Referendum Mindanao Konflik Selatan Filipina


Semalam, sebuah referendum (atau lebih tepat, “plebiscite”) telah diadakan di Mindanao, selatan Filipina untuk memungut suara penduduk tempatan samada setuju atau tidak dengan Bangsamoro Organic Law (BOL) yang diluluskan oleh Presiden Rodrigo Duterte pada Julai 2018. 
Sekiranya lulus, BOL akan membentuk Wilayah Autonomi Bangsamoro bagi menggantikan Wilayah Autonomi Islam Mindanao atau ARMM (Autonomous Region in Muslim Mindanao) yang sedia ada. Sejak tahun 1996, kerajaan Filipina telah memberi autonomi kepada kawasan majoriti orang Islam yang merangkumi wilayah Sulu, Tawi-Tawi, Basilan, Lanao del Sur dan Maguindanao dan kawasan ini dikenali sebagai ARMM. 
Selain memperluaskan kawasan Bangsamoro kepada Isabela City, Cotabato City dan beberapa daerah di Lanao del Norte dan Cotabato, BOL juga menurunkan lebih banyak kuasa pentadbiran kepada kaum Bangsamoro seperti dari segi pelaksanaan undang-undang syariah. Keputusan referendum akan diketahui pada Jumaat nanti. Lama juga diorang kira undi ni.
BOL dianggap sebagai penyelesaian kepada kebangkitan Moro di Mindanao sejak 1970-an yang telah meragut 120,000 nyawa. “Moro” ialah istilah yang dipakai oleh penjajah Sepanyol untuk merujuk kepada orang Islam di selatan Filipina ketika penjajahan Sepanyol dari 1560-an hingga 1898. Ia berasal dari gelaran orang Sepanyol terhadap orang Islam di Sepanyol (dulu dikenali sebagai Andalusia), atau dalam Bahasa Inggeris panggil “Moors”. 
Hari ini, istilah “Bangsamoro” diguna untuk merujuk kepada 13 kumpulan etnik beragama Islam di Mindanao. Kumpulan yang paling utama ialah Tausug, Maranao, Maguindanao, Sama dan Bajau. Jumlah Bangsamoro ada dalam 6 juta orang, lebih kurang 6% daripada jumlah penduduk Filipina. 
Walaupun kelihatan seperti kebangkitan kaum minoriti, tapi sebenarnya, sebelum kedatangan Sepanyol pada 1560-an, Islam merupakan agama utama di Kepulauan Filipina. Malah Manila ketika itu bernama Maynila, diperintah oleh pemerintah Muslim bernama Raja Sulaiman. Kalau dari segi etno-linguistik, orang Filipina ni saudara dekat orang Melayu dalam rumpun Malayo-Polynesia. Nama Lanao Maranao ni berasal dari perkataan “danau”. Itu sebab dulu Filipina pernah bercadang untuk mengguna nama “Malaysia” sebagai nama negara diorang. 
Namun penjajah Sepanyol telah meng-Kristian-kan penduduk tempatan, macam yang mereka buat di Sepanyol selepas menawan Granada pada tahun 1492. Sepanyol menamakan jajahan mereka sebagai Las Islas Filipinas, sempena nama Raja Sepanyol, Felipe II yang memerintah dari 1556 hingga 1598. 
Tapi Sepanyol tak berjaya untuk menawan kerajaan-kerajaan Islam di Mindanao seperti Kesultanan Sulu dan Kesultanan Maguindanao. Hanya selepas US menewaskan Sepanyol dan merampas Filipina, barulah kerajaan-kerajaan ini ditundukkan dan US mendirikan “Moro Province”.
Pada tahun 1972, sebuah kumpulan militan yang dikenali sebagai Moro National Liberation Front (MNLF) telah ditubuhkan untuk memperjuangkan kemerdekaan Bangsamoro daripada kerajaan pusat di Manila yang dilihat menyebelahi orang Kristian Katolik. 
Tak lama kemudian, MNLF berdamai dengan kerajaan pada tahun 1976. Mereka yang membantah perdamaian tersebut telah mendirikan kumpulan baru bernama Moro Islamic Liberation Front (MILF – jangan fikir bukan-bukan) dan meneruskan perjuangan. 
Sementara itu, proses perdamaian antara MNLF dan kerajaan Filipina berjalan dengan lembab. ARMM yang ditubuhkan pada tahun 1996 dianggap sebagai satu kegagalan. Dan ini memberi peluang kepada kemunculan kumpulan yang lebih ekstrim seperti Abu Sayyaf (yang dipengaruhi oleh Al-Qaeda).
Proses perdamaian di Mindanao mengalami breakthrough pada tahun 2012 apabila kerajaan Filipina dan MILF menandatangani Perjanjian Rangka Kerja mengenai Bangsamoro (2012), diikuti oleh Perjanjian Komprehensif mengenai Bangsamoro (2014). Malaysia menjadi orang tengah dalam kedua-dua perjanjian tersebut yang menamatkan konflik antara kerajaan Filipina dan MILF selama 4 dekad. 
Tapi bila kerajaan Filipina berbaik dengan MILF, MNLF pula tak puas hati. Sebenarnya ia ada kaitan dengan persaingan antara etnik: MNLF terdiri daripada etnik Tausug manakala MILF terdiri daripada etnik Maguindanao. Perjanjian Oktober 2012 menjadi antara punca saki baki Kesultanan Sulu (Jamalul Kiram III), sekutu MNLF menyerang Lahad Datu pada Februari 2013. Percubaa MNLF untuk mendirikan Republik Bangsamoro pada September 2013 mencetuskan krisis di Zamboanga yang mengorbankan ratusan nyawa.
Sementara kerajaan pusat kena memerangi MNLF, timbul pula kumpulan-kumpulan baru yang lagi ekstrim seperti Maute yang berbaiah kepada ISIS. Maute ni yang mencetuskan krisis di kota Marawi dari Mei hingga Oktober 2017. 
Jadi, Duterte yang menjadi presiden sejak 2016 telah push untuk mempercepatkan pelaksanaan terma-terma perjanjian Bangsamoro. Duterte ialah presiden Filipina pertama yang berasal dari Mindanao, dan ibunya berasal dari etnik Maranao. Jadi Duterte lebih memahami keadaan di Mindanao berbanding elit-elit Luzon di Manila. 
Elit Luzon takut BOL yang ditandatangani oleh Duterte akan mewujudkan precedent federalisme. Tapi Duterte strongman apa kisah, malah Duterte kata kalau federalisme boleh selesaikan masalah, so be it. Putang ina mo, jalan terus. 
Kumpulan-kumpulan macam MNLF MILF ni pun takut dengan Duterte, sebab orang ni bukan boleh buat main. “Huwag na kayo magtanong ng human rights” (don’t ask about human rights). Jadi ketua MNLF pun berjumpa dengan Duterte dan bersalaman. Cuma mereka tetap menolak BOL yang dianggap berat sebelah kepada MILF dan push untuk federalisme. 
MNLF dan MILF dah jadi macam Fatah dah Hamas, masing-masing terperangkap dalam infighting yang merugikan masa depan Mindanao. Penduduk Mindanao dah fed up dengan mereka dan dijangkakan akan sokong BOL dengan harapan untuk mewujudkan keamanan di Mindanao. Cuma, kubu kuat MNLF di Sulu dijangka akan menolak BOL, dan itu akan menimbulkan ketidakpastian kepada pelaksanaan perjanjian Bangsamoro. 
Sebagai orang Malaysia kena watch out terhadap perkembangan di sebelah negara jiran kita ni. Sulu masih duk klaim Sabah, dan tuntutan Sulu masih disokong oleh kerajaan Filipina untuk dijadikan sebagai duri dalam daging Malaysia. Samada referendum kali ini akan menstabilkan Mindanao, atau menyahstabilkan Mindanao dan seterusnya mengancam keselamatan Malaysia, time will tell.
Bantu kami untuk berkembang dengan menyumbangkan derma anda kepada Persatuan Patriots Malaysia – 2206 2133 3608 (Bank Rakyat). Dengan hanya RM1 sebulan, anda akan membantu kami untuk terus menulis dan beroperasi. Nak bagi lebih kami tak menghalang.

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/referendum-mindanao-konflik-selatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muslim Bangsamoro Menang Referendum Di Filipina

Muslim Bangsamoro Menang Referendum Di Filipina

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 193 hits
Komisi Pemilihan Filipina secara resmi kemarin mengumumkan hasil referendum itu yang menyatakan sebanyak 85 persen pemilih menjawab Ya untuk pembentukan wilayah otonomi
Isis Klaim Sebagai Pelaku Pengeboman Gereja Di Filipina

Isis Klaim Sebagai Pelaku Pengeboman Gereja Di Filipina

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 229 hits
Bom meledak di Gereja Katedral Our Lady of Mount Carmel di Jolo Sulu Filipina Minggu Sekitar 18 orang dinyatakan tewas dan seratus lebih terluka dalam kejadian tersebut ISIS pun mengklaim bertanggung jawab atas ledakan tersebut Demikian men...
Mari Lihat Biodata Mimi Lana Pelakon Iras Seperti Aktres Filipina Angelica Panganiban

Mari Lihat Biodata Mimi Lana Pelakon Iras Seperti Aktres Filipina Angelica Panganiban

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 1890 hits
BiodataNama penuh Mimi Rozaiana binti Zainal AbidinNama popular Mimi LanaTarikh lahir 21 November 1995Umur 23 tahunKelahiran Taiping Perak MalaysiaPekerjaan Pelakon dan modelMedia sosial Instagram Fakta Menarik1 Berketinggian 5 kaki 10 inci...
Rakyat Filipina Bongkar Rahsia Bagaimana Beliau Dapat Mykad Hanya Bermodalkan Rm200 Sejurus Berlabuh Di Malaysia

Rakyat Filipina Bongkar Rahsia Bagaimana Beliau Dapat Mykad Hanya Bermodalkan Rm200 Sejurus Berlabuh Di Malaysia

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 436 hits
NILAI Naik tongkang selama dua hari dari Basilan dan ditawarkan kad pengenalan biru dengan harga RM200 Itu pendedahan diceritakan seorang remaja berusia 16 tahun dari Filipina selepas ditahan Jabatan Pendaftaran Negara dalam Operasi Teranca...
Rasmi Syazwan Andik Sah Sarung Jersi Harimau Selatan

Rasmi Syazwan Andik Sah Sarung Jersi Harimau Selatan

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 348 hits
Pemain pertahanan kiri skuad kebangsaan Syazwan Andik kembali semula menyertai pasukan Johor Darul Ta zim bagi mengharungi saingan Liga Malaysia musim ini selepas menamatkan kontrak dengan pasukan Kuala Lumpur minggu lalu Beliau yang berusi...
Kereta Berkaki Empat Di Korea Selatan

Kereta Berkaki Empat Di Korea Selatan

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 482 hits
Pengeluar kereta Korea Selatan Hyundai memperkenalkan projek kereta berkaki robotik yang boleh berjalan atau merayap di permukaan sukar Dinamakan Elevate projek itu diumumkan kepada media menjelang pembukaan pameran Pertunjukan Elektronik P...
Kelompok Abu Sayyaf Diduga Dalang Ledakan Bom Gereja Katedral Di Filipina

Kelompok Abu Sayyaf Diduga Dalang Ledakan Bom Gereja Katedral Di Filipina

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 192 hits
Korban ledakan bom di gereja Katedral Our Lady of Mount Carmel di Jolo Sulu pada Minggu pagi terus bertambah Tercatat sudah 21 orang tewas saat ledakan mengguncang hanya beberapa hari setelah Hukum Organik Bangsamoro disahkan
Than Bok Khorani National Park Krabi Destinasi Eko Pelancongan Di Selatan Thailand

Than Bok Khorani National Park Krabi Destinasi Eko Pelancongan Di Selatan Thailand

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 392 hits
Destinasi eko pelancongan di selatan Thailand Than Bok Khorani National Park ialah sebuah hutan hujan di lembah diantara gunung Keluasan keseluruhannya melebihi 100km yang terbahagi kepada beberapa bahagian kebanyakannya di Ao Luek Bor Thor...
Korban Tewas Bom Gereja Filipina Jadi 27 Orang Luka Luka 77 Orang

Korban Tewas Bom Gereja Filipina Jadi 27 Orang Luka Luka 77 Orang

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 316 hits
Korban ledakan bom yang mengguncang gereja Katedral Our Lady of Mount Carmel di Jolo Sulu Minggu 27 Januari terus bertambah Dari data sementara 27 orang setidaknya tewas dalam aksi keji yang diduga dilakukan oleh kelompok teroris Abu Sayyaf...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke