Jadilah Abah Sebenar Bantulah Rakyat Hadapi Tekanan Kewangan



SHAH ALAM – Beberapa pakar ekonomi bersetuju supaya moratorium dilanjutkan bagi membantu rakyat yang sedang menghadapi tekanan kewangan ketika ini.
Pensyarah Kanan Putra Business School (PBS), Profesor Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berkata, langkah berkenaan seharusnya diambil kira kerana ramai rakyat ketika ini masih merasai impak negatif penularan pandemik koronavirus (Covid-19).
Jelasnya, langkah yang hanya menumpukan ba“Ini kerana kerajaan pada ketika ini hanya memberi kemudahan kepada mereka yang mempunyai pendapatan RM5,000 ke bawah sahaja sedangkan masih ramai golongan pertengahan yang tiada pendapatan boleh guna ketika ini.ntuan kepada golongan B40 tidak mencukupi sekiranya mereka mahu memastikan belanjawan yang dilaksanakan itu mampu memelihara kebajikan keseluruhan rakyat Malaysia.
“Ini kerana kerajaan pada ketika ini hanya memberi kemudahan kepada mereka yang mempunyai pendapatan RM5,000 ke bawah sahaja sedangkan masih ramai golongan pertengahan yang tiada pendapatan boleh guna ketika ini.
“Apa yang dimaksudkan dengan tiada pendapatan boleh guna ialah perbelanjaan bagi individu itu melebihi pendapatan yang mereka miliki,” katanya kepada Sinar Harian di sini hari ini.
Jelasnya, tanpa kemudahan moratorium dalam Belanjawan 2021 pastinya memberikan tekanan dan kesan kepada rakyat yang tinggal di bandar.
Mitos Bumiputera Tidak Terjejas Jika DAP Berkuasa

“Bagi individu yang duduk di bandar, walaupun mereka memiliki pendapatan sebanyak RM6,000 tetapi ia tidak mencukupi kerana faktor kos sara hidup yang tinggi.
“Selain itu, mungkin juga ada sesetengah mereka yang memiliki komitmen yang tinggi seperti memiliki bilangan anak yang ramai,” katanya.
Individu atau isi rumah berpendapatan tinggi turut terjejas apatah lagi golongan B40, M40 malah T20 pun terjejas pendapatan mereka.
Mengulas mengenai kemampuan pihak bank untuk memberikan moratorium sehingga tahun hadapan, Razman berkata, masih terdapat ruang yang membolehkan institusi kewangan untuk memberikan kemudahan tersebut kepada para peminjam.
“Kebanyakan bank masih merekodkan keuntungan pada suku kedua tahun ini.
“Oleh itu, ia menunjukkan masih ada ruang yang membolehkan pihak bank supaya melanjutkan pemberian moratorium hingga tahun hadapan,” katanya.
Dalam pada itu, Pensyarah Kanan Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr Nor Azira Ayob berkata, moratorium perlu dilanjutkan kerana mengambil kira keadaan ekonomi semasa negara dan dunia yang masih terjejas ekoran perkembangan semasa penularan Covid-19 yang semakin menunjukkan peningkatan.
“Bahkan individu atau isi rumah yang berpendapatan tinggi turut terjejas apatah lagi golongan yang berpendapatan rendah seperti golongan B40, M40 malah T20 pun terjejas pendapatan mereka.
“Bagi yang bekerja sendiri, pendapatan mereka lebih terjejas kerana mereka perlu tetap perlu membayar hutang bank seperti bayaran rumah, kereta, pinjaman peribadi dan Amanah Saham Bumiputera,” ujarnya.
Nor Azira berkata lagi, terdapat juga pekerja ketika ini mengalami pemotongan gaji di samping mereka yang masih belum mendapat gaji bulanan.
“Disebabkan itu, moratorium perlu dilanjutkan dan diberikan kepada sesetengah golongan yang betul-betul memerlukan kerana ia secara tidak langsung akan mengurangkan beban kewangan mereka di saat genting seperti hari ini,” katanya.
Tekanan tidak luntur perjuangan kami – Ahmad Zahid

The post Jadilah ‘Abah’ sebenar, bantulah rakyat hadapi tekanan kewangan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/11/10/jadilah-abah-sebenar-bantulah-rakyat-hadapi-tekanan-kewangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mungkin Rakyat Terlupa Bahawa Kp Ku Seorang Pakar Kewangan Islam Syabas Boss

Mungkin Rakyat Terlupa Bahawa Kp Ku Seorang Pakar Kewangan Islam Syabas Boss

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 278 hits
HUJAHAN DAN JAWAPAN BALAS MENGENAI RASIONAL PENGELUARAN AKAUN 1 KWSPWaktu berbincang dan berdiskusi dengan Menteri Kewangan Ahad lalu ada 3 alasan yang diberikan oleh YB Datuk Tengku Zafrul kesukaran untuk KWSP membenarkan pengeluaran wang ...
Belanjawan 2021 Umno Serah Memorandum Suara Hati Rakyat Kepada Menteri Kewangan

Belanjawan 2021 Umno Serah Memorandum Suara Hati Rakyat Kepada Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 376 hits
KUALA LUMPUR UMNO hari ini menyerahkan Memorandum Suara Hati Rakyat terhadap Belanjawan 2021 kepada Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz di Putrajaya Memorandum tersebut mengandungi 10 cadangan utama untuk memastikan peningk...
Terkesan Covid 19 Tapi Kajian Dapati Tabiat Kewangan Rakyat Malaysia Sebenarnya Tak Berubah

Terkesan Covid 19 Tapi Kajian Dapati Tabiat Kewangan Rakyat Malaysia Sebenarnya Tak Berubah

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 300 hits
Meresahkan Mencabar Berbeza Mungkin inilah yang kita fikirkan tentang tahun 2020 tapi realitinya menerusi Kajian Literasi Kewangan Malaysia RinggitPlus 2020 tingkah laku kewangan rakyat Malaysia pada tahun ini tidak banyak berubah Sebenta
Kerajaan Hadapi Cabaran Berat Yakinkan Rakyat Ambil Vaksin Covid 19

Kerajaan Hadapi Cabaran Berat Yakinkan Rakyat Ambil Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 245 hits
freemalaysiatoday com November 8 2020 7 00 AMKhairy Jamaluddin bimbang ada rakyat akan menolak program imunisasi Covid 19 yang akan dilancarkan tahun depan PETALING JAYA Menteri Sains Teknoloji dan Inovasi Khairy Jamaluddin menegaskan keper...
Pm Sudah Berbincang Dengan Menteri Kewangan Mengenai Status Pengeluaran Akaun 1 Kwsp Ini Bakal Berita Baik Untuk Rakyat

Pm Sudah Berbincang Dengan Menteri Kewangan Mengenai Status Pengeluaran Akaun 1 Kwsp Ini Bakal Berita Baik Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 261 hits
Beberapa minggu kebelakangan ini hangat diperkatakan tentang cadangan pengeluaran simpanan dalam Akaun 1 Kumpulan Simpanan Wang Pekerja Pastinya cadangan tersebut mendapat respon baik dari rakyat marhaen terutamanya yang terjejas truk terma...
Rakyat Malasia Tak Perlukan Abah

Rakyat Malasia Tak Perlukan Abah

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 165 hits
Reggie Jessey Percayalah Malaysia tidak memerlukan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kerana segala apa yang dilakukannya bercanggah terus dengan nilai peradaban Islam dan sedang menjurus ke arah keruntuhan satu peradaban yang ulung d...
Dewan Rakyat Speaker Urges Mps To Set Aside Political Differences And Join Hands To Curb Covid 19 Threat

Dewan Rakyat Speaker Urges Mps To Set Aside Political Differences And Join Hands To Curb Covid 19 Threat

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 232 hits
Dewan Rakyat Speaker Datuk Azhar Azizan Harun reminded all MPs to unite for the sake of the public s wellbeing Bernama picKUALA LUMPUR Nov 2 The first day of the Third Meeting of the Third Session of the 14th Parliament sitting begins today...
Kerajaan Cadang Beri Bantuan Selama 6 Bulan Berturut Turut Kepada Rakyat Dalam Belanjawan 2021

Kerajaan Cadang Beri Bantuan Selama 6 Bulan Berturut Turut Kepada Rakyat Dalam Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 327 hits
Dengar dengar kerajaan telah dicadangkan untuk memberi bantuan sara hidup setiap bulan sebanyak RM250 hingga RM300 selama enam bulan kepada rakyat yang memerlukan dalam pembentangan Belanjawan 2021 Jumaat nanti Usul yang telah dicadangkan o...
Persidangan Dewan Rakyat Bermula Hari Ini

Persidangan Dewan Rakyat Bermula Hari Ini

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 210 hits
Persidangan hari pertama Dewan Rakyat bagi sesi Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga parlimen ke 14 hari ini akan menjawab banyak persoalan mengenai Covid 19 dan usaha kerajaan dalam menanganinya termasuk dalam hal berkenaan pilihan raya Berdasa...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte