Rega Letrik Nak Naik Lagi Ke








KUALA LUMPUR – Mesyuarat mingguan kabinet hari ini telah membincangkan surcaj yang akan berlaku ke atas bil elektrik pengguna domestik, dengan tarif yang disemak itu dijangka berkuat kuasa bulan depan.

 

Menurut sumber yang mengetahui perkara itu, kertas kabinet itu dibentangkan oleh Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Seri Takiyuddin Hassan.

 

Ini menandakan satu lagi langkah besar dalam usaha kerajaan untuk merasionalkan tarif elektrik di tengah-tengah kos bahan api yang melambung tinggi.

 

The Vibes difahamkan bahawa kertas itu disediakan oleh Suruhanjaya Tenaga (EC), sebuah badan berkanun yang bertanggungjawab untuk mengawal selia sektor tenaga di Semenanjung Malaysia dan Sabah.

 

“Apa yang boleh saya katakan ialah (kertas itu) dibentangkan hari ini dan kabinet telah membincangkan perkara itu,” kata sumber itu.

 

"Tetapi itu setakat yang saya boleh dedahkan kepada anda," katanya, tanpa mengulas lanjut.

 

Percubaan untuk menghubungi Takiyuddin untuk mendapatkan komen mengenai perkara itu tetap sia-sia, seperti pada masa penerbitan.

 

The Vibes sebelum ini melaporkan bahawa pengguna isi rumah dijangka akan dikenakan surcaj ke atas bil elektrik mereka bulan depan berikutan kenaikan harga bahan api yang timbul daripada konflik Rusia-Ukraine, yang bermula awal tahun ini.

 

Pengawal selia elektrik dan syarikat kuasa di seluruh dunia mengalami kesukaran untuk mengekalkan kadar pada tahap semasa, terutamanya di bawah bebanan kenaikan harga bahan api.

 

Harga arang batu, contohnya, yang menguasai hampir separuh daripada keperluan penjanaan kuasa Malaysia, telah meningkat empat kali ganda sejak perang.

 

Sebagai contoh, penanda aras harga arang batu Newcastle mencecah rekod tertinggi AS$440 (RM1,945) setan pada awal Mac, daripada AS$67.5 sebelumnya, didorong oleh kebimbangan kekurangan bekalan apabila negara Barat menguatkuasakan sekatan ke atas sistem kewangan dan produk tenaga Rusia. selepas serangan negara ke atas Ukraine.

 

Satu lagi sumber, yang bercakap dengan The Vibes dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, mendedahkan bahawa Putrajaya sedang mempertimbangkan perkara itu, terutamanya sama ada ia akan membolehkan kos itu diserahkan kepada pengguna.

 

Untuk konteks, terdapat formula Imbalance Cost Pass-Through (ICPT), yang disemak setiap enam bulan, di mana kos bahan api boleh diterjemahkan ke dalam bil pengguna akhir.

 

Semakan ICPT seterusnya akan dibuat bulan depan.

 

Walaupun surcaj telah dikenakan kepada pengguna komersial, ini adalah kali pertama ia akan dilaksanakan untuk pengguna domestik. Kuantum surcaj akan diputuskan oleh SPR.

Selama ini pengguna telah mendapat rebat.

 

Kerajaan memutuskan pada Januari bahawa tarif akan kekal pada 39.45 sen/kWj, dan pengguna domestik akan terus menikmati rebat 2 sen/kWj tanpa sebarang surcaj.

 

SPR pada Januari berkata kerajaan telah menggunakan dana yang ada berjumlah RM715 juta daripada Kumpulan Wang Industri Elektrik, yang terdiri daripada sumbangan seperti cess daripada pemain kuasa, untuk mengekalkan rebat semasa untuk pengguna domestik.

 

Menurut laman web Tenaga Nasional Bhd (TNB), mekanisme ICPT di bawah rangka kerja Peraturan Berasaskan Insentif (IBR) membolehkan TNB mencerminkan perubahan, sama ada kenaikan atau pengurangan, dalam bahan api dan kos berkaitan penjanaan lain dalam tarif elektrik setiap enam bulan.

 

Melalui mekanisme ICPT, kerajaan menetapkan sekiranya berlaku penurunan harga bahan api global dan kos penjanaan, penjimatan akan dikembalikan kepada orang ramai dalam bentuk rebat ICPT, dan sekiranya berlaku kenaikan bahan api dan penjanaan. kos kos tambahan akan disalurkan sebagai surcaj ICPT. – The Vibes, 15 Jun 2022

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/rega-letrik-nak-naik-lagi-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Melayu Isle Ni Nak Naik Gila Apa Harga Ayam Akan Naik Lagi Bulan Depan

Kerajaan Melayu Isle Ni Nak Naik Gila Apa Harga Ayam Akan Naik Lagi Bulan Depan

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 132 hits
June 20 2022 Harga ayam dijangka naik bulan depan apabila ia diapungkan ekoran berakhirnya skim harga maksimum runcit ayam pada 30 Jun ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata sus...
Kelihatan Mesra Netizen Nak Tengok Michael Ang Vida Naik Pelamin Mic Masuk Pinanglah

Kelihatan Mesra Netizen Nak Tengok Michael Ang Vida Naik Pelamin Mic Masuk Pinanglah

papar berkaitan - pada 7/6/2022 - jumlah : 153 hits
Bagi yang mengikuti perkembangan Datuk Seri Vida dan pengarah serta penerbit Michael Ang pasti ramai yang sedar tentang hubungan persahabatan mereka Sekejap panas sekejap sejuk masing masing sering dilihat melontarkan pendapat mengenai diri...
Cara Padam Akaun Instagram Buat Selama Lamanya Jangan Buat Kalau Tak Nak Menyesal

Cara Padam Akaun Instagram Buat Selama Lamanya Jangan Buat Kalau Tak Nak Menyesal

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 207 hits
Media sosial sememangnya sudah menjadi sebahagian besar dalam mekanisme pergaulan manusia akhir zaman ini Cipta akaun memang mudah tapi untuk mengaktifkan atau padam terus agak tersembunyi kaedahnya Kali ini kami kongsikan cara untuk padam ...
Realme 9 Pro Free Fire Edition Tak Susah Nak Amp 039 Booyah Amp 039

Realme 9 Pro Free Fire Edition Tak Susah Nak Amp 039 Booyah Amp 039

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 130 hits
realme 9 Pro Free Fire Edition merupakan kolabrasi antara jenama realme dan permainan mudah alih multipemain Free Fire Peranti ini dilancarkan dan mula dijual pada bulan Mei lepas Selain itu peranti ini mempunyai spesifikasi yang sama seper...
Biasakan Anak Makan Cendawan Kalau Kita Susah Nak Bawa Anak Keluar Dapatkan Cahaya Matahari

Biasakan Anak Makan Cendawan Kalau Kita Susah Nak Bawa Anak Keluar Dapatkan Cahaya Matahari

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 128 hits
Biasakan anak untuk makan cendawan kalau kita susah nak bawa anak keluar dapatkan cahaya matahari setiap hari Kenapa cendawan Ikuti perkongsian dari doktor ini 1 Dalam cendawan ada kandungan vitamin D Tak kisah lah apa jenis cendawan pun me...
Shorts Duduk Kampung Halia Serai Pun Nak Beli Sinar Harian 29 05 2022

Shorts Duduk Kampung Halia Serai Pun Nak Beli Sinar Harian 29 05 2022

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 192 hits
WACANA SINAR 349 27 MEI 2022 Berikut merupakan petikan Wacana Sinar Siri 349 bertajuk Hapus AP berani betul bersama Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan Sumber Sinar Harian SHORTS DUDUK KAMPUNG HALIA SERAI PUN NAK BELI
Khalifah Apo Nak Dikato Chord

Khalifah Apo Nak Dikato Chord

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 129 hits
A A A AA A A AA E D G A A APoi pokan naik basikal A E Tongah haghi tongah paneh A AApo dayo motong gotah D BApo nak dikato A Kalau boleh nak jadi Ecikgu sekolah A AKek Kolo Pilah A A A ASawah leba kobau banyak A EAir pigi sojuk sekali A Sun...
Saya Tak Boleh Nak Tengok Saya Tahu Bukan Dia Walaupun Muka Sama Kata Shuib

Saya Tak Boleh Nak Tengok Saya Tahu Bukan Dia Walaupun Muka Sama Kata Shuib

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 143 hits
Kalau boleh saya mahu mengelak daripada berjumpa dengan dia Demikian kata pelakon dan pelawak Shuib ketika ditanya mengenai kewujudan kembar arwah isterinya Allahyarham Siti Sarah dan kesudiannya berjumpa wanita itu
Dia Yang Bersin Dia Suruh Orang Shhhh Plak Video Gelagat Alisa Nak Buat Surprise Utk Yusuf Bikin Ramai Terhibur

Dia Yang Bersin Dia Suruh Orang Shhhh Plak Video Gelagat Alisa Nak Buat Surprise Utk Yusuf Bikin Ramai Terhibur

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 123 hits
Setiap kali pasangan ini berkongsi aktiviti bersama anak anak pasti akan ada sahaja yang menjadi buaIan Net zen Terutama anak mereka yang kedua iaitu Alisa Aisyah Wajah Alisa yang sangat comel serta gelagat kanak Kanak tersebut yang sangat ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges