Rasuah Sangat Berbahaya Bala Besar Mesti Dibanteras Sultan Selangor


Oleh Ahmad Farhan Sultan Sharafuddin menyeru umat Islam di negeri Selangor agar memahami dan menghayati intipati Khutbah Jumaat mengenai gejala rasuah yang dibacakan oleh khatib di masjid-masjid seluruh negeri Selangor bertarikh 7 Januari 2022. SULTAN Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah, rasuah adalah sangat berbahaya dan bala besar yang mesti dibanteras oleh pemerintah dengan mengenakan hukuman yang lebih tegas agar orang ramai menjadi gerun dan takut. 
Menerusi kenyataan di laman Facebook rasmi Selangor Royal Office hari ini, baginda menegaskan rasuah sesuatu yang memudaratkan masyarakat dan orang Islam selain meletakkan pengurusan dan pentadbiran menjadi tidak stabil.
Titah baginda, rasuah berlaku dalam semua urusan termasuklah urusan kehakiman, tanah, percukaian, zakat dan lain-lain, malah dalam perkara yang melibatkan agama dan orang agama. 
“Oleh itu, Allah mengharamkan rasuah dan melaknat pelakunya kerana bahayanya yang besar, maka tidak boleh memberi rasuah dan tidak boleh mengambilnya. 
“Seseorang tidak boleh memberi rasuah dan tidak boleh juga seseorang pegawai mengambilnya bahkan wajib berjaga-jaga darinya,” titah baginda.
Pada masa sama, Sultan Sharafuddin menyeru umat Islam di negeri Selangor agar memahami dan menghayati intipati Khutbah Jumaat mengenai gejala rasuah yang dibacakan oleh khatib di masjid-masjid seluruh negeri Selangor bertarikh 7 Januari 2022.
Memetik antara isi penting khutbah berkenaan, baginda bertitah, amalan rasuah juga melibatkan orang-orang agama, sedangkan mereka mengetahui hukumnya haram dan berdosa besar tetapi kerana habuan dunia itu mengasyikkan maka hilanglah sikap amanah, jujur dan keikhlasan yang tertanam dalam sanubari selama ini.
Tegas baginda, orang yang diharapkan dapat menjaga maruah diri dan agama bahkan sentiasa menyeru masyarakat dalam melakukan kebaikan boleh hanyut dan melanggar larangan Allah SWT.
“Oleh itu, baginda bersetuju dengan saranan di dalam khutbah berkenaan agar rasuah mestilah dibanteras oleh pemerintah dengan mengenakan hukum yang lebih tegas agar mereka menjadi gerun dan takut. 
“Dalam menangani kes rasuah pemerintah hendaklah lebih terfokus kepada langkah pencegahan sebelum terjadinya kes jenayah rasuah tersebut,” kata kenyataan itu lagi.
Sementara itu, kenyataan tersebut berkata,Allah menceritakan dalam al-Quran bahawa ada seorang alim, mereka mengakui kebenaran Muhammad SAW, tetapi disebabkan rakus terhadap dunia, mengikut hawa nafsu, ingin kekuasaan dan kekayaan, syaitan telah menggoda mereka hingga tergelincir dari agama yang benar.
“Ingatlah, orang yang alim apabila dia derhaka kepada Allah, Allah umpamakan dia seperti anjing seperti yang dinyatakan dalam surah Al- A’raf ayat 176,” tambah kenyataan itu lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/rasuah-sangat-berbahaya-bala-besar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
15 Tempat Makan Padu Mesti Singgah Di Sekinchan Sungai Besar Buat Food Hunter

15 Tempat Makan Padu Mesti Singgah Di Sekinchan Sungai Besar Buat Food Hunter

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 312 hits
Kalau korang jenis suka food hunting korang kena try makan kat sekitar Sekinchan dan Sungai Besar Memang Syurga segala makananIni adalah tempat tempat makan padu yang korang wajib singgah1 Abah Ikan Bakar Sungai Besar SelangorBuka Rabu Ahad...
T4hi Dia Sangat Besar Bin4tang Apa Ini Nora Danish Jumpa Sesuatu Masa Hiking

T4hi Dia Sangat Besar Bin4tang Apa Ini Nora Danish Jumpa Sesuatu Masa Hiking

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 148 hits
Sebelum ini pelakon Nora Danish pernah menjadi perhatian netizen apabila tampil menggayakan baju berwarna coklat ketika mendaki Bukit Dinding Kuala Lumpur Perkongsian aktiviti sihat ibu kepada dua cahaya mata itu mengundang pelbagai reaksi ...
Tunggu Adik Besar Mesti Aafiyah Pula Kena Gelagat Aafiyah Us1k Adik Buat Ramai Terhibur

Tunggu Adik Besar Mesti Aafiyah Pula Kena Gelagat Aafiyah Us1k Adik Buat Ramai Terhibur

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 189 hits
Orang yang paling gembira mendapat bayi baru adalah adik beradiknya Ikatan silaturahim itu sudahpun terbina keika adik masih di dalam kandungan rahim ibu Seorang adik itu adalah ibarat kawan pertama suka duka kita ketika kita kecil Adik itu...
Menjelang 2022 Kesan Besar Yang Tak Akan Hilang Akibat Dari Covid 19

Menjelang 2022 Kesan Besar Yang Tak Akan Hilang Akibat Dari Covid 19

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 221 hits
Dah nak habis tahun 2021 dah Dah nak masuk tahun ke 3 pulak kita berhadapan dengan Pandemik Covid 19 Adakah dunia akan kembali seperti biasa Itu merupakan soalan yang bermain dalam kepala semenjak tahun lepas lagi Untuk jawab persoalan itu ...
Klhk Kasus Karhutla Masih Jadi Permasalahan Lingkungan Yang Cukup Besar

Klhk Kasus Karhutla Masih Jadi Permasalahan Lingkungan Yang Cukup Besar

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 132 hits
Mengacu data Ditjen Gakkum LHK KLHK dalam rentang 2015 2021 terdapat total 8 152 potensi permasalahan lingkungan hidup dan kehutanan Kebakaran hutan dan lahan memiliki jumlah terbesar dengan total 2 118 potensi Disusul pencemaran lingkungan...
Kanser Usus Besar

Kanser Usus Besar

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 140 hits
Oleh Dr Nor Adzimah Johdi Institut Biologi Molekul Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia Kanser Usus Besar Apakah itu kanser usus besar Kanser Usus Besar adalah kanser ketiga yang paling kerap di seluruh dunia selepas kanser paru paru da...
Kerajaan Tidak Serius Dan Tidak Bersedia Hadapi Bencana Besar

Kerajaan Tidak Serius Dan Tidak Bersedia Hadapi Bencana Besar

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 148 hits
Oleh SITI NUR ZAWANI MISCON December 28 2021Kerajaan Malaysia dilihat sama sekali tidak bersedia dari sudut dasar dan agendanya untuk berhadapan dengan bencana alam yang melanda negara baru baru ini kata Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang...
Uns Kukuhkan Guru Besar Termuda Usia Masih 37 Tahun

Uns Kukuhkan Guru Besar Termuda Usia Masih 37 Tahun

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 154 hits
Universitas Sebelas Maret Surakarta mengukuhkan guru besar termuda Guru besar ke 19 Fakultas Ekonomi dan Bisnis dan ke 245 UNS adalah Prof Irwan Trinugroho M Sc Ph D yang merupakan Guru Besar Bidang Ilmu Manajemen Keuangan
Kamera Utama Xiaomi 12 Pro Sememangnya Besar

Kamera Utama Xiaomi 12 Pro Sememangnya Besar

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 211 hits
Xiaomi mengeluarkan sekali lagi dengan meletakkan satu lagi kamera yang sangat besar pada telefon utama Kali ini ia ialah Xiaomi 12 Pro dengan penderia utama 50 megapiksel dan kanta lebar standard f 1 9 Ia bukanlah penderia terbesar yang pe...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api