Rakyat Malasia Tak Perlukan Abah



Reggie Jessey
“Percayalah, Malaysia tidak memerlukan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri, kerana segala apa yang dilakukannya bercanggah terus dengan nilai peradaban Islam dan sedang menjurus ke arah keruntuhan satu peradaban yang ulung di bumi Allah ini” – Raggie Jessy Rithaudeen
ٓ
Amat jelas kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak berpuas hati dengan keputusan Yang Di-Pertuan Agong untuk tidak mengisytiharkan darurat, dan perkara ini telah dibicarakan secara langsung dan tidak langsung oleh Muhyiddin dan orang kanannya sendiri menerusi kenyataan rasmi kepada umum.
Pada 31hb Oktober 2020, Muhyiddin menyuarakan kebimbangan kononnya Pilihan Raya Kecil (PRK) Batu Sapi dan Pilihan Raya Negeri Sarawak akan memburukkan lagi krisis Covid-19 yang kian menggila di negara ini.
Dalam menyuarakan kebimbangan itu, Muhyiddin berkata, kedua-dua pilihan raya itu dapat ditangguhkan hanya jika darurat diisytiharkan di bawah Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.
Ini sebenarnya satu pembohongan oleh seorang yang bergelar Perdana Menteri, tidak sampai seminggu selepas Yang Di-Pertuan Agong menidakkan permintaannya untuk diadakan Darurat.
Pertama sekali, Dewan Undangan Negeri Sarawak hanya perlu dibubarkan selewat-lewatnya Jun tahan depan, sekaligus memberikan kerajaan Sarawak banyak masa untuk memberi tumpuan terhadap perang Covid-19 sebelum memikirkan soal pembubaran Dewan.
Kedua, Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Openg, sendiri menegaskan bahawa beliau tidak tergesa-gesa untuk mengadakan Pilihan Raya Negeri dan mengulangi pendiriannya untuk memberi fokus terhadap perang Covid-19, satu pendirian yang pernah dibuat olehnya sebelum Muhyiddin menghadap Agong dengan usul Darurat.
Ketiga, Muhyiddin dilihat tidak pernah cuba untuk mengadakan perbincangan dengan pihak-pihak terbabit bagi membincangkan Pilihan Raya Negeri Sarawak sebelum mengadakan mesyuarat tergempar kabinet untuk mengusulkan cadangan Darurat.
Keempat, Muhyiddin tidak pernah cuba untuk mengusulkan rang undang-undang khas bagi menangguhkan Pilihan Raya Negeri Sarawak dan Pilihan Raya Kecil Batu Sapi, di mana sekiranya rang undang-undang sebegini diusulkan, ianya sudah pasti akan mendapat sokongan dua per tiga ahli-ahli parlimen.
Kelima, tidak ada apa-apa yang menghalang Muhyiddin daripada mengarahkan Majlis Keselamatan Negara untuk membuat ketetapan baharu yang ketat bagi tempoh kempen seandainya Pilihan Raya diadakan, termasuk ketetapan yang hanya membenarkan kempen menerusi media sosisal dan melarang ceramah atau kempen rumah ke rumah.
Jadi nyatalah Muhyiddin berbohong dan menggunakan Pilihan Raya Negeri Sarawak dan Pilihan Raya Kecil Batu Sapi sebagai alasan untuk mendapatkan persetujuan barisan Jemaah Menteri agar cadangan Darurat diusulkan sekali lagi kepada Yang Di-Pertuan Agong.
Oleh kerana pembohongan ini melibatkan putar belit dan pengkhianatan terhadap kepercayaan rakyat kepada kerajaan Yang Di-Pertuan Agong, ianya merupakan satu bentuk penghinaan terhadap Seri Paduka Baginda Tuanku, lebih-lebih lagi memandangkan pihak Istana Negara sudah memaklumkan bahawa Seri Paduka Baginda Tuanku tidak nampak perlunya diisytiharkan Darurat.
Berdasarkan pemerhatian saya, jika benar Muhyiddin begitu khuatir sehingga tidak mempercayai langsung kemampuan pihak-pihak lain untuk bermuzakarah, beliau dengan mudah boleh mengusulkan rang undang-undang khas untuk menangguhkan Pilihan Raya Negeri Sarawak dan Pilihan Raya Kecil Batu Sapi.
Malangnya, beliau takut berbuat demikian kerana takut rang undang-undang ini tidak diluluskan oleh Dewan Rakyat, sekaligus menjadikannya satu bentuk “undi tidak percaya” terhadap kepimpinannya.
Inilah yang saya nampak, dan berdasarkan pemerhatian ini, saya yakin bahawa Muhyiddin lebih mementingkan jawatannya daripada perlunya mengambil langkah-langkah sesuai bagi memerangi wabak Covid-19.
Apa tidaknya, sedangkan tindak tanduk Muhyiddin selama ini jelas menunjukkan beliau tidak mementingkan kesejahteraan rakyat jelata, termasuk keputusannya untuk berkempen di Sabah bersama barisan kepimpinan PPBM tanpa menghiraukan langsung SOP yang jelas dilanggar berulang kali oleh ramai pemimpin Perikatan Nasional.
Malah, Pilihan Raya Negeri Sabah dicetus oleh Tan Sri Musa Aman sendiri yang sememangnya bersekutu dengan Muhyiddin dan terlibat secara langsung dengan usaha sulit untuk mempengaruhi ramai Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah untuk berpaling tadah terhadap kerajaan pimpinan Datuk Seri Shafie Apdal.
Kini, setelah Yang Di-Pertuan Agong menidakkan pengisytiharan Darurat, Tan Sri Rais Yatim, yang sememangnya merupakan “kaki bodek nombor satu” dan “tangan kanan Muhyiddin,” tergamak mempersoalkan titah Seri Paduka Baginda Tuanku tanpa mendapat sebarang reaksi daripada Muhyiddin.
Inilah masalahnya apabila sesebuah kerajaan dibentuk menerusi pengkhianatan, kerana pihak yang melakukan pengkhianatan itu semestinya kemaruk kuasa dan akan melakukan apa sahaja yang perlu demi memastikan kedudukan mereka tidak dicabar.
Tidak ada sebab munasabah bagi Muhyiddin mencadangkan Proklamasi Darurat, kerana bukan hanya pihak kerajaan tidak terkekang langsung dalam melaksanakan sebarang dasar sepertimana yang sedang dilaksanakan kini bagi memerangi wabak Covid-19, hanya negeri Sabah yang benar-benar terjejas teruk disebabkan wabak itu, bukannya satu Malaysia.
Setakat ini, segala langkah pencegahan yang diambil sudah memadai, dan tidak pernah ada sebarang laporan atau bukti yang menunjukkan pihak hospital kerajaan mengalami kekangan dari segi kekurangan peralatan atau katil disebabkan peningkatan mendadak kes Covid-19 hingga mampu membawa ancaman serius kepada kesihatan rakyat jelata.
Dan jika ya pun berlaku kekangan sedemikian, tidak ada apa-apa langkah yang boleh diambil oleh Majlis Keselamatan Negara menerusi Proklamasi Darurat yang tidak boleh diambil kini menerusi undang-undang yang sedia ada dengan kadar segera tanpa bantahan daripada mana-mana pihak.
Jadi cukup jelas bahawa cadangan Proklamasi Darurat yang dikemukakan oleh Muhyiddin kepada Yang Di-Pertuan Agong tidak masuk akal dan hanya akan meningkatkan ketegangan di kalangan rakyat jelata, yang sehingga kini amat berdisiplin dan tidak pernah menentang sebarang usaha kerajaan untuk mengawal pergerakan.
Rakyat juga cukup selesa dengan tindakan Muhyiddin mengerahkan pihak Tentera Diraja Malaysia dan Polis Diraja Malaysia untuk mengawal pergerakan dan tidak pernah berhimpun untuk menentang sebarang dasar kerajaan dalam usaha memerangi wabak Covid-19.
Amat nyata bahawa Muhyiddin hanya sedang cuba menyelamatkan tengkuknya agar beliau boleh kekal berkuasa malah memperolehi kuasa tambahan, mungkin untuk cuba menghukum mereka yang mengkritik pentadbirannya.
Berdasarkan hujah-hujah ini, saya dengan ini mencadangkan agar Muhyiddin tidak membuang masa lagi dan terus meletakkan jawatan atau bersetuju menjadikan pembentangan usul tidak percaya terhadapnya sebagai agenda utama apabila parlimen bersidang kelak.
Percayalah, Malaysia tidak memerlukan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri, kerana segala apa yang dilakukannya bercanggah terus dengan nilai peradaban Islam dan sedang menjurus ke arah keruntuhan satu peradaban yang ulung di bumi Allah ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30533

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengapa Rakyat Perlukan Anwar Segera Jadi Pm

Mengapa Rakyat Perlukan Anwar Segera Jadi Pm

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 283 hits
NORMAN RADZUANRakyat menghadapi saat genting hidup dan mati Muhyiddin pentingkan Kabinetnya dari rakyat Keengganan Muhyiddin mendengar rayuan rakyat jelas memperlihatkan Muhyiddin sanggup menggadaikan berbillion wang rakyat demi membentuk k...
Jadilah Abah Sebenar Bantulah Rakyat Hadapi Tekanan Kewangan

Jadilah Abah Sebenar Bantulah Rakyat Hadapi Tekanan Kewangan

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 244 hits
SHAH ALAM Beberapa pakar ekonomi bersetuju supaya moratorium dilanjutkan bagi membantu rakyat yang sedang menghadapi tekanan kewangan ketika ini Pensyarah Kanan Putra Business School Profesor Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berkata langk...
Sidang Dewan Rakyat 3 November 2020

Sidang Dewan Rakyat 3 November 2020

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 330 hits
Sidang Dewan Rakyat 3 November 2020 Rakaman Penuh 3 jam 12 minit Sumber TVPAS Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus sila subscribe via telegram dan untuk forum sila ke oo000oo MINDARAKYAT 1439 Hakcipta Tak TerpeliharaAnda digalak...
Belanjawan Perpaduan Harus Fokus Bantu Rakyat

Belanjawan Perpaduan Harus Fokus Bantu Rakyat

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 176 hits
Menurut pimpinan PAKATAN HARAPAN Belanjawan Perpaduan ini adalah penting untuk menjunjung Titah DiRaja menolak pengisytiharan darurat dan mengelak pilihan raya dalam tempoh terdekat yang hanya akan mengeruhkan lagi gelombang ketiga Covid 19...
Budget Must Put Money In Rakyat S Hands

Budget Must Put Money In Rakyat S Hands

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 193 hits
Making forecasts in the middle of an unfolding economic crisis is always difficult but unfortunately the pessimistic forecasts we made in June when we predicted that the economy would contract by 7 1 due to the Covid 19 pandemic has been pr...
Ruu Lembaga Angkasa Malaysia Dibentangkan Di Dewan Rakyat Bagi Mentadbir Ruang Angkasa Negara

Ruu Lembaga Angkasa Malaysia Dibentangkan Di Dewan Rakyat Bagi Mentadbir Ruang Angkasa Negara

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 188 hits
Rang Undang undang Lembaga Angkasa Malaysia 2020 telah dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini menguruskan ruang angkasa negara Ia dibentangkan oleh Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin akan menetapkan fungsi Lembaga Angkasa ...
Sidang Dewan Rakyat 2 November 2020

Sidang Dewan Rakyat 2 November 2020

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 316 hits
Sidang Dewan Rakyat 2 November 2020 Rakaman penuh 3 jam 11 minit Sumber Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus sila subscribe via telegram dan untuk forum sila ke oo000oo MINDARAKYAT 1439 Hakcipta Tak TerpeliharaAnda digalakkan un...
Tolong Eco World Rakyat Macam Mana

Tolong Eco World Rakyat Macam Mana

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 168 hits
Rakyat khususnya golongan B40 dan perusahaan kecil sederhana masih berada dalam kesulitan kewangan tetapi ini gagal ditangani dengan berkesan oleh kerajaan PN katanya dalam satu kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir itu meneg...
Belanjawan Selangor 2021 Realiti Hidup Rakyat Bersama Covid 19

Belanjawan Selangor 2021 Realiti Hidup Rakyat Bersama Covid 19

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 288 hits
SHAH ALAM 3 NOV Belanjawan Selangor 2021 dibentangkan Jumaat lalu bertepatan realiti baharu kehidupan didepani rakyat dalam suasana pandemik Covid 19 Dato Menteri Besar berkata susulan itu pengalaman tiga bulan dikenakan Perintah Kawalan Pe...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Anak Bongsu Darjah 1

Bolehkah Berangkat Umrah Tetapi Ke Madinah Terlebih Dahulu

Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu