Random Memaafkan Orang Perbuatan Mulia


Assalamualaikum semua :)
Kau orang semua jenis mudah memaafkan orang lain ataupun jenis yang ingat sampai ke liang lahad apabila ada orang buat salah dengan kau orang?

Terus terang cakap, nia jenis yang ingat sampai ke liang lahad bila orang buat salah dengan nia. Dengan erti kata lain, pendendam. Suka simpan dan suka mengungkit – ungkit benda yang pernah dilakukan kepada nia.

Nia ni jenis yang kuat makan dan suka makan. Jadi, kalau bab makan ni jangan dibuat main dengan seketul nia. Boleh jadi merajuk lama dan mengungkit bertahun – tahun lamanya okey! Perangai sensitif bab makan ni nia menurun daripada ibu, benda ni abah sendiri yang sahkan. Like mother like daughter, gittew. AHAKS!

Jadi satu hari tu, nia pergilah ke rumah saudara yang sememangnya rapat dengan nia. Dalam satu jam lebih kita orang sampai kat rumah dia, mata terasa berat. Kita orang pun capailah bantal dan baring. Abah dengan adik memang lelap teruslah bila disorongkan bantal tu tapi nia baring – baring je.

Nak dijadikan cerita, ada orang datang hantar nasi dengan lauk itik kat rumah saudara nia tu dan disebabkan orang tu memang kenal dan rapat dengan keluarga nia dia cakap bagilah nasi dengan lauk tu dekat kita orang. Tapi saudara nia tu kata tak payahlah, lauk tu nak bagi kat anak buah dia sebab anak buah dia dah pesan awal – awal lagi.

Orang tu kata takpelah, bagi je kat kita orang nanti dia akan belikan yang lain. Lagipun kita orang pun bukannya selalu datang sini dan dapat rasa lauk itik tu. Saudara nia tetap cakap tak payah.

Disebabkan hal ni, nia jadi sentap. Ya, nia faham. Benda ni tersangat kecil untuk nia sentap tapi macam yang nia bagitahu di awal – awal cerita, nia seorang yang sangat sensitive bila bab makan.

Dalam perjalanan balik tu, nia ceritalah kat abah pasal nasi dengan lauk itik tu. Rupa – rupanya abah pun pernah kena jugak. Kes abah pulak pasal sambal goreng ikan bilis. Saudara nia dah masak sambal goreng ikan bilis tu sampai semerbak harum rumah dia akhirnya dia simpan dalam almari. Katanya sambal goreng ikan bilik tu untuk anak buah dia.

Arwah ibu mintalah sikit sebab nak rasa tapi dia kata tak boleh. Buat sikit je. Cukup – cukup untuk anak buah dia makan.

Pergh!

Memang kecil hati abah dan arwah ibu masa tu. Lepas daripada tu, lama jugak dia orang tak datang ziarah sebab asyik teringatkan pasal sambal goreng ikan bilis tu.

Tapi itu cerita bertahun dulu.

Sekarang ni, sejak – sejak usia semakin meninggi nia tengah belajar untuk mudah memaafkan orang lain kalau dia orang buat salah dengan nia. Tak nak lagi dah simpan kesalahan dia orang dalam jiwa lama – lama. Tak nak lagi dah ungkit kesilapan dia orang berulang – ulang kali.

Bukan hati sendiri je terluka, nanti hati orang lain pun terkoyak sama. Dah tak pasal – pasal je hilang saudara hanya kerana sambal goreng ikan bilis dan juga nasi lauk itik. HAHA

There’s an old saying that goes like this, to err is human and to forgive is divine.

Maka marilah kita beramai – ramai menjadi orang yang mulia dengan menghulurkan kemaafan kepada mereka yang telah membuat kesilapan kepada diri kita. Amin.

Siapa kat sini geng cepat sentap bila bab makan? Jom komen kat bawah!


:)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://nia-emkay.blogspot.com/2019/07/random-memaafkan-orang-perbuatan-mulia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Melayu Tidak Akan Memaafkan Perbuatan Bersatu Menggadai Hak Dan Posisi Orang Melayu Dan Bumiputera Kepada Dap

Orang Melayu Tidak Akan Memaafkan Perbuatan Bersatu Menggadai Hak Dan Posisi Orang Melayu Dan Bumiputera Kepada Dap

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 266 hits
1 Seruan pihak tertentu agar orang Melayu menyertai BERSATU utk membentuk penyatuan Melayu tidak akan di layan oleh orang Melayu 2 Malah orang Melayu akan terus menolak Bersatu kerana parti itu bertanggungjawab memecah kecilkan orang Melayu...
Aku Berhenti Belajar Kerana Seorang Guru Yang Berasa Dirinya Mulia

Aku Berhenti Belajar Kerana Seorang Guru Yang Berasa Dirinya Mulia

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 272 hits
Nama aku Nur dan saya nak luahkan sesuatu yang sudah lama di pendam sejak aku berumur 15 tahun lagi Ini tentang cikgu ku Biarlah aku gelarkan dia sebagai cikgu H Aku tergerak hati untuk mencoret kisah ini kerana aku terkesan dengan kisah se...
Soal Oposisi Mulia Tkn Sebut Jokowi Ingin Ada Check And Balance

Soal Oposisi Mulia Tkn Sebut Jokowi Ingin Ada Check And Balance

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 160 hits
Aria mengatakan reaksi masyarakat atas pertemuan Jokowi dan Prabowo pada Sabtu kemarin beragam Banyak juga yang mengartikan kubu 02 akan masuk ke dalam pemerintahan dan ini dikhawatirkan sejumlah pihak
Sifat Mulia Seorang Pelajar Lelaki Membantu Pelajar Oku

Sifat Mulia Seorang Pelajar Lelaki Membantu Pelajar Oku

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 406 hits
Anak Siapa Tu Pandai Ibu Bapanya Mendidik Cikgu Rakam Anak Murid Dukung Kawan Istimewa Dalam Hujan Lebat Menggalas tanggungjawab sebagai ibu bapa bukan satu tugas yang mudah Lebih hebat ujiannya ketika dianugerahkan dengan anak istimewa sep...
Tenanglah Inara Di Syurga Baru 5 Hari Lihat Dunia Lelaki Kongsi Detik Pilu Perginya Bayi Di Hari Jumaat Mulia

Tenanglah Inara Di Syurga Baru 5 Hari Lihat Dunia Lelaki Kongsi Detik Pilu Perginya Bayi Di Hari Jumaat Mulia

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 274 hits
Seperti biasa saban hari kita dipaparkan dengan berita kemalangan tidak kira di media sosial mahupun cetak Malah statistik kemalangan yang dikeluarkan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia dikatakan meningkat dari tahun ke tahun Wala...
Mulia Seseorang Itu

Mulia Seseorang Itu

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 235 hits
Kemulian seseorang bukan pada pandangan manusia akan tetapi mulianya seseorang itu ialah pada pandangan Allah SWT
Jokowi Jadi Oposisi Sangat Mulia Asal Tak Dendam Disertai Hinaan Dan Caci Maki

Jokowi Jadi Oposisi Sangat Mulia Asal Tak Dendam Disertai Hinaan Dan Caci Maki

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 101 hits
Jokowi tidak mempermasalahkan kehadiran oposisi Jokowi bahkan mempersilakan jika ada pihak pihak yang mengambil langkah politik untuk menjadi oposisi di luar pemerintahannya bersama Ma ruf Amin Namun Jokowi menitipkan pesan pada pihak yang ...
Allah Tidak Tidur Sabarlah Dengan Perbuatan Orang Terhadap Kita

Allah Tidak Tidur Sabarlah Dengan Perbuatan Orang Terhadap Kita

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 593 hits
Sebenarnya jika orang berlaku jahat pada kita usah risau gentar kerana Allah tak diam Allah tak tidur Allah tanda semua Allah tak lupa nak tanda lebih dari kita tanda tentang orang tersebut Kita tak perlu paksa dan suruh Allah balas melalui...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya