Restoran Halal Korea Di Selangor


Restoran Halal Korea Di Selangor
Kecintaan aku terhadap makanan memang tak pernah pudar. Memang sejak kecil lagi aku sejenis manusia yang suka cuba semua jenis makanan, tapi tidaklah ke arah mencuba makanan eksotik ya. Dulu masa aku bekerja, memang banyak duit gaji aku dibelanjakan untuk makan. Tapi masih terkawal. Berkawan pula dengan orang yang suka cuba makanan baru memang meriah lah.

Antara makanan yang selalu masuk dalam ‘food hunting’ aku adalah makanan Korea. Aku syak sebab aku suka tengok drama Korea dan juga Runningman telah mempengaruhi otak aku untuk cuba. Bila tengok scene makan je mula la aku telan air liur. Hati meronta-ronta suruh cari. Gila ah.


Geram punya pasal, untuk mengubati kerinduan pada makanan Korea aku ajak kawan-kawan aku balas dendam cuba makan makanan Korea yang terletak di Damansara Perdana. Ambil peluang untuk ‘me-time’ bila suami beri keizinan untuk jumpa kawan sambil makan. Seronok hoi. Terima kasih suami. 


EID Authentic Korean Cuisine
Aku dapat tahu tentang Restoran EID ni melalui hebahan kawan-kawan dekat Instagram. Rata-rata bercakap tentang kesedapan makanan dekat sini yang menggunakan original resepi Korea dan semestinya terasa autentik (asli) Korea walau berada di Malaysia. Tak perlu terbang ke Korea untuk makan makanan mereka.

Jom aku cerita sikit tentang Restoran EID

Kalau nak tahu, pemilik restoran EID di Malaysia ni merupakan rakyat Korea beragama Islam yang datang ke Malaysia dan membuka restoran Korea yang menggunakan resepi keluarga mereka. Yu Hyunwoo atau nama Islam dia Saad, dan Han Narae atau nama Islam dia ialah Nadia merupakan pasangan suami isteri.

Yu Hyunwoo mengembangkan lagi perniagaan keluarga mereka dengan membuka outlet di Malaysia manakala ibu bapanya bertanggungjawab ke atas Restoran EID di Korea. Setakat ni ada empat outlet termasuk di Seoul, Korea. Kalau di Malaysia, korang boleh pergi ke outlet Restoran EID di Damansara Perdana, Bangi Sentral ataupun di Seremban Gateway.


Outlet Damansara Perdana yang aku pergi ni merupakan outlet ketiga Restoran EID di Malaysia. Telah dibuka sejak 5 September 2019 dan mendapat sambutan menggalakkan daripada peminat makanan Korea. Hanya di outlet Damansara Perdana sahaja yang menyediakan minuman kopi kepada pelanggan. Jadi peminat kopi macam aku mesti datang ke sini.

Korang juga tak perlu risau sebab kesemua bahan masakan di restoran dibekalkan oleh EID Central Kitchen yang telah mendapat pengiktirafan sijil HALAL JAKIM. Penggemar makanan Korea yang beragama Islam macam aku dapat menikmati juadah hidangan asli Korea tanpa rasa ragu-ragu


Restoran EID di Seoul, Korea yang popular di kalangan pelancong Malaysia dan merupakan restoran pertama yang diiktiraf Halal oleh Persekutuan Muslim Korea (KMF). KMF ialah satu-satunya badan pensijilan halal Korea yang diiktiraf Jakim tau.

Restoran ini bukan sahaja popular dalam kalangan Muslim, malah menjadi pilihan bukan muslim dan mendapat sambutan orang Korea sendiri kerana keenakan juadah rasa asli Korea. Dah beberapa kali aku cuba makanan Korea, rasa makanan di Restoran EID memang lain dan sedap. Memenuhi kehendak selera aku. Menu Perlu Cuba Restoran EID
Antara menu yang aku sempat cuba pada hari tersebut ialah; dumpling ramyeon, cheesy corndog, soteok (sweet & spicy), chicken kimchi stew, jimdak (braised chicken), nasi dan Seaweed sup. Selain tu korang boleh cuba Beef Bimbimbap, Yangnyeom (sweet & spicy), Honey Dakganjung (Boneless Chicken), original or cheese topokki, spicy bulgogi, samgyetang, dumpling pancake dan banyak lagi.

Tak susah pun sebab korang boleh rujuk menu bergambar dan boleh tanya crew restoran yang ramah menerangkan tentang menu-menu yang ada. Kalau tanya aku, korang kena cuba cheesy corndog dia memang terbaik. Saiz dia besar dan boleh dikongsi berdua. Doh yang lembut dan disaluti oleh sos keju yang lemak berkrim.



Kalau suka makan ramyeon, boleh cuba dumpling ramyeon. Kuah dia agak pedas tapi orang Malaysia In sha Allah boleh tahan pedas. Aku masih teringat-ingat chicken kimchi stew dekat EID restoran, rasa macam fresh sangat lepas makan. Rasa sup dia yang simple dan menenangkan. Macam tak puas makan bila hirup sup dia.


Untuk peminat kopi korang kena cuba Affogato. Hanya di outlet Damansara Perdana yang ada jual kopi tau sebab dekat sana ada machine kopi tu. Affaogato ni adalah gabungan kopi dan juga aiskrim. Aiskrim diletakkan dalam mangkuk dan kemudian dicurahkan kopi ke atasnya. Padu weh rasa dia. 


Salah satu kopi yang terdapat di Restoran EID Damansara Perdana.



Kesimpulan

Overall aku berpuas hati makan dekat sini. Restoran bersih dan selesa, makanan dia sedap dan crew restoran pun ramah. Untuk korang yang nak cuba sesuatu yang baru dan terutama kepada peminat makanan Korea, boleh lah cuba sendiri makan di salah satu outlet Restoran EID. Waze je alamat di bawah:

📍EID Authentic Korean Cuisine, Damansara
17, Jalan Pju 8/5d, Damansara Perdana, 47820 Petaling Jaya, Selangor

📍EID Authentic Korean Cuisine , Seremban
3-Level 1 , Seremban Gateway

📍EID Authentic Korean Cuisine , Bangi
8-19-01 , Jalan Medan Pusat Bandar,7a Bangi Sentral

📍EID Authentic Korean Cuisine , Seoul
756-10, Hannam Dong, Yongsan-Gu, Seoul, South Korea

Instagram - Restoran EID



#EidKorean #eidkoreanhalalfood #KoreanFood
#KoreanHalalFood #EIDDamansaraPerdana 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/03/restoran-halal-korea-di-selangor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kambing Bakar Sedap Di Restoran Kambing Bakar Kontena Setia Alam Shah Alam Selangor

Kambing Bakar Sedap Di Restoran Kambing Bakar Kontena Setia Alam Shah Alam Selangor

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 1359 hits
Kambing Bakar Sedap di Restoran Kambing Bakar Kontena Setia Alam Shah Alam Selangor Harini Hari kedua mama work from home atas Perintah Kawalan Pergerakan dari negara Maaysia Mama doakan semua Kita terhindar dari penyakit Covid 19 Mama nak ...
Logo Selangor Fa Masuk Dalam Video Muzik Kumpulan Deep Purple

Logo Selangor Fa Masuk Dalam Video Muzik Kumpulan Deep Purple

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 251 hits
Logo Selangor FA muncul dalam video muzik kumpulan Deep Purple bertajuk Throw My Bones yang dirilis di YouTube semalam Throw My Bones merupakan single pertama album studio terbaru kumpulan muzik lagenda tersebut yang bertajuk Whoosh Menurut...
Anggerik Mall Utc Selangor

Anggerik Mall Utc Selangor

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 1026 hits
Lokasi Anggerik Mall UTC SelangorAlamat Seksyen 14 40000 Shah Alam Selangor Waktu Operasi 1 00 petang 10 00 malam 2 45 petang 10 00 malam 8 00 pagi 5 00 petang Tarikh Lawatan 10 Mac 2020Anggerik Mall UTC Selangor menjadi lokasi terakhir yan...
Pepias Puji Pakej Rangsangan Selangor Prihatin Covid 19

Pepias Puji Pakej Rangsangan Selangor Prihatin Covid 19

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 228 hits
SHAH ALAM 21 MAC Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan memuji usaha Kerajaan Negeri memperkenalkan Pakej Rangsangan Selangor Prihatin bagi membantu masyarakat yang terkesan dengan Covid 19 kata setiausaha agungnya Mohamad Khairuddin ...
409 Diwarta Pusat Kuarantin 46 Di Selangor

409 Diwarta Pusat Kuarantin 46 Di Selangor

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 393 hits
SHAH ALAM 21 MAC Sebanyak 409 lokasi diwartakan sebagai pusat kuarantin bagi menghadapi pandemik Covid 19 selaras dengan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 Senarai itu termasuk Institut Pendidikan Guru kolej komuniti In...
All Akad Nikah In Selangor Postponed After Jais Officials Quarantined For Covid 19

All Akad Nikah In Selangor Postponed After Jais Officials Quarantined For Covid 19

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 286 hits
KLANG Five Selangor Islamic Religious Department assistant marriage registrars are under quarantine after they came into contact with persons infected with Covid 19 The men known as imam nikah aged between 37 and 55 have also undergone test...
Covid 19 Selangor Catat 309 Kes

Covid 19 Selangor Catat 309 Kes

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 211 hits
SHAH ALAM 22 MAC Selangor mencatatkan kenaikan kes Covid 19 sebanyak 309 kes hari ini sekali gus mencatatkan rekod tertinggi di Malaysia lapor Kementerian Kesihatan Sementara itu Kuala Lumpur mempunyai 183 kes Sabah Johor Negeri Sembilan Sa...
Covid 19 Bantuan Untuk Peniaga Negeri Selangor

Covid 19 Bantuan Untuk Peniaga Negeri Selangor

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 1119 hits
Covid 19 Bantuan Untuk Peniaga Negeri Selangor Ambil tahu tentang Bantuan Untuk Peniaga Negeri Selangor yang diumumkan kerajaan Negeri Selangor baru baru ini Lebih Info akan kongsikan berkenaan Covid 19 Bantuan Untuk Peniaga
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy

Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look

Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash

Jamuan Saka Di Ruang Tamu

Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024