Rci Untuk Tabung Haji


JANGAN JADI ISU GST, PUNG-PANG-PUNG PANG AKHIRNYA NAJIB/BN FREE !

TIADA KOMPROMI SOAL TABUNG HAJI, ITU RAKYAT MARHAIN PUNYA !

MENTERI JANGAN BANYAK BUAT KENYATAAN AKHBAR, PUNG-PANG-PUNG-PANG BERTINDAK SEGERA, JANGAN JADI MACAM GST, SEBAB TAK TAHU BUAT KERJA AKHIRNYA KERAJAAN NAJIB BENAR DAN GUAN ENG SALAH.

RCI SEKARANG !-Pak Karamu-
Skandal TH: Umno cadang tubuh RCI
Raziatul Hanum A.Rajak
10 Disember 2018 AddThis Sharing Buttons
Datuk Seri Mohamad Hasan (Ubah saiz teks)  SHAH ALAM - Umno mencadangkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyiasat kebenaran susulan pendedahan audit terhadap Tabung Haji, hari ini.

Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata pendedahan laporan tersebut mengundang kerisauan semua pihak.

“Saya mencadangkan agar ditubuhkan RCI yang bukan sahaja akan membolehkan kita semua mengetahui dengan lebih jelas dan terperinci tentang isu ini.

“Tetapi turut membuka ruang untuk kita sama-sama mengemukakan jalan ke hadapan yang baik dan perlu bagi mengukuhkan kembali institusi penting ini. Saya berharap kerajaan akan mempertimbangkan cadangan ini,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurutnya, laporan tersebut mesti dipandang serius dan umat Islam di Malaysia pastinya mahukan kebenaran daripada pendedahan berkenaan.

Menurutnya, ia bukan soal pembayaran hibah (dividen) yang tidak mengikut prosedur sahaja sebaliknya ia menggambarkan kewujudan krisis tadbir urus korporat dan pengurusan yang tidak mengikut amalan terbaik.

“Umno sangat serius dalam apa jua usaha memelihara kewibawaan institusi yang berkaitan dengan orang Melayu dan agama Islam. Sebarang usaha untuk memperkuat institusi ini dan menghapuskan ketirisan, pecah amanah serta salah tadbir urusnya mesti disokong oleh semua pihak.

“TH adalah institusi milik orang Melayu dan orang Islam, mereka berhak mengetahui kedudukan sebenar institusi terpenting ini. Kebenaran hanya akan terbit daripada siasatan yang telus, tidak berpihak dan menyeluruh,” katanya.

Menurutnya, cara terbaik membela kepentingan Melayu dan Islam adalah dengan memastikan TH diuruskan dengan sebaiknya.

“Jangan sama sekali dibiarkan susut nilai tau dipergunakan tanpa pertanggungjawaban dan rasa bersalah oleh pihak bertanggungjawab dalam apa cara sekali pun.

“TH mempunyai nama besar dan reputasi yang baik bukan sahaja di dalam negara kita malah di persada global maka wibawanya harus dipertahankan dengan apa cara sekalipun,” katanya.

CER MUJAHID ULAS INI ?

BN kejam beri dividen kepada pencarum TH, sindir Najib
Datuk Seri Najib Tun Razak (Ubah saiz teks) KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak secara sinis mengatakan kerajaan BN bertindak kejam kerana terlebih membayar dividen kepada pencarum Tabung Haji (TH) untuk empat tahun berturut-turut.

Menurutnya, PH mendakwa disebabkan membayar dividen berjumlah RM12.652 bilion bermula 2014 hingga 2017, ia menyebabkan TH kekurangan RM4.1 bilion pada akhir tahun lepas.

“Tiada dakwaan bahawa wang TH sudah dirompak ataupun diselewengkan tetapi TH di bawah kerajaan BN telah melakukan tindakan yang kejam iaitu untuk terlebih bayar dividen kepada pencarum-pencarum TH untuk empat tahun berturut-turut sejak tahun 2014.

“Saya amat hairan mengapa audit luar dan audit kerajaan tidak pernah menimbulkan isu ini untuk empat tahun berturut-turut,” katanya dalam laman Facebooknya, hari ini.

Tambah beliau, masalah utama TH adalah penurunan teruk nilai pelaburan mereka untuk tahun ini akibat kejatuhan Bursa Malaysia selepas PRU14.

“Oleh itu, dividen TH untuk tahun in akan jauh lebih rendah berbanding tahun lepas dan cara yang paling sesuai untuk kerajaan PH ialah untuk menyalahkan kerajaan BN terdahulu.

“Mereka yang fasih tentang audit dan penilaian aset sudah tentu memahami bahawa ini bukanlah satu langkah yang baik. Adalah amat mudah untuk sesuatu aset dinilai rendah apatah lagi pada ketika pengurusan baru TH bersetuju dengannya.

“Bukan sukar untuk menilai sesuatu aset lima peratus lebih rendah ketika proses audit. Aset TH hari ini ialah RM73 bilion maka jika dinilai lima peratus lebih rendah sudah RM4 bilion,” ujarnya.

Abd Azeez jawab dakwaan Mujahid 11 pagi nanti (Ubah saiz teks) SHAH ALAM - Bekas Pengerusi Tabung Haji (TH), Datuk Seri Abd Azeez Abd Rahim akan mengadakan sidang media jam 11 pagi ini di lobi Parlimen.

Sidang media tersebut berkaitan isu hibah TH yang dibangkitkan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof.

Semalam, Mujahid mendakwa pemberian hibah kepada pendeposit TH sejak 2014 bercanggah dengan Akta Lembaga Tabung Haji 1995 sehingga menyebabkan agensi itu mengalami defisit RM4.1 bilion.

Menurutnya, pendedahan itu diperoleh hasil siasatan dan audit oleh syarikat juruaudit bebas, PricewaterhouseCoopers (PwC).

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://abnnasution.blogspot.com/2018/12/rci-untuk-tabung-haji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kj Tubuh Rci Tabung Haji Ambil Kira Amaran Bank Negara

Kj Tubuh Rci Tabung Haji Ambil Kira Amaran Bank Negara

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 327 hits
Diterbitkan 11 Dis 2018 9 54 malam Sambil menyokong gesaan supaya suruhanjaya siasatan diraja ditubuhkan untuk menyiasat isu Lembaga Tabung Haji bekas ketua Pemuda Umno berkata pelbagai fakta terdahulu mesti diambil kira Kata Khairy Jamalud...
Rci Rci Rci Tabung Haji

Rci Rci Rci Tabung Haji

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 255 hits
NAK SANGAT TENGOK SIAPA YANG KENA DAN YANG BANGANG Pak Karamu Umno sokong siasatan terhadap THRidauddin Daud12 Disember 2018 AddThis Sharing ButtonsKhaled Nordin KUALA LUMPUR Umno menyokong penuh sebarang siasatan dan usaha untuk membongkar...
Tubuh Segera Rci Tabung Haji

Tubuh Segera Rci Tabung Haji

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 267 hits
oleh Ab Jalil Backer SEJAK beberapa minggu lalu Tabung Haji telah menjadi sasaran pendedahan demi pendedahan yang tampak bertujuan memburukkan kepimpinan lama Kerajaan boleh sahaja menjalankan siasatan secara senyap dan terperinci sebelum m...
Umno Veep Backs Call For Rci Into Tabung Haji S Finances

Umno Veep Backs Call For Rci Into Tabung Haji S Finances

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 275 hits
Umno vice president Mohamed Khaled Nordin is backing the call for the establishment of a Royal Commission of Inquiry to investigate the real financial status of Lembaga Tabung Haji Khaled said in a statement today that this is because the p...
Lagi Usaha Memburukkan Tabung Haji

Lagi Usaha Memburukkan Tabung Haji

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 277 hits
oleh Ab Jalil Backer Jika kita mahu memburukkan sesebuah institusi maka tulislah pembukaan berita mengenai kelemahannnya Inilah yang dilakukan Berita Harian hari ini dengan tajuk berita TH tak rekod rosot nilai pelaburan RM227 81 juta Subta...
Selepas Tabung Haji Kini Satu Lagi Pendedahan Rafizi Dibawa Ke Muka Pengadilan

Selepas Tabung Haji Kini Satu Lagi Pendedahan Rafizi Dibawa Ke Muka Pengadilan

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 311 hits
Minggu lepas FGV memulakan tindakan undang undang untuk mendapatkan kembali jumlah yang diselewengkan bekas CEO dan bekas pengerusinya Ini bersabit pembelian kondominium mewah di Troika Jalan Ampang Saya telah mendedahkan perkara ini lengka...
Igp Ccid To Investigate Reports On Tabung Haji Foundation

Igp Ccid To Investigate Reports On Tabung Haji Foundation

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 275 hits
The Commercial Crime Investigation Department has been instructed to investigate two police reports lodged by Lembaga Tabung Haji on Nov 30 according to Inspector General of Police Mohamad Fuzi Harun I have instructed the CCID to probe into...
Cerita Tabung Haji Keluar Di Saat Himpunan Daulat 812

Cerita Tabung Haji Keluar Di Saat Himpunan Daulat 812

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 411 hits
Ada satu laporan oleh media Singapura yang dimiliki kerajaan Singapura semalam yang tiba tiba memetik orang dalam yang tidak dinamakan bahawa Tabung Haji telah kekurangan dana RM4 bilion Tuduhan ini tidak mendakwa RM4 bilion telah dirompak ...
Adakah Semua Ini Kerana Mahu Tabung Haji Membayar Dividen Yang Rendah

Adakah Semua Ini Kerana Mahu Tabung Haji Membayar Dividen Yang Rendah

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 240 hits
Ada satu laporan oleh media Singapura yang dimiliki kerajaan Singapura semalam yang tiba tiba memetik orang dalam yang tidak dinamakan bahawa Tabung Haji telah kekurangan dana RM4 bilion Tuduhan ini tidak mendakwa RM4 bilion telah dirompak ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord