Rasuah Punca Matawang Ringgit Menjunam




Rasuah punca matawang ringgit menjunam?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: September 17, 2022
ShareRakyat Malaysia perlu memikirkan agenda menentang rasuah menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 untuk membebaskan negara daripada jenayah berkenaan yang berleluasa ketika ini.
Menurut Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, kerana rasuah pemimpin yang berkuasalah rakyat Malaysia hidup merana dan ekonomi tidak menampakkan pemulihan pasca pandemik Covid 19.
“Perbelanjaan tiris makin teruk maka Malaysia dalam suasana tidak baik. Matawang semakin menurun. Saya pergi Singapura naik teksi dok tengok meter, mula mula SGD15, naik SGD20 terkejut, dah dekat RM66. Sehari kita berjalan jumpa orang itu ini perbelajaan dekat RM400.
“Makan pun kita pesan mee goreng SGD4 sudah RM12. Sekarang ini di Singapura tukang sapu sampah tak lama lagi dibayar SGD3,000 hampir RM10,000. Boleh hampir sama elaun ADUN di Negeri Sembilan. Oleh itu sapa tak dapat jadi calon PRU akan datang, boleh jadi tukang sapu di singapura .
“Saya nak gambarkan di sini bagaimana nilai matawang mereka begitu tinggi menyebabkan rakan kita di Johor dan rakyat Malaysia ribuan setiap hari mencari nafkah di Singapura.
“Kenapa Singapura boleh maju. Apa hasil dia ada? Hasil paling tinggi ialah indeks rasuah mereka di antara top 10,” kata Mat Sabu dalam ceramah Sambutan Hari Malaysia Pakatan Harapan (PH) yang berlangsung di Dataran Melang, Kuala Pilah, malam semalam.
Beliau juga penceritakan pengalaman ke Indonesia yang sarat rasuah, malah apabila tiba di lapangan terbang sekali pun telah diminta ‘wang sampingan’ pada era pemerintahan Presiden Suharto.
“Indonesia semua tahu rasuah cukup hebat. Cop pasport kena rasuah. Berlaku reformasi, naik pemimpin selepas Suharto sampai Jokowi, kita pergi ke lapangan terbang tak ada lagi yang minta rasuah. Zaman Pak Harto rasuah bukan bawah meja, dengan meja meja sekali.
“Mereka lawan rasuah. Beribu gabenor, wakil rakyat masuk jel. Ekonomi Indonesia berkembang sekarang.
“China sebuah negeri cukup ke belakang. Zaman Deng Xio Peng mereka tembak mati perasuah, daripada satu mangkuk makanan dikongsi makan tiga beranak, sekarang tiga beranak itu naik Mercedes atau Audi.
“Malaysia harimau Asia dalam ekonomi sekarang sedang jadi tikus kerana rasuah meningkat. Orang Melayu saya harap ambil berat hal rasuah ini sebab yang akhirnya yag menderita ialah kita,” katanya.
Oleh itu, Ahli Parlimen Kota Raja itu menyeru agar rakyat membuka minda melihat bekas Perdana Menteri Najib Razak dipenjarakan kerana rasuah, apakah penyebabnya?
Tidak lain, katanya kerana PH berjaya memerintah pada 2018. Biar pun hanya 22 bulan, kerajaan mampu mengheret ke mahkamah pihak yang terlibat rasuah, dan jika diberi peluang sepenggal maka banyak pembaharuan dapat dilihat rakyat.
Justeru beliau menggesa rakyat yang akan mengundi sama adam pada tahun ini atau tahun hadapan agar memilih dengan betul.
“Mengundi bukan perkara main main, ia kerja cukup tinggi nilainya, menentukan masa depan kita rakyat Malaysia.
“Minggu lepas lihat dengan mata kepala bekas PM berehat dalam penjara, isterinya mengetuk pintu penjara. Akan diikuti lagi oleh pemimpin yang lain. Kenapa mereka dipenjara?
“Mandela tentang dasar apartheid, dia dipenjara lebih 20 tahun. Ada orang yang dipenjara kerana mencuri nak samakan diri dengan Mandela?
“Seitap wanita suka perhiasan, tetapi kalau beg tangan 350 biji nak letak di tangan mana?
“Ini tanda pembaziran yang mereka lakukan dengan wang rakyat. Orang Melayu – Islam masih rendah pengetahuan terhadap rasuah dan bahaya rasuah,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/rasuah-punca-matawang-ringgit-menjunam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rasuah Antara Punca Rakyat Tak Dapat Perkhidmatan Sepatutnya Titah Sultan Nazrin

Rasuah Antara Punca Rakyat Tak Dapat Perkhidmatan Sepatutnya Titah Sultan Nazrin

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 130 hits
freemalaysiatoday com September 22 2022 Sultan Perak Sultan Nazrin Shah bertitah bahawa negara juga memerlukan lebih ramai pendidik untuk tampil ke hadapan secara berani menggemakan mesej memerangi rasuah SHAH ALAM Gejala rasuah menjadi ant...
Is The Ringgit Really That Weak

Is The Ringgit Really That Weak

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 208 hits
There have been many and varied comments made on the decline of the ringgit and its reasons with the perplexing question being the weakness of the ringgit given a rosy economic outlook which predicts growth of 5 6 and a strongly recovering ...
Tengku Zafrul Ringgit Pegging Risky To Country People S Pockets

Tengku Zafrul Ringgit Pegging Risky To Country People S Pockets

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 177 hits
If the ringgit is pegged Malaysia will face constraints in setting its monetary policy and the public will have to bear high financing costs Finance Minister Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz said NSTP file picKUALA LUMPUR If the r...
Onion Ring Homemade Ni Sedap Betul Kos Tak Sampai 10 Ringgit

Onion Ring Homemade Ni Sedap Betul Kos Tak Sampai 10 Ringgit

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 157 hits
Sedapnya Onion Ring yang diperbuat daripada gegelang bawang Malah boleh dijadikan kudapan anak anak Orang dewasa pun suka Walaupun asasnya adalah bawang tetapi bila digoreng memang tak terasa pun Jom cuba resipi perkongsian saudari Nad Nouy...
Ringgit Meltdown Preparing For The Worst

Ringgit Meltdown Preparing For The Worst

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 186 hits
While Finance Minister Tengku Zafrul Abdul Aziz is busy recording Tik Toks to convince the public that the country s economy is on solid footing the ringgit continues to descend by breaking all technical levels to watch invariably putting M...
Negara Hadapi Krisis Matawang Umno Sibuk Menangis Kenang Nasib Najib Rafizi

Negara Hadapi Krisis Matawang Umno Sibuk Menangis Kenang Nasib Najib Rafizi

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 112 hits
Umno sebagai parti pemerintah telah sampai ke penghujungnya apabila mereka tidak lagi sensitif dengan keperluan rakyat dan keutamaan urustadbir Menurut Timbalan Presiden KEADILAN Rafizi Ramli Umno yang mengetuai kerajaan sepatutnya sedang b...
Selepas Muat Naik Foto Noh Anak Mizz Nina Kongsi Petikan Tentang Cur4ng Mizz Nina Dedah Punca Pencer4ian

Selepas Muat Naik Foto Noh Anak Mizz Nina Kongsi Petikan Tentang Cur4ng Mizz Nina Dedah Punca Pencer4ian

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 335 hits
Bulan lalu pasangan selebriti Mizz Nina dan Noh Salleh mengejutkan industri hiburan apabila mengumumkan mengenai perceraian mereka
Tuuu Diaaaa Ringgit Jatuh Punya Teruk

Tuuu Diaaaa Ringgit Jatuh Punya Teruk

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 160 hits
Catat sejarah lagi USD1 hanya boleh tukar RM4 57 sekarang Banding dengan nilai mata wang pada tahun 2018 Ringgit telah jatuh 15 Ini bermakna Makanan khususnya makanan import seperti susu daging lembu tepung gandum dan ubi kentang akan naik ...
The Wrong Slant In The Weaker Ringgit Debate

The Wrong Slant In The Weaker Ringgit Debate

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 142 hits
Companies that export most of their products will benefit from a weaker ringgit From Jamari MohtarNot many realise that a strong currency can exert significant drag on the economy over the long term as industries are rendered non competitiv...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Senarai Plaza Tol Boleh Bayar Gunakan Kad Debit

Penyerang Sasar Muka Tapi Faisal Sempat Elak

Senarai Lagu English Terbaru 2024

5 Tips Mudah Rumah Sentiasa Kemas Walaupun Ada Anak Kecil

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi