Resepi Tart Nenas Klasik Turun Temurun Di Campur Satu Bahan Rahsia Menyedapkan Lagi Kuih Tart Syhh


Salah satu resepi kuih raya yang wajib ada pada hampir setiap rumah di Malaysia waktu hari raya adalah tart nenas. Tak terkecuali rumah aku sendiri . Kebiasaannya aku buat sendiri bersama anak-anak. Kalau membeli, sebalang dua itu tak mencukupi. Hanya sekali hadap sajalah. Apabila membuat baru dapat makan banyak dan selebihmya di hidangkan pada tetamu nanti.. kan!


Tart Nenas Klasik Turun Temurun Di Campur Satu Bahan Rahsia Menyedapkan Lagi Kuih Tart....
Sudah banyak resepi tart nenas aku buat dan mencuba. Ada pelbagai versi dan cara, namun resepi tart nenas klasik turun temurun juga yang sesuai dengan selera aku. Bukannya aku mengatakan resepi tart nenas yang lain itu tak sedap. Kebanyakan resepi tart nenas memang sentiasa sedap. Ini ikut selera dan kesukaan masing-masing juga.


Ada aku jumpa tart nenas yang benar-benar sedap iaitu dari resepi bakers yang meletup di kenali ramai tu. Cuma tart nenas dia tu bagi aku amat rapuh, berderai sungguh apabila nak di pegang dan di simpan ke dalam bekas. Mungkin aku yang rasa begitu apabila membuatnya, Tak taulah macam mana sebab dua kali juga aku cuba buat, tetap senang berderai.


Jadi aku olah dari resepi tart nenas klasik turun temurun dan di campur sedikit dengan bahan rahsia bakers terkenal itu iaitu minyak sapi. Syhhh! jangan beritahu orang yer. Saja je buat lawak tak menjadi ni. Ramai juga yang sudah tau. Hasilnya kuh tart nenas klasik aku sangat sedap dan tak terlalu rapuh. Mudah untuk di pegang dan di susun ke dalam bekas. Rupanya pun tetap cantik menggiurkan dan tak terkopak keliling.... heh!


Resepi Tart Nenas Klasik Turun Temurun Di Campur Satu Bahan Rahsia Menyedapkan Lagi Kuih Tart, Syhh! Bahan-bahan resepi tart nenas klasik turun temurun: 1kg tepung gandum2 ketul butter atau margerin (500gm)2 biji telur1 sudu makan esen vanila
*Bahan rahsia adalah 2 sudu besar minyak sapi
Masukkan tepung kedalam sebuah bekas. Buat lubang di tengah. Masukkan telur yang telah di pukul ssedikit bersama esen vanila. Masukkan juga margerin dan minyak sapi sedikit demi sedikit sehingga menjadi sebuah doh yang kenyal dan boleh di bentuk. 
Taburkan tepung ke atas papan/plastik pencanai. Lapik dengan selapisan plastik dan gelek dengan penggelek sehingga nipis yang di kehendaki iaitu 1cm lebih kurang. Terap dengan acuan kuih tart. Susun kuih ke atas loyang yang di sapu margerin di atasnya. Letak jem nenas yang telah di bulat-bulatkan sebesar guli satu persatu di atas kuih tart. 
Bakar dengan api lebih kuran 180 celcius dalam 10 -15 minit bergantung kepada oven masing-masing. Apabila di bahagian  bawah tart menunjukkan tanda hampir garing, bolehlah di angkat. Sejukkan sebelum di simpan ke dalam balang kedap udara. 
Tips:  Margerin hendaklah di pastikan berada dalam suhu bilik dan di masukkan sedikit demi sedikit agar sedang elok kejadian dohnya. Sekiranya menggunakan margerin agak beku adunan akan menjadi sedikit berminyak dan tart akan keras nanti.
Resepi Jem  Nenas Klasik
Bahan-bahan:
2 biji nenas3 cawan gula4 kuntum bunga cengkihSehelai daun pandan
Cara-cara:
Nenas di parut. Tapis nenas dan keluarkan airnya sedikit. Campurkan dan masak bahan untuk menjadikan inti dalam kuali atau periuk besar dengan api sederhanaa kecil tanpa henti hingga jem nenas menjadi pekat dan likat.
Biarkan hingga menjadi sejuk. Gentel inti bulat-bulat sebesar guli untuk memudahkan meletakkan atas kuih tart. 
Itulah saja resepi tart nenas klasik turun temurun olah dengan campur bersama minyak sapi. Dulu pernah campur dengan susu tepung. Adunan akan menjadi lebih lemak saja tapi apabila di campur minyak sapi, adunan menjadi lebih rapuh dan terasa sedikit rangup. Malah ia mudah cair di mulut dengan sekali kunyah saja. Lebih meyedapkan lagi dengan jem nenas harum yang di buat sendiri.
Nak dapatkan resepi-resepi hot di blog ini, boleh klik link  di SINI
p/s: Bolehlah korang buat tart nenas ini masa raya nanti. Gambar tart nenas ni masa aku buat raya haji tahun lepas. Tahun ni belum buat lagi, bak hujung puasa nanti baru mula buat kuih raya.... haha!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.huhahuhajerr.com/2021/04/resepi-tart-nenas-klasik-turun-temurun-tart-nenas-bahan-rahsia-tart-nenas-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Tart Nenas Keju

Resepi Tart Nenas Keju

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 125 hits
TART NENAS KEJUBahan 700 gr tepung gandum100 gr gula halus4 butir kuning telur4 sdm susu tepung500 gr butter100 gr keju Isian jem nanas Sapuan 4 butir kuning telur1 sdm minyak goreng1 sdt susu kental manisNi caranya Pukul butter kuning telu...
Resepi Tart Nenas Daun Warna Warni Yang Viral

Resepi Tart Nenas Daun Warna Warni Yang Viral

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 90 hits
Jom kita kongsi Tart Nenas Daun Yang Kini Mendapat Sambutan Hangat Menarik Cantik sangat kuih ni sayang pula nak makan Bosan juga bila pergi beraya rumah orang kuih yang sama je dihidangkan seperti tahun tahun sebelum ini Nak juga rasa kela...
Biskut Tart Nenas Bunga

Biskut Tart Nenas Bunga

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 98 hits
Biskut Tart Nenas BungaBahan A125gm mentega80gm gula kaster1 biji kuning telur1 2 sudu kecil esen vanillaBahan B200gm tepung gandum20gm tepung jagungJem nenas secukupnya gentel bulatCara cara 1 Pukul bahan A hingga berkrim Masukkan bahan B ...
Hiburan Berbuka Satu Jenis Lauk Dan Beberapa Sudu Nasi Ini Tips Chef Wan Turun Berat Badan

Hiburan Berbuka Satu Jenis Lauk Dan Beberapa Sudu Nasi Ini Tips Chef Wan Turun Berat Badan

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 106 hits
Tukang masak selebriti terkenal negara Cef Wan mendedahkan beberapa tips untuk kekal sihat dan menurunkan berat badan sepanjang bulan Ramadan Sumber Instagram Cef Wan Perkara tersebut dikongsikan Cef Wan menerusi sebuah hantaran di Instagra...
10 Koleksi Resepi Mudah Kuih Raya Wajib Ada Bila Raya

10 Koleksi Resepi Mudah Kuih Raya Wajib Ada Bila Raya

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 117 hits
10 Koleksi Resepi Mudah Kuih Raya Wajib Ada Bila Raya Bagi korang yang tercari cari idea nak buat kuih raya tahun ni bolehlah cuba aneka resepi kuih raya ni Walaupun masih lagi berdepan dengan pendemik ni raya tetap raya kan Walau tak boleh...
Resepi Kuih Koci Pulut Hitam

Resepi Kuih Koci Pulut Hitam

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 123 hits
KUIH KOCI PULUT HITAMBahan bahan kulit doh pulut 250 g tepung pulut 1 2 cawan tepung pulut hitam Bahan bahan untuk santan pekat 2 sudu besar tepung gandum secubit garam 1 1 2 cawan air 1 cawan pati santan Semuanya dicampur masak hingga peka...
Resepi Pajeri Nenas

Resepi Pajeri Nenas

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 89 hits
PAJERI NENASBahan bahan rempah tumis sedikit serbuk kunyit4 biji bawang merah2 biji bawang putih dihiris memanjangbiji sawigula sikitgaram secukup rasalada merah hijau dibelah memanjang nenas dipotong bulat dan 4 rebuskan dan ditoskan airCa...
Telur Goreng Masak Asam Simple Resipi Turun Temurun Dari 4rw4h Nenek Sungguh Menyelerakan

Telur Goreng Masak Asam Simple Resipi Turun Temurun Dari 4rw4h Nenek Sungguh Menyelerakan

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 89 hits
Wanita ini kongsikan cara buat telur goreng masak asam yang sangat sedap Resipi turun temurun dari 4rw4h opah yang dipelajari oleh ibunya dan kini diwarisi oleh beliau pula Jom cuba Resipi Telur Goreng Masak Asam Bahan bahan Telur goreng Ba...
Resepi Tomyam Campur Sedap Dan Senang

Resepi Tomyam Campur Sedap Dan Senang

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 127 hits
Baru baru ini saya ada terima dm di Instagram untuk buat review tentang suatu produk makanan Macam biasa makanan dan saya berpisah tiada jadi saya terima job tersebut Tapi jenama produk itu agak asing dan tak pernah saya cuba sebelum ini Su...
Permohonan Rayuan Bpr Fasa 2 Bermula 15 Hingga 30 Jun 2021

Maggi Cooks Up 130 000 Bowls Of Nutritious Bubur Lambuk For Frontline Heroes And Communities In Need

Mara Corp Saga Continues

Celebrate Award Winning Movies At Home With Lg S Critically Acclaimed Oled Tv And Dolby Magic

Ready To Serve Should Apply To All Cops Says New Igp

Bersatu Akan Kalah Pru15 Dakwa Mahathir

Hampir 600 Cawangan Bank Di Malaysia Dijangka Tutup

Ayam Sedap Baq Hang Is Truly Delicious And Flavorful



Kisah Raja Ponteng Kerja Itali 15 Tahun Ponteng Tapi Gaji Jalan

Maxis Tawarkan Subsidi Sehingga RM300 60GB Internet Prihatin Sebulan Menerusi Kempen KauBoleh

5 Faedah Utama Beli Belah Dalam Talian Yang Jarang Diperkatakan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Cukup Derita Itu Slot Samarinda TV3

7 Undang Undang Pelik Yang Hanya Wujud di Belanda


5 Modern Day Scarecrows

Creating A Website Do It Yourself Or Hiring A Web Developer

Trick Restoran Buffet Buat Untung

Mufti Pahang Nafi Khutbah Jumaat Berbaur Politik Dakwa Dap Nak Jadikan Malaysia Republik

Kuih Raya Untuk Staf

Rekod Terbaru Harga Minyak Sawit Mentah Malaysia