Rasionalisasi Subsidi Diesel Noktah Isu Salah Guna 15 Tahun Kata Pakar


 
Pakar ekonomi berkata wajar kerajaan mewujudkan kaedah subsidi diesel bersasar bagi mengawal aktiviti penyelewengan. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Pakar ekonomi berpendapat rasionalisasi subsidi diesel dijangka dilaksanakan tahun ini mampu menyelesaikan isu penyalahgunaannya yang melarat selama lebih 15 tahun.
Barjoyai Bardai dari Universiti Tun Abdul Razak yakin kerajaan mampu memperoleh penjimatan lebih RM40 bilion terhadap subsidi petrol dan diesel yang diperuntukkan Belanjawan 2024 memandangkan kategori itu antara paling serius berlaku ketirisan.
“Kalau kita boleh menangani kedua-dua ketirisan ini, banyak sebenarnya kita boleh jimat. Kita hanya memberikan subsidi yang sangat minimal, misalnya RM30 untuk seorang pemandu kereta dan RM12 bagi penunggang motosikal,” katanya kepada FMT.
Barjoyai Bardai.Beliau berkata, wajar bagi kerajaan mewujudkan kaedah subsidi diesel bersasar bagi mengawal aktiviti penyelewengan semakin berleluasa yang mana terdapat sindiket menjual bahan api bersubsidi itu dengan harga lebih dua kali ganda bagi mengaut keuntungan.
Katanya, pada masa sama kerajaan dicadang mengambil kira kesan jangka pendek dengan tidak tergesa-gesa menarik pemberian subsidi bahan api kepada kategori pendapatan M40 dan T20 sebagaimana dikekalkan kepada golongan B40.
“Jumlah subsidi dijimatkan masih besar dengan langkah itu. Tak perlu terlalu kedekut dalam pemberian subsidi, nanti jangka pertengahan dan panjang baru kita fikir bagaimana nak rasionalisasi semula supaya hanya kumpulan memerlukan mendapat subsidi,” katanya.
Dalam pembentangan Belanjawan 2024 Oktober tahun lalu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengumumkan hasrat kerajaan merasionalkan subsidi diesel secara berfasa bagi mengelakkan ketirisan dan penyeludupan.
Katanya, wujud kemungkinan aktiviti penyeludupan yang serius akibat harga diesel terlalu murah.
Februari lalu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Armizan Mohd Ali, mendedahkan negara mengalami kerugian RM4.5 juta akibat ketirisan tiga juta liter diesel diseludup ke luar negara setiap hari.
Ahmed Razman Abdul Latiff.Senada dengan Barjoyai, Ahmed Razman Abdul Latiff dari Putra Business School, mencadangkan kerjasama dijalin antara kerajaan dan agensi penguatkuasaan termasuk Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan sebagainya bagi memperkukuh mekanisme rasionalisasi.
Katanya, ini dapat menjamin keberkesanan “langkah rasionalisasi” dalam mengelakkan ketirisan berterusan sekali gus benar-benar sampai kepada golongan memerlukan.
Shankaran Nambiar.Sementara itu, Shankaran Nambiar dari Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia berkata sebaiknya subsidi diesel bagi penggunaan kenderaan dihapuskan segera memandangkan ia hanya “menggalakkan” ketirisan.
“Subsidi kita sebenarnya subsidi ‘dinikmati’ negara jiran akibat berlaku penyeludupan. Ia bukan sahaja membebankan kerajaan malah menimbulkan pembaziran kerana tidak menguntungkan golongan sasar.
“Beban kewangan kerajaan berat untuk membiayai subsidi diesel dan ini tidak termasuk subsidi RON95 yang akan dihapuskan sebaik sahaja rasionalisasi subsidi diesel dilaksana,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/04/rasionalisasi-subsidi-diesel-noktah-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Guna Serampang 2 Mata Dalam Isu Stoking Kata Ahli Akademik

Umno Guna Serampang 2 Mata Dalam Isu Stoking Kata Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 99 hits
freemalaysiatoday com 03 Apr 2024 11 57 PMTajuddin Rasdi berkata Umno secara terbuka meminta Ketua Pemuda Dr Akmal Saleh bertenang tetapi secara sembunyi gembira dengan sokongan orang Melayu Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh dilihat terus be...
Guna Teknologi Canggih Iot Tingkat Kecekapan Klia Gesa Pakar

Guna Teknologi Canggih Iot Tingkat Kecekapan Klia Gesa Pakar

papar berkaitan - pada 8/4/2024 - jumlah : 67 hits
Pada Februari sebuah portal bisnes menyenaraikan KLIA pada tangga ke 8 dalam senarai lapangan terbang paling teruk di Asia PETALING JAYA Seorang pakar pengangkutan mencadangkan operasi penyelenggaraan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lum...
Kabinet Tidak Bincang Isu Tahanan Rumah Najib Kata Fahmi

Kabinet Tidak Bincang Isu Tahanan Rumah Najib Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 94 hits
TIADA perbincangan dalam Kabinet hari ini mengenai dakwaan bekas perdana menteri Najib Razak berhubung perintah tambahan yang dikatakan daripada Yang diPertuan Agong sebelum ini kata Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil Beliau yang merupakan jur...
Menteri Mahu Adakan Pertemuan Selesai Isu Mpm Tak Iktiraf Pakar

Menteri Mahu Adakan Pertemuan Selesai Isu Mpm Tak Iktiraf Pakar

papar berkaitan - pada 8/4/2024 - jumlah : 73 hits
Zambry Abd Kadir berkata beliau dimaklumkan tentang keengganan MPM mengiktiraf program kepakaran tertentu selepas beliau mengambil alih KPT pada Disember lepas PETALING JAYA Kementerian Pendidikan Tinggi bercadang mengadakan pertemuan denga...
Hadiah Paling Bermakna Selepas 8 Tahun Berjuang Highlight Akhirnya Menang Trademark Guna Nama Beast

Hadiah Paling Bermakna Selepas 8 Tahun Berjuang Highlight Akhirnya Menang Trademark Guna Nama Beast

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 60 hits
HIGHLIGHT telah mengumumkan bahawa mereka telah mendapatkan semula hak penggunaan nama BEAST Artikel Berkaitan Pada 2 April HIGHLIGHT telah memuat naik satu video berjudul Lights Go On Again Di mana mereka telah mengumumkan bahawa HIGHLIGHT...
Suami Isteri Dera Anak 5 Tahun Guna Rotan Penyangkut Baju Sehingga Cedera

Suami Isteri Dera Anak 5 Tahun Guna Rotan Penyangkut Baju Sehingga Cedera

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 115 hits
Suami isteri dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini pada Khamis atas pertuduhan menyebabkan kecederaan ke atas anak lelaki mereka yang berusia lima tahun sejak April 2023 Tertuduh Mohammad Zul Shafiq Shammadi 29 dan Nurwadahtulfatanah Mohama...
Anwar Perlu Bertindak Sebelum Isu Stokin Allah Makin Parah Kata Guan Eng

Anwar Perlu Bertindak Sebelum Isu Stokin Allah Makin Parah Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 3/4/2024 - jumlah : 109 hits
PERDANA Menteri Anwar Ibrahim perlu mengadakan mesyuarat dengan Majlis Keselamatan Negara susulan serangan bom petrol di rangkaian kedai KK Mart kata Lim Guang Eng Bekas menteri kewangan dan juga ahli Parlimen Bagan itu dalam satu kenyataan...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try