Kerajaan Tidak Serius Dan Tidak Bersedia Hadapi Bencana Besar


 

Oleh SITI NUR ZAWANI MISCON / December 28, 2021Kerajaan Malaysia dilihat sama sekali tidak bersedia dari sudut dasar dan agendanya untuk berhadapan dengan bencana alam yang melanda negara baru-baru ini, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permatang Pasir, Faiz Fadzil.
Beliau berkata, ia dapat dibuktikan melalui kenyataan Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man pada April lalu yang memandang ringan isu perubahan iklim apabila mendakwa Malaysia bukan tergolong dalam kategori negara yang terdedah kepada impak perubahan iklim yang ketara.
Menurut Faiz, kenyataan tersebut tidak bertanggungjawab kerana pada tahun ini sahaja negara dilanda tiga bencana besar antaranya banjir di Yan, Kedah, tanah runtuh di Cameron Highlands dan banjir buruk yang baru berlaku di enam buah negeri.
Beliau juga menyentuh tentang ketidakseriusan kerajaan dalam merangka rancangan-rancangan tebatan banjir yang sebenarnya mampu mengelakkan terjadinya bah lebih besar.
“Kita boleh melihat kerajaan tidak serius dalam merangka rancangan tebatan banjir. Kita tahu banjir boleh berlaku disebabkan oleh masalah aliran di sungai.
“Tapi kita kurang membina tebing-tebing sungai. Kita tidak mengekalkan penjagaan sungai dengan baik. Kita kurang mmbina kolam takungan air yang boleh mengurangkan banjir,” katanya dalam sesi Berani Semuka yang membincangkan tajuk ‘Bencana Alam: Adakah Malaysia Bersedia’, di Facebook Sinar Harian malam tadi.
Selain itu, Ahli Jawatankuasa AMANAH Nasional itu turut menegur tentang kelemahan dalam kordinasi arahan apabila agensi kerajaan lewat ditugaskan untuk menguruskan bencana.
Beliau merujuk kepada Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) yang sebelum ini kecoh dibincangkan di media sosial apabila agensi berkenaan didakwa tidak menguruskan bencana alam seperti banjir di peringkat negeri.
“Bila ada satu pemikrian dalam minda pihak Eksekutif yang menganggap perubahan iklam tidak ketara di Malaysia, bagaimana kita mahu mengharapkan kerajaan yang ada hari ini boleh menyusun agenda dan dasar dalam berhadapan dengan bencana?
“Kita perlukan satu tindakan alternatif dari kerajaan untuk merangka dasar yang tuntas bagaimana hendak berhadapan dengan bencana alam yang berlaku,” ujarnya.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/kerajaan-tidak-serius-dan-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Tak Serius Nak Tolong Mangsa Banjir

Kerajaan Tak Serius Nak Tolong Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 155 hits
Beberapa hari yang lalu saya telah menggesa kerajaan untuk menangguhkan pelaksanaan semua projek mega ketika ini dan menggunakan peruntukan besar tersebut bagi menampung keperluan rakyat yang terjejas banjir Namun sehingga hari ini masih be...
Vernakular Bola Kini Di Tangan Kerajaan Serius Atau Pun Tidak

Vernakular Bola Kini Di Tangan Kerajaan Serius Atau Pun Tidak

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 146 hits
Tak masuk akal kerajaan terus berbolak balik ketatkan dasar berkait perpaduan KUALA LUMPUR Presiden gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni menghormati keputusan Mahkamah Tinggi hari ini berhubung keabsahan sekola...
Selangor Aktifkan Unit Pengurusan Bencana Negeri Hadapi Banjir Luar Biasa

Selangor Aktifkan Unit Pengurusan Bencana Negeri Hadapi Banjir Luar Biasa

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 258 hits
Hujan yang turun tidak berhenti henti di hampir keseluruhan negeri Selangor sejak semalam menyebabkan beberapa daerah dinaikki air dan menyebabkan sebilangan mangsa perlu dipindahkan Menurut Menteri Besar Selangor Datuk Seri Aminuddin Shari...
Bencana Buruk Jika Air Pasang Besar Bertembung Hujan Lebat

Bencana Buruk Jika Air Pasang Besar Bertembung Hujan Lebat

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 162 hits
Oleh Gambar hiasan KUALA LUMPUR Fenomena air pasang besar dijangka berlaku dalam tempoh empat hari bermula hari ini sehingga Rabu depan Agensi Pengurusan Bencana Negara berkata Jabatan Pengairan dan Saliran mengeluarkan amaran kepada pendud...
Low Class Punya Kerajaan Apabila Gagal Menguruskan Bencana Banjir

Low Class Punya Kerajaan Apabila Gagal Menguruskan Bencana Banjir

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 217 hits
Tak capai standard kurang fokus ahli ekonomi kritik cara kerajaan tangani banjir December 29 2021Bencana banjir perlu ditangani dengan kejelasan dalam rantaian perintah dan pelaksanaan tugas kata Carmelo Ferlito PETALING JAYA Ahli ekonomi m...
Proses Geologi Berantai Punca Bencana Besar Di Lembah Klang

Proses Geologi Berantai Punca Bencana Besar Di Lembah Klang

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 146 hits
Oleh ARIF AIMAN ASROL IBRAHIM KOMOOPETALING JAYA Runtuhan tanah yang menyekat aliran sungai menjadi punca berlakunya banjir luar biasa di Lembah Klang baru baru ini sehingga puluhan ribu rakyat terjejas Terdapat dua tanah runtuh besar bersa...
Banjir Besar Kerajaan Persekutuan Perlu Hulur Segera Bantuan Exco Selangor

Banjir Besar Kerajaan Persekutuan Perlu Hulur Segera Bantuan Exco Selangor

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 239 hits
Situasi banjir di Selangor yang memburuk seharusnya ditangani segera oleh Kerajaan Persekutuan 24 jam lebih awal Menurut Exco Perumahan Kesejahteraan Bandar dan Pembangunan Usahawan Selangor Rodziah Ismail sehingga malam tadi bantuan daripa...
Kesiapsiagaan Negara Hadapi Bencana Lemah

Kesiapsiagaan Negara Hadapi Bencana Lemah

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 149 hits
Beliau berkata NADMA hanya menjaga urusan pemberian pampasan kepada mangsa selepas mendapat maklumat dan senarai dari negeri Usaha untuk menangani bencana banjir ini menjadi semakin kucar kacir apabila jawatan Pengerusi Majlis Keselamatan N...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan