Rakyat Tak Bantah Guna Car Seat Cuma Kecewa Pelaksanaannya Terlalu Drastik


Bermula 1 Januari tahun depan, kerajaan akan mewajibkan penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak (CRS) dalam setiap kenderaan bagi menyelamatkan anak kecil daripada mengalami kecederaan serius atau kematian sekiranya berlaku kemalangan.
Bagaimanapun, isu ini seolah-olah tiada penghujung kerana ramai ibu bapa yang tak bersetuju dengan pelaksanaan ini yang dianggap mendadak terutama bagi pasangan yang mempunyai anak lebih dari seorang.
Gambar Hiasan Perkongsian dari Dr Syahr Musafir mengenai isu ini mungkin boleh membantu dan memberi jalan kepada golongan ibu bapa dan pihak kerajaan khususnya.
Isu carseat ini isu besar, sebab kerajaan yang nak kuatkuasakan undang-undang wajib guna car seat ini TIDAK membantu rakyat untuk dapatkan car seat. Tak pernah pun mana-mana agensi datang buat bancian ke, bantuan ke, bahkan tidak ada juga pengusaha atau suppliers yang memberi harga diskaun untuk memudahkan rakyat marhaen mendapatkan car seat ini supaya mampu-milik kepada semua orang.
Saya tak cakap pasal rakyat yang mampu, tetapi saya bercakap mewakili rakyat yang tidak mampu. Kalau anda dengan ikat perut tiga empat bulan maka dapat beli car seat untuk 3 orang anak, anda masih tergolong dalam kategori mampu. Di Malaysia ini masih ramai orang yang ikat perut satu tahun pun tak mampu beli carseat RM300 setiap satu untuk 3 orang anak, yang ini baru masuk golongan tak mampu yang saya maksudkan.
Nak wajibkan bermula 1 Januari 2020, bagus. Tetapi nak wajibkan dengan denda (dikatakan RM300 bagi seorang anak yang tak duduk dalam car seat) bermula 1 Januari 2020 adalah tidak adil, mungkin boleh jadi keterlaluan, melampau atau menzalimi.
Banyak keluarga yang mempunyai ramai anak, nak kena bincang isu tak muat kereta, bla bla bla lagi. Semua ini BUKAN MUDAH.
Laksanakanlah peraturan ini secara berperingkat. Slowly but surely. Mungkin Januari hingga Jun 2020, wajibkan sekurang-kurangnya 1 kereta 1 carseat walaupun ada anak 3 orang. Kemudian Jun hingga Dis 2020, perlu ada sekurang-kurangnya 2 car seat. So on and so on, bincangkanlah.
Bab carseat ni, saya yakin semua rakyat menyokong cadangan ini. Yang rakyat bantah dan marah atau kecewa adalah pelaksanaan yang terlalu drastik.

Orang atasan bahkan rakyat semua kena ingat, faham dan sedar, penggunaan carseat ini hanyalah sekadar mengurangkan impak kecedaraan atau kematian apabila berlaku kemalangan sahaja. Penggunaan car seat TIDAK mencegah kemalangan daripada berlaku.
Saya ulang, penggunaan carseat dapat mengurangkan impak kecederaan dan kematian apabila berlaku kemalangan jalan raya tetapi penggunaan car seat TIDAK MENCEGAH kemalangan jalan raya daripada berlaku.
Tu, kes pemandu minum arak yang mabuk memandu kenderaan melanggar orang lain yang tidak mabuk arak sehingga menyebabkan kematian orang tak berdosa itu LEBIH WAJIB diperketatkan undang-undang tak boleh memandu masa mabuk dan hukumlah dengan hukuman mati bagi pemandu mabuk, biar pemabuk-pemabuk berhentikan perangai memandu ketika mabuk. Pengurangan bilangan atau penghapusan pemandu mabuk semestinya dapat mencegah kemalangan jalan raya. Kalau nak laksanakan undang-undang pemandu mabuk diharamkan memandu bermula HARI INI pun boleh, tak payah tunggu esok atau 1 Januari 2020 pun!!!
Saya ulang, mengurangkan atau menghapuskan pemandu mabuk arak pasti dapat mencegah kemalangan jalan raya daripada berlaku. PASTI.
Sumber: Dr Syahr Musafir
 
The post Rakyat Tak Bantah Guna Car Seat Cuma Kecewa Pelaksanaannya Terlalu Drastik appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/rakyat-tak-bantah-guna-car-seat-cuma-kecewa-pelaksanaannya-terlalu-drastik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Kecewa Mahu Ajar Ph Dan Dr Mahathir Syed Husin

Rakyat Kecewa Mahu Ajar Ph Dan Dr Mahathir Syed Husin

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 362 hits
Keputusan Pilihan Raya Parlimen Tanjung Piai yang memihak kepada Barisan Nasional merupakan satu referendum terhadap Pakatan Harapan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad Pengasas Bersama Parti Keadilan Rakyat Dr Syed Husin Ali berkata keputusan...
Undang Undang Car Seat Wajib Tahun 2020 Ibu Bapa Baca

Undang Undang Car Seat Wajib Tahun 2020 Ibu Bapa Baca

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 995 hits
SOURCE appeared first on Undang Undang Car Seat Wajib Umur ketinggian yang ditetapkan Jumlah kematian yang membabitkan kanak kanak dan bayi di Malaysia sangat tinggi Bagi mengelakkan anak anak kecil anda ditimpa kecederaan parah apatah lagi...
Sanggup Jual Barang Kemas Janji Anak Selamat Duduk Dalam Car Seat Pengorbanan Ibu

Sanggup Jual Barang Kemas Janji Anak Selamat Duduk Dalam Car Seat Pengorbanan Ibu

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 355 hits
Seperti mana yang kita ketahui tahun hadapan kerajaan telah megeluarkan arahan penggunaan kerusi keselamatan dalam kalangan pengguna jalan raya Ramai ibu ayah yang menyokong saranan ini dan tidak kurang ada juga yang sukar untuk menerimanya...
Sayangkan Anak Anzalna Disiplinkan Eidress Duduk Dalam Car Seat Dari Awal

Sayangkan Anak Anzalna Disiplinkan Eidress Duduk Dalam Car Seat Dari Awal

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 468 hits
Berikutan pengumuman kerajaan yang mewajibkan penggunaan kerusi keselamatan kanak kanak dalam kenderaan pada Januari depan ada yang menyokong dan tak kurang juga membantah atas alasan tertentu Namun bagi Anzalna Nasir yang turut mempunyai b...
Kerajaan Setuju Beri Pelepasan Duti Import Sst Bagi Car Seat Tiada Saman Dikenakan Pada Tempoh 6 Bulan Pertama

Kerajaan Setuju Beri Pelepasan Duti Import Sst Bagi Car Seat Tiada Saman Dikenakan Pada Tempoh 6 Bulan Pertama

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 477 hits
https ift tt 330NoNB Bagi menggalakkan ibu bapa memasang kerusi keselamatan kanak kanak dalam kenderaan masing masing sebelum peraturan mewajibkan penggunaannya bermula 1 Januari 2020 kerajaan bersetuju untuk memberi pelepasan duti import d...
Biarkan Anak Menangis Ketika Mereka Diletakkan Dalam Car Seat Jangan Kita Yang Menagis Kemudian Hari

Biarkan Anak Menangis Ketika Mereka Diletakkan Dalam Car Seat Jangan Kita Yang Menagis Kemudian Hari

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 338 hits
Biarkan anak kita menangis ketika meletakkan mereka di car seat Jangan kita pula menangis kemudian hari Ketika itu nangis air mata berdarah pun tidak berguna lagi Kemalangan ini tidak dijangka Saya membawa kereta berhati hati Namun disebabk...
Tamparan Hebat Buat Saya Anak Kecil Tanpa Car Seat Cedera 2 Anak Dalam Car Seat Selamat Dalam Kemalangan

Tamparan Hebat Buat Saya Anak Kecil Tanpa Car Seat Cedera 2 Anak Dalam Car Seat Selamat Dalam Kemalangan

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 375 hits
Kemalangan memang boleh berlaku sekelip mata tanpa diduga walaupun kita sudah sehabis baik berhemah dan berhati hati di atas jalan raya Sebab itulah kita perlu utamakan keselamatan setiap ahli keluarga ketika menaiki kenderaan Sekurang kura...
Jangan Risau Kalau Dah Beli Car Seat Bagi Car Seat Yang Masuk Sebelum 1 Januari 2020 Tak Perlukan Kelulusan Cta

Jangan Risau Kalau Dah Beli Car Seat Bagi Car Seat Yang Masuk Sebelum 1 Januari 2020 Tak Perlukan Kelulusan Cta

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 468 hits
Penggunaan kerusi keselamatan kanak kanak diwajibkan menjelang 1 januari 2020 namun timbul kegusaran dalam kalangan ibu bapa yang sudah membeli kerusi keselamatan kanak kanak namun tiada surat kelulusan komponen yang bermaksud kerusi kesela...
Dah Diwajibkan Car Seat Mula La Orang Nak Mencuri Kereta Wanita Ini Kena Pecah Sebab Nak Curi Car Seat Hati Hati

Dah Diwajibkan Car Seat Mula La Orang Nak Mencuri Kereta Wanita Ini Kena Pecah Sebab Nak Curi Car Seat Hati Hati

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 456 hits
Smart Tag Handphone Wallet Laptop dan baru baru ini Car Seat Baby pula menjadi ancaman utama buat ibu bapa diluar sana yang baru sahaja ada bayi Kejadian yang berlaku di Aeon Bukit Indah Johor Bahru ini telah mencetuskan kebimbangan netizen...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid