Revolusi Luar Biasa Blackpink






SETUJU atau tidak, BLACKPINK dari Korea Selatan satu-satunya kumpulan wanita paling berpengaruh di dunia ketika ini.

Apa yang menarik, mereka cuma mengambil masa empat tahun untuk menakluk dunia dengan pencapaian luar biasa.

Oleh itu, pengumuman rasmi kumpulan dibarisi Jennie, Jisoo, Rose dan Lisa bakal melancarkan album sulung pada Oktober ini disambut gembira jutaan peminat mereka yang dikenali sebagai BLINKs.

Demikian betapa eksklusifnya kumpulan naungan YG Entertainment itu mencatur penghasilan album mereka.

Walaupun belum memiliki album penuh, sebuah lagu mereka umpama album penuh buat peminat.

Baru-baru ini, mereka mencipta kejayaan menerusi single baharu How You Like That sehingga melakar sejarah luar biasa.

Setiap hari, ada saja rekod lama yang berjaya dipadam gara-gara penangan lagu terbabit.

Guinness World Records (GWR) mengumumkan BLACKPINK membolot lima rekod baharu menerusi video muzik How You Like That itu. Ia termasuk Video Paling Banyak Ditonton Dalam Masa 24 Jam di YouTube.

Seterusnya, rekod keduanya adalah Video Muzik K-Pop Paling Banyak Ditonton Dalam Masa 24 Jam di YouTube selepas ditonton 86.3 juta dalam masa sehari dimuat naik. Rekod terdahulu dipegang kumpulan BTS menerusi video muzik lagu Boys With Luv yang menerima tontonan 74.6 juta dalam tempoh 24 jam.

Tidak ketinggalan, mereka turut memperbaharui rekod Penonton Terbanyak Penayangan Video di YouTube dan Penonton Terbanyak Penayangan Muzik Video di YouTube. Pada waktu perdana, 1.6 juta direkodkan menonton video itu.

Bagaimana BLACKPINK mampu mencipta sejarah luar biasa dalam industri muzik global? Hakikatnya, mereka juga mengatasi pencapaian artis senior sebumbung termasuk BIGBANG dan Psy.

Tahun lalu, single terakhir mereka berjudul Kill This Love turut diiktiraf GWR selain mencipta rekod siri jelajah konsert paling tinggi pendapatannya oleh kumpulan wanita dari Korea Selatan. Itu tak termasuk kemunculan barisan hadapan di pelbagai pertunjukan fesyen mega dihadiri mereka.

Jika diikutkan, tugas yang digalas mereka cukup berat selepas YG Entertainment pernah menghasilkan kumpulan wanita hebat terdahulu iaitu 2NE1.

Namun, BLACKPINK cuma perlukan satu malam untuk membina legasi sendiri.

Koleksi lagu mereka setakat ini termasuk Whistle, Boombayah, Playing With Fire, Stay, dan Ddu Du Ddu Du, semuanya diterima di peringkat antarabangsa. Ditambah pula penampilan mereka yang cukup kuat karakternya dengan aura berapi.

Uniknya mereka, tiada seorang pun diangkat menjadi ketua kumpulan sebagai identiti kepada kumpulan. Mereka sebaliknya berpengaruh baik secara apa sekali pun dan masing-masing memiliki jutaan pengikut di media sosial.

Menurut Jennie, pendekatan itu diambil berikutan setiap mereka memerlukan satu sama lain. Formula itu hakikatnya membuka ruang buat mereka memikat jutaan peminat di seluruh pelosok dunia.

"Saya tidak rasa keperluan untuk ada anggota spesifik lebih menyerlah dalam tarian mahupun nyanyian. Keharmonian BLACKPINK jadi lebih lengkap dengan gabungan tenaga setiap anggota," katanya.

Pelan kerjaya mereka turut tidak terlepas daripada liku-liku. BLACKPINK berterusan menerima kritikan peminat, pelbagai petisyen dan ugutan boikot namun itulah juga yang meletakkan nama mereka sebagai tajuk besar serta liputan tanpa had.

Seperti nama besar dalam muzik lain, kumpulan ini turut bijak memahami kuasa mengahwinkan dunia muzik dengan fesyen. Pembawaan gaya tersendiri mereka sehingga menjadi buruan untuk diundang ke pertunjukan fesyen besar dunia.

Tahun lalu, Jisoo hadir ke London untuk Burberry, Rose di Saint Laurent, Jennie duduk bersebelahan Cardi B di Chanel manakala Lisa diterbangkan ke Milan untuk koleksi Celine pada Februari tahun ini.

Pelan takluk dunia tiada had

Pada hujung 2018, BLACKPINK dilamar Interscope Records di Amerika Syarikat (AS) secara langsung untuk pasaran di sana. Pelan itu antara yang paling strategik dan tidak pernah dicuba mana-mana kumpulan wanita dari Korea Selatan selain Girls' Generation pada 2012.

Walaupun baru setahun jagung, persembahan mereka dalam rancangan Good Morning America dan The Late Show with Stephen Colbert sepantas kilat tular seluruh dunia. Tidak ketinggalan, mereka turut meledakkan festival muzik terbesar dunia, Coachella.

Kerap dikait dengan aspek kekangan bahasa berdekad lamanya, peminat bukan Korea tidak lagi menjadikan alasan itu untuk memuja artis dari sana. BLACKPINK tidak terkecuali apabila peminat luar tahu mencari jalan untuk memahami bait lirik lagu mereka.

Sering kali disentuh peminat tentunya aura positif yang ditampilkan setiap anggotanya sepanjang masa. Kumpulan itu ternyata menyalurkan segala-gala dalam apa juga mereka lakukan dengan tenaga luar biasa.

Sekarang, tiada sesaat pun setiap anggotanya tidak sibuk meski mereka tidak lakukan aktiviti mahupun lancar lagu baharu. Bahkan, setiap masa pasti mereka meluangkan masa untuk mengemas kini akaun media sosial peribadi mahupun kumpulan.

Menyentuh muzik baharu pula, kerjasama mereka bersama Lady Gaga menerusi lagu Sour Candy juga tidak mengecewakan selepas kejayaan lagu Kiss And Make Up bersama Dua Lipa.

Bahkan, kini mereka dikhabarkan bakal bekerjasama dengan satu lagi nama hebat dalam album penuh akan datang itu kelak.

Sejauh mana lagikah tahap kejayaan yang mereka akan lakar selepas ini? Barangkali mereka bakal menjadi kumpulan wanita K-Pop pertama yang berjaya meruntuhkan tembok pemisah menembusi industri muzik Barat, siapa tahu! Yang pasti, mereka sudah mencipta revolusi luar biasa.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://artismeletop.blogspot.com/2020/08/revolusi-luar-biasa-blackpink.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pagoh Port Dickson Sesak Luar Biasa

Pagoh Port Dickson Sesak Luar Biasa

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 369 hits
KESESAKAN luar biasa dilaporkan berlaku di lebuhraya utara selatan menuju utara di sepanjang Pagoh Port Dickson Sejak petang tadi beberpa kilometer sebelum susur masuk dari Plaza Tol Pagoh mulai sesak menyebabkan aliran kenderaan terhenti s...
Jadi Mualaf Pesinetron Giovanni L Tobing Islam Agama Yang Luar Biasa

Jadi Mualaf Pesinetron Giovanni L Tobing Islam Agama Yang Luar Biasa

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 235 hits
Pesinetron Giovanni L Tobing memutuskan menjadi mualaf setelah menikah dengan Dewi Ariani Informasi ini cukup mengejutkan dan sekaligus jadi kabar bahagia karena semakin banyak saudara seiman yang mendapat hidayah Ihwal mualafnya Giovanni L...
Covid 19 Merebak Secara Luar Biasa Australia Istihar Perintah Berkurung Tahap 4

Covid 19 Merebak Secara Luar Biasa Australia Istihar Perintah Berkurung Tahap 4

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 458 hits
Bandar raya kedua terbesar Australia Melbourne memasuki hari pertama perintah berkurung yang lebih ketat serta mengumumkan sekatan baharu ke atas beberapa industri termasuk sektor peruncitan dan pembinaan Rakyat Malaysia jangan jadi seperti...
Ibadah Yang Sangat Luar Biasa Andai Kita Mampu Mengerjakannya

Ibadah Yang Sangat Luar Biasa Andai Kita Mampu Mengerjakannya

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 242 hits
Assalamualaikum dan selamat sejahtera IBADAH YANG SANGAT LUAR BIASA ANDAI KITA MAMPU MENGERJAKANNYA Puasa sunah Tarwiyah dan Arafah sangat dianjurkan bagi umat muslim sedunia agar kita dapat turut merasakan nikmatnya seperti yang dirasakan ...
5 Fakta Pembunuhan Sadis Pasutri Di Tegal Nomor 3 Luar Biasa Tega

5 Fakta Pembunuhan Sadis Pasutri Di Tegal Nomor 3 Luar Biasa Tega

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 223 hits
Pasangan suami istri pemilik toko handphone ditemukan tewas mengenaskan bersimbah darah di rumah toko yang mereka tempati di Desa Yamansari Kecamatan Labeksiu Kabupaten Tegal Rabu Kedua korban yakni Hendi Purwanto dan Citra Wati rupanya dib...
Tuntutan Laut Malaysia Hantar Bantahan Keras Luar Biasa Kepada China

Tuntutan Laut Malaysia Hantar Bantahan Keras Luar Biasa Kepada China

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 282 hits
Malaysia telah menghantar bantahan keras luar biasa terhadap kepentingan China pada bahagian Laut China Selatan yang dituntut Malaysia kata satu laporan South China Morning Post melaporkan semalam bahawa Malaysia telah menghantar nota lisan...
Khutbah Jumaat Luar Biasa Masjid Ayasofya

Khutbah Jumaat Luar Biasa Masjid Ayasofya

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 263 hits
LUAR BIASA KHUTBAH JUMAAT MASJID AYASOFYA Sama sama kita hayati terjemahan khutbah Jumaat yang dibacakan di Ayasofya Turki hari ini di mana selepas 86 tahun ia kembali dijadikan Masjid dan Solat Jumaat kembali dilaksanakan Berikut terjemaha...
Kisah Unik Abang Ojol Di Thailand Yang Antar Makanan Ke Tengah Sungai Dedikasinya Luar Biasa

Kisah Unik Abang Ojol Di Thailand Yang Antar Makanan Ke Tengah Sungai Dedikasinya Luar Biasa

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 315 hits
Ada abang ojol yang suka marah marah dan nggak sabaran tapi ternyata ada juga yang sebaik ini
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan