Risaunya Bila Barang Keperluan Tak Cukup 10 Checklist Untuk Bakal Ibu Barulah Mommies Boleh Pantang Dengan Tenang


Bakal melalui tempoh berpantang buat pertama kalinya semestinya satu pengalaman yang cukup mendebarkan. Lebih-lebih lagi bila mana terpaksa berpantang sendiri tanpa bantuan ibu tercinta. Banyak keperluan yang dirasakan seakan tidak lengkap. Ada sahaja peralatan yang ingin dibeli oleh bakal ibu bagi memastikan tempoh berpantang menjadi lancar.
Panduan yang dikongsikan oleh Dr Ain Zul ini boleh juga dijadikan panduan untuk bakal ibu lain bagi menyediakan kelengkapan untuk berpantang kelak. Sepuluh checklist yang disediakannya lengkap untuk diri sendiri dan bayi. Barulah bakal ibu senang hati dan boleh berpantang dengan tenang kelak.
Periksa senarai di bawah.
Ikut keperluan masing-masing ye, mummy share je persiapan mummy.

1. Set Berpantang
Ini carta paling tertinggi tau. Dah penat bersalin, kita perlu manjakan diri jugak. Macam reward untuk diri sendiri. Ni benda pertama yang mummy akan survey dan beli.
Dulu guna satu set berpantang Tanamera, kali ni mummy nak cuba set berpantang Nona Roguy pulak. Set Tanamera dulu memang 5 stars, sebab dia macam mix modern and traditional care.
Tapi even mummy nak guna set Nona Roguy, 4 barang Tanamera ni wajib include sekali sebab memang BEST sangat!
a) Brown Soap Tanamera – Sabun dia bau herba, yang best sebab dia da macam scrub sekali. So elok sangat nak hilangkan daki atau tempat-tempat kasar macam kat siku etc. Memang best lah guna dulu. So wajib ada jugak.

b) Herbal Massage Oil – Guna hari biasa pun untuk urut kaki kalau penat, best sangat bau.
c) VCO Tanamera – Ni sapu dekat perut untuk prevent stretch mark. Sapu dari awal kandungan insyaAllah memang takde la tanda, perut canteks ajer.
d) Bengkung – Dapat free waktu beli set Tanamera dulu, yang penting bengkung dia kain cotton sesuai dan selesa untuk mummy yang beranak cser. So bengkung ni masih elok, so sambung guna jer la.
Oh btw, mummy beli set Nona Roguy tu yang preloved ajer tau. Kebetulan dia habis berpantang bulan 4 dan banyak barang dalam set tu yang dia tak guna, guna pun satu atau dua barang jer so mummy decide why not untuk jimatkan duit beli preloved je.

2. Breast pump & Silicone Milk Collector
Barang wajib ada untuk ibu yang menyusu. Ikut pengalaman, biasanya awal – awal guna milk collector sebab tandem feeding dengan baby. Lagi pun kalau nak pump awal-awal bukan perlu sangat, tak payah nak stresskan diri sendiri sebab milk production ikut umur baby. Nanti kalau milk yield sikit, mula lah kita stress sorang-sorang lagilah milk production kita jatuh tau.
Mummy akan mula simpan stock sebulan before masuk kerja macam tu. InsyaAllah sempat. Waktu Aileen dulu guna milk collector Brand Haakaa, sekarang nak cuba Brand Autumnz pulak. Harga cuma Rm25. Alhamdulillah, untuk breast pump mummy guna Brand Cimilre agak tahan lasak jugak, yang penting handsfree, harga pun berbaloi dan bunyi tak bising. Chill and relax je lah kalau attend meeting hikhik.

 
 
3. Tungku ibu & tuam baby
Waktu Aileen dulu beli tuam baby tanpa set dia, so bila nak tuam tu agak cerewet sebab kena guna iron untuk panaskan tuam. First baby takde pengalamankan. So kali ni mummy beli satu set terus, tak mahal dalam Rm18 dapat tungku kecil, lilin & tempat panaskan ala-ala aromaterapi tu.
So senang nak panaskan tungku baby direct terus. Untuk tungku ibu, memang dah ada turun temurun kat rumah mak guna batu sungai dari zaman nenek moyang lagi dah guna batu sungai yang sama.

4. Set tanam uri baby
Ni barang optional je tau, tapi jadi barang wajib bagi mummy sejak waktu Aileen dulu untuk mudahkan husband uruskan uri.
Brand apa pun boleh tapi mummy beli set yang ada periuk tanah sekali sebab uri kena tanam elok tak nak bagi binatang korek ke apa kan, so letak dalam periuk tanah mummy rasa lagi secure gitu (perasaan).
Basically, set tanam uri ni ada sertakan cara menguruskan uri dan doa yang perlu dibaca waktu tanam uri, asam jawa & asam keping, garam, kain putih, sarung tangan latex dan apron. Complete kan?
So memudahkan suami kita untuk settlekan part urusan penanaman uri anak, semua dah lengkap tersedia. Mommies nak prepare sendiri pun boleh tau tapi mummy memang malas nak sediakan satu-satu. Harga set ni rm 38 include postage.

5. Bepanthen Cream
Penting untuk guna pada nipple crack waktu menyusukan bayi, antara cream yang cepat elokkan nipple crack. Plus point, Bepanthen boleh guna untuk nappy rash anak jugak.
6. Nursing Cover, Nursing Pad & Nursing Bra
Mummy guna nursing cover by Marredz sejak anak pertama. Memang selesa nak susukan baby, lepas tu Marredz buat sekali dengan clutch. Lepas guna lipat & simpan dalam clutch bag tu. Kemas je.
Tapi sekarang dah bermacam jenis nursing cover jual kat kedai, so mommies boleh pilih yang berkenan di hati ye. (Kena standby masuk beg hospital jugak sebab kadang-kadang ramai yang datang melawat time kita menyusukan anak kan)
Nursing pad benda wajib jugak sebab selalu bra akan ‘basah’ sebab susu keluar. So kena standby hikhik

7. Supplement – Osteomatrix Shaklee, Prenavit
Mummy tak jual, tapi mummy guna yang ni jer sebab badan rasa sesuai dengan osteomatrix ni. Lelagi bab penghadaman. Serik kalau cser tapi sembelit. Mau menangis nak teran dalam toilet huhu. So bila makan osteomatrix ni senang lawas la sikit. Sebab mummy jenis kurang jugak makan buah. So carik alternatif lain.
Mummy akan elakkan makan benda berjamu awal-awal sebab bagi baby habis kuning dulu baru minum sikit-sikit. Prenavit pulak supplement untuk pregnant & BF mother. Yang ini jer boleh telan. Obimin, Iberet semua yang lain maaflah tekak tak boleh telan huhu.

8. Stokin Tebal (takde dalam gambar) – wajib pakai, kalau tak mak pokpek pokpek tak pakai stoking hehe
9. Maternity Pad
Mummy tak beli yang ikat tali tu, mummy guna adult pampers untuk awal-awal time darah banyak lelagi susah nak bergerak lepas c-ser (yang jenis pampers ni bawak dalam beg pergi hospital). Lepas tu tukar pakai overnight pad/ wing pad biasa jer. Lagi selesa dan memudahkan.
10. Tukang Urut/Confinement Lady (CL)
Untuk yang berpantang sendiri, sekarang banyak servis disediakan untuk tolong mommies semua uruskan diri dan anak.
Mummy dah siap awal – awal hire CL untuk urutan ibu dan urusan bayi kat Terengganu nanti. Tak lama pun dalam dua jam sehari, pakej mummy ambil untuk 21 hari. Bab makanan berpantang, semua biasa mak yang masak hehe.

Cuma part bertungku, mengurut, pakai bengkung, pakai param & pilis and mandian tu mummy serah kat CL sebab taknak susahkan mak. Untuk baby pulak servis dia tolong mandikan, tuam dan urut baby sekali. Cukup lah yang tu pun memadai.
Diharap sharing mummy membantu sayang-sayang untuk siapkan barang berpantang ye.
The post Risaunya Bila Barang Keperluan Tak Cukup, 10 Checklist Untuk Bakal Ibu, Barulah Mommies Boleh Pantang Dengan Tenang! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/risaunya-bila-barang-keperluan-tak-cukup-10-checklist-untuk-bakal-ibu-barulah-mommies-boleh-pantang-dengan-tenang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Betullah Ibu Tu Supermom Sambil Memandu Pun Boleh Pam Susu Dan Layan Perangai Anak

Betullah Ibu Tu Supermom Sambil Memandu Pun Boleh Pam Susu Dan Layan Perangai Anak

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 328 hits
Bekerja sebagai seorang doktor memerlukan komitmen yang tinggi Apatah lagi suaminya Dr Anwar Fazal Abu Bakar juga merupakan seorang doktor dan masa mereka berdua bersama anak anak terhad Itu tidak menjadi alasan buat doktor Instafamous Dr F...
Kos Tak Cukup Punca Selenggara Jalan Tak Boleh Buat

Kos Tak Cukup Punca Selenggara Jalan Tak Boleh Buat

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 274 hits
Menteri Kerja Raya Baru Bian berkata kos yang terhad punca jalan tidak dapat diselenggara dengan baik JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook co...
7 Dukungan Terbaik Ayah Setelah Ibu Melahirkan Karena Bilang Cinta Saja Tak Cukup Sayang

7 Dukungan Terbaik Ayah Setelah Ibu Melahirkan Karena Bilang Cinta Saja Tak Cukup Sayang

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 188 hits
Suami idaman suami yang paham betul mengasuh anak itu tugas berdua dan cinta itu bisa diwujudkan dalam bentuk kerja sama yang mesra
Putih Pada Lidah Bayi Bersihkan Tiap Kali Mandi Hati Hati Ibu Pun Boleh Berjangkit

Putih Pada Lidah Bayi Bersihkan Tiap Kali Mandi Hati Hati Ibu Pun Boleh Berjangkit

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 397 hits
Kesan atau lapisan putih pada lidah bayi kerap kali timbul Adakah ia berbahaya Bimbang kalau ia boleh menyakitkan bayi berjangkit kepada ibu yang menyusu BAYI MENYUSU SUSU IBU FORMULA BOLEH ALAMINYA Kerap kali mama dan papa mendapati kesan ...
Ibu Betul Berpantang Susah Sakit Urat Sendi Habis Pantang Cepat Rasa Segar

Ibu Betul Berpantang Susah Sakit Urat Sendi Habis Pantang Cepat Rasa Segar

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 538 hits
Semasa dalam pantang ibu bersalin memang kena betul betul berpantang makan Ibu yang menjaga makanan ketika berpantang mempunyai stamina dan antibodi yang kuat untuk melakukan aktiviti harian seperti menguruskan rumahtangga dan anak anak ser...
Jaga Jaga Boleh Jadi Kanser Mujur Buat Pap Smear Dikesan Ada Abnormal Cell Nourul Bakal Dibedah

Jaga Jaga Boleh Jadi Kanser Mujur Buat Pap Smear Dikesan Ada Abnormal Cell Nourul Bakal Dibedah

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 287 hits
Pap smear memang menjadi prosedur tahunan yang perlu dilalui wanita yang sudah Ia adalah ujian saringan bagi mengesan kanser serviks Jika tidak dirawat ia boleh membawa kepada kanser serviks Sakit sedikit selama beberapa minit itu tidak sep...
Menhub Budi Ibu Kota Baru Bakal Dibangun Mrt

Menhub Budi Ibu Kota Baru Bakal Dibangun Mrt

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 199 hits
Menhub Budi mengatakan MRT merupakan suatu bentuk angkutan massal yang wajib disediakan di setiap kota kota besar
Kena Bentan Waktu Pantang Kalau Tak Hati Hati Tubuh Boleh Jadi Lumpuh

Kena Bentan Waktu Pantang Kalau Tak Hati Hati Tubuh Boleh Jadi Lumpuh

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 339 hits
Jangan ambil mudah soal berpantang Ada sebabnya mengapa orang tua dahulu menyuruh ibu bersalin untuk berehat secukupnya dalam tempoh berpantang Salah satu kerisauan adalah jika si ibu mengalami bentan Seksanya tidak dapat digambarkan dengan...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping