Refinance Rumah Cara Buat Duit Dengan Pinjaman Perumahan


Adakah anda mempunyai banyak hutang yang tertanggung iaitu hutang pinjaman kad kredit, pinjaman peribadi (personal loan), hutang kereta (car loan) sepanjang PKP, PKPB, PKPP di era covid 19? Apa kata kami menyarankan agar ikut cara buat refinance rumah/housing loan, nak buat duit mudah dan cepat dengan rumah anda!
Kini, trend berbelanja lebih daripada kemampuan masing-masing. Gaji sebulan hanya RM2,000 sahaja tetapi berbelanja sehingga RM4,000 sebulan. Bagaimana boleh jadi begini?
Sudah pastinya ramai di antara kita yang menggunakan Personal Loan ataupun Kad Kredit dahulu, personal loan pula sentiasa bertindih (overlap) dan kad kredit digunakan sehingga maksimum ketika itu barulah kita akan rasa gelisah atau resah untuk mencari duit bagi membayar balik duit itu. Lebih masalah lagi, bila gaji pula tidak mencukupi untuk membayar semua.
Baca Juga: Semakan Status Bayaran GKP 3.0
Secara peribadinya, sangat tidak digalakkan untuk memaksimakan kedudukan kewangan, anda boleh menggunakan cara dengan refinance rumah, andai kata anda memerlukan jalan keluar untuk mengurangkan pembayaran balik bulanan pinjaman peribadi serta pinjaman kad kredit anda.
Dengan itu, ramai yang telah mendapatkan tunai dengan memilih Refinance Rumah. Tapi bagaimanakah cara buat refinance housing loan dengan rumah yang ada sekarang?
CARA MEMBUAT REFINANCE RUMAH Ikuti langkah- -langkah cara refinance rumah serta berapa lama proses refinance rumah, semuanya akan dikongsikan seperti di bawah ini:
1. PERLU MEMILIKI RUMAH Tajuk pun telah dinyatakan Refinance Rumah, jadi jika tiada rumah, bagaimana pula anda mahu melakukannnya.
Seeloknya rumah itu telah diletakkan atas nama anda atau pasangan ataupun nama ibu ayah anda, masih boleh lagi untuk lakukan joint loan.
2. SEMAK MARKET VALUE/HARGA PASARAN RUMAH Bagaimana cara untuk mendapatkan harga pasaran rumah anda? Senang sahaja. Anda boleh cuba google di laman web Brickz.
Pilih lokasi lalu klik jenis rumah yang anda miliki sekarang. Atau cara yang paling mudah ialah jika anda terlihat banner agen hartanah di sekitar dekat rumah anda atau di mana-mana sahaja, anda boleh menanyakan berapa harga pasaran rumah di kawasan anda. Pastinya agen itu mengetahui harganya.
Mengapa perlu periksa harga pasaran? Value rumah wajib untuk anda periksa bagi memastikan harga value lebih tinggi daripada jumlah hutang bank. Jikalau sebaliknya, tiada guna buat anda untuk lakukan refinance rumah.
3. CETAK CCRIS REPORT Sila pastikan CCRIS Report telah dicetak sebelum anda mahu membuat mana-mana pinjaman. Hutang-piutang dengan semua bank akan ditunjukkan di dalam CCRIS Report. Bank akan menguruskan jika anda susah untuk melakukannya.
Bank baru akan menganalisis latar belakang kewangan anda apabila anda ingin membuat pinjaman dengan bank baru untuk melakkukan refinance rumah. Di dalam sistem semak CCRIS online percuma, mereka akan melihat gaji serta komitmen anda. Mereka akan memastikan anda betul-betul layak agar dapat membuat pinjaman.
Baca Juga: Cara Mohon & Kelayakan Bantuan Barangan Dapur
Lagi satu mereka akan melihat jika bayaran bulanan anda bagus ataupun tidak? Adakah terdapat bayaran yang sangkut? Selalunya agak susah sedikit ingin mendapatkan kelulusan jika ada yang sangkut bayar lebih daripada 2 bulan.
Oleh itu dinasihatkan agar anda buat dahulu refinance rumah jika anda rasa seperti susah ‘bernafas’ pada bulan-bulan yang akan datang. Anda jangan tunggu sudah sangkut baru ingin memohon Refinance Rumah, memang susah untuk mendapatkan kelulusan.
4. SEMAKAN KELAYAKAN PINJAMAN PERUMAHAN Memang agak ramai yang kurang mahir untuk mengira sendiri bahagian ini. Seelok-eloknya serahkan kepada banker. Anda boleh mengetahui berapakah jumlah yang boleh dipinjam dan juga cash tunai yang boleh diperoleh setelah dikira. Selepas itu, anda boleh kira untuk bayar hutang yang sedia ada.
5. MEMOHON PINJAMAN PERUMAHAN Anda boleh memohon pinjaman untuk refinance rumah dengan bank apabila sudah lakukan langkah 1 hingga 4, cara amat mudah. Selalunya keputusan boleh diketahui dalam masa 1 sehingga 2 minggu, namun dengan itu akan mengambil masa yang lebih lama lagi jika bank memerlukan dokumen yang lebih untuk sokongan permohonan anda.
6. INSURANS MRTA VC MLTA MLTA dan MRTA ialah insurans yang telah memberikan perlindungan terhadap peminjam. Diingatkan bahawa ini bukan perlindungan ke atas rumah. Selalunya MLTA dan MRTA ini ialah pilihan sahaja. Tetapi terdapat juga bank yang mewajibkan MRTA ini.
Kadang-kala interest rate boleh murah sedikit jika beli MRTA ini. MLTA pula ialah perlindungan insurans yang dibeli di luar, jadi harganya lebih mahal berbanding MRTA tetapi liputan (coverage) MLTA ini lebih bagus daripada insurans MRTA.
7. PERBEZAAN PRODUK PINJAMAN PERUMAHAN Sudah tentu banyak produk pinjaman perumahan yang terdapat di pasaran sekarang. Pada awalnya, sila pastikan sama ada Islamic atau Coventional Loan yang anda perlukan. Pendapat kami dengan secara peribadi adalah digalakkan untuk buat Islamic Loan sama ada untuk muslim mahupun non-muslim.
8. SEMAK LOCK-IN PERIOD Selalunya lock-in period akan ditawarkan di setiap bank loan. Yang paling biasa, dalam masa 3 tahun bank akan lock. Tetapi ada juga kes bank akan lock sehingga 5 tahun. Lebih seronok lagi jika No Lock-in. Kebiasaannya tiada lock period untuk Islamic Loan.
Lock-in period akan menjadi leceh dan rumit bagi refinance balik ataupun semasa mahu menjual rumah. Kelak akan terpaksa bayar penalti sebanyak 3% daripada loan amount jika anda dilakukan semasa lock-in period. Lebih membebankan lagi, kemungkinan jumlahnya agak besar serta tidak berbaloi.
9. TADATANGAN BANK OFFER LETTER Anda boleh menurunkan tandatangan anda secepat yang mungkin sekiranya semua sudah anda fahami dan boleh menerima segala syarat-syarat bank. Ini kerana masa yang diambil agak panjang bagi menyiapkan proses refinance ini. Mungkin dalam 3 hingga 4 bulan prosesnya. Lebih lambat anda menandatangani, lebih lambat duit akan diperolehi.
10. TADATANGAN DENGAN PEGUAM Apabila offer letter sudah ditandatangani, banker akan meminta peguam bank untuk mulakan loan dokumen. Peguam bank akan meminta anda datang untuk turunkan tandatangan apabila sudah siap.
Semua dokumennya memang tebal belaka, namun kebanyakannya hanya standard sahaja. Bank tidak akan menukar sekiranya anda tidak puas hati. Jika hendak meminjam, anda hanya perlu mengikuti syarat yang telah ditetapkan.
Selepas itu, peguam akan menyelesaikan proses refinance. Tetapi, setiap bulan perlu lakukan susulan (follow up) dengan peguam bank. Jangan diam dan tunggu sahaja.
11. BANK VALUER BUAT SITE VISIT Jangan terkejut apabila anda mendapat panggilan telefon daripada penilai bank (bank valuer) untuk melihat rumah anda. Mereka ini adalah jurunilai yang diminta bank untuk datang bagi menilai rumah anda.
Jurunilai ini akan datang untuk melihat rumah anda, mengambil gambar rumah bersama berserta kawasan sekeliling rumah. Selalunya hanya 10-15 minit sahaja. Selepas itu, laporan akan dihantar ke bank untuk memastikan harga value rumah.
Jangan terkejut sekiranya value jatuh. Kadang-kadang boleh jadi begini kerana informasi salah telah diberikan. Contohnya, sekiranya pelanggan memberitahu banker terdapat pengubahsuaian rumah. Tetapi semasa jurunilai melawat, tiada pun pengubahsuaian. Jikalau situasi seperti ini mesti value akan jatuh.
Sekiranya value sudah jatuh, loan anda mestilah dibuat semula. Hal Ini kerana jumlah pinjaman (loan amount) akan turut jatuh. Oleh itu, dinasihatkan supaya berlaku jujur dengan banker agar tidak susah kelak nanti.
12. BERAPA LAMAKAH PROSES REFINANCE RUMAH Bank lama akan terlebih dahulu diselesaikan oleh bank baru apabila buat refinance rumah. Jika terdapat hutang yang belum diselesaikan lagi. Tetapi akan lebih cepat proses jika tidak ada sebarang hutang. Yang bertanyakan berapa lama proses refinance rumah? Jawapannya. Dalam tempoh 1-1.5 bulan anda akan mendapatkan baki tunai apabila sudah selesai semuanya. Jadi, kena melihat berapa cepat dokumen lama dikeluarkan oleh bank lama.
DUIT MEMBIAYAI SEMULA RUMAH Oleh yang demikian, janganlah terlebih berbelanja apabila duit refinance rumah sudah diterima. Ingatkan diri tujuan sebenar anda adalah refinance. Kalau sebab utama anda mahu selesaikan hutang-piutang, maka selesaikan dahulu hutang anda.
Diharapkan dengan tips cara buat refinance rumah/housing loan yang ditulis ini dapat membantu sedikit sebanyak bagi mereka yang ingin melakukan refinance rumah.
The post Refinance Rumah: Cara Buat Duit Dengan Pinjaman Perumahan appeared first on MySuara.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mysuara.net/rencana/refinance-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Buit Duit Dalam Usd Dari Rumah Tanpa Modal

Cara Mudah Buit Duit Dalam Usd Dari Rumah Tanpa Modal

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 327 hits
Assalamualaikum Selamat Malam Cara Mudah Buit Duit Dalam USD Dari Rumah Tanpa Modal Alhamdulillah di atas peluang dan ruang yang ada untuk Fiza kongsikan sesuatu yang bermanfaat terutamanya buat mereka yang baru berjinak jinak dengan dunia ...
Korban Duit Simpanan Guru Buka Bank Makanan Depan Rumah

Korban Duit Simpanan Guru Buka Bank Makanan Depan Rumah

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 235 hits
Bank makanan di hadapan rumah Cikgu Murni di Indera Mahkota Pahang boleh dikunjungi bermula sekitar 8 pagi hingga 7 petang bagi mendapatkan barang makanan asas antaranya beras tepung gula telur minyak masak dan kicap KUANTAN Paparan kisah s...
Cara Mohon Rumah Rm124 Sebulan

Cara Mohon Rumah Rm124 Sebulan

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 588 hits
Tahukah anda bermula tahun lalu sehinggalah kini 2021 anda boleh untuk memohon permohonan rumah mampu milik seperti PPR MyHome dan rumah transit Permohonanan tersebut hendaklah dilakukan melalui SPRN iaitu Sistem Pengurusan Perumahan Negara...
Cara Buat Pop Corn Sendiri Di Rumah

Cara Buat Pop Corn Sendiri Di Rumah

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 245 hits
Cara Buat Pop Corn Sendiri Di Rumah Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Sha nak cerita satu cerita kelakar dekat korang Sebenarnya Sha tak tahu langsung pasal buat pop corn sendiri Satu hari Sha ada beli jagung segar ingatkan nak rebu...
Hiburan Kami Serius Mahu Berumah Tangga Dini Cari Duit Untuk Beli Rumah Impian Dengan Janna Nick

Hiburan Kami Serius Mahu Berumah Tangga Dini Cari Duit Untuk Beli Rumah Impian Dengan Janna Nick

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 680 hits
Siapa sahaja yang tak tahu mengenai pasangan dua merpati sejoli iaitu Dini Schatzmann dan Janna Nick Sentiasa berkongsi gambar bersama pasangan itu nyata sedang hangat dilamun cinta BACA AdvertisementBagi membuktikan bahawa dia serius dalam...
Cara Sehat Isolasi Mandiri Di Rumah Bagi Pasien Bergejala Ringan

Cara Sehat Isolasi Mandiri Di Rumah Bagi Pasien Bergejala Ringan

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 212 hits
Terkait dengan isolasi mandiri dr Andi menyatakan masyarakat perlu mengetahui kiat kiat isolasi mandiri yang benar agar kesehatannya cepat pulih
Erumah Pulau Pinang Semak Syarat Permohonan Amp Cara Mohon Rumah Mampu Milik Disini

Erumah Pulau Pinang Semak Syarat Permohonan Amp Cara Mohon Rumah Mampu Milik Disini

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 274 hits
Penduduk Pulau Pinang yang ingin memiliki rumah idaman sendiri boleh mohon rumah mampu milik melalui Sistem Maklumat Perumahan Kerajaan Negeri Pulau Pinang Sistem Sistem Maklumat Perumahan Kerajaan Negeri Pulau Pinang atau eRumah boleh dipo...
Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 378 hits
Ramai ibu bapa yang mula risau dengan perkembangan anak lebih lebih lagi anak yang bakal masuk darjah satu pada tahun hadapan Jadi bagaimana cara untuk pastikan perkembangan mereka seiring dengan usia Ikuti perkongsian ini RANGSANG OTAK ANA...
Pinjaman Bank Rakyat Cara Mohon Pinjaman

Pinjaman Bank Rakyat Cara Mohon Pinjaman

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 239 hits
Pinjaman Bank Rakyat Permohonan Pinjaman Peribadi Online Kepada anda semua memandangkan Pelan Pemulihan Negara masih belum menampakkan lagi hasil anda mungkin agak terdesak untuk mengambil pinjaman peribadi Bank Rakyat atau personal loan un...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis