Punca Sebenar Letupan Besar Di Beirut Lebanon


Terkejutbila mendengar berita tentang letupan di Beirut, Lubnan yang telah mengorbankan sekurang-kurangnya 78 mangsa dan mencederakan ribuan yang lain.
PM Hassan Diab menyatakan ia berpunca daripada 2,700 Tan ammonium nitrate yang disimpan berdekatan dengan pelabuhan bandar tersebut. Video menunjukkan terdapat api yang marak disusuli dengan letupan seperti bom atom yang membentuk awan mushroom.
Apa itu ammonium nitrat?Ammonium nitrat atau formulanya NH₄NO₃, dihasilkan dalam bentuk butir adalah baja paling banyak digunakan dunia.
Sebelum kejadian berlaku


Ianya juga bahan utama di dalam proses letupan untuk menggali mineral yang mana bahan ini dicampur dengan minyak dan dihidupkan dengan cas letupan.
Selepas kejadian berlaku
Untuk industri ammonium nitrat menjadi satu letupan yang bahaya, ianya perlu melalui proses yang panjang dan banyak masalah perlu berlaku. Dan ini berlaku di Beirut.
Apa punca letupan itu?Ammonium nitrat tidak akan terbakar dengan sendiri. Malah, ianya lebih adalah sumber oksigen yang akan mempercepatkan proses pembakaran bahan lain. Sebab itu, ianya sangat berfungsi di dalam perlombongan di mana kawasan yang kurang oksigen, dengan adanya Ammonium nitrate akan menghasilkan oksigen untuk proses pembakaran minyak dan bahan bakar lain.
Namun di suhu yang sangat tinggi, ammonium nitrat akan terurai dan menjadi nitrogen oksida dan wap air. Dan Gas inilah yang akan menyebabkan letupan.
Jadi kalau ada api marak berdekatan dengan bahan ini, ianya boleh menyebabkan letupan seperti yang juga berlaku di Tianjin China pada tahun 2015 yang telah mengorbankan 175 orang di sebuah kilang Ammonium nitrat.
Walaupun kita tidak tahu punca sebenar di Beirut, tetapi kita dapat lihat melalui video, letupan itu berlaku setelah beberapa ketika kebakaran berlaku.
Memang sukar sebenarnya Ammonium nitrat meletup disebabkan kebakaran. Kebakaran perlu berlaku dan kekal lama di tempat Ammonium nitrat disimpan.
Malah ianya tidak akan meletup dengan sendiri tanpa minyak melainkan ianya telah ada pencemaran silang akibat daripada penyimpanan stok yang tidak betul.
Ini dapat dibuktikan dengan amaran yang telah diberikan kepada pengilang 2700 Tan yang telah disimpan selama 6 tahun tanpa keselamatan yang baik.
Kesan kepada kesihatan?
Letupan ammonium nitrat akan menghasilkan nitrogen dioksida, gas berwarna merah dan baunya sangat busuk.
Gas ini selalunya berada di persekitaran yang tercemar dan selalu digunakan sebagai aras kualiti udara sesuatu kawasan/bandar.
Ianya dikhuatiri boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti masalah paru-paru. Keadaan ini mungkin akan ada di sana selama beberapa hari.
Keadaan di Beirut mengajar kita untuk menyimpan baja dalam keadaan yang betul. Mari kita doakan semoga Beirut kembali pulih daripada musibah yang telah melanda.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.byrain.com.my/2020/08/punca-sebenar-letupan-besar-di-beirut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Sebab Hisap Batu Hisap Dadah Macam Korang Tuduh Tu Hafiz Suip Akhirnya Buka Mulut Dedah Punca Sebenar Badan Kurus

Bukan Sebab Hisap Batu Hisap Dadah Macam Korang Tuduh Tu Hafiz Suip Akhirnya Buka Mulut Dedah Punca Sebenar Badan Kurus

papar berkaitan - pada 4/8/2024 - jumlah : 86 hits
Penyanyi bersuara lunak Hafiz Suip menerima tepukan dan standing ovation ketika muncul di Konsert By Ajai amp Mega Friends malam tadi Dalam pada itu Hafiz turut memberi respon terhadap dakwaan yang tersebar sebelum ini bahawa dia mengambil ...
Pemenang Pingat Emas Olimpik Tidur Di Taman Ini Punca Sebenar Terdedah

Pemenang Pingat Emas Olimpik Tidur Di Taman Ini Punca Sebenar Terdedah

papar berkaitan - pada 10/8/2024 - jumlah : 125 hits
Menang pingat emas di Olimpik bukan mudah Hanya yang berusaha secara konsisten bertahun tahun sahaja yang mampu mencapainya Memetik Bh Online baru baru ini tular gambar pemenang pingat emas Olimpik 2024 Thomas Ceccon yang terpaksa tidur di ...
Prabowo Tegaskan Komitmen Percepat Pembangunan Ikn Ruang Anggaran Yang Kita Siapkan Cukup Besar

Prabowo Tegaskan Komitmen Percepat Pembangunan Ikn Ruang Anggaran Yang Kita Siapkan Cukup Besar

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 48 hits
Menurut Prabowo prioritas utama adalah pembangunan gedung gedung pemerintahan mulai dari Gedung MPR DPR perumahan anggota serta kantor yudikatif
Khai Rosma Af Kongsi Momen Bersama Anak Anak Dah Besar Besar Tiga Anaknya

Khai Rosma Af Kongsi Momen Bersama Anak Anak Dah Besar Besar Tiga Anaknya

papar berkaitan - pada 12/8/2024 - jumlah : 65 hits
Khai dan Rosma AF kongsi momen bersama anak anak Dah besar besar tiga anaknya Khai dan Rosma merupakan bintang yang sama menyertai program Akademi Fantasi musim pertama Rosma 35 dan Khai mendirikan rumah tangga pada 26 April 2008 Khai Rosma...
Budak 12 Tahun Ditangkap Cetus Kebakaran Besar

Budak 12 Tahun Ditangkap Cetus Kebakaran Besar

papar berkaitan - pada 11/8/2024 - jumlah : 75 hits
KOSMO KEBAKARAN besar yang berlaku di Crewe kelmarin Foto XLONDON Seorang budak lelaki berusia 12 tahun ditangkap kerana disyaki membakar dengan sengaja sehingga mengakibatkan sejumlah penduduk di beratus ratus buah rumah terpaksa dipindahk...
Ahli Bersatu Protes Pas Jadi Abang Besar Kata Penganalisis

Ahli Bersatu Protes Pas Jadi Abang Besar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/8/2024 - jumlah : 89 hits
freemalaysiatoday com10 Aug 2024Felo Majlis Profesor Negara Azmi Hassan berkata pemilihan bekas ahli PAS sebagai calon PRK Nenggiri mencabar moral ahli Bersatu Penganalisis berkata pemberontakan dalaman sedang berlaku di peringkat akar umbi...
Zahid Hamidi Tersasul Bukanlah Isu Besar

Zahid Hamidi Tersasul Bukanlah Isu Besar

papar berkaitan - pada 11/8/2024 - jumlah : 120 hits
Zahid Hamidi tersasul bukanlah isu besar ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be SHEq WMPDHw src in org https www youtube com embed SHEq WMPDHw wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com embe...
Ide Lomba 17 Agustus Kekinian Dan Unik Tanpa Biaya Besar

Ide Lomba 17 Agustus Kekinian Dan Unik Tanpa Biaya Besar

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 99 hits
Hari Kemerdekaan Indonesia yang ke 79 pada tanggal 17 Agustus 2024 akan dirayakan dengan semangat kebersamaan sesuai dengan tema Nusantara Baru Indonesia Maju Untuk memeriahkan momen ini berbagai lomba 17 Agustus dapat diadakan dengan konse...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah