Rayuan Anak Melayu Kepada Tun M


AMINUDDIN YAHAYA     Assalamualaikum Tun,

Terlebih dahulu saya mendoakan YAB Tun dan keluarga berada dalam keadaan sihat sejahtera dan sentiasa dirahmati Allah SWT.

Yang dihormati Tun,

Saya bukanlah seorang yang layak memberikan nasihat kepada Tun. Tun bukan sahaja seorang perdana menteri tetapi seorang negarawan yang dikagumi seluruh dunia. Kemampuan Tun untuk meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara yang pesat membangun tidak boleh dipertikaikan. Tun terkenal seorang yang kuat bekerja, sangat berdisiplin dan seorang yang sangat teliti. Pendek kata sukar untuk negara mencari seorang negarawan yang hebat seperti Tun.

Namun sebagai rakyat marhaen yang merasai kesusahan dan keperitan hidup, seorang Muslim yang prihatin terhadap agama Islam, mungkin ada perkara yang saya rasai tidak dapat dirasai oleh Tun.

Atas dasar itu saya gagahkan jari jemari untuk menulis sepatah dua kalam sebagai luahan hati kepada Tun.

Saya bukan seorang ahli politik tetapi sekadar bergerak di atas nama NGO kerana menyedari betapa perlunya ada insan yang meneliti keadaan bangsa dan agamanya di akar umbi masyarakat.

YAB Tun,

Saya tidak berhajat menceritakan keadaan yang berlaku hari ini tetapi bagaimana orang-orang Melayu merasa sangat tertekan apabila bangsa dan agama mereka dihina oleh bangsa lain. Saya yakin Tun pasti sedar dan faham realiti yang sedang berlaku ini. Tidak tahu apa lagi yang mampu saya ucapkan apabila hampir setiap hari ada saja kenyataan-kenyataan yang merendah-rendahkan orang Melayu dan agama Islam.

Ratusan malah mungkin ribuan laporan polis telah dibuat tetapi semuanya dingin menyepi. Tetapi kalau orang Melayu yang bercakap tentang bangsa lain, saya yakin hari esok mereka akan ditangkap dan didakwa.

Sedih sungguh Tun, apalah salah dan hinanya orang Melayu sehingga dilayan sedemikian rupa di bumi tumpah darah sendiri. Asal bercakap saja, kami terus dilabel sebagai rasis dan ekstremis walhal Tun pun tahu orang Melayu adalah satu bangsa yang sangat lemah lembut dan mudah bertolak ansur.

Orang Melayu rela berkongsi tanah, berkongsi tempat tinggal, berkongsi makan dan minum tetapi malangnya sikap sebegini telah diambil kesempatan oleh orang lain untuk memijak-mijak maruah orang Melayu, setelah mereka berjaya.

Tidak dapat dinafikan orang Melayu memang ada kelemahan tetapi kami tidak pernah mengenepikan orang lain apatah lagi menindas mereka. Walaupun kami bukan orang kenamaan dan tidak ada pangkat dan harta yang banyak tetapi kami tidak sanggup mendengar bangsa kami dan agama kami dihina sebegini rupa, Tun. Kami bukannya mahu mengambil hak orang lain tetapi sekadar menuntut dan mempertahankan hak kami sebagai anak watan di bumi bertuah ini. Apakah itu salah, Tun?
YAB Tun,

Jasa Tun kepada negara tidak terkira, sumbangan Tun juga terlalu banyak untuk dihitung. Untuk sebuah negara mendapat seorang pemimpin seperti Tun mungkin sukar. Namun apa yang berlaku hari ini membuatkan saya bimbang akan menukar pandangan orang Melayu terhadap Tun.

Saya bimbang, jika Tun tidak berbuat sesuatu, maka sejarah akan mencatat bahawa Tun adalah punca kejatuhan orang Melayu. Tun akan dihina oleh generasi anak cucu Melayu ribuan tahun ke hadapan.

Semua jasa Tun sebelum ini akan dilupai dan hilang seperti debu yang berterbangan. Lebih malang lagi, kalau ada yang akan menggelar Tun sebagai pengkhianat bangsa. Apakah Tun mahu ini berlaku disaat-saat hujung usia Tun? Saya yakin tidak.

Selaku pemimpin nombor satu negara, tidak ada sesiapa pun yang mampu merubah keadaan dan nasib bangsa Melayu dan agama Islam sekarang melainkan Tun sahaja. Tun mampu menentukan arah dan hala tuju bangsa. Tun jugalah yang boleh menyatukan kembali orang-orang Melayu dengan kuasa dan kedudukan yang ada.

Oleh itu saya merayu, dengan penuh rendah hati, agar Tun merenung dengan sedalam-dalamnya mengenai untung nasib bangsa Tun sendiri. Bertafakur dan bermuhasabahlah serta bermunjatlah kepada-Nya agar diberi petunjuk dan kerendahan jiwa untuk memulakan penyatuan ummah agar bangsa dan agama Tun kembali dijulang.

Mudah-mudahan dengan ini, apabila tiba saat Tun menutup mata, Tun kembali kepada-Nya dalam keadaan tenang dan penuh kebahagiaan. Insya-Allah.Amin.


*AMINUDDIN YAHAYA, Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/09/rayuan-anak-melayu-kepada-tun-m.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Yg Menimpa Anak Tun Razak Akan Menimpa Anak Lee Kuan Yew

Apa Yg Menimpa Anak Tun Razak Akan Menimpa Anak Lee Kuan Yew

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 216 hits
Paling menggelikan apabila ada pula yang mencadangkan Najib sebagai PM semula Tidaklah mustahil tetapi bagai bumi dan langit tak bisa bercantum kecuali kiamat nanti
5237 Orang Melayu Bukan Pemalas Seperti Yang Macam Tun M Pernah Kata Nothing To Hide Media 04 09 2019

5237 Orang Melayu Bukan Pemalas Seperti Yang Macam Tun M Pernah Kata Nothing To Hide Media 04 09 2019

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 377 hits
Jihad EkonomiModerator Faizan M Nor bersama tetamu jemputan Dato Dr Ma amor Osman Episod 272 NTH Media
Bantulah Melayu Tun Bukannya Cerca

Bantulah Melayu Tun Bukannya Cerca

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 180 hits
Bantu Melayu Tun Bukan Cerca Bangsa ini Rakyat Malaysia juga Wahai Tun M untuk membantu sesebuah bangsa itu maju ia bukan boleh datang dengan cacian dan makian ianya juga bukan boleh datang dengan merendah rendahkan bangsa itu Ia datang den...
Orang Melayu Tak Sedar Masih Anggap Diri Tuan Tun M

Orang Melayu Tak Sedar Masih Anggap Diri Tuan Tun M

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 234 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melahirkan kekecewaannya terhadap sikap orang Melayu yang masih menganggap diri mereka tuan di negara ini walaupun hakikatnya mereka tidak mahu memperbaik nasib mereka sendiri Dalam catatan terbaharun...
2 Eksekutor Ayah Dan Anak Masih Buron Diduga Berada Di Lampung

2 Eksekutor Ayah Dan Anak Masih Buron Diduga Berada Di Lampung

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 165 hits
Diketahui korban jenazah dalam mobil tersebut diketahui bernama Edi Chandra Purnama alias Pupung Sadili dan M Adi Pradana als Dana Sedangkan tersangka berinisial AK yang merupakan istri kedua Edi
Tengok Anak Orang Selera Anak Sendiri Susah Makan Buat Cara Ni Confirm Boleh

Tengok Anak Orang Selera Anak Sendiri Susah Makan Buat Cara Ni Confirm Boleh

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 515 hits
Selalunya ramai ibu risau tengok anak susah nak makan Dah tak tahu nak buat menu apa lagi Berbanding masa baby apa yang di suap semua makan Sebenarnya anak yang setahun ke atas ni makan kurang atau tak makan sebab ada beberapa faktor Antara...
Suami Istri Ini Lewati Jasad Korban Kecelakaan Di Jalan Raya Sampai Rumah Sadar Itu Anak Mereka

Suami Istri Ini Lewati Jasad Korban Kecelakaan Di Jalan Raya Sampai Rumah Sadar Itu Anak Mereka

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 275 hits
Musibah kecelakaan bisa menimpa siapa saja Salah satu kisah yang viral di media sosial Malaysia beberapa waktu belakangan adalah kisah pasutri yang melewati jenazah anak mereka sendiri di jalan raya Dikutip TribunSolo com dari laman Sinar H...
Terpaut 10 Tahun Benarkah Aulia Ibu Pria Bakar Ayah Anak Di Sukabumi

Terpaut 10 Tahun Benarkah Aulia Ibu Pria Bakar Ayah Anak Di Sukabumi

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 204 hits
Kepada polisi AK mengaku bahwa KV adalah anak kandungnya Namun selisih usia di antara mereka masih menimbulkan pertanyaan
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap