Random Memaafkan Orang Perbuatan Mulia


Assalamualaikum semua :)
Kau orang semua jenis mudah memaafkan orang lain ataupun jenis yang ingat sampai ke liang lahad apabila ada orang buat salah dengan kau orang?

Terus terang cakap, nia jenis yang ingat sampai ke liang lahad bila orang buat salah dengan nia. Dengan erti kata lain, pendendam. Suka simpan dan suka mengungkit – ungkit benda yang pernah dilakukan kepada nia.

Nia ni jenis yang kuat makan dan suka makan. Jadi, kalau bab makan ni jangan dibuat main dengan seketul nia. Boleh jadi merajuk lama dan mengungkit bertahun – tahun lamanya okey! Perangai sensitif bab makan ni nia menurun daripada ibu, benda ni abah sendiri yang sahkan. Like mother like daughter, gittew. AHAKS!

Jadi satu hari tu, nia pergilah ke rumah saudara yang sememangnya rapat dengan nia. Dalam satu jam lebih kita orang sampai kat rumah dia, mata terasa berat. Kita orang pun capailah bantal dan baring. Abah dengan adik memang lelap teruslah bila disorongkan bantal tu tapi nia baring – baring je.

Nak dijadikan cerita, ada orang datang hantar nasi dengan lauk itik kat rumah saudara nia tu dan disebabkan orang tu memang kenal dan rapat dengan keluarga nia dia cakap bagilah nasi dengan lauk tu dekat kita orang. Tapi saudara nia tu kata tak payahlah, lauk tu nak bagi kat anak buah dia sebab anak buah dia dah pesan awal – awal lagi.

Orang tu kata takpelah, bagi je kat kita orang nanti dia akan belikan yang lain. Lagipun kita orang pun bukannya selalu datang sini dan dapat rasa lauk itik tu. Saudara nia tetap cakap tak payah.

Disebabkan hal ni, nia jadi sentap. Ya, nia faham. Benda ni tersangat kecil untuk nia sentap tapi macam yang nia bagitahu di awal – awal cerita, nia seorang yang sangat sensitive bila bab makan.

Dalam perjalanan balik tu, nia ceritalah kat abah pasal nasi dengan lauk itik tu. Rupa – rupanya abah pun pernah kena jugak. Kes abah pulak pasal sambal goreng ikan bilis. Saudara nia dah masak sambal goreng ikan bilis tu sampai semerbak harum rumah dia akhirnya dia simpan dalam almari. Katanya sambal goreng ikan bilik tu untuk anak buah dia.

Arwah ibu mintalah sikit sebab nak rasa tapi dia kata tak boleh. Buat sikit je. Cukup – cukup untuk anak buah dia makan.

Pergh!

Memang kecil hati abah dan arwah ibu masa tu. Lepas daripada tu, lama jugak dia orang tak datang ziarah sebab asyik teringatkan pasal sambal goreng ikan bilis tu.

Tapi itu cerita bertahun dulu.

Sekarang ni, sejak – sejak usia semakin meninggi nia tengah belajar untuk mudah memaafkan orang lain kalau dia orang buat salah dengan nia. Tak nak lagi dah simpan kesalahan dia orang dalam jiwa lama – lama. Tak nak lagi dah ungkit kesilapan dia orang berulang – ulang kali.

Bukan hati sendiri je terluka, nanti hati orang lain pun terkoyak sama. Dah tak pasal – pasal je hilang saudara hanya kerana sambal goreng ikan bilis dan juga nasi lauk itik. HAHA

There’s an old saying that goes like this, to err is human and to forgive is divine.

Maka marilah kita beramai – ramai menjadi orang yang mulia dengan menghulurkan kemaafan kepada mereka yang telah membuat kesilapan kepada diri kita. Amin.

Siapa kat sini geng cepat sentap bila bab makan? Jom komen kat bawah!


:)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://nia-emkay.blogspot.com/2019/07/random-memaafkan-orang-perbuatan-mulia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Melayu Tidak Akan Memaafkan Perbuatan Bersatu Menggadai Hak Dan Posisi Orang Melayu Dan Bumiputera Kepada Dap

Orang Melayu Tidak Akan Memaafkan Perbuatan Bersatu Menggadai Hak Dan Posisi Orang Melayu Dan Bumiputera Kepada Dap

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 74 hits
1 Seruan pihak tertentu agar orang Melayu menyertai BERSATU utk membentuk penyatuan Melayu tidak akan di layan oleh orang Melayu 2 Malah orang Melayu akan terus menolak Bersatu kerana parti itu bertanggungjawab memecah kecilkan orang Melayu...
Sifat Mulia Seorang Pelajar Lelaki Membantu Pelajar Oku

Sifat Mulia Seorang Pelajar Lelaki Membantu Pelajar Oku

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 91 hits
Anak Siapa Tu Pandai Ibu Bapanya Mendidik Cikgu Rakam Anak Murid Dukung Kawan Istimewa Dalam Hujan Lebat Menggalas tanggungjawab sebagai ibu bapa bukan satu tugas yang mudah Lebih hebat ujiannya ketika dianugerahkan dengan anak istimewa sep...
Aku Berhenti Belajar Kerana Seorang Guru Yang Berasa Dirinya Mulia

Aku Berhenti Belajar Kerana Seorang Guru Yang Berasa Dirinya Mulia

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 66 hits
Nama aku Nur dan saya nak luahkan sesuatu yang sudah lama di pendam sejak aku berumur 15 tahun lagi Ini tentang cikgu ku Biarlah aku gelarkan dia sebagai cikgu H Aku tergerak hati untuk mencoret kisah ini kerana aku terkesan dengan kisah se...
Tenanglah Inara Di Syurga Baru 5 Hari Lihat Dunia Lelaki Kongsi Detik Pilu Perginya Bayi Di Hari Jumaat Mulia

Tenanglah Inara Di Syurga Baru 5 Hari Lihat Dunia Lelaki Kongsi Detik Pilu Perginya Bayi Di Hari Jumaat Mulia

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 121 hits
Seperti biasa saban hari kita dipaparkan dengan berita kemalangan tidak kira di media sosial mahupun cetak Malah statistik kemalangan yang dikeluarkan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia dikatakan meningkat dari tahun ke tahun Wala...
Demi Tujuan Mulia Gofar Hilman Dan Ary Kirana Siaran 34 Jam Nonstop Di Hard Rock Fm

Demi Tujuan Mulia Gofar Hilman Dan Ary Kirana Siaran 34 Jam Nonstop Di Hard Rock Fm

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 150 hits
Penyiar Gofar Hilman dan Ary Kirana akan siaran dalam program Good Morning Hard Rockers Show Radiothlon selama 34 jam non stop di 87 6 Hard Rock FM Jakarta Gofar Hilman dan Ary Kirana yang dikenal sebagai penyiar andalan Hard Rock FM bernia...
Mulia Seseorang Itu

Mulia Seseorang Itu

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 92 hits
Kemulian seseorang bukan pada pandangan manusia akan tetapi mulianya seseorang itu ialah pada pandangan Allah SWT
Soal Oposisi Mulia Tkn Sebut Jokowi Ingin Ada Check And Balance

Soal Oposisi Mulia Tkn Sebut Jokowi Ingin Ada Check And Balance

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 48 hits
Aria mengatakan reaksi masyarakat atas pertemuan Jokowi dan Prabowo pada Sabtu kemarin beragam Banyak juga yang mengartikan kubu 02 akan masuk ke dalam pemerintahan dan ini dikhawatirkan sejumlah pihak
Ibu Dan Putranya Lakukan Perbuatan Terlarang

Ibu Dan Putranya Lakukan Perbuatan Terlarang

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 38 hits
Jumaila Prameswari dan putranya RZ berurusan dengan hukum karena melakukan perbuatan terlarang Mereka ditangkap Satreskrim Polres Kotawaringin Barat Kalimantan Tengah karena diduga mencuri tas berisi uang Rp 10 juta dan satu telepon genggam...
Buaya Sebesar Bas Di Sungai Selangor Adakah Sesuatu Yang Mustahil

Macam Isteri Arwah Tak Dianggap Sebagai Keluarga Arwah Netizen Bengang Bila Baca Komen Ali Puteh

Tiga Cara Allah Kabulkan Doa

Saya Tak Pernah Ambil Duit Abam Ali Puteh Beri Penjelasan Penuh

Alahai Tabung Haji

Jennifer Lawrence Bintangi Filem Sci Fi Netflix Don T Look Up

Sendiri Bikin Sendiri Tanggung

Inti Serunding Kelapa Udang Kering Untuk Cucur Badak Atau Pulut Udang



Info Penuh Program Ceria Megastar Musim 2 2020

8 Undang Undang Bola Sepak Yang Ramai Tak Pernah Tahu

Sejarah Roti Gardenia Siapa Sebenarnya Uncle Slocum Pencipta Resipi Rahsia Ini

Tarik Kemenangan Naim Daniel Di AJL34 Isu Hakcipta Lagu Ketua Juri Bersuara

Bagaimana Bola Sepak Moden Musnah Tanpa Boleh Dibaiki Lagi


Malam Pertama Virgin 42km Selangor Marathon

Petua Untuk Melawaskan Kencing

Tidak Puas Hati Ayam Kfc Kecik Ini Tindakan Yang Anda Perlu Lakukan

Scammer 03 9212 5840

A Aida Akui Reject Tujuh Lelaki Sebab Tak Sado

Mencari Homestay Di Teluk Intan