Rahsia Dan Khasiat Yasin 7 Mubin Yang Semua Orang Patut Tahu Serta Amalkan Rileks Media


Al-Quran merupakan petunjuk dan ubat bagi mereka yang benar-benar yakin dan beriman dengannya. Tidak semua ilmu al-Quran ini dikuasai oleh seseorang. Tetapi mendalami ilmu-ilmu al-Quran akan dapat meningkatkan lagi kekuatan iman seseorang. Al-Quran adalah mukjizat. Ia juga mengandungi pelbagai hikmah yang hanya diketahui secara keseluruhannya oleh Yang Maha Pencipta. Sesiapa yang Allah kurniakan sebahagian hikmah ini kepadanya maka dia telah dibekalkan dengan bekalan yang terbaik.
“Bacaan al-Quran adalah suatu ibadah. Setiap huruf akan diganjarkan dengan 10 kebajikan. Bukannya Alif Lam Mim (الم) itu satu huruf kata Nabi SAW, tetapi Alif itu satu huruf, Lam itu satu huruf dan Mim itu satu huruf. Surah Yaasin pula diganjarkan sebagaimana yang diniatkan oleh pembacanya.” (al-Hadith).
Bacaan Surah Yasin tidak tertakluk pada malam Jumaat sahaja. Bila-bila masa pun boleh dibaca sekiranya inginkan pada pahala dan berkahnya, apatah lagi jika ada sesuatu permasalahan, kesusahan dan musibah yang perlu di atasi segera.
Yasin 7 Mubin
Kali ini kita fokaskan pada bacaan ‘Yasin 7 Mubin’. Dalam Surah Yaasin terdapat tujuh tempat perkataan “mubin” iatu pada ayat;
1) Ayat 12 = Mubin Pertama
Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang yang mati, dan Kami tuliskan segala yang mereka telah kerjakan serta segala kesan perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan. Dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu kami catitkan satu persatu dalam Kitab (ibu Suratan) yang jelas nyata.
2) Ayat 17 = Mubin Kedua
“Dan tugas Kami hanyalah menyampaikan perintah-perintahNya dengan cara yang jelas nyata”.
3) Ayat 24 = Mubin Ketiga
“Sesungguhnya aku (kalau melakukan syirik) tentulah aku pada ketika itu berada dalam kesesatan yang nyata.
4) Ayat 47 = Mubin Keempat
Dan apabila dikatakan kepada mereka:” Dermakanlah sebahagian dari rezeki yang dikurniakan Allah kepada kamu”, berkatalah orang-orang yang kafir itu kepada orang-orang yang beriman (secara mengejek-ejek): ” Patutkah kami memberi makan kepada orang yang jika Allah kehendaki tentulah Ia akan memberinya makan? Kamu ini hanyalah berada dalam kesesatan yang nyata”.
5) Ayat 60 = Mubin Kelima
“Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu!
6) Ayat 69 = Mubin Keenam
(Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan kepandaian bersyair itu pula tidak sesuai baginya. Yang Kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan Kitab Suci yang memberi penerangan;
7) Ayat 77 = Mubin Ketujuh
Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati),
Cara membaca Surah Yassin
Yasin ada beberapa kaedah dan cara pembacaannya, bergantung kepada tujuan khususnya. Ada Yasin Tunggal (biasa), Yasin Wirid (untuk rezeki) dan ada yang membaca Yasin 7 Mubin untuk sesuatu hajat.
Yasin 7 Mubin ini dibaca untuk mendapatkan semula barangan berharga yang telah dicuri atau hilang. Barang dalam hal ini perlulah barang yang berharga seperti anak, kenderaan, barang kemas dan sebagainya. Tidak boleh dibaca bagi barang kurang berharga ataupun barang yang boleh luput seperti buah durian atau yang sejenis dengannya.
Kaedah Membaca Yasin 7 Mubin
Kaedah yang dinyatakan ini adalah satu ikhtiar yang boleh diamalkan bagi bermohon kepada Allah SWT agar barang yang hilang atau dicuri dijumpai semula. Yasin 7 Mubin perlu dibaca dengan kadar yang segera iaitu dalam tempoh 24 jam dari kehilangannya.
A. Langkahnya adalah seperti berikut:-
Lakukan Solat Hajat sekurang-kurangnya 2 rakaat dengan bermohon supaya Allah SWT mengembalikan barang yang hilang atau dicuri.
Boleh juga dibaca Doa Nabi Yunus sebanyak 40 kali secara bersungguh-sungguh di dalam hati memohon keampunan dari Allah Ta’ala, ketika dalam sujud yang terakhir.“Tidak ada Tuhan selain Dikau. Maha Suci Dikau Ya Allah, sesungguhnya daku adalah termasuk orang-orang yang aniaya.”
Selesai Solat Hajat,mulakan bacaan Surah Yasin mengikut kaedah seperti berikut;
Membaca Surah Yasin, apabila sampai pada setiap perkataan ‘Mubin’ (مبين), hendaklah wakaf (berhenti) dan berdoalah supaya Allah SWT mengembalikan barang yang hilang, kemudian ulangi semula bacaan Yasin daripada permulaan surah.
B. Cara-cara untuk membacanya ialah :
Bacaan Yasin dimulakan dengan bacaan Al-Fatihah dan Selawat 11 kali.
Baca Yasin sehingga di Mubin (مبين) pertama (ayat ke 12) dan berdoa.
Baca semula dari awal sehingga Mubin yang kedua (ayat ke 17) dan berdoa.
Baca semula dari awal sehingga Mubin yang ketiga (ayat ke 24) dan berdoa.
Baca semula dari awal sehingga Mubin yang keempat (ayat ke 47) dan berdoa.
Baca semula dari awal sehingga Mubin yang kelima (ayat ke 60) dan berdoa.
Baca semula dari awal sehingga Mubin yang keenam (ayat ke 69)dan berdoa.
Ulang semula dari awal sehingga Mubin yang ketujuh (ayat ke 77), berdoa .
Lengkapkan bacaan Yasin sehingga habis ke penghujung surah dan disudahi dengan bacaan penutup (صدق الله العظيم).
Setelah selesai bermakna anda telah berdoa sebanyak 28 kali.
Untuk mendapatkan kesan yang lebih mujarab, lakukan amalan ini selama tiga malam berturut-turut sebaik sahaja mengetahui kehilangan barang tersebut.
Fadhilat Lain Yasin 7 Mubin
Dari kajian, kaedah di atas juga boleh digunakan untuk:
Pendinding dari gangguan jin dan syaitan.
Memanggil anak-anak yang lari dari rumah.
Melindungi diri dari difitnah atau dizalimi manusia.
Dibaca bagi pesakit yang sedang tenat (baca pada air untuk diminum).
Perlu ditegaskan, ini adalah satu kaedah zikir, janganlah meletakkan pergantungan kepada ayat, jaga iktikad anda dan berserahlah hanya kepada Allah SWT semata.
Selamat mencuba… Semoga ini dapat memberikan manfaat untuk kita semua .. Insya-Allah …
Source link
The post Rahsia Dan Khasiat Yasin 7 Mubin Yang Semua Orang Patut Tahu Serta Amalkan – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/rahsia-dan-khasiat-yasin-7-mubin-yang-semua-orang-patut-tahu-serta-amalkan-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Khasiat Surah Al Kautsar Amalan Dahsyat Yang Membuatkan Rezeki Tak Terduga Dan Hutang Cepat Selesai Rileks Media

7 Khasiat Surah Al Kautsar Amalan Dahsyat Yang Membuatkan Rezeki Tak Terduga Dan Hutang Cepat Selesai Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 324 hits
Surah Al Kautsar hanya mengandungi 3 ayat Ia telah diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s a w Ia kerana ketika Nabi Muhammad s a w sedang bersedih atas kematian ...
Surah Al Ikhlas Baca Di 9 Waktu Ini Khasiat Menakjubkannya Rileks Media

Surah Al Ikhlas Baca Di 9 Waktu Ini Khasiat Menakjubkannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 240 hits
SURAH Al Ikhlas seperti halnya surat surat yang lain juga memiliki banyak rahasia yang terkandung di dalamnya Dinamakan surat Al Ikhlas karena dia menyelamatkan orang yang membacanya dari kesulitan dunia akherat dari kesulitan sakarotul mau...
Zikir Power Sebelum Berhajat Apa Sahaja Inshaaallah Semua Akan Termakbul Rileks Media

Zikir Power Sebelum Berhajat Apa Sahaja Inshaaallah Semua Akan Termakbul Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 551 hits
Bagus sekali jika diamalkan bacaan 7 zikir ini dalam kehidupan seharian Tambahnya in sha Allah kalau diamalkan anda akan terkejut rezeki datang tanpa disangka sangka Saratkan hati dengan zikir adalah lebih baik daripada membiarkan hati dibe...
Amalkan Baca Al Mathurat Pagi Petang Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka Rileks Media

Amalkan Baca Al Mathurat Pagi Petang Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 493 hits
Doa merupakan senjata bagi umat Islam Malah Al Quran juga adalah sumber penawar baik daripada segi zahir mahupun batin Justeru sebagai suami isteri menjadi kewajipan suami untuk membimbing isteri dan keluarga mendekatkan diri dengan agama s...
Pencuri Pecah Masuk Rumah Tapi Tak Boleh Keluar Kerana Nampak Laut Dan Air Amalkan Doa Ini Rileks Media

Pencuri Pecah Masuk Rumah Tapi Tak Boleh Keluar Kerana Nampak Laut Dan Air Amalkan Doa Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 433 hits
Pernah Dengar Pasal Pencuri Masuk rumah Tapi Tak Boleh Keluar Nampak Laut Je tak de Jalan Keluar Ni Ayat yang boleh kita AmalKan Video Penuhnya Disini Pernah tak dengar pencuri pecah masuk rumah tapi tak boleh keluar dia nampak laut dia nam...
Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 571 hits
Solat Hajat adalah solat yang didirikan untuk memohon sesuatu hajat daripada Allah s w t Solat ini dilakukan bagi mengharapkan pertolongan daripada Allah s w t dalam meminta sesuatu yang dihajati atau menolak sesuatu yang tidak diingini Ras...
Inilah Sahabat Nabi Yang Jenaz4hnya Dimandikan Oleh Malaikat Rileks Media

Inilah Sahabat Nabi Yang Jenaz4hnya Dimandikan Oleh Malaikat Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 356 hits
Hanzhalah bin Abu Amir adalah anak pemimpin suku Aus yang terbilang kaya di Yastrib pada masa menjelang hijrahnya Nabi Muhammad ke sana Ayahnya Abu Amir bin Shaify orang yang sangat benci kepada Islam Pada zaman jahiliyah dia mendapat juluk...
Rupa Rupanya Ramai Yang Salah Mandi Wajib Inilah Cara Mandi Wajib Yang Betul Kongsikan Rileks Media

Rupa Rupanya Ramai Yang Salah Mandi Wajib Inilah Cara Mandi Wajib Yang Betul Kongsikan Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 555 hits
Mandi wajib atau juga dipanggil mandi junub tidak boleh dipandang ringan Samada terkelur air mani selepas berset ubuh atau selepas haid atau nifas cara mandi wajib yang betul adalah sangat penting Ini kerana jika mandi wajib tidak betul iba...
10 Perkara Yang Dilarang Ketika Berada Di Bilik Mandi Atau Bilik Air Rileks Media

10 Perkara Yang Dilarang Ketika Berada Di Bilik Mandi Atau Bilik Air Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 637 hits
Pasti ramai di antara kita suka mandi sambil menyanyi tetapi tidak tahu apa kesan buruk jika melakukannya Terdapat 10 perkara yang kita tidak boleh lakukan yang dlm tidak sedar kita telah melahirkan anak Iblis laknatullah Dalam satu hadis R...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah