Ralat Dalam Pengiraan Bacaan Sebenar Bil Elektrik



Bermula Mei 2020, Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah memulakan kembali kaedah mengambil bacaan sebenar pada meter. Difahamkan, pada 2 bulan sebelumnya bil dikeluarkan berdasarkan bacaan anggaran.

Apa yang menjadi persoalan para pengguna TNB adalah jumlah bil yang diterima agak tinggi dari kebiasaannya dan didakwa terdapat kesilapan dalam pengiraan. Rungutan ini turut menarik perhatian Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Ahmad Amzad Hashim
dan mendesak agar pihak TNB menjelaskan teknik pengiraan elektrik yang dibuat agar dapat menyelesaikan kekeliruan.

Katanya, sekiranya ada kelemahan pada kaedah pengiraan sehingga berlaku tambahan bebanan kepada pengguna yang bukan akibat penggunaan elektrik yang luar biasa tetapi oleh kaedah pengiraan yang mengikut blok tarif ditentukan yang bertambah luar biasa kerana ia dijumlahkan untuk tiga bulan, hal itu perlu diselesaikan.

TNB perlu jelaskan teknik pengiraan bil elektrik
Pautan : https://www.sinarharian.com.my/article/87421/BERITA/Nasional/TNB-perlu-jelaskan-teknik-pengiraan-bil-elektrik


Namun begitu, Kementerian Tenaga dan Sumber Asli mengesahkan tiada sebarang kesilapan berlaku dalam pengiraan bil oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang didakwa melambung tinggi sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.

Menterinya, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata, perkara itu kemungkinan berlaku disebabkan salah faham segelintir pengguna yang keliru dengan kaedah pengiraan dilakukan syarikat utiliti terbabit.

"Satu perkara yang saya nak sebut, apa juga kaedah pengiraan, TNB tidak boleh membuat sewenangnya, ia hanya boleh dilakukan setelah ia diluluskan Suruhanjaya Tenaga (ST).

"Sebagai sebuah badan yang mempunyai autoriti, ST bertanggungjawab mengawal selia apa juga berkaitan isu itu dan saya nyatakan di sini bahawa kaedah pengiraan yang dimaklumkan kepada rakyat itu telah pun diluluskan," katanya.

[DIKEMASKINI] Pengguna keliru kaedah kira bil TNB: Menteri
Pautan : https://www.sinarharian.com.my/article/85236/BERITA/Nasional/[DIKEMASKINI]-Pengguna-keliru-kaedah-kira-bil-TNB-Menteri


Terdahulu saya pernah berkongsi artikel yang berkaitan dengan Diskaun Rangsangan Ekonomi bagi penggunaan elektrik mulai 1/4/2020 sehingga 30/9/2020. Melihat kepada kadar bacaan sebenar bil baru-baru ni, nampak gayanya ramai yang hanya akan menikmati diskaun sebanyak 15 peratus.

Cara cek dan bayar bil elektrik sepanjang PKP
Pautan : https://www.simiey.info/2020/04/cara-cek-dan-bayar-bil-elektrik.html


Sebagai salah seorang pengguna TNB, saya juga agak terkejut apabila melihat amaun yang tercatat pada bil elektrik yang telah diterima. Saya telah mengambil inisiatif untuk meneliti bil diterima dan berkongsi apa yang saya faham dengan pembaca.


1. Sekiranya bacaan sebenar diambil bagi tempoh 3 bulan, secara logiknya blok tarif (kWh) perlu didarab 3.
Blok tarif dan kadar
200kWh pertama = RM0.218
100kWh berikutnya = RM0.334
300kWh seterusnya = RM0.516

Bil diterima : (607x0.218)+(303x0.334)+(192x0.516) = RM332.60

Dapat diperhatikan blok prorata yang dimasukkan dalam pengiraan telah melebihi dari tarif, malah sekiranya didarab 3, angkanya sudah melebihi 3 kali ganda.

Kemungkinan besar terdapat pengiraan tertentu yang telah dibuat oleh pihak TNB.


2. Berapa jumlah anggaran sebenar dan amaun yang telah dibayar. 

Pada bahagian keterangan bil, jumlah anggaran terdahulu ialah RM119.36. Apabila dicampurkan dengan amaun bil terdahulu RM43.45. Maka jumlah anggaran adalah RM162.81.

Saya telah membuat pembayaran sebanyak RM70 secara konsisten bermula penghujung Mac, April dan Mei dengan jumlah keseluruhan RM210. Mengikut pengiraan , sepatutnya terdapat lebihan bayaran sebanyak RM47.19. 
Namun tunggakan yang dinyatakan RM-26.55.

Secara logiknya begitu lah pengiraannya, seperti dikatakan sebelum ini selagi belum dikeluarkan secara rasmi cara pengiraan yang telah dibuat..pengiraan ini kekal sebagai "anggapan" sahaja...

Saya juga telah mengambil inisiatif memohon penerangan terperinci berkenaan kekeliruan yang dihadapi melalui aplikasi myTNB. Statusnya sedang diproses dan akan dijawab dalam sikit masa lagi.




Pengerusi TNB, Dato' Mahdzir Khalid di laman facebooknya telah mengeluarkan kenyataan mengenai isu ini dan petikannya sepertimana di bawah;



Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera kepada seluruh Rakyat Malaysia yang dikasihi.
Apabila Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mula dikuatkuasakan pada 18 Mac lalu, operasi bacaan meter TNB terpaksa dihentikan buat sementara waktu. Oleh yang demikian, bacaan meter secara anggaran terpaksa dilakukan dan dihantar kepada para pelanggan TNB untuk tempoh dua bulan (Mac dan April) melalui aplikasi myTNB.
Sejajar dengan perkembangan semasa, operasi bacaan sebenar meter TNB telah dimulakan kembali sejak 15 Mei yang lalu. Bil terkini yang diterima oleh para pelanggan adalah penggunaan sebenar sejak PKP bermula.
Saya mengambil maklum akan keluh kesah dan rungutan yang diluahkan oleh Rakyat Malaysia setelah menerima bil TNB tersebut.
Oleh itu, selaku Pengerusi TNB, saya dan seluruh pengurusan TNB serta Kementerian Tenaga dan Sumber Asli bersama-sama Suruhanjaya Tenaga sedang meneliti beberapa mekanisma untuk menangani rungutan yang disuarakan. InsyaAllah, doakan kami menemui jalan penyelesaiannya.
Adalah menjadi misi saya untuk merakyatkan TNB apabila ditawarkan jawatan sebagai Pengerusi TNB oleh YAB Perdana Menteri. Misi ini akan kekal selagi saya menyandang jawatan tersebut.
Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk menafikan dakwaan sesetengah pihak yang sedikit nakal mengenai elaun yang diterima oleh saya sebagai Pengerusi TNB. Elaun sebenar yang diterima adalah jauh lebih rendah. Cukup saya katakan terlalu rendah daripada apa yang ditularkan.
Saya amat berharap penjelasan yang dinyatakan ini sedikit sebanyak dapat mengurangkan keresahan dalam kalangan Rakyat Malaysia seterusnya memberikan kelegaan.
#bilTNB #PKP #prorata


Diharap isu ini dapat diselesaikan dengan segera dan tiada pihak yang terluka..


Selingan : Artikel berkaitan bil elektrik

Bayar bil elektrik dengan hasil pertanian seperti ubi kayu, pisang, ayam dan itik
Pautan : https://www.simiey.info/2016/01/bayar-bil-elektrik-dengan-hasil.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2020/06/ralat-dalam-pengiraan-bacaan-sebenar.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hantar Gambar Bacaan Meter Jika Bil Elektrik Melambung Tinggi Seb

Hantar Gambar Bacaan Meter Jika Bil Elektrik Melambung Tinggi Seb

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 260 hits
KUCHING Pengguna elektrik di Sarawak yang menerima bil yang melambung tinggi disaran mengambil gambar penggunaan sebenar elektrik di meter premis mereka dan menghantarnya kepada Sarawak Energy Berhad untuk semakan semula SEB syarikat pembek...
Timb Menteri Minta Tnb Semak Kekeliruan Pengiraan Bil Elektrik

Timb Menteri Minta Tnb Semak Kekeliruan Pengiraan Bil Elektrik

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 270 hits
Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Ahmad Amzad Hashim berkata mungkin terdapat kekeliruan di kalangan rakyat dalam memahami teknik pengiraan bil elektrik sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan sebelum ini Hal itu katanya eko...
Bil Elektrik Melambung Tinggi Semasa Pkp Apa Yang Perlu Anda Tahu Apa Yang Boleh Anda Buat

Bil Elektrik Melambung Tinggi Semasa Pkp Apa Yang Perlu Anda Tahu Apa Yang Boleh Anda Buat

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 512 hits
Hai semua Kecoh di media sosial berkenaan dengan kenaikan caj bil elektrik yang agak luar biasa dan melambung tinggi Ramai netizen meluahkan rasa tidak puasa hati Antara rungutan adalah caj bil melambung tiga kali ganda berbanding sebelum P...
Bil Elektrik Percuma April May Dan Jun Bawah Bantuan Prihatin Elektrik Tambahan Selesai Isu Bil Elektrik Tinggi

Bil Elektrik Percuma April May Dan Jun Bawah Bantuan Prihatin Elektrik Tambahan Selesai Isu Bil Elektrik Tinggi

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 369 hits
Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan terdapat peningkatan penggunaan tenaga elektrik bagi kegunaan domestik seperti rumah kediaman Setelah pihak TNB mula mengambil bacaan sebenar meter elektrik terdapat rungutan berkaitan peningkata...
Menteri Tenaga Tidak Mampu Beri Solusi Masalah Bil Elektrik Tinggi

Menteri Tenaga Tidak Mampu Beri Solusi Masalah Bil Elektrik Tinggi

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 208 hits
Menteri Tenaga tidak mampu beri solusi masalah bil elektrik tinggi Oleh June 15 2020Kerajaan Perikatan Nasional dianggap gagal dalam menyelesaikan caj bil elektrik Tenaga Nasional Berhad melambung sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergeraka...
Bagaimana Bil Elektrik Dikira Secara Prorata

Bagaimana Bil Elektrik Dikira Secara Prorata

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 318 hits
ISU bil elektrik yang dikatakan meningkat secara mendadak sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan mula diperkatakan Pelbagai cerita timbul dan ini menimbulkan keresahan dalam kalangan pengguna Apa yang berlaku sebenarnya Bil dikatakan ...
Kementerian Panggil Tnb Beri Penjelasan Isu Kenaikan Bil Elektrik

Kementerian Panggil Tnb Beri Penjelasan Isu Kenaikan Bil Elektrik

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 377 hits
Kementerian Tenaga dan Sumber Asli telah memanggil Tenaga Nasional Berhad untuk memberi penjelasan berhubung kenaikan bil elektrik sejak pelaksanaan perintah kawalan pergerakan sehingga menimbulkan rungutan rakyat Menterinya Dr Shamsul Anua...
Jumlah Bil Elektrik Dari Bulan March Hingga Jun

Jumlah Bil Elektrik Dari Bulan March Hingga Jun

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 325 hits
Ramai yang berkongsi bil elektrik masing masing dan rata2 nya ramai yang tak berpuas hati dengan jumlah bil elektrik mereka Rumah saya ni bil baru sampai hari ni Dan jumlah untuk 2 bulan penggunaan cuma 243 69 Bil dari April hingga 12 Jun M...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds