Rakyat Malaysia Bertuah Dapat Pm Seperti Anwar







Tadi saya mengikuti program Madani Rakyat Zon Tengah yang berlangsung di Kuala Selangor. Seperti biasa antara slog yang disediakan dalam program itu, dialog rakyat dengan para pemimpin termasuk dengan Perdana Menteri sendiri. 


Inilah keistimewaan Anwar sebagai perdana menteri beliau akan turun sendiri, tidak mengelak untuk berjumpa dengan rakyat dan sedia bersemuka secara langsung, dimana saja.


Dalam dialog tadi saya tertarik dengan seorang hadirin yang bertanya dan juga mengemukakan cadangan kepada kerajaan. 


Ada empat perkara yang disebut penanya berkenaan, pertama menyentuh mengenai program Rahmah dimana baginya prgoram itu bukan program jangka panjang untuk mengatasi masalah kos sara hidup rakyat. Lantas beliau meminta agar kerajaan memikirkan program bersifat jangka panjang.


kedua, beliau merungut masih ada birokrasi dalam jabatan kerajaan, dimana sukar untuk berurusan pihak-pihak tertentu baik untuk mendapat maklumat atau pun menyampaikan maklumat. 


Ketiga, dia juga membangkitkan soal jumlah tol yang banyak dalam Kuala Lumpur. Akhirnya penanya itu yang yang mengakui seorang penyokong kerajaan Madani, ingin mengetahui apakah pelan kerajaan untuk membantu rakyat yang terkesan dengan pendemik Covid khususnya yang terpaksa menutup perniagaan. 


Kesemua persoalan penanya itu dijawab secara jujur oleh Anwar Ibrahim. Misalnya beliau mengakui bahawa program jualan Rahmah bukan penyelesaian jangka panjang dalam menangani kos sara hidup rakyat. 


Program itu adalah program sementara. Maka itu katanya, beliau mengharapkan input atau cadangan dari semua golongan untuk sama-sama membina ekonomi negara.  


Anwar sempat memberi contoh apa dirancangkan oleh Kementerian Pertanian, untuk mengSkekinchan penanaman padi di beberapa negeri lain adalah program lanjutan bagi mengatasi masalah kekurangan beras. Justeru kata Anwar, semua pihak perlu mengambil bahagian untuk lebih kreatif mengemukakan idea untuk negara.


Mengenai tol Anwar menjelaskan, apa yang ada kini ia mewarisi daripada kerajaan terdahulu, dan kewujudan tol itu terikat dengan perjanjian. Justeru untuk mengurangkan tol apa dapat dilakukan apabila keadaan ekonomi negara stabil. 


Apapun yang paling menarik saya disini, dan perlu diberikan penekanan, apa disinggungkan penanya berkenaan tentang sukarnya untuk berhubung dengan pegawai kerajaan, khasnya di agensi-agensi tertentu untuk mendapat maklumat atau pun ingin menyampaikan maklumat. Menurutnya sesetengah pihak ambil sikap  sambil lewa saja. 


Katanya kerena birokrasi cukup menebal dalam sesetengah agensai, yang mana sikap itu tidak begitu baik buat kerajaan.


Dia juga turut menyinggung rasa kesal kepada sesetengah sikap kaktangan kerajaan yang minum dan makan waktu berkerja. Budaya ini katanya sesuatu yang tidak baik. 


Anwar menolak tanggapan itu ujarnya bukan mencerminkan sikap pegawai kerajaan, mungkin ia segelintir sahaja tetapi tidak melambangkan sikap semua pegawai kerajaan. 


Sebaliknya menurut PM sudah ada peningkatan dari segi nilai perkhidmatan kakitangan kerajaan, hasil daripada tindakan atau penekanan kepada tatakelola yang dilakukan. Horas. Trims.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/02/rakyat-malaysia-bertuah-dapat-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lihatlah Rakyat Malaysia Inilah Skandal Paling Terkutuk Derma Untuk Palestin Pun Tergamak Disakau

Lihatlah Rakyat Malaysia Inilah Skandal Paling Terkutuk Derma Untuk Palestin Pun Tergamak Disakau

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 151 hits
APA PUNYA TAK MALU DUIT MINTA DERMA ATAS NAMA KESUSAHAN PENDERITAAN RAKYAT PALESTINE HANGPA BOLEH SAPU Pendakwaan kes pecah amanah tipu dan ubah wang haram berjumlah RM39 5 juta yang dikaitkan dengan mencuri tumpuan susulan keseluruhan 164 ...
Tembakan Ktmb Tebrau Dari Singapura Hanya Berharga Rm5 Untuk Rakyat Malaysia Bermula 1 Ogos

Tembakan Ktmb Tebrau Dari Singapura Hanya Berharga Rm5 Untuk Rakyat Malaysia Bermula 1 Ogos

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 117 hits
Keretapi Tanah Melayu Berhad telah mengumumkan penyesuaian harga bagi perkhidmatan kereta api Shuttle Tebrau Laluan tersebut yang menghubungi antara JB Sentral dan Woodlands Singapura akan menelan kos sebanyak RM5 untuk tambang satu hala da...
Lelaki Memberi Nasihat Kepada Rakyat Malaysia Untuk Berhenti Mengkritik Pekerja Bangladesh

Lelaki Memberi Nasihat Kepada Rakyat Malaysia Untuk Berhenti Mengkritik Pekerja Bangladesh

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 112 hits
BANYAK orang yang menyambut Tahun Baru Cina berada di rumah menghadiri pertemuan keluarga sepanjang hujung minggu Tetapi jika anda berada di Kuala Lumpur anda pasti menyedari bahawa terdapat banyak pekerja asing di pusat beli belah dan temp...
Jangan Curi Minyak Rakyat Malaysia

Jangan Curi Minyak Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 101 hits
Mohd Norazlan Semoga penguatkuasaan lebih tegas dengan kerjasama stesen minyak dan masyarakat Pemilik kereta dari Singapura dan Thailand sila jangan mencuri subsidi hak rakyat Malaysia
39 Tahun Menyamar Jadi Rakyat Malaysia

39 Tahun Menyamar Jadi Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 25/2/2024 - jumlah : 171 hits
Meor Riduwan Meor Ahmadam hmetro com myMelaka Guna Mykad palsu sejak 39 tahun lalu dan menikmati pelbagai kemudahan seperti warganegara Malaysia termasuk memiliki lesen memandu Kelicikan lelaki disyaki warga Filipina itu berakhir apabila di...
Tahniah Rakyat Malaysia Kerana Kamu Lah Dia Diambil Tindakan

Tahniah Rakyat Malaysia Kerana Kamu Lah Dia Diambil Tindakan

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 81 hits
ZIWAIRI MD YUSOF Semoga meringkuk lama di dalam PENJARA dan di buang KERAKYATAN sekali Dia tak layak di beri KEWARNEGARAAN MALAYSIA Moga jadi pengajaran buat PEMPENGARUH PALATAO PN yg seperti dia Nama pun memang bunyi INDONESIA takde bunyi ...
Azalina Launches Sulu Fraud Vs Malaysia S Truth Ebook During Working Visit To Brussels

Azalina Launches Sulu Fraud Vs Malaysia S Truth Ebook During Working Visit To Brussels

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 111 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Azalina Othman Said launched the Sulu Fraud vs Malaysia s Truth ebook on Monday to mark the progress that the Malaysian government has accomplished so far in combating the fraudulent Sulu Claims The Minister in the P...
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Tahniah Izzat Upkk

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut

Jalan Jalan Tengok Rumah Contoh Dekat Durian Tunggal 2024

Pet Expo Midvalley 2024