Punca Dan Cara Merawat Kulit Muka Jeragat



Punca dan Cara Merawat Kulit Muka Jeragat. Pernah tak korang alami jeragat kat muka? Zaza pernah juga jumpa seorang aunty ni yang jeragat dia kat pipi memang bagi zaza teruk juga lah sebab dah jadi gelap sangat dan besar. Aunty tu datang sebab sedih dengan masalah dia dan nak cuba skincare apa yang ok untuknya. Ini pengalaman zaza lah masa bekerja dekat kedai kosmetik dulu.

Tahu tak punca terjadinya jeragat ni? Sebenarnya kan jeragat ni berpunca dari melanin pada kulit kita. Lagi banyak melanin terjadi, lagi banyak la jeragat akan keluar. Kulit terdedah dengan sinar UV juga antara penyebab terjadinya melanin. Makin banyak kulit terdedah dengan sinaran UV, semakin banyak melanin akan terhasil. Tambahan pula dekat Malaysia ni sepanjang tahun adalah musim panas.


Melanin juga boleh meningkat disebabkan oleh suhu yang tinggi pada kulit. Misalnya kita berada di kawasan persekitaran yang panas atau melakukan sesuatu yang membuatkan kulit terasa panas. Contohnya kita tinggal di dalam bilik yang panas dan bersuhu tinggi, jadi kulit akan sensitif terhadap panas lalu menghasilkan lebih banyak melanin.

Jadi macam mana nak atasi masalah jeragat ni? Ok kat sini zaza nak share beberapa tips yang boleh membantu untuk menghilangkan jeragat. Cara Nak Merawat Kulit Berjeragat1. Cuci Wajah Dengan KerapKebiasaannya zaza akan cuci wajah dengan pencuci muka dua atau tiga kali sehari. Bila kulit zaza rasa macam berminyak tu memang zaza akan cuci. Kalau nak tahu lebihan minyak dan bakteria yang ada tu boleh menyebabkan jeragat terjadi. Jadi dengan mencuci wajah dapat menyingkirkan lebihan minyak dan bakteria tersebut. Tetapi perlu ingat kerap cuci sehingga kulit wajah terlalu kering pun tak bagus juga.
2. Guna LemonZaza ada juga terbaca yang rakan share yang lemon juga boleh membantu untuk menghilangkan jeragat. Ini kerana lemon mempunyai asid dan vitamin yang dapat menghapuskan jeragat. Caranya hanya dengan sapukan lemon dekat kulit yang berjeragat. Selepas tu boleh basuh muka dengan air.
3. Guna Cuka EpalPenggunaan cuka epal ni memang banyak digunakan sebagai petua untuk menghilangkan jeragat. Caranyadengan campurkan cuka epal dengan sedikit air dan sapukan pada kulit. Biarkan beberapa ketika sehingga meresap ke kulit. Selepas tu barulah dibilis. Kena kerap amalkan setiap hari sehingga jeragat hilang 4. Buat Masker KunyitKunyit juga banyak digunakan dalam mengatasi masalah jeragat dan jerawat. Cara menggunakannya adalah dengan campurkan 3 sudu teh serbuk kunyit dengan 3 sudu the susu hangat. Kacau sebati. Selepas itu sapu masker kunyit tu dekat kawasan kulit yang berjeragat. Biarkan ia kering sekitar 15 minit. Setelah itu cuci wajah menggunakan air suam.
5. Penggunaan Cream Pelembap WajahBagi yang jenis malas nak buat cara guna lemon dan lain-lain tu, zaza suggest untuk menggunakan cream pelembap wajah yang sesuai untuk muka. Cream pelembap memang wajib pakai okay dalam rutin penjagaan wajah ni sebab ia boleh mengawal dari terjadinya pertumbuhan jeragat.

Salah satu yang zaza pun guna sekarang produk Aqua Whitening Cream dari Hansaegee Nature. Aqua Whitening Cream Hansaegee Nature bantu menghilangkan jeragatZaza suka cream ni sebab ia adalah ia merupakan skincare dari Korea. Kebanyakan produk kecantikan dari Korea adalah antara yang terbaik.

Aqua Whitening Cream merupakan Pelembap berasaskan air yang memberikan rasa sejuk pada kulit. Bila sapu dekat kulit wajah tu memang terasa sejuk dan lembap berair.



Bila suhu kulit kita tinggi dan sensitif terhadap panas, jadi mudahlah melanin terbentuk. Jadi dengan memakai Aqua Whitening Cream ini, ia dapat membantu menjadikan kulit sejuk dan lembap. Aqua Whitening Cream ini juga mempunyai % bahan “Niacinamide” yang tinggi yang dikenali sebagai
Vitamin B3 dimana ia juga dapat memberikan kelembutan pada kulit dan mencerahkan kulit.
Tekstur Aqua Whitening CreamKorang boleh nampak yang tekstur dia adalah “water based”. Warna nya pun putih cerah. Sebelum pakai, zaza cuba test kat tangan dulu macam yang zaza share kat bawah ni. So korang nampak tak selepas zaza sapu rata, ada kesan seperti titisan air pada kulit.

Bila test kat tangan dan rasa tak ada kesan iritasi, boleh la pakai kat muka pula. Dan yang penting cream ni tak melekit pun.

Sebelum cream disapu 
Selepas cream disapu Cara Penggunaan Aqua Whitening Cream Untuk pakai cream ini, boleh dilakukan 2 kali sehari di waktu pagi dan di waktu malam. Pertama sekali adalah dengan mencuci muka sehingga bersih. Kemudian calitkan Aqua Whitening Cream dekat pipi, dahi, dagu, hidung. Boleh juga sapu di leher. Selepas tu sapu dan urut perlahan..

Dalam beberapa saat, korang akan nampak titisan air keluar. So dap-dap je bagi meresap ke kulit.

Selepas cuci muka, calitkan Aqua Whitening Cream di pipi, dahi, dagu dan hidung 
Sapu dan urut perlahan 
Terdapat titisan air keluar..dap-dap saja bagi meresap ke kulit 
Kulit terasa segar dan lembap 
Aqua Whitening Cream ini juga dihasilkan dengan ekstrak herba yang dapat membantu menenangkan kulit dan memperbaiki kulit serta mengekalkan kelembapan kulit sekaligus dapat menghalang terjadinya jeragat.

Aqua Whitening Cream ini mengandungi Camellia Japonica Seed Oil yang berfungsi untuk melembapkan kulit. Tidak menyekat liang kulit dan tak menyumbang kepada jerawat.ia juga dapat memperbaiki kulit dari kekeringan dan sunburn.

Kandungan Niacinamide dalam cream ini juga membantu memutihkan, mengecilkan liang pori sehingga dapat mengawal kulit berminyak.


Selain dari penggunaan cream pelembap untuk menghalang pertumbuhan jeragat, kita juga perlu melindungi kulit dari bahaya cahaya matahari. Jadi zaza suggest untuk gunakan Gold Nano CC Cream, juga dari Hansaegee Nature. 6. Gold Nano CC Cream Sebagai Pelindung MatahariOk ini botol yang kedua zaza pakai..cream ni best sebab bila pakai tu rasa ringan je muka. Gold Nano CC Cream ni bertindak sebagai “Pelindung Matahari” kerana mempunyai SPF 50+ PA +++ yang melindungi dari UVA & UVB.


Kebiasaannya ramai orang nak kan produk yang menghilangkan jeragat dengan cepat. Mereka tak suka pakai pelindung matahari dan pelembap. Tapi yang sebenarnya dua-dua ini lah yang penting.

Jeragat tidak akan hilang segera hanya dengan menggunakan sedikit krim atau jika hilang pun ia boleh datang kembali jika kita tidak melindungi kulit dari sinar UV.

Jadi memang perlu merawat kulit dengan betul. Sebab itulah zaza suggest kan juga untuk pakai Gold Nano CC Cream ini yang bertindak sebagai sunscreen ( pelindung kulit ) yang membantu melindungi kulit daripada bertambah banyak melanin yang menyebabkan lebih banyak jeragat.


Seeloknya digunakan setiap hari walaupun hanya duduk dirumah dan sekurang-kurangnya ( minimum ) penggunaan 2 kali sehari. Boleh ulang pakai setiap 3 jam. Tekstur Gold Nano CC CreamZaza suka dengan tekstur nya yang ringan, tak berminyak dan tak melekit. Biasa zaza pakai memang di waktu siang je la. Cream ini bila pakai dia akan berubah warna mengikut tona kulit kita secara semulajadi.

Sebelum di sapu 
Selepas di sapu 
Kulit pun akan rasa segar je dan nampak glowing. Gold Nano CC Cream ini memgandungi 3 bahan utama iaitu Mineral Water, Ipomoea Hederacea Callus Culture Extract dan Nano Gold.

Mineral Water berfungsi untuk mengekalkan keseimbangan pH kulit. Ia dapat meningkatkan keanjalan kulit. Ipomoea Hederacea Callus Culture Extract pula sebagai anti bakteria yang membantu dalam melegakan kerengsaan kulit dan kulit yang bermasalah manakala Nano Gold dapat mencegah penuaan kulit serta memblok radiasi infrared dan mempunyai antioksidan yang tinggi. Cara Penggunaan Gold Nano CC CreamSelepas mencuci wajah dan pakai Aqua Whitening Cream, seterusnya boleh lah pakai Gold Nano CC Cream. Seperti biasa calitkan sedikit cream ke pipi, dagu, dahi dan hidung dan sapu secara rata sehingga sama dengan tona kulit.

Disini zaza share muka zaza bila disapu cc cream dengan tidak. Nampak macam lembap-lembap kan kulit zaza bila disapu cc cream tu.


Hasil pakai Gold Nano CC Cream + bedak sikit 
Kedua-dua produk ini bebas paraben. Tanpa Sulfat dan tanpa Alkohol. Jadi ia memang selamat digunakan.

Selain tu kedua nya mempunyai bauan yang sedap dan menyenangkan. Dengan penjagaan yang betul, kulit akan sihat dan bebas jeragat. Yang penting kenalah sentiasa konsisten pakai.

Ini je la beberapa tips yang zaza tahu dan share dengan korang. Kalau korang nak dapatkan kedua-dua produk Hansaegee Nature ni, boleh terus beli dekat :


Brand : Hansaegee Nature Website : www.hansaegee.com/shop Instagram : https://www.instagram.com/hansaegeenature/ Facebook page : https://www.facebook.com/HansaegeeNature Youtube Page : https://www.youtube.com/c/HansaegeeNatureMalaysia



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.zazaiman.com/2020/05/punca-dan-cara-merawat-kulit-muka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Merawat Nyanyuk Dengan Al Quran

Cara Merawat Nyanyuk Dengan Al Quran

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 482 hits
Mungkin ada ahli keluarga kita sedang menghidap nyanyuk Nyanyuk bukanlah seperti pesakit Alzheimer yang boleh dirawat Nyanyuk yang progresif dan agresif lebih teruk dari Alzheimer Nyanyuk adalah satu keadaan di mana seseorang itu yang telah...
Cara Alternatif Merawat Resdung Sakit Kepala Bersin Berterusan

Cara Alternatif Merawat Resdung Sakit Kepala Bersin Berterusan

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 576 hits
Masalah Resdung sangat sinonim dengan masyarakat kita Apa itu resdung dan bagaimana nak kurangkan masalah resdung Nama lain bagi penyakit ini ialah penyakit alahan hidung Kalau hidung selalu gatal selalu bersin dan kadang kala boleh mendata...
Cara Merawat Anggrek Sesuai Jenisnya Termasuk Menyelamatkan Anggrek Yang Hampir Mati Juga

Cara Merawat Anggrek Sesuai Jenisnya Termasuk Menyelamatkan Anggrek Yang Hampir Mati Juga

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 354 hits
Mulai dari Anggrek Bulan Anggrek Vanda Dendrobium Cattleya lengkap semua trik merawatnya biar subur dan rajin berbunga
Punca Madu Kelulut Berbuih Dan Cara Penjagaannya

Punca Madu Kelulut Berbuih Dan Cara Penjagaannya

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 780 hits
Madu kelulut anda berbuih sampai tumpah atau botol pecah Power sangat madu kelulut ni Dalam madu ada yis gula dan air Bila ada cahaya dan suhu bersesuaian yis ini akan menapai dan membebaskan gas sumber gambar facebook Gas yang terhasil ini...
Masak Ayam Tanpa Kulit Hadkan Makanan Bergoreng Cara Kawal Pemakanan Anak Obesiti

Masak Ayam Tanpa Kulit Hadkan Makanan Bergoreng Cara Kawal Pemakanan Anak Obesiti

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 400 hits
Kanak kanak yang berlebihan berat badan berkemungkinan besar menjadi remaja dan dewasa yang berlebihan juga berat badan dan seterusnya cenderung kepada masalah kesihatan Ini termasuk penyakit jantung kencing manis tekanan darah tinggi strok...
Kulit Muka Breakout Alergik Makan Seafood Akhirnya Dah Pulih

Kulit Muka Breakout Alergik Makan Seafood Akhirnya Dah Pulih

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 600 hits
Kulit Muka Breakout Alergik Makan Seafood Akhirnya Dah PulihKulit Muka Breakout Alergik Makan Seafood Akhirnya Dah Pulih Muka bengkak jadi merah alergik gatal selepas makan makanan laut Masa kulit Nani jadi mcm ni waktu hujung diploma time ...
Mandi Lama Punca Kulit Jadi Kering Ye Ke

Mandi Lama Punca Kulit Jadi Kering Ye Ke

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 486 hits
MANDI LAMA PUNCA KULIT JADI KERING YE KE Korang tau tak bagi sesetengah orang masalah kulit kering boleh menjadi masalah yang membimbangkan bagi mereka So masalah kulit kering ni pulak akan menimbulkan masalah masalah kulit yang lain sepert...
Ustaz Kazim Elias Tunjuk Cara Mudah Mengerjakan Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah

Ustaz Kazim Elias Tunjuk Cara Mudah Mengerjakan Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 490 hits
Memandangkan hanya beberapa masjid dan surau sahaja dibenarkan dan kuota 30 jemaah pada satu satu masa untuk mengerjakan solat sunat Aidilfitri esok hari penceramah dan pendakwah terkenal Ustaz Kazim Elias telah menunjukkan cara cara untuk ...
Kongsi Cara Masak Tat Nenas Guna Kuali Wanita Terima Suprise Dihadiahkan Oven

Kongsi Cara Masak Tat Nenas Guna Kuali Wanita Terima Suprise Dihadiahkan Oven

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 297 hits
Tak lengkap hari raya tanpa juadah biskutnya Walau masih dalam pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat sambutan hari raya masih diraikan dengan bersederhana Kesukaran untuk bergerak pada tempoh ini membuatkan ramai rakyat Malaysia...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke