Relevankah Geomatik Selepas Covid 19


Semalam dengar cerita keputusan UPU dah keluar. Dan macam biasa, bila keywords 'Geomatik' ditaip, secara automatik blog ni akan mencelah di laman carian Google.

Well, sebagai ex-geomatician, aku rasa bertuah sebab update life series masa tempoh belajar dulu. Walaupun secara jujurnya masa tu hidup agak serabut dengan LP, dengan pelbagai report lagi. Tak ditambah lagi dengan lambakan assignment yang selalu datang tetiba.

Tapi tiada siapa jangka yang tahun 2020 akan menjadi satu tahun 'puasa' untuk plebagai aktiviti, Hampir semua jenis industri turut terkena tempias akibat penangan pandemik ni. Termasuklah industri geomatik sendiri.

Bercakap dari sudut pemerhati, aku sendiri pun hilang kerja selepas seminggu pengumuman pandemik ini dikuat kuasakan di Malaysia. Nasib baik bidang kerja tu bukan dalam dunia yang berkaitan dengan benda yang aku belajar. So, bagi aku masih ada peluang untuk mengadaptasikan perkara yang aku belajar secara meluas walaupun bekerja secara solo.

Jadi, untuk adik-adik yang berjaya menyambung pengajian dalam jurusan Geomatik mesti korang tertanya samada relevan ataau tak untuk belajar geomatik selepas fasa COVID-19 ni.

Kalau korang perasan, masa fasa ni, kita didedahkan dengan pelbagai peta berkaitan dengan status kes COVID-19. Termasuklah peta thematic atau dalam bahasa omputihnya 'Thematic Maps'.

Berikut adalah salah satu contoh bagi Thematic Maps sepanjang fasa pandemik ini berlangsung.


Apa itu Thematic Maps?
Secara ringkasnya thematic maps adalah suatu peta yang fokus pada tema atau bidang subjek yang tertentu. (Sumber wiki)

Pembikinan thematic maps ada dalam silibus pengajian Geomatik dibawah subjek Carthography. Kalau masa batch diploma 2013 dulu, kitaorang belajar subjek ni masa semester 4 (Geomatik semester 4).

Bestnya masa belajar subjek ni adalah semua berkaitan dengan gambar, warna, dan juga penggunaan software yang canggih seperti ERDAS dan ArcGIS. Setiap pelajar geomatik wajib memiliki software ni untuk menguasai kemahiran pembuatan peta.

Semakin kerap kita praktis dan buat latihan dengan software-software ni tadi, makin mahirlah kita. Sebab ianya agak tricky dan sangat complicated kalau kita tak familiar dengan terms yang diguna pakai dalam software ni.

Kebanyakkan assignment bagi subjek Carthography adalah berkaitan dengan maps. Samada secara berkumpulan atau solo tu terpulang pada barisan pengajar.

Selain daripada tu jugak, cabaran bagi persaingan dunia geomatik pada masa sekarang masih lagi ditahap yang tidak terlalu crowded dan masih difasa baru di Malaysia. Dia bukan suatu bidang yang terlalu popular seperti Doktor tapi sangat diperlukan dalam menjamin kelestarian pembangunan dunia modenisasi.
Jadinya, jawapan bagi persoalan relevankah geomatik selepas COVID-19?
Well, of course, it still relevant!

Kalau boleh sambunglah belajar sampai korang boleh hasilkan data seperti data-data yang dipamerkan pada masyarakat awam dalam menyampaikan kesedaran penyampaian statistik mengenai pandemik ni.

///

Dulu aku pernah up satu isu ni. Kalau nak tahu samada kos yang kita belajar itu akan membantu saat perang, maka ia berbaloi untuk dipelajari walau mengambil masa berapa lama sekalipun sebab ia membantu menimbulkan kesedaran kepada masyarakat awam.

Sebagai salah seorang pakar dalam bidang professional pada masa akan datang, ianya terpulang pada kita untuk menterjemahkan sesuatu ilmu kepada suatu bentuk yang boleh memberi faedah.

Tak kiralah bidang apa yang kita ceburi, semoga kita semua bersedia dengan apa jua kemungkinan serta diberi ketabahan dalam mengharungi cabaran yang akan datang.

Untuk adik-adik yang bakal menyambung pengajian, janganlah putus asa bila terpaksa menjadi salah satu titik dalam 'Lost Generation'.
Every cloud has its silver lining but it is sometimes a little difficult to get it to the mint  - Don Marquis

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sofieadie.com/2020/06/relevankah-geomatik-selepas-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Senarai 30 Ahli Politik Kena Covid 19 Selepas Prn Sabah

Ini Senarai 30 Ahli Politik Kena Covid 19 Selepas Prn Sabah

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 227 hits
Bob KelanangPenularan Covid 19 memang tidak mengenal siapa termasuk ahli politik Virus berasal dari Wuhan China itu juga tidak peduli parti mana yang dianut ahli politik Pola jangkitan Covid 19 dalam kalangan ahli politik melonjak selepas P...
Bubar Parlimen Selepas Pandemik Covid 19 Reda Henti Tohmah Agong Perkenan Darurat

Bubar Parlimen Selepas Pandemik Covid 19 Reda Henti Tohmah Agong Perkenan Darurat

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 174 hits
KUALA LUMPUR Tan Sri Muhyiddin Yassin mengulangi pendirian dan komitmen untuk membubarkan Parlimen sebaik sahaja penularan pandemik COVID 19 telah reda dan seterusnya mengadakan Pilihan Raya Umum ke 15 Perdana Menteri turut mengingatkan sem...
Video Suami Habis Kuarantin Covid 19 Dapat Khabar Gembira Isteri Hamil Selepas 3 Tahun Penantian

Video Suami Habis Kuarantin Covid 19 Dapat Khabar Gembira Isteri Hamil Selepas 3 Tahun Penantian

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 317 hits
68 total views 68 views today Setiap pasangan yang sudah berkahwin pastinya menginginkan cahaya mata bagi melengkapi kehidupan berkeluarga Kadang kala ada pasangan yang diuji apabila rezeki tersebut sedikit dilewatkan dan pastinya menghadir...
Pr Diuji Negatif Covid 19 Selepas Tiba Dari As Diuji Positif 3 Hari Kemudian

Pr Diuji Negatif Covid 19 Selepas Tiba Dari As Diuji Positif 3 Hari Kemudian

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 207 hits
SINGAPURA Sebanyak empat jangkitan dalam masyarakat dicatatkan dalam kalangan 38 kes baru COVID 19 yang dilaporkan di Singapura setakat tengah hari Khamis menurut Kementerian Kesihatan 34 merupakan kes import dengan 33 daripadanya dik
Warga Emas Murung Selepas Positif Covid 19 Mati Bunuh Diri

Warga Emas Murung Selepas Positif Covid 19 Mati Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 205 hits
Seorang warga emas yang mengalami kemurungan sejak disahkan positif Covid 19 sebanyak dua kali ditemui mati berlumuran darah dengan kesan kelar di tengkuk di rumahnya di Seri Kembangan hari ini KUALA LUMPUR Seorang warga emas yang mengalami...
Covid 19 Anggota Polis Meninggal Dunia Ketika Dalam Tempoh Kuarantin Di Rumah Selepas Positif

Covid 19 Anggota Polis Meninggal Dunia Ketika Dalam Tempoh Kuarantin Di Rumah Selepas Positif

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 268 hits
Seorang anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Klang Selatan berpangkat sarjan dilaporkan meninggal dunia ketika sedang menjalani tempoh kuarantin di rumah Anggota yang berumur 53 tahun itu difahamkan positif COVID 19 dan telah menjala...
Tutup Ekonomi Secara Menyeluruh Selepas 4 Februari Kalau Kes Covid 19 Terus Melonjak

Tutup Ekonomi Secara Menyeluruh Selepas 4 Februari Kalau Kes Covid 19 Terus Melonjak

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 230 hits
FAZLI RADZIKerajaan berhasrat mengumumkan penutupan ekonomi secara menyeluruh selepas 4 Februari sekiranya kes jangkitan Covid 19 terus melonjak Kemungkinan itu terkandung dalam surat oleh CEO Dewan Perniagaan Eropah Malaysia Sven Schneider...
Air Mata Seorang Ibu Demi Selamatkan Bayi Dipaksa Bersalin Selepas Positif Covid

Air Mata Seorang Ibu Demi Selamatkan Bayi Dipaksa Bersalin Selepas Positif Covid

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 340 hits
Terima kasih semua yang mendoakan kesihatan adik saya yang dijangkiti Covid dan anak saudara yang dilahirkan secara pembedahan Ini yang diluahkan oleh seorang kakak selepas memuat naik statusnya di FB Tiada siapa yang minta keadaan seperti ...
Fuh Tedia Pemuda Positif Covid 19 Bikin Kecoh Selepas Dakwa Bebas Keluar Rumah Sebar Virus

Fuh Tedia Pemuda Positif Covid 19 Bikin Kecoh Selepas Dakwa Bebas Keluar Rumah Sebar Virus

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 385 hits
Pemuda positif Covid 19 bikin kecoh Selepas dakwa bebas keluar rumah sebar virus ada pula peguam jelaskan semuanya prank nak jentik KKMIsnin 25 Januari 2021 8 00 PMOleh IWAN SHU ASWAD SHUAIBSeorang pemuda disahkan positif Covid 19 setelah m...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


User Generated Content

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Seni Membaca Surat Attin Dari Ustadz Manis Dan Seni Membaca Solawat By

Doa Agar Hati Tenang

Bermulalah Perjalanan Dengan Pendakap Gigi

Eur Usd 9 Mei Kenaikan Harga Telah Melemah