Resipi Pajeri Nenas Dan Air Nenas Sedap Hasil Tanaman Sendiri


 Resipi Pajeri Nenas dan Air Nenas Sedap Hasil Tanaman Sendiri.  Buah nenas antara buah kegemaran kami sekeluarga.  Rasanya yang manis memang sedap kalau dimakan begitu sahaja atau dimasak buat lauk. Kalau dapat buah nenas ni memang tak payah tunggu cepat-cepat kupas, potong dan sejukkan.  Bila sejuk lagi sedap dimakan.  Kadang-kadang makan cicah dengan kicap. 


Oleh kerana suka makan nenas, en hubby pun merajinkan diri menanam nenas di rumah.  Kalau sebelum ini kami tanam atas tanah  tapi kali ini tanam dalam pasu besar sahaja.  Bila tanam dalam pasu ni nampak lebih kemas dan teratur, tak perlu susah-susah nak kemaskan kawasan keliling yang dinaiki rumput.  Itulah yang akak suka.  Hasilnya pun berbaloi asalkan rajin tabur baja dan sesekali disiram air.
Resipi Pajeri NenasPajeri nenas adalah antara menu yang pasti akan dimasak sekiranya ada stok nenas di rumah.  Resipi dan cara penyediaannya tidaklah renyah. Akak share bahan-bahan dan cara buat pajeri nenas ni, manalah tahu korang pun suka.  Ini cara masakan kami.



Bahan-bahan :
1 biji nenas baru masak sederhana besar (jangan terlalu masak)4 ulas bawang putih4 ulas bawang merahkayu manis, bunga lawang, buah pelagadaun karisantan kelapa - aku guna santan kotakrempah kari - 2 pack (ikut la banyak mana nenas yang nak dimasak)Serbuk cili (kalau nak rasa pedas sedikit)Udang keringkerisekGula melakaGula pasirgaramminyak masakCaranya:
Sebelum menumis, bancuhkan serbuk kari dengan air. Kemudian masukkan nenas yang telah dipotong tadi ke dalam bancuhan rempah. Gaulkan. Masukkan 2 sudu besar gula pasir, serbuk cili(ikut suka), kerisek dan sedikit garam. Gaulkan.
Panaskan minyak. Tumiskan bawang putih, bawang merah, kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, udang kering dan daun kari sampai naik bau.  Selepas itu, masukkan nenas yang telah bergaul dengan rempah tadi. Masukkan sedikit air. Biarkan. Sesekali kacau lah sehingga rempah masak. Masukkan gula melaka. 
Masukkan santan (ikut banyak nenas) dan rasakan masin, masam dan manisnya. Biarkan kuah pekat sedikit. Biasanya aku biarkan sehingga sejam supaya nenas betul-betul mesra dengan rempah dan masam nenas dan manis guna bersatu.
Dah siap boleh la hidangkan bersama nasi panas, telur dadar dan sayur goreng atau ulam-ulaman. Kalau tak mau telur dadar boleh juga dengan ikan temenung goreng.



Selain dari masak pajeri, akak akan pastikan ada ada air nenas terhidang sekali.  Bukannya susah nak sediakan air nenas ni.  Tambahan kalau nenas tu masak manis, tak perlu tambah air gula pun.  Cara nak sediakan - kupas nenas, potong-potong saiz kiub.  Masukkan dalam mesin pengisar atau kalau korang ada mesin buah, boleh gunakan mesin buah sahaja, lebih mudah.  Tapis hasil kisar tadi untuk dapatkan hasil air nenas yang manis dan sedap.  Kalau kurang manis, boleh tambahkan sedikit air guna. Masukkan kiub ais dan boleh hidang untuk minum bersama keluarga.
Ada juga yang suka kisar bersama susu atau yoghurt untuk jadikan smoothies. Ini pun sedap juga. Kalau disimpan di tempat dingin beku, boleh jadi ais krim nenas.
Eh..macam-macam pulak akak ni kan !
Nenas ni ada pelbagai khasiat. Korang boleh baca di sini antara khasiat pengambilan nenas >> KHASIAT NENAS
Nak jimat ruang, satu pasu besar kami tanam 3 sekali pokok nenas.  Masak serentak, puas makan
Tak rugi tanam sendiri. Dapat tanam sepoko dua pun dah cukup untuk makan sendiri. Tapi tanam nenas ni korang kena sabar menunggu pokoknya besar, keluar buah dan menunggu buahnya sesuai untuk dituai.  




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azirahman.com/2021/07/resipi-pajeri-nenas-dan-air-nenas-sedap-hasil-tanaman-sendiri.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+azirahman/MVSY+(Journey+Of+Life)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Popia Double Coklat Tabur Coklat Rice Rangup Lembut Dan Manis Memang Sedap

Resipi Popia Double Coklat Tabur Coklat Rice Rangup Lembut Dan Manis Memang Sedap

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 311 hits
Gabungan pisang dengan coklat memang tak pernah menghampakan Popia pisang dengan taburan coklat rice dan nutella buat sarapan dan minum petang anda sekeluarga paling bermakna Mana taknya sekali letak hidangan di atas meja anak anak berebut ...
Kek Batik Resipi Mudah Tanpa Bakar Atau Kukus Anak Pun Boleh Buat Sendiri

Kek Batik Resipi Mudah Tanpa Bakar Atau Kukus Anak Pun Boleh Buat Sendiri

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 314 hits
assalamualaikum salam sejahtera al kisah semalam petang anak dara saya berdua tang tung tang tung kat dapur buat kek batik saya sibuk selesaikan PdPR Izzat diorang berdua la yang godek kek batik kat dapur resepi ada pernah buat dgn saya sek...
Resipi Lasagna Roti Murah Terlajak Sedap Guna Roti Je Tak Perlu Dah Kepingan Lasagna

Resipi Lasagna Roti Murah Terlajak Sedap Guna Roti Je Tak Perlu Dah Kepingan Lasagna

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 309 hits
Sebelum ini terasa susah nak sediakan lasagna kerana perlu ada lasagne sheets sebagai bahan utama Tapi kali ini mama tak perlu pening pening lagi kerana mama hanya perlu gunakan kepingan roti sahaja Tapi bagaimana cara penyediaanya Jom ikut...
Resipi Laksa Sardin Tin Punya Sedap Kalah Laksa Kopitiam Power Sungguh

Resipi Laksa Sardin Tin Punya Sedap Kalah Laksa Kopitiam Power Sungguh

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 276 hits
Sesekali datang idea mencuba idea baru nak juga merasa keenakkan rasa laksa dari kopitiam Hujung minggu ini apa kata mama bereksperimen dengan anak anak dengan laksa sardin tin pula Confirm lagi sedap dari kopitiam Resipi ringkas tapi padu ...
Resipi Mudah Telur Bumbu Kuning Pedas Indonesia Sedap Sangat Rugi Tak Cuba

Resipi Mudah Telur Bumbu Kuning Pedas Indonesia Sedap Sangat Rugi Tak Cuba

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 301 hits
Masakan telur bumbu kuning pedas ini berasal dari Indonesia dan seperti yang kita ketahui makanan yang berasal dari seberang biasanya cukup dengan rasa pedas Sudah pasti masakan yang pedas dari seberang ini sangat disukai oleh rakyat Malays...
Ayam Masak Kurma Resipi Abah Letak Bahan Rahsia Patutlah Sedap Pekat

Ayam Masak Kurma Resipi Abah Letak Bahan Rahsia Patutlah Sedap Pekat

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 326 hits
Orang lelaki ni bila masuk dapur dan masak haa memang terangkat la bila makan Sedap tak terkata Lagipun sekarang ini sudah ramai lelaki yang mula masuk dapur menolong isteri kan Kali ini jom kita resipi Ayam Masak Kurma resipi daripada Umi ...
Resipi Kepak Ayam Yogurt Hanya Guna Air Fryer Rugi Tak Cuba 8 Ketul Sekali Hadap Je

Resipi Kepak Ayam Yogurt Hanya Guna Air Fryer Rugi Tak Cuba 8 Ketul Sekali Hadap Je

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 341 hits
Pasti ramai yang tertanya tanya bagaimana cara penyediaan kepak ayam yogurt Bagi pertama kali mendengarnya pasti teringin nak mencuba resipi terbaru ini Cara penyediaan sangat mudah hanya menggunakan air fryer sahaja Tapi bagi yang nak meng...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm