Resepi Energy Booster Untuk Ibu Hamil Ketika Bulan Puasa


Apakah menu diet ibu mengandung ketika berpuasa yang enak untuk dinikmati ya? Kalau ingin mendapatkan idea dan juga resipi, teruskan pembacaan anda.
Selamat ke ibu hamil berpuasa?
Sebelum kita terus bercakap mengenai menu diet ibu mengandung ketika berpuasa, biasanya akan wujud persoalan selamat ke wanita hamil menjalani ibadah bulan Ramadan ini?

Umumnya dalam Islam, bagi seorang wanita berbadan dua yang berada dalam keadaan fizikal baik dan percaya dapat berpuasa tanpa ada rasa bimbang terhadap kesihatan diri dan bayi, maka mereka harus melakukannya.
Namun jika sebaliknya, di mana ada rasa bimbang tentang kesihatan diri atau bayi dalam kandungan, ia alasan yang sah untuk mereka berbuka puasa jika mahu.
Pun begitu, ramai wanita memilih untuk terus berpuasa semasa mengandung dan dapat melakukannya tanpa sebarang kesan buruk.
Walau apa pun, cara terbaik adalah untuk berunding dengan doktor terlebih dahulu sebelum memutuskan sama ada untuk berpuasa atau sebaliknya.
Ini kerana mereka adalah individu yang dapat menentukan keadaan diri anda dan kemungkinan risiko kesihatan anda mahupun bayi.
Petua berpuasa dengan selamat semasa hamil
Ini 5 resipi dan menu diet ibu mengandung yang pastinya akan membuka selera anda.
Tetapi jika ingin berpuasa, anda juga harus mengetahui cara untuk memastikan ibadah tersebut dapat dilakukan dengan selamat. Ini tipnya:
Bersahur
Tidak bersahur akan menyebabkan anda berasa lesu sepanjang hari kerana kekurangan tenaga.
Kekal terhidrat
Minum air secukupnya semasa sahur dan berbuka untuk memastikan diri terhidrat. Buah-buahan dan sayuran tinggi kandungan air juga membantu.
Diet seimbang
Menu diet ibu mengandung haruslah mempunyai nutrien mencukupi seperti karbohidrat, protein, vitamin dan serat.
Kawal saiz hidangan
Makan sebanyak yang diperlukan untuk berasa kenyang tetapi jangan berlebihan bagi mencegah penambahan berat badan atau ketidakselesaan.
Kekal aktif
Melakukan senaman sederhana dapat membantu mengekalkan tahap tenaga seperti berjalan pantas atau yoga.
Menu diet ibu mengandung ketika berpuasa
Berikut antara beberapa resipi menyelerakan yang boleh dicuba ibu hamil berpuasa dan juga seisi keluarga:
Jus susu kurma
Bahan-bahan:
7 biji buah kurma – dibuang bijinya (untuk 1 hidangan) Air mineral secukupnya Susu UHT (boleh juga guna susu kambing). Tidak digalakkan menggunakan susu serbuk atau susu pekat manis Cara-cara penyediaan:
Rendam kurma yang sudah dibuang biji di dalam air mineral hingga menutup permukaan kurma semalaman. Anda boleh letak di dalam peti ais jika mahu sejuk. Ketika waktu sahur, tuang kurma yang sudah direndam berserta air rendamannya. Tambahkan susu UHT secukupnya. Kisar semuanya hingga halus. Minum selepas selesai makan sahur. Bagaimana pula menu diet ibu mengandung untuk berbuka puasa?
Ayam sos lemon madu
Bahan-bahan:
500 gram isi dada ayam 500g (potong ikut suka) Tepung serbaguna (secukupnya) Telur sebiji (kacau) 4 sudu besar madu 2 biji lemon – diambil jusnya Minyak masak Cara-cara memasak:
Celupkan ayam dengan telur kemudian gaulkan atas tepung sehingga rata. Panaskan minyak, goreng hingga garing, angkat dan ketepikan. Untuk sos, campurkan madu dan jus lemon, kacau sebati dan masukkan ayam, gaul rata. Hias dengan hirisan lemon dan daun sup. Sup ikan merah
Bahan-bahan:
Ikan merah 4 ulas bawang merah – dihiris 2 ulas bawang putih – dihiris Sedikit halia – dihiris Kayu manis, bunga lawang dan pelaga Biji lada hitam – ditumbuk Sup bunjut ikan Daun sup Bawang goreng Garam Air Cara-cara memasak:
Didihkan air secukupnya bersama sup bunjut ikan, bawang merah, bawang putih, halia yang dihiris, kayu manis, bunga lawang dan pelaga. Biarkan air menggelegak sebelum dimasukkan ikan. Akhirnya masukkan lada hitam dan garam secukupnya. Taburkan daun sup dan bawang goreng. Tutup api dan sedia dihidangkan.
Udang goreng butter telur masin
Bahan-bahan:
500 gm udang ½ sudu kecil garam ½ sudu kecil serbuk kunyit Minyak 3-5 sudu besar mentega 6 ulas bawang putih – dicincang 15 biji cili padi – dihiris serong 4 tangkai daun kari 2 biji telur masin – direbus & dihancurkan 2 sudu kecil gula 10 sudu besar susu cair/susu segar 1 sudu kecil tepung jagung Minyak masak Cara-cara memasak:
Udang dibersihkan dan digaul dengan garam dan serbuk kunyit. Panaskan minyak dan goreng sekejap sehingga udang berubah warna. Angkat dan ketepikan (buangkan semua lebihan minyak). Panaskan kuali, masukkan butter, tumis bawang putih, daun kari dan cili padi hingga wangi dan masukkan telur masin yang dihancurkan tadi. Kemudian masukkan susu segar dan gula. Tidak perlu letak garam sebab sudah ada rasa masin dari telur masin. Kacau rata dan masukkan udang. Kacau lagi. Masukkan bancuhan tepung jagung dengan air untuk memekatkan kuahnya. Masak seketika, kemudian bolehlah dihidangkan. Daging masak black pepper
Bahan-bahan:
500g daging (bahagian batang pinang) 4 ulas bawang putih – dihiris 2 sudu besar sos tiram Kicap manis 1 sudu kecil lada hitam – ditumbuk kasar 2 tangkai cili merah – dihiris kasar 1 ulas bawang besar holland – dihiris 2 sudu kecil tepung jagung Daun bawang Minyak masak Cara-cara memasak:
Panaskan 2 senduk minyak, goreng daging selama 3-4 minit. Angkat dan asingkan. Kurangkan sedikit minyak tadi kepada angggaran ½ senduk minyak, tumis bawang putih dan masukkan lada hitam. Masukkan kicap dan serbuk lada hitam, kacau sebentar dam masukkan daging. Masak menggunakan api besar dan kerapkan mengacau bahan dalam kuali. Kemudian tambah bancuhan tepung jagung dan bawang besar. Apabila kuah menjadi pekat, padam api dan hidangkan. Hiaskan dengan taburan daun bawang. Tip tambahan untuk mendapatkan daging yang lembut, pastikan ia tidak dimasak terlalu lama di atas api besar. Selamat mencuba!
Kredit: Hello Health 

Dah tak ada idea nak masakkan apa untuk anak, semua dia tolak. Tak tahulah di mana silapnya padahal dah cuba macam-macam resipi. Untuk mommies yang ada masalah anak susah makan, jom segera dapatkan e-book 100++ Resipi Si Manja & Tip Untuk Mama!
Hanya RM20, memang berbaloi dengan pelbagai resipi menarik serta info pemakanan anak. Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/e-book-resipiselerasimanja/ untuk dapatkan e-book istimewa ini!

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
 
 
The post Resepi ‘Energy Booster’ Untuk Ibu Hamil Ketika Bulan Puasa! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/resepi-energy-booster-untuk-ibu-hamil-ketika-bulan-puasa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yakin Nak Puasa Penuh Tapi Badan Tak Mampu Ini Panduan Untuk Ibu Hamil Dan Menyusu

Yakin Nak Puasa Penuh Tapi Badan Tak Mampu Ini Panduan Untuk Ibu Hamil Dan Menyusu

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 149 hits
Jangan memaksa diri berpuasa sedangkan hakikatnya tubuh ibu hamil langsung tidak mampu untuk berpuasa Jangan difikirkan diri sendiri tetapi fikirkan perkembangan anak di dalam kandungan Begitu juga dengan ibu menyusu Jumlah kalori tertentu ...
Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu

Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 154 hits
Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu Minggu depan dah nak puasa Insha Allah ikutkan kali ni kali keempat lah MF berpuasa sebagai status ibu menyusu Ibu menyusu yang berpuasa ni termasuk dalam golonga...
Persiapan Bulan Puasa

Persiapan Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 157 hits
Alhamdulillah some of my kids dah start bayar puasa hari ni jadi InshaAllah ramadhan nanti mereka tak terkejut sangat Aritu ada yg bertanya bagaimana untuk mengajar anak kecil berpuasa di negara omputeh ni Harapnya Allah permudahkan saudara...
Ibu Menyusu Guna 25 Tenaga Waktu Puasa Pakar Sarankan Cara Ni Nak Terus Menyusu Waktu Puasa

Ibu Menyusu Guna 25 Tenaga Waktu Puasa Pakar Sarankan Cara Ni Nak Terus Menyusu Waktu Puasa

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 162 hits
Menyusukan anak sememangnya buat ibu terlebih lapar Malah lapar sentiasa lebih dari biasa Semuanya demi anak tersayang Bagaimana ibu berpuasa nak berpuasa dengan baik malah hendak membekalkan khasiat jika tidak makan seperti biasa Menurut i...
Buasir Otak Tv 10 Juadah Berbuka Puasa Yang Popular Di Bulan Ramadhan

Buasir Otak Tv 10 Juadah Berbuka Puasa Yang Popular Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 191 hits
Setiap orang pasti ada juadah yang digemari untuk berbuka puasa di bulan Ramadhan Kebanyakan juadah ini mudah untuk dijumpai di kebanyakan bazar Ramadhan di seluruh Malaysia Jadi kami akan kongsikan 10 Juadah Berbuka Puasa yang Popular di b...
Jom Berbuka Puasa Bulan Ramadan Dengan Citarasa Ramadan Buffet Ramadan Amansari Residence Resort Seri Alam

Jom Berbuka Puasa Bulan Ramadan Dengan Citarasa Ramadan Buffet Ramadan Amansari Residence Resort Seri Alam

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 470 hits
JOM BERBUKA PUASA BULAN RAMADAN DENGAN CITARASA RAMADAN BUFFET RAMADAN AMANSARI RESIDENCE RESORT SERI ALAM Alhamdulillahhh masih bernyawa Ramadan dah nak sampai dalam lebih kurang seminggu je lagi Teringin nak berbuka dengan menu buffet di ...
Bayi Setahun 11 Bulan Maut Akibat Didera Ibu Kandung Yang Tertekan Dengan Suara Tangisannya

Bayi Setahun 11 Bulan Maut Akibat Didera Ibu Kandung Yang Tertekan Dengan Suara Tangisannya

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 240 hits
Polis menahan seorang wanita yang disyaki mendera anak kandungnya berusia setahun 11 bulan sehingga mati pada 9 Mac lalu Ketua Polis Daerah Hilir Perak Asisten Komisioner Ahmad Adnan Basri berkata suspek berusia 33 tahun tampil menyerah dir...
Eidrees Bakal Jadi Abang Dapat Adik Hari Raya Nanti Anzalna Hamil 8 Bulan

Eidrees Bakal Jadi Abang Dapat Adik Hari Raya Nanti Anzalna Hamil 8 Bulan

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 200 hits
Diam diam rupanya berbadan dua Tak sangka Anzalna Nasir bakal menimang cahaya mata kedua tak lama lagi setelah kelahiran anak pertama pada 2019 Berita gembira ini dikongsikan oleh Anzalna di instagramnya sempena 1 Ramadan Salam Ramadan Alha...
Ibu Hamil Dan Ibu Menyusu Badan Boleh Berpuasa Ke Tak

Ibu Hamil Dan Ibu Menyusu Badan Boleh Berpuasa Ke Tak

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 157 hits
Ibu Hamil Dan Ibu Menyusu Badan Boleh Berpuasa Ke Tak Ibu hamil dan ibu menyusu badan boleh berpuasa ke tak Ni antara soalan yang KakYa selalu nampak orang tanya bila masuknya bulan Ramadhan Bulan Ramadhan jer memang ramai yang akan tanya s...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan