Dr M Selepas Mahkamah Lepas Riza Aziz

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 256 hits
May 16 2020 10 50 AMMenteri di Jabatan Perdana Menteri Takyuddin Hassan berkata kerajaan berharap Dr Mahathir Mohamad tidak terus mengelirukan rakyat dengan mengatakan beliau keliru PETALING JAYA Kerajaan menasihatkan bekas perdana menteri ...
Lepas Tanpa Bebas Rm1 25 Bilion Tommy Thomas Terbabit

Lepas Tanpa Bebas Rm1 25 Bilion Tommy Thomas Terbabit

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 267 hits
SPRM berbohong Tommy ThomasBEKAS peguam negara Tan Sri Tommy Thomas menafikan sekali lagi bahawa beliau terbabit dalam isu melepaskan tanpa membebaskan Riza Aziz daripada pertuduhan pengubahan wang haram AS 248 juta berkaitan penyelewengan ...
Thomas Sanctioning Riza Aziz Deal Would Ve Betrayed Pm Harapan S Trust

Thomas Sanctioning Riza Aziz Deal Would Ve Betrayed Pm Harapan S Trust

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 265 hits
Former attorney general Tommy Thomas has reiterated that he never sanctioned the settlement deal with film producer Riza Aziz as he would have betrayed the trust of the prime minister and the Pakatan Harapan government by doing so This was ...
Pohon Semak Kes Riza Aziz Adalah Tindakan Semberono Peguam

Pohon Semak Kes Riza Aziz Adalah Tindakan Semberono Peguam

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 269 hits
TINDAKAN seorang peguam Shaharuddin Ali menghantar surat kepada Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk menyemak semula keputusan kes Riza Aziz yang dilepaskan tetapi tidak dibebaskan adalah perbuatan tidak masuk akal dan bersifat semb...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega