Ratu Hatshepsut Firaun Wanita Pertama Mesir Purba


Hatshepsut adalah firaun ke-5 daripada dinasti ke-18 Mesir, adalah pemangku rasmi kepada anak tirinya, Thutmose III, yang hanya berusia 2 tahun ketika kematian bapanya Thutmose II, dan Hatshepsut adalah satu-satunya pengganti yang layak untuk memerintah Mesir.

Gambar hiasan

Hatshepsut adalah puteri Firaun Thutmose I yang dilantik menjadi ratu setelah mengahwini adik lelakinya bernama Thutmose II, putera Thutmose I dan isteri kedua pada umur 12 tahun.

Salasilah

Suami Hatshepsut, Thutmose II, merupakan adik beradik sebapa (berlainan ibu) dan sebab utama Thutmose II mengahwini Hatshepsut adalah kerana dia adalah anak tunggal Thutmose I dengan isterinya yang pertama (kedudukan isteri yang tertinggi), Ahmose.

Ibu Thutmose II, Mutnofret adalah isteri kedua bapanya, menjadikan Thutmose II kurang layak untuk diangkat sebagai pengganti.

Dengan mengahwini Hatshepsut, Thutmose II menjadi pilihan utama sebagai firaun seterusnya.

Pasangan Thutmose II dan Hatshepsut hanya mempunyai seorang anak, iaitu Neferure, yang merupakan seorang perempuan.

Walaupun ibunya seorang Firaun, Neferure tidak layak untuk diangkat menjadi firaun, kerana keutamaan harus diberikan kepada Thutmose III.

Firaun Wanita Pertama

Hatshepsut merupakan seorang firaun yang hebat, yang mana pemerintahannya selama 21 tahun merupakan suatu tempoh kemakmuran buat Mesir.

Hatshepsut memainkan peranan yang sangat penting dalam membina Mesir, antaranya menaik taraf laluan perdagangan yang penting buat ekonomi kerajaan berkenaan.

Lembah Diraja atau The Valley of Kings yang menjadi lokasi pemakaman firaun-firaun juga terbina kerana Hatshepsut.

Di lokasi tersebut, Hatshepsut telah membina makam buat bapa dan dirinya sendiri, sebelum para firaun selepas baginda mula membina makam mereka di tempat yang sama.

Walaupun ratu Hatshepsut mempunyai karisma sebagai firaun, majoriti Egyptologist (pengkaji tamadun Mesir Purba) berpendapat, sebab ratu itu diangkat adalah kerana krisis dalaman diraja melibatkan rampasan kuasa oleh kerabat diraja lain, maka ratu Hatshepsut harus melantik dirinya sebagai firaun.

Ratu Hatshepsut dibantu oleh para penyokong yang mengambil jawatan dalam badan kerajaan seperti Senenmut yang berjawatan sebagai ketua menteri.

Ada pendapat menyatakan, Senenmut adalah kekasih gelap ratu Hatshepsut namun hanya ada sedikit bukti untuk mengaitkan hubungan mereka berdua.

Patung Ratu Hatshepsut

Dua pencapaian gemilang ratu Hatshepsut ialah; aktiviti perdagangan dan projek pembinaan.

Dalam dunia perdagangan, ratu Hatshepsut meluaskan jaringan tersebut selepas penjarahan kaum gasar Hyksos pada 1650 SM, kemudian mengembalikan kekayaan Mesir pada zaman pemerintahnya.

Pada tahun kesembilan pemerintahan, Hatshepsut mengetuai penjelajahan ke tanah Punt bagi menjalankan hubungan perdagangan dengan orang Punt.

Sebanyak 5 buah kapal pelayaran dan seramai 210 orang kelasi berlayar mewakili ratu Hatshepsut.

Hasil dari hubungan dagang itu, wakil ratu Hatshepsut membawa balik kemenyan beserta 31 batang pokok kemenyan atau myrrh.

Namun, kewujudan Tanah Punt yang Ratu Hatshepsut telah jelajahi sehingga sekarang masih menjadi misteri.

Ada dua pendapat tentang keberadaan tanah tersebut. Yang pertama adalah di kawasan Ethiopia dan Eritrea, namun kawasan tersebut pada zaman pemerintahan Ratu Hatshepsut tidak ada sebarang kerajaan, malah hanya perkampungan saja.

Manakala pendapat kedua adalah Tanah Punt berada di bahagian timur Mesir. Pendapat ini lebih relevan kerana terdapat rekod-rekod Mesir Purba menyatakan keberadaan tanah yang sama.

Dalam The Egyptian Book of the Death iaitu buku sihir Mesir Purba, ia menyatakan bahawa Tanah Punt adalah beberapa buah negeri atau kawasan di sebelah timur namun, tiada penjelasan dimana keberadaan sebenar Punt itu.

Sebuah lagi karya Mesir Purba iaitu The Shipwrecked Sailor menyatakan, raja Punt adalah pemerintah kawasan pulau, bukannya pemerintah sebuah daratan besar seperti Afrika.

Bukti kukuhnya adalah ukiran di dinding kuil Djeser-Djeseru yang menunjukkan bahawa Punt terletak di kawasan persimpangan jalan perdagangan beberapa tamadun besar dunia.

Jika tamadun besar itu dimaksudkan adalah tamadun China dan India, tidak mustahil tanah Punt berada di Asia Tenggara. Ini mengukuhkan teori bahawa Nusantara adalah Tanah Punt itu.

Tambahan pula, para pelayar Ratu Hatshepsut pernah menemui Ratu Ati, ratu Punt, namun kenyataan ini sukar dibuktikan jika kawasan Ethiopia yang tiada kerajaan menjadi lokasi sebenar Punt.

Yang menarik, dari jurnal-jurnal sejarah kuno dari tamadun luar seperti Yunani Purba atau China, nama Brunei yang bertempat di pulau Borneo mempunyai banyak gelaran mengikut lidah pedagang asing seperti Poni, Pome, Poli, Boni dan sebagainya.

Kita terfikir juga, bagaimana orang Mesir Purba memanggil Brunei itu adala Punt? Kalau benar, adakah pulau Borneo pernah mempunya sebuah kerajaan purba di zaman ratu Hatshepsut sekali gus membuktikan Tanah Punt itu adalah Borneo?

Pembinaan

Selain aktiviti perdagangan, Ratu Hatshepsut juga pernah menyumbang dalam perlaksanaan projek-projek pembinaan bangunan yang baginda banggakan.

Hatshepsut adalah firaun prolifik dalam pembinaan, dengan beratus-ratus projek pembinaan dilaksanakan di Mesir Utara (Upper Egypt) dan Mesir Selatan (Lower Egypt). Berbanding projek pembangunan yang pernah firaun sebelumnya telah laksanakan, bangunan ratu Hatshepsut lebih gah dan lebih banyak sehinggakan firaun seterusnya menuntut bangunan-bangunan tersebut adalah milik mereka.

Sebab utama ratu Hatshepsut menjadi terkenal dalam projek pembinaan adalah kerana dia mempunyai arkitek tersohor bernama Ineni yang pernah berkhidmat di bawah pemerintahan ayahanda dan suaminya.

Pembinaan paling masyhur adalah kuil agung milik ratu Hatshepsut sendiri iaitu Djeser-Djeseru yang bertempat di kawasan Deir el-Bahri berdekatan dengan Thebes.

Seni bina kuil tersebut diinsipirasikan oleh ketua menteri kepercayaan baginda, Senenmut.

Djese-Djeseru. Kuil agung Hatshepsut

Tahun 1458 SM, ratu Hatshepsut mangkat pada usia pertengahan 40-an dan dikebumikan di lembah raja-raja, berdekatan Deir el-Bahri.

Bagi memastikan pemerintahannya kekal dikenali, kubur ayahandanya telah dibuka dan dikubur bersama-sama.

Kemudian, Thutmose III menjadi firaun seterusnya selama 30 tahun, mengikut jejak ibu tirinya sebagai Pembina terkenal dan sebagai seorang pahlawan.

Pada akhir pemerintahan, firaun Thutmose III berusaha menghapuskan sebarang jejak ibu tirinya seperti patung berukir wajah ratu itu dan projek pembinaan di bawah namanya. Sebabnya masih kabur, sama ada dia tidak mahu sebarang kewujudan firaun wanita atau mendekatkan jurang masa pemerintahan setiap firaun lelaki.

Akibatnya, masyarakat Mesir tidak tahu tentang ratu Hatshepsut sehinggalah pada tahun 1822 di mana para ahli Egyptologist berjaya membaca tulisan Hieroglyph pada kuil Djeser-Djeseru.

Di situlah legenda ratu Hatshepsut kembali dikenali ramai, sebagai firaun wanita pertama dunia.

Cubaan Memadam Legasi Hatshepsut

Tidak diketahui individu sebenar yang cuba untuk memadamkan Hatshepsut daripada sejarah.

Menurut rekod, cubaan untuk menghancurkan legasi Hatshepsut berlaku pada penghujung era pemerintahan Thutmose III.

Ketika Hatshepsut memerintah, Thutmose III adalah jeneralnya yang paling berjaya, turut memainkan peranan penting lain sebagai atlet, penulis, sejarawan, ahli botani dan arkitek.

Selepas kematian Hatshepsut, pemerintahan Thutmose III selama 33 tahun menyaksikan kawasan taklukan Mesir semakin luas.

Thutmose III juga tiada sebarang masalah atau dendam terhadap ibu tirinya jadi, Thutmose III bukanlah suspeknya.

Namun begitu, terdapat beberapa spekulasi yang mengaitkan Thutmose III sendiri sebagai suspek utama yang cuba 'menyucikan' rekod kewujudan ibu tirinya itu.

Thutmose III bertindak sedemikian kerana marahkan Hatshepsut yang menduduki takhta firaun sebelumnya.

Antara suspek lain termasuklah Amenhotep II, yang merupakan anak dan waris Thutmose III, yang membantu bapanya mentadbir di penghujung pemerintahannya.

Sebagai anak kepada salah seorang isteri firaun, kedudukannya bagi menaiki takhta sedikit goyah.

Menurut beberapa sumber, dengan memadamkan legasi Hatshepsut, takhta sebagai firaun lebih mudah untuk diduduki, namun tidak jelas bagaimana.

Sama ada betul atau tidak Amenhotep II yang cuba memadamkan legasi Hatshepsut, tiada siapa yang tahu.

Namun yang pasti, individu tersebut cuba melakukan apa sahaja bagi menghapuskan Hatshepsut daripada rekod sejarah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Firaun Ramses ll: Pemimpin Teragung Mesir PurbaLegenda Cleopatra: Firaun Wanita Paling Berkuasa Dalam Sejarah Mesir Purba
sumber: thepatriots



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/06/ratu-hatshepsut-firaun-wanita-pertama-mesir-purba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mangsa Pertama Keracunan Puding Buih Wanita Berusia 25 Tahun Meninggal Dunia

Mangsa Pertama Keracunan Puding Buih Wanita Berusia 25 Tahun Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 336 hits
Seorang wanita berusia 25 tahun di Terengganu meninggal dunia akibat keracunan makanan pencuci mulut Puding Buih selepas bertarung nyawa di Unit Rawatan Rapi selama 10 hari Pengarah Kesihatan Terengganu Dr Nor Azimi Yunus mengesahkan bahawa...
Menolak Hubungan Intim Di Malam Pertama Pengantin Wanita Ternyata Seorang Pria

Menolak Hubungan Intim Di Malam Pertama Pengantin Wanita Ternyata Seorang Pria

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 245 hits
Foto dan video di Instagram mengenai pasangan pengantin baru sontak viral dan menghebohkan warga di Lombok Barat Nusa Tenggara Barat Sebab pasangan pengantin baru di Desa Gelogor Lombok Barat pada foto dan video tersebut diduga sesama jenis...
Di Antara Keributan Geprek Bensu Wanita Ini Disebut Sebagai Penemu Ayam Geprek Pertama Di Indonesia

Di Antara Keributan Geprek Bensu Wanita Ini Disebut Sebagai Penemu Ayam Geprek Pertama Di Indonesia

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 554 hits
Kisruh bisnis kuliner ayam geprek antara Geprek Bensu dengan I Am Geprek Bensu belakangan menjadi sorotan banyak pihak Popularitas makanan yang menggunakan ayam sebagai menu utamanya itu memang telah menjadi kuliner favorit banyak orang Nam...
Wanita 25 Tahun Korban Pertama Puding Buih Peniaga Bakal Dikenakan Tindakan

Wanita 25 Tahun Korban Pertama Puding Buih Peniaga Bakal Dikenakan Tindakan

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 541 hits
Hari ini dimaklumkan seorang wanita berusia 25 tahun menjadi korban pertama yang keracunan puding buih selepas 10 hari bertarung nyawa di Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu Mangsa yang berasal dari Marang disahkan meninggal duni...
Pertama Kali Hilang Lesen Memandu

Pertama Kali Hilang Lesen Memandu

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 695 hits
Pertama Kali Hilang Lesen Memandu Cara Renew Lesen Memandu Baru Jika Lesen Memandu Hilang Cerita Isnin lepas sebenarnya aku ke JPJ Putrajaya disebabkan nak renew Lesen Memandu yang baru Lesen memandu yang lama mana Jawapannya lesen memandu ...
Htc Lancarkan U20 5g Smartphone Pertama 5g Mereka

Htc Lancarkan U20 5g Smartphone Pertama 5g Mereka

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 184 hits
HTC baru jer melancarkan smartphone terbaru 5G mereka di Taiwan baru baru ini iaitu HTC U20 5G Lama betul HTC menghilang dan mungkin mereka nak buat comeback Rasanya smartphone terakhir dari HTC yang Ohmedia pakai dulu adalah HTC One X Itup...
Pdrm Keluarkan 80 950 Saman Sejak Hari Pertama Pkpp Bukit Aman

Pdrm Keluarkan 80 950 Saman Sejak Hari Pertama Pkpp Bukit Aman

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 267 hits
KUALA LUMPUR 17 Jun Polis Diraja Malaysia telah mengeluarkan sebanyak 80 950 saman terhadap pengguna jalan raya sejak hari pertama pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan sehingga semalam Antara kesalahan utama yang dilakukan adal...
Anwar Pm Ke 9 Tahniah Mb Negeri Sembilan Mb Pertama Nyatakan Sokongan

Anwar Pm Ke 9 Tahniah Mb Negeri Sembilan Mb Pertama Nyatakan Sokongan

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 371 hits
Tahniah dan syabas kita ucapkan kepada MB Negeri Sembilan YAB Dato Seri Haji Aminuddin bin Harun atau lebih dikenali di kalangan penduduk Negeri Sembilan sebagai Tok Min kerana menjad MB perama yang menyatakan sokongan padu kepada Dato Seri...
Hukum Iddah Bagi Wanita Yang Sudah Tiada Haid

Hukum Iddah Bagi Wanita Yang Sudah Tiada Haid

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 246 hits
Apakah hukum iddah bagi wanita yang sudah tiada haid Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Seorang perempuan yang bercerai dengan suami tapi dia sud...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid