Ramai Terkejut Bila Lelaki Ini Dedahkan Apa Yang Terdapat Di Dalam Kaabah


APA KANDUNGAN DI DALAM KAABAH?
Anda pernah terfikir tak apa yang ada di dalam Kaabah yang hanya boleh dimasuki oleh Raja Saudi sahaja? Ada yang kata kalau masuk dalam tu , jangan tengok atas kerana kita boleh nampak pintu langit betul-betul di atas Kaabah. Tengok gambar- gambar ini betul-betul SELAMA beratus-ratus tahun, soalan apa ada di dalam Kaabah menjadi misteri kepada berjuta-juta umat Islam yang melakukan tawaf mengelilingi ‘Rumah Allah’ itu. Hanya golongan diraja Arab Saudi, pemimpin negara Islam dan orang tertentu dibenarkan memasukinya terutama semasa acara mencuci Kaabah yang dilakukan setahun sekali.
Bagaimanapun, pada tahun 2009 masyarakat dunia dapat menyaksikan rahsia Kaabah menerusi sebuah klip video yang dimuat naik ke dalam YouTube. Rakaman video selama lebih empat minit itu didakwa adalah yang pertama seumpamanya yang boleh ditonton oleh orang ramai.
Sebelum ini, keadaan di dalam bangunan batu yang terletak di dalam Masjidil Haram di Mekah itu sekadar digambarkan dan diceritakan dari mulut ke mulut.
Paparan di dalam video itu hampir menyamai cerita seorang wartawan dari Singapura, Ahmad Mohd. Don. Menurut beliau, keadaan di dalam Kaabah itu gelap. Tidak ada sebarang lampu. Satu-satunya cahaya yang menerangi bahagian dalam Kaabah itu datangnya dari pintu Kaabah yang terbuka.
“Asap kemenyan memenuhi ruang dalam Kaabah itu. Lantainya pula dibasahi air mawar yang mengeluarkan bau semerbak,” kata beliau yang mendapat peluang memasuki Kaabah semasa menunaikan haji di Mekah pada 8 September 1983 atas undangan khas kerajaan Arab Saudi.
Dinding Tambah Ahmad, hampir di setiap bahagian dinding Kaabah itu, para undangan menunaikan sembahyang sunat dengan khusyuk.
Mereka menghadap tiap bahagian dinding Kaabah. Lantai Kaabah dibuat daripada marmar putih. Begitu juga dindingnya. Pada satu bahagian dinding itu, kelihatan ukiran ayat-ayat suci.
“Terdapat beberapa batang tiang di dalam Kaabah. Besar tiang itu kira-kira satu pemeluk. Pada satu bahagian dinding itu disalut dengan kayu yang berukiran. Mungkin ukiran ayat-ayat suci al-Quran.
“Terdapat juga para yang di atasnya diletakkan beberapa buah cerek yang kelihatan diperbuat daripada tembaga.
“Tidak saya ketahui apakah yang ada dalam cerek itu. Berkemungkinan besar ia berisi air mawar yang digunakan untuk mencuci bahagian dalam Kaabah,” katanya yang cuma menghabiskan masa selama lapan minit di dalamnya bagi memberi peluang kepada tetamu lain yang menunggu giliran untuk memasuki Kaabah.
Gambaran Dari Luar Mengenai Kandungan Yang Ada Dalam Kaabah Pendakwah bebas, Datuk Mohd. Daud Che Ngah menjelaskan bahawa tiada apa-apa sekatan dari sudut agama untuk membuat rakaman gambar atau video di dalam Kaabah.
Bahkan, jelas beliau, undang-udang baharu oleh pihak berkuasa Arab Saudi turut membenarkan penggunaan kamera di kawasan Masjidil Haram. Sebelum ini undang-undang negara itu melarang penggunaan alat elektronik tersebut di kawasan Kaabah.
Tambah Daud, orang awam berpeluang memasukinya semasa lawatan pemimpin Arab Saudi mahupun pemimpin negara Islam lain ke Masjidil Haram.
“Pintu Kaabah akan dibuka semasa lawatan pembesar dan juga ketika hari pertukaran kain Kaabah menjelang Hari Raya Aidiladha,” katanya kepada Jurnal.
Daud turut menyangkal dakwaan dan cerita yang menyatakan orang yang mendongak ke bumbung Kaabah selepas memasukinya boleh ditimpa musibah.
Menurut Daud, orang ramai juga boleh melihat replika Kaabah di Muzium Islam Hudaibiyah, Mekah. Ia menyerupai isi kandungan sebenar di dalam Kaabah termasuklah tiga batang tiang dan hiasan ayat-ayat al-Quran.
PINTU Kaabah yang seberat lapan tan diperbuat daripada emas tulen.
Kunci Hanya terdapat sebuah pintu untuk memasuki Kaabah dan ia dikatakan diperbuat daripada emas tulen seberat lapan tan (8,000 kilogram).
Pintu Kaabah itu pula hanya boleh dibuka oleh pemegang kunci dari Bani Syaibah. Menurut sejarah Islam, apabila Nabi Muhammad SAW meninggalkan Mekah kerana berhijrah ke Madinah, Mekah dikuasai oleh Bani Syaibah.
Pada tahun ketujuh Hijrah, berlaku perang pembukaan kota Mekah yang dimenangi tentera Islam. Berikutan itu, Saidina Ali diarahkan supaya mengambil kunci itu daripada Bani Syaibah, malangnya pintu Kaabah tidak dapat dibuka walaupun menggunakan anak kunci yang sama.
Anak kunci itu kemudian dipulangkan kepada Bani Syaibah atas perintah Allah menerusi ayat 58, surah An-Nisa’ yang mafhumnya, “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya”
Pada masa itu, Bani Syaibah belum memeluk Islam. Tindakan Rasullulah memulangkan semula kunci Kaabah itu telah membuka hati ketua Bani Syaibah untuk memeluk Islam diikuti semua pengikutnya.
Keturunan Bani Syaibah telah diamanahkan untuk memegang kunci Kaabah sehingga hari ini.
APA ADA DALAM KAABAH? MINYK? EMAS? LELAKI INI DEDAH PERKARA SEBENAR.
Apa Ada Di Dalam Kaabah? Minyak & Emas? Sering Diaju Soalan Dari Non Muslim, Lelaki Ini Dedah Perkara Sebenar
Pandangan Dalam Kaabah Menunaikan ibadah di Tanah Suci Mekah merupakan impian setiap umat Islam di dunia ini. Untung kepada sesiapa yang sudah menjejakkan kaki ke sana. Kaabah merupakan kiblat bagi orang Islam terletak di Masjidil Haram, Mekah dan ia merupakan bangunan yang harus dikunjungi jemaah ketika berada di sana.
Tetapi tahukah anda apa yang ada disebalik Kaabah? Jom kita baca penjelasan ringkas dari individu ini. Semoga perkongsian ini akan dapat menambahkan lagi ilmu pengetahuan kita.
Pernahkah anda terfikir apa yang ada di dalam Kaabah?
Seorang pengguna Twitter bernama Abdal Aziz telah berkongsi apa sebenarnya yang terdapat di dalam Kaabah, kerana dia sering ditanya oleh ramai orang terutama sekali dari non-muslim. Rasanya tidak salah jika dia ingin memberitahu kerana sedikit sebanyak dapat menambahkan lagi ilmu pengetahuan kita.
Jadi, di bawah ini dia menjelaskan secara ringkas mengenai soalan diajukan itu.
BERIKUT IMEJ-IMEJ DI DALAM KAABAH
Belakang pintu emas itu ada tangga yang boleh bawa kita ke atas siling Kaabah.
BUMBUNG Bumbung itu dibuat dengan kayu bersulam Perak asli. Kiswah Kaabah itu warnanya hijau dari dalam. Lampu yang bergantung itu adalah hiasan hadiah pembesar Islam dari zaman Nabi SAW.
Inilah tempat Khas Nabi solat ini, ditulis Lailahaillah Muhammad Rasulullah
Di atas benda putih inilah Nabi SAW akan solat bila dia masuk ke dalam Kaabah
Kotak Putih Dalam kotak putih ini berisi minyak wangi mewah yang digunakan Khadam 2 tanah Suci untuk mencuci Kaabah dari dalam.
Semoga Bermanfaat
The post Ramai Terkejut Bila Lelaki Ini Dedahkan Apa Yang Terdapat Di Dalam Kaabah appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/ramai-terkejut-bila-lelaki-ini-dedahkan-apa-yang-terdapat-di-dalam-kaabah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Anwar Dedahkan Bukti Memang Hadi Telah Membayar Rm 1 4 Juta Kepada Claire

Video Anwar Dedahkan Bukti Memang Hadi Telah Membayar Rm 1 4 Juta Kepada Claire

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 295 hits
GEMPAR Anwar dedahkan bukti akaun bahawa Hadi telah membayar kepada Claire sebanyak RM 1 4 Juta bagi menyelesaikan kes di luar mahkamah Dua hari lepas Anwar dah dedahkan tetapi semalam Pas menafikannya Malam tadi dalam ceramahnya di PRK Sem...
Suami Isteri Perlu Jaga Aib Jangan Dedahkan Di Media Sosial Pesan Da I Wan

Suami Isteri Perlu Jaga Aib Jangan Dedahkan Di Media Sosial Pesan Da I Wan

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 342 hits
Suami Isteri Perlu Jaga Aib Jangan Dedahkan di Media Sosial Pesan Da i Wan Penceramah bebas Da i Wan menasihatkan agar pasangan suami isteri perlu jaga aib dalam rumah tangga masing masing Da i Wan atau nama sebenarnya Wan Dazrin Wan Din in...
Identiti Rameli Bin Musa Terdedah Anwar Guna Rafizi Supaya Dedahkan Nama Rameli Sebagai Amaran Kepada Mahathir

Identiti Rameli Bin Musa Terdedah Anwar Guna Rafizi Supaya Dedahkan Nama Rameli Sebagai Amaran Kepada Mahathir

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 486 hits
Pertempuran antara kem Anwar dengan kem Mahathir semakin menarik Walaupun yang dilihat menjadi sasaran adalah PAS dan UMNO hakikatnya pendedahan yang dibuat oleh Rafizi dalam tiga status berturut turut menerusi FB peribadinya menunjukkan An...
Kau Kerja Macam Ini Yang Che Ta Dedahkan Selepas Dikecam Netizen Kononnya Gaji Pemandunya Tidak Dibayar

Kau Kerja Macam Ini Yang Che Ta Dedahkan Selepas Dikecam Netizen Kononnya Gaji Pemandunya Tidak Dibayar

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 693 hits
Di Facebook seorang lelaki yang merupakan bekas pemandu Rozita Che Wan yang baru sahaja dua bulan bekerja mendakwa tidak menerima gaji seperti yang dijanjikan Muhammad Riduan memberitahu dia terpaksa meluahkan semua ini kepada umum setelah ...
Pemandu Luah Gaji Tak Dibayar Ini Yg Che Ta Dedahkan

Pemandu Luah Gaji Tak Dibayar Ini Yg Che Ta Dedahkan

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 600 hits
Di Facebook seorang lelaki yang merupakan bekas pemandu Rozita Che Wan yang baru sahaja dua bulan bekerja mendakwa tidak menerima gaji seperti yang dijanjikan Muhammad Riduan memberitahu dia terpaksa meluahkan semua ini kepada umum setelah ...
Tmj Dedahkan Masalah Yang Dihadapi Jdt Berpunca Daripada Dirinya

Tmj Dedahkan Masalah Yang Dihadapi Jdt Berpunca Daripada Dirinya

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 186 hits
Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang merupakan pemilik kepada Johor Darul Ta zim kini telah melakukan permohonan maafnya kepada semua staff dan peminat JDT apabila mendedahkan bahawa masalah yang kini dihadapi pasukannya itu...
Gambar Itik Atau Arnab Jawapan Yang Anda Berikan Bakal Dedahkan Rahsia Personaliti Diri Anda Yang Sebenar

Gambar Itik Atau Arnab Jawapan Yang Anda Berikan Bakal Dedahkan Rahsia Personaliti Diri Anda Yang Sebenar

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 681 hits
Gambar ini merupakan ilusi optik yang pertama digunakan dalam sebuah majalah Jerman pada tahun 1892 dibawah tajuk Kaninchen und Ente Arnab dan Itik Pakar psikologi telah menggunakan gambar ini lebih dari 100 tahun Ia mendedahkan bagaimana c...
Anda Pernah Terfikir Tak Apa Yang Ada Di Dalam Kaabah Yang Hanya Boleh Dimasuki Oleh Raja Saudi Sahaja

Anda Pernah Terfikir Tak Apa Yang Ada Di Dalam Kaabah Yang Hanya Boleh Dimasuki Oleh Raja Saudi Sahaja

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 494 hits
Anda pernah terfikir tak apa yang ada di dalam Kaabah yang hanya boleh dimasuki oleh Raja Saudi sahaja Anda pernah terfikir tak apa yang ada di dalam Kaabah yang hanya boleh dimasuki oleh Raja Saudi sahaja Ada yang kata kalau masuk dalamtu ...
Lelaki Ini Ambil Gambar Di Dalam Kaabah Yang Tak Semua Umah Islam Dapat Dilihat Sejak Beribu Tahun Lamanya

Lelaki Ini Ambil Gambar Di Dalam Kaabah Yang Tak Semua Umah Islam Dapat Dilihat Sejak Beribu Tahun Lamanya

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 619 hits
Anda pernah terfikir tak apa yang ada di dalam Kaabah yang hanya boleh dimasuki oleh Raja Saudi sahaja Ada yang kata kalau masuk dalamtu jangan tengok atas kerana kita boleh nampak pintu langit betul betul di atas Kaabah Tengok gambar gamba...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor