Rasuah 12 Juta Biasa Bapa Borek Kontena Israel Lepas


 
Foto hiasan.
15 penjawat awam ditahan terima rasuah lebih RM2 juta daripada penyeludup
PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan 15 penjawat awam kerana disyaki menerima rasuah lebih RM2 juta daripada sindiket penyeludupan tembakau, rokok dan arak melalui pintu masuk negara.
Semua suspek berusia antara 30 hingga 50-an itu ditahan kira-kira jam 2 petang tadi selepas hadir memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM di sini.
Penahanan dilakukan Bahagian Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AML) SPRM susulan Op Samba 2.0 yang dijalankan bersama Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Bank Negara Malaysia (BNM) sejak minggu lalu.
Sumber berkata, siasatan awal mendapati semua suspek disyaki terbabit dalam perbuatan itu antara 2017 hingga 2023.
"Suspek yang ditahan dipercayai menerima wang rasuah lebih RM2 juta daripada sindiket bagi memudahkan kegiatan menyeludup tembakau kunyah, rokok, arak serta beberapa barangan lain," katanya.


Susulan penahanan itu, AML SPRM merampas barangan seperti telefon bimbit selain membekukan akaun bank semua suspek.


Pengarah AML SPRM, Datuk Mohamad Zamri Zainul Abidin ketika dihubungi mengesahkan penahanan 15 suspek terbabit dan memaklumkan kes disiasat mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009.
Katanya, semua suspek akan dibawa untuk permohonan reman di Mahkamah Majistret Putrajaya esok.
Sebelum ini SPRM dilapor menahan reman 11 individu termasuk lima penjawat awam kerana terbabit kegiatan sindiket berkenaan.
Modus operandi sindiket itu termasuk menggunakan khidmat 'forwarding agent' sebagai orang tengah bagi pembayaran habuan kepada penguat kuasa untuk melicinkan proses penyeludupan arak, rokok, tembakau dan barangan lain tanpa melalui pengisytiharan serta pemeriksaan yang sepatutnya.
Sindiket itu juga dipercayai menggunakan akaun keldai bagi melakukan transaksi pembayaran wang rasuah kepada penjawat awam yang bersekongkol dengan mereka.
Selain itu, sindiket dikesan terbabit aktiviti pengubahan wang haram dengan mencuci duit menggunakan akaun perniagaan 'syarikat hantu', melalui pengurup wang dan syarikat pinjaman wang berlesen. 
BERITA BERKAITANNASIONAL Mac 12, 2024 @ 5:31pm4 penjawat awam antara 8 ditahan SPRM kes rasuah sindiket penyeludupanNASIONAL Mac 15, 2024 @ 8:06pmDua `Datuk' antara 3 ditahan SPRM berkait kes rasuah babit penjawat awamKES Mac 17, 2024 @ 2:44pm8 kereta mewah RM6 juta disita daripada penyeludup rokok, arakNASIONAL Mac 13, 2024 @ 7:14pmPenjawat awam antara 4 direman, disyaki perantara sindiket penyeludupanKomen Weblog Ibnu Hasyim:Rasuah 12 juta: Biasa di negara ini, 'bapa borek anak rintik..
Tapi, ini lebih aneh! Kontena Israel terlepas keluar di jalan raya kita?

Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal
KUALA LUMPUR: Tindakan kerajaan hanya memberi amaran keras kepada pengendali pelabuhan yang ‘tersilap; membenarkan kontena tertera logo syarikat perkapalan berpangkalan di Israel, ZIM bergerak di lebuh raya di negara ini tidak melambangkan tatakelola yang diamalkan.
Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal (PN-Machang) berkata, pihaknya percaya dengan apa yang Ahli Parlimen Tambun ingin laksanakan tentang tatakelola, tetapi malangnya terdapat banyak kes yang terlepas pandang dari segi penguatkuasaan.
“Semalam kita dikejutkan dengan laporan berita yang mengatakan kontena Israel, syarikat perkapalan ZIM terlepas keluar di jalan raya kita.
“Menteri kata sekadar beri amaran keras, mana boleh Tan Sri Yang di-Pertua kalau KK Mart punya bagai nak rak kita ambil tindakan dan kenapa tiada tindakan undang-undang dan kertas siasatan dibuka terhadap kecuaian yang berlaku di pelabuhan,” soalnya.
Beliau berkata demikian ketika sesi membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan peringkat dasar di Dewan Rakyat di sini, hari ini.
Fayhsal turut membangkitkan ‘kebisuan’ kerajaan terhadap isu antara Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) dan Rajawali yang membabitkan nasib dan masa depan orang-orang FELDA.
“Kita ada full oficial agreement antara FELDA dan Rajawali yang bernilai USD, RM719 juta dan FELDA ada pegangan dalam Eagle High sebanyak 37 peratus tetapi siapa yang bertanggungjawab di atas kerugian FELDA, yang buat onar pada FELDA diberi penghapusan hukuman pada hari tu.
“Jadi orang yang buat jenayah kolar putih diberi pelepasan, orang yang mencuri tin milo kena penjara, jadi ini tatakelola macam mana?
“Kita ingin pastikan kerajaan Madani ini buat kerja yang betul, hormati janji kepada rakyat barulah ekonomi kembali stabil,” katanya. – HARAKAHDAILY 19/03/2024
Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.





Sekian.
Kesimpulan:
Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.
Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 
Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.
Sekian. Wassalam. 
Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim.

Siri kebangkitan 'damai' se dunia Israel/AS berakhir.. 
1. S'pura kutuk HAMAS. DAP,/PAP/S'pura/Israel sama?2. Doa rakyat K'tan-M'sia untuk Paleestin. & DAP/PAP ...3 .Kebangkitan 'damai' se dunia.. & burung unta soro...3. Kepada peminat filem, Gaza karya fiksyen?5. Ada kapal terkait Israel, serang! Ranapkan..6.Tel Aiv diserang HAMAS, Iran, Yaman & +++7. Israel kalah perang di Gaza. & kesan di M'sia..8. AS Tiba-Tiba 'Bela' Hamas, mengapa?9. Gencatan senjata, Israel/HAMAS awal kemenangan Is...10. Rahsia kekuatan HAMAS. & Misteri wanitanya..11. Ini, Mossad Israel, buru HAMAS hingga ke M'sia, ki...12. Ini, Abu Ubaidah jadi hujung tombak Al-Qassam HAMAS.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/03/rasuah-12-juta-biasa-bapa-borek-kontena.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Penjawat Awam Bersekongkol Dengan Sindiket Terima Rasuah Lebih Rm5 Juta

4 Penjawat Awam Bersekongkol Dengan Sindiket Terima Rasuah Lebih Rm5 Juta

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 81 hits
MOHD RIDZAUDDIN ROSLANBeberapa suspek yang ditahan SPRM dibawa ke Mahkamah Majistret Putrajaya hari ini bagi mendapatkan perintah reman Foto oleh FAIZ ALIF ZUBIR KOSMO PUTRAJAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan empat penjawat ...
Pengendali Benar Kontena Syarikat Israel Keluar Pelabuhan Diberi Amaran

Pengendali Benar Kontena Syarikat Israel Keluar Pelabuhan Diberi Amaran

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 79 hits
Anne MuhammadSEPANG Amaran keras diberikan kepada pengendali pelabuhan yang tersilap membenarkan kontena tertera logo syarikat perkapalan berpangkalan di Israel ZIM keluar dan berada di lebuh raya Menteri Pengangkutan Loke Siew Fook berkata...
Terima Rasuah Lebih Rm2 Juta Sprm Tahan 15 Lagi Penjawat Awam Terbabit Penyeludupan

Terima Rasuah Lebih Rm2 Juta Sprm Tahan 15 Lagi Penjawat Awam Terbabit Penyeludupan

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 127 hits
Muhaamad Hafis Nawawimhafis mediaprima com myKuala Lumpur Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan 15 lagi penjawat awam kerana disyaki menerima rasuah lebih RM2 juta daripada sindiket penyeludupan tembakau rokok dan arak secara haram...
Padu Terbukti X Padu Fadhli Shaari Barua Israel

Padu Terbukti X Padu Fadhli Shaari Barua Israel

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 125 hits
Rakyat semakin terbukti tidak percayakan PADUKUALA LUMPUR Ketidakyakinan rakyat terhadap sistem Pangkalan Data Utama dibuktikan dengan keputusan kerajaan negeri Sarawak terkini mengeluarkan arahan kepada agensi agensinya untuk tidak mengelu...
Alhamdulillah Pbb Lulus Usul Gencatan Senjata Dalam Perang Gaza Israel

Alhamdulillah Pbb Lulus Usul Gencatan Senjata Dalam Perang Gaza Israel

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 92 hits
Amerika yang sering membela Israel dan memveto segala keputusan PBB kali ini tidak bertindak begitu Saya melihat ini sebagai salah satu usaha PMX Anwar Ibrahim yang secara berterusan dengan lantang dan lancar bercakap kepada pemimpin dunia ...
Nota Jangan Cabar Islam Ditabur Di Luar Rumah Ibu Bapa Nga

Nota Jangan Cabar Islam Ditabur Di Luar Rumah Ibu Bapa Nga

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 108 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 7 2024 3 21 PMSalinan nota bertulis tangan memberi amaran Menteri Perumahan dan Tempatan Nga Kor Ming supaya jangan cabar Islam bertaburan di luar kediaman ibu bapanya di Ayer Tawar Perak Ibunya yang menemui ...
Anak Dapat Pampasan Rm318 000 Kerana Pendakwa Raya Silap Hukum Bapa

Anak Dapat Pampasan Rm318 000 Kerana Pendakwa Raya Silap Hukum Bapa

papar berkaitan - pada 9/3/2024 - jumlah : 97 hits
KOSMO BANDAR RAYA HO CHI MINH nbsp Anak kepada seorang lelaki yang tersilap dihukum penjara kerana tuduhan membunuh akhirnya mendapat pampasan lebih 1 67 bilion dong daripada pemerintah lapor portal berita VnExpress semalam Pihak pendakwa r...
Aksi Boikot Makin Gencar Perusahaan Asing Terafiliasi Konflik Israel Terdampak Signifikan

Aksi Boikot Makin Gencar Perusahaan Asing Terafiliasi Konflik Israel Terdampak Signifikan

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 100 hits
Aksi boikot berimbas pada anjloknya bisnis beberapa perusahaan multinasional di Asia Tenggara
Mot Sternly Warns Port Operator Over Release Of Israel Linked Container

Mot Sternly Warns Port Operator Over Release Of Israel Linked Container

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 98 hits
The Transport Ministry has issued a stern warning to the port operator who mistakenly allowed a container bearing the logo of Israel based company ZIM to exit the port and end up on the highways Transport Minister Anthony Loke said the mini...
Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Sussurro House By Davide Adracco Architetto In Sao Miguel Do Gostoso Brazil

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Ex Manager S Jail Term Set Aside Fined Rm100 000 For Deposit Taking

Spm Candidates To Receive Results On May 27

Tagap Nama Jersi Baru Sabah

Lunch Treat Di Woodfire Shah Alam