Rci Tabung Haji Bermotif Politik



Siasatan dan penstrukturan semula Tabung Haji (TH) yang mengalami kerugian pada era kerajaan BN telah pun selesai dilaksanakan pada 2019 sewaktu pentadbiran Pakatan Harapan (PH).
Namun cadangan untuk mengadakan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ke atas Tabung Haji dibangkitkan semula oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang tidak pasti apakah tujuannya untuk menyalahkan PH atau ingin melunakkan tuduhan kepada pihak-pihak tertentu yang dikaitkan dengan skandal pengurusan TH.
Bagi Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Raiyan Abdul Rahim tiada sebab untuk menubuhkan RCI apabila kerajaan PH yang lalu telah mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk menyambung siasatan ke atas salah laku di Lembaga Tabung Haji.
“Kerajaan PH waktu memerintah memang kita revamp balik, kita siasat betul-betul, siap ada special purpose vehicle (dalam penstrukturan TH). Memang kita bagi elok balik. Jadi kita tertanya-tanya kenapa pula PN nak buat RCI?
“Kalau kita lihat tempoh siasatan pada 2014 hingga 2018. Sebenarnya yang jadi Pengerusi adalah Datuk Seri Azeez pada masa itu. Datuk Seri Azeez rapat pula dengan Datuk Seri Najib. Sekarang ramai tertanya-tanya adakah wujud mainan politik, sebab dalam PN memang Bersatu bergaduh dengan Umno, ada team tertentu. Adakah ini mainan politik?
“Adakah siasatan ini terarah kepada Umno atau kepada PH. Zaman PH, menteri agama Mujahid Yusof Rawa, timbalan Fuziah Salleh. Masa itu tidak dibuat RCI tetapi SPRM diarahkan untuk menyiasat,” katanya dalam forum maya di twitter bertajuk: “Raya Korban VS Rakyat Terkorban”, anjuran Biro Penerangan KEADILAN, malam tadi.
Bagi Raiyan, sekiranya benar RCI itu diwujudkan kerana ingin mendapatkan mileage politik bagi pihak tertentu atau untuk menyalahkan PH maka hal itu sangat mengecewakan terhadap institusi pengumpul deposit umat Islam untuk menunaikan haji yang tidak sepatutnya ditunggang agenda politik.
“Kalau ini betul mainan politik maka amat mengecewakan kerana TH bukan institusi perbankan, TH institusi yang istimewa.
“TH bukan untuk orang kaya, tetapi untuk golongan pertengahan dan bawahan yang mahu menunaikan haji. Kalau ada mainan politik kita sangat kecewa,” katanya.
Pada 16 Julai lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Mohamad al Bakri berkata penubuhan RCI ke atas TH akan dimuktamadkan secepat mungkin.
Beliau membayangkan isu utama yang akan diselesaikan oleh RCI adalah mengenai pengauditan dan dasar. Hal itu telah pun diselesaikan oleh PH namun pihak PN sering mempolitikkan siasatan yang dijalankan tidak adil dan menyalahkan pengurusan yang didakwa telah bertindak bijaksana pada tempoh 2014 hingga 2018.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32610

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Rci Tabung Haji Mujahid Sedia Dedah

Terkini Rci Tabung Haji Mujahid Sedia Dedah

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 218 hits
Terkini RCI Tabung Haji Mujahid sedia dedah BEKAS Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa bersedia mendedahkan langkah dan tindakan yang telah diambil oleh kerajaan Pakatan Harapan untuk menyelamatkan Tabung Haji...
Eh Dulu Mujahid Kata Tak Perlu Rci Siasat Tabung Haji Tu Tapi Hari Ini

Eh Dulu Mujahid Kata Tak Perlu Rci Siasat Tabung Haji Tu Tapi Hari Ini

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 374 hits
Semalam mesyuarat Jemaah Menteri bersetuju menubuhkan RCI di bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 bagi menyiasat isu berbangkit mengenai pengurusan dan operasi TH Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata siasatan mera...
Pemuda Umno Gesa Kerajaan Perluaskan Skop Siasatan Rci Tabung Haji

Pemuda Umno Gesa Kerajaan Perluaskan Skop Siasatan Rci Tabung Haji

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 399 hits
Ketuanya Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata ini bagi memastikan kemurnian institusi Islam itu tercapai PETALING JAYA Pemuda Umno menggesa kerajaan memperluaskan skop Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji bagi memastikan kemurnian ins...
Tpm Umum Kerajaan Setuju Tubuh Rci Tabung Haji

Tpm Umum Kerajaan Setuju Tubuh Rci Tabung Haji

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 284 hits
gemilangdaily comTPM umum kerajaan setuju tubuh RCI Tabung Haji Kerajaan hari ini bersetuju menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat isu isu berbangkit mengenai Lembaga Tabung Haji dari tahun 2014 hingga 2020 Timbalan Perdana M...
Saya Sedia Dedah Jika Dipanggil Rci Tabung Haji Kata Mujahid

Saya Sedia Dedah Jika Dipanggil Rci Tabung Haji Kata Mujahid

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 277 hits
July 15 2021 11 45 AMMujahid Yusof Rawa berkata beliau sedia memberi kerjasama sekiranya dipanggil Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji PETALING JAYA Bekas menteri di jabatan perdana menteri Mujahid Yusof Rawa bersedia memberi kerjasama ...
Rci Tabung Haji Akan Ditubuh Untuk Pulih Keyakinan Rakyat

Rci Tabung Haji Akan Ditubuh Untuk Pulih Keyakinan Rakyat

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 269 hits
AGENDA DAILY RCI Lembaga Tabung Haji akan ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat isu isu berbangkit mengenai Lembaga Tabung Haji akan ditubuhkan ia selaras bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 Perkara itu diumumkan Timbalan P...
Transaksi Penjualan Aset Tabung Haji Era Ph Diteliti Rci

Transaksi Penjualan Aset Tabung Haji Era Ph Diteliti Rci

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 229 hits
HARAKAH DAILY KOTA BHARU Kerajaan Perikatan Nasional menubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat kecacatan yang berlaku dalam Lembaga Tabung Haji selain menghentikan transaksi penjualan aset asetnya Timbalan Menteri di Jabatan Perdan...
Haaa Pejuang Melayu Isle Dok Kata Cina Dap Pelingkup Tabung Haji

Haaa Pejuang Melayu Isle Dok Kata Cina Dap Pelingkup Tabung Haji

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 219 hits
RCI Tabung Haji Mujahid ucap tahniahJuly 15 2021 1 Setelah 17 bulan PN berkuasa dan isu RCI Tabung Haji disensasikan akhirnya TPM dari UMNO menyatakan bahawa kabinet setuju untuk menubuhkan RCI atau Suruhanjaya Di Raja tentang Tabung Haji S...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Apa Yang Berlaku Selepas Halving Bitcoin Bulan April Nanti Nak Beli Ke Nak Jual Btc

Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled