Pulau Pinang Juga Harus Istihar Perang Terhadap Kedah Utamakan Anak Penang Dalam Berbagai Sektor


 
Rancangan Kedah ‘kawal’ bekalan air P Pinang ibarat isytihar perang, kata pemimpinPredeep Nambiar -March 25, 2021 (Dari kiri) Lim Guan Eng marah dengan rancangan takungan air Muhammad Sanusi Md Nor, sementara Charles Santiago menyifatkannya sebagai pengisytiharan perang terhadap Pulau Pinang.GEORGE TOWN: Rancangan kerajaan Kedah mengurangkan bekalan air ke Pulau Pinang dengan membina takungan air besar di sepanjang Sungai Muda disifatkan pengisytiharan perang dan satu bentuk balas dendam politik.
Lim Guan Eng berkata, keputusan Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor, penuh dengan balas dendam politik terhadap negeri pimpinan DAP itu, manakala bekas ketua Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Charles Santiago mendakwa beliau cuba mensabotaj kesihatan dan ekonomi penduduk Pulau Pinang.
Terdahulu, Sanusi hari ini dilaporkan berkata, 14 takungan air akan dibina di sepanjang Sungai Muda untuk memastikan air mencukupi bagi penduduk Kedah dan penanam padi di sepanjang sungai.
Kira-kira 80% sumber air Pulau Pinang diekstrak dari bahagian sungai yang mengalir di wilayah Pulau Pinang.
“Dengan mengugut mengurangkan air kepada 1.7 juta orang Pulau Pinang, dan itu juga datang daripada rakyat Malaysia seperti Sanusi, menjadikan ini bahaya yang jelas dan nyata bagi penduduk Pulau Pinang,” kata Lim.
Katanya, berdasarkan logik Sanusi yang Sungai Muda milik Kedah, maka Kedah perlu membayar ganti rugi kepada Pulau Pinang setiap kali sungai itu melimpah ke Pulau Pinang.
Setiausaha Agung DAP itu berkata, projek takungan air itu adalah satu lagi projek mega, seperti projek penerokaan elemen nadir bumi bernilai RM68 bilion yang diumumkan sebelum ini.
Sementara itu, Santiago yang juga Ahli Parlimen Klang berkata, pengumuman Sanusi itu sama seperti pengisytiharan perang terhadap Pulau Pinang.
Katanya, SPAN perlu bertindak segera kerana ia adalah tanggungjawab statutorinya untuk memastikan bekalan air mengalir bebas di Pulau Pinang, dan menghentikan rancangan Sanusi daripada diteruskan.
“Kenapa Kedah mengisytihar perang terhadap Pulau Pinang? Ini ialah tindakan sabotaj kerana ia akan memudaratkan keselamatan dan kesihatan penduduk Pulau Pinang. Ketika darurat, kerajaan perlu menahan beliau (Sanusi).
“SPAN perlu bertindak sebagai penimbang tara dan tidak membiarkan projek seperti itu diteruskan kerana ia akan memberi kesan kepada semua industri dan pengguna di Pulau Pinang,” katanya sambil menambah air sangat penting untuk kegunaan industri dan tujuan sanitasi.
Beliau memberi amaran individu dan syarikat boleh mengambil tindakan terhadap Sanusi.
Charles berkata, apa yang diumumkan Sanusi seakan-akan Horas, atau Hybrid Off-River Augmentation System, yang dilaksanakan di Selangor.
Katanya, kolam penyimpanan air mentah itu bertujuan menakung air dari sungai ketika ia melimpahi tebing dan untuk disalirkan semula ke sungai ketika kemarau.
“Sebagai menteri besar, dan pengerusi Syarikat Air Darul Aman, beliau tidak tahu apa yang dicakapkannya. Atau mungkin beliau menerima nasihat yang salah,” katanya.
FMT menghubungi Sanusi untuk mendapatkan komennya.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/pulau-pinang-juga-harus-istihar-perang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekat Air Kerajaan Negeri Pulau Pinang Harus Utamakan Rakyat Negeri Sendiri Dalam Semua Sektor

Sekat Air Kerajaan Negeri Pulau Pinang Harus Utamakan Rakyat Negeri Sendiri Dalam Semua Sektor

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 227 hits
Sedut air selut bukan ugutan cuma amaran awal kata MB Kedah kepada Pulau PinangAbd Hadi Che AwangMac 24 2021 02 09 MYTMuhammad Sanusi berkata kerajaan negeri Kedah tidak pernah sesekali menutup pintu rundingan dengan Pulau Pinang dalam isu ...
Punca Pulau Pinang Tidak Membayar Air Mentah Ke Kedah Tersebar

Punca Pulau Pinang Tidak Membayar Air Mentah Ke Kedah Tersebar

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 354 hits
Punca Pulau Pinang Tidak Membayar Air Mentah Ke Kedah Tersebar Ketua Menteri Pulau Pinang memberi amaran mengambil tindakan undang undang dan mengemukakan bantahan rasmi kepada kerajaan pusat bagi menyelesaikan kemelut air mentahnya dengan ...
Tidak Mahu Bayar Pulau Pinang Tunggu Air Selut Mb Kedah

Tidak Mahu Bayar Pulau Pinang Tunggu Air Selut Mb Kedah

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 208 hits
Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor membayangkan kemungkinan Pulau Pinang terpaksa menggunakan air selut jika kerajaan negeri itu berkeras enggan membayar caj air mentah kepada Kedah Ini kerana kata beliau kerajaan Kedah sedang meran...
Air Mentah Kedah Pulau Pinang Perlu Cari Kesepakatan

Air Mentah Kedah Pulau Pinang Perlu Cari Kesepakatan

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 198 hits
BH ONLINE Kedah dan Pulau Pinang bergantung sumber air mentah dari Sungai Muda yang mengalir dari hutan simpan Ulu Muda KUALA LUMPUR Kerajaan Kedah dan Pulau Pinang digesa segera mencari kesepakatan dalam isu tuntutan bayaran sumber air men...
Amaran Mb Kedah Pulau Pinang Mungkin Akan Pam Air Selut Dari Sungai Muda

Amaran Mb Kedah Pulau Pinang Mungkin Akan Pam Air Selut Dari Sungai Muda

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 181 hits
Kerajaan Negeri Pulau Pinang berkemungkinan akan mengepam air selut dari Sungai Muda pada masa akan datang sekiranya masih bertegas enggan membayar pampasan caj bekalan air kepada negeri Kedah Itu amaran keras Menteri Besar Kedah Muhammad S...
Mb Kedah Suruh Orang Pulau Pinang Guna Air Selut

Mb Kedah Suruh Orang Pulau Pinang Guna Air Selut

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 265 hits
Pulau Pinang boleh guna air selut kata SanusiMenteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor membayangkan kemungkinan Pulau Pinang terpaksa menggunakan air selut jika kerajaan negeri itu berkeras enggan membayar caj air mentah kepada Kedah Ini k...
Rancangan Kedah Kawal Bekalan Air P Pinang Ibarat Isytihar Perang Kata Pemimpin

Rancangan Kedah Kawal Bekalan Air P Pinang Ibarat Isytihar Perang Kata Pemimpin

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 224 hits
Lim Guan Eng marah dengan rancangan takungan air Muhammad Sanusi Md Nor sementara Charles Santiago menyifatkannya sebagai pengisytiharan perang terhadap Pulau Pinang GEORGE TOWN Rancangan kerajaan Kedah mengurangkan bekalan air ke Pulau Pin...
Mana Akhlak Islam Mb Kedah Mahu Penduduk P Pinang Guna Air Selut

Mana Akhlak Islam Mb Kedah Mahu Penduduk P Pinang Guna Air Selut

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 197 hits
Isu kenyataan Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor yang membayangkan penduduk Pulau Pinang akan menggunakan air selut sekiranya Kerajaan Negeri itu gagal membayar caj air mentah masih diperkatakan Bagi Ahli Parlimen Kuala Kedah Dr Azm...
Kerajaan Negeri Kedah P Pinang Perlu Henti Berbalah

Kerajaan Negeri Kedah P Pinang Perlu Henti Berbalah

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 302 hits
Sumber Malaysian GazetteMuhammad Sanusi Md Nor dan Chow Kon Yeow KUALA LUMPUR Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Kedah perlu menghentikan perbalahan dan mengatasi permasalahan secara baik demi kebaikan rakyat kedua dua negeriPerbalahan antara...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher