Pulau Pinang Benarkan Solat Jemaah Fardu Dan Jumaat Ikut Keluasan Masjid




 Pulau Pinang membenarkan solat fardu dan solat Jumaat dengan kehadiran jemaah mengikut keluasan ruang masjid atau surau di negeri itu berkuat kuasa hari ini.


Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman berkata perkara itu merupakan antara prosedur operasi standard (SOP) terkini di masjid dan surau di negeri ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada masa ini.


"Bermula hari ini, solat fardu di masjid atau surau dibenarkan dengan kehadiran mengikut keluasan begitu juga dengan solat Jumaat dan ia (solat Jumaat) dengan minimum jemaah 40 orang, namun ia terbuka hanya untuk anak kariah, warga tempatan dan pemaustatin tetap sahaja yang berusia 12 hingga 70 tahun.






"Ruang solat untuk musafir, pemandu teksi atau pekerja e-hailing turut disediakan di masjid atau surau supaya mereka dapat menunaikan solat fardu," katanya dalam kenyataan hari ini.


Beliau berkata laungan azan akan kembali kepada lafaz biasa yang sebelum ini laungan azan di masjid digantikan dengan lafaz azan disebut 'sollu fi buyutikum' (solatlah di rumah kamu).


Ahmad Zakiyuddin yang juga Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang berkata bagi solat jenazah dan urusan pengebumian, ia hanya dibenarkan kepada 30 orang sahaja yang terdiri daripada ahli keluarga dan pihak yang menguruskan pengebumian dengan solat jenazah perlu dilakukan di petak yang disediakan manakala aktiviti menziarah kubur masih tidak dibenarkan. 




Katanya, majlis ilmu seperti kuliah maghrib, bacaan surah Yassin dan tahlil dibenarkan, namun ia hanya boleh dijalankan selepas solat maghrib hingga solat isyak sahaja.


"Bagi khutbah Jumaat pula, hanya khatib yang dilantik Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang sahaja dibenarkan dan (khatib) perlu membaca teks yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JHEAINPP) sahaja.


"Khutbah (Jumaat) perlu berlangsung dalam tempoh 10 minit...khatib jemputan tidak dibenarkan manakala untuk majlis ilmu, penceramah dari luar Pulau Pinang juga tidak dibenarkan untuk menyampaikan kuliah di masjid atau surau di negeri ini," katanya.


Sebelum ini, Pulau Pinang menangguhkan beberapa aktiviti di masjid dan surau negeri itu berikutan pelaksanaan PKP namun pada minggu lepas, solat fardu di semua masjid dan surau dibenarkan dengan maksimum 15 jemaah sahaja selain solat Jumaat pula antara 12 hingga 45 jemaah termasuk jawatankuasa kariah, pegawai masjid dan siak.


-- BERNAMA 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/02/pulau-pinang-benarkan-solat-jemaah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Fardu Jumaat Di Masjid Surau Di Pulau Pinang Dibenarkan Dengan Jumlah Tertentu

Solat Fardu Jumaat Di Masjid Surau Di Pulau Pinang Dibenarkan Dengan Jumlah Tertentu

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 229 hits
Oleh Foto hiasan GEORGETOWN Kerajaan negeri membenarkan solat fardu di semua masjid dan surau di negeri ini dengan maksimum 15 jemaah Bagi solat Jumaat kebenaran diberikan kepada 12 hingga 45 jemaah berusia 15 hingga 70 tahun termasuk jawat...
Melaka Benar Solat Jumaat Fardu Di Masjid Mulai Esok

Melaka Benar Solat Jumaat Fardu Di Masjid Mulai Esok

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 229 hits
Kuliah Maghrib bacaan Yaasin boleh dilaksana ikut tempoh masa sesuai BANGI Pelaksanaan solat Jumaat dan fardu lima waktu adalah dibenarkan di semua masjid serta surau di negeri Melaka mengikut jumlah yang ditetapkan mulai esok Kebenaran itu...
Hiburan Semakin Ramai Boleh Solat Jumaat Alif Satar Titip Pesanan Buat Jemaah Masjid

Hiburan Semakin Ramai Boleh Solat Jumaat Alif Satar Titip Pesanan Buat Jemaah Masjid

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 202 hits
Personaliti TV dan pengacara serba boleh Alif Satar meluahkan rasa syukur apabila Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan telah bersetuju untuk menambah bilangan jemaah bagi solat jumaat dengan jumlah separuh daripada kapasiti sebenar masji...
Sultan Perak Perkenan Solat Jumaat Fardu Maksimum 40 Jemaah

Sultan Perak Perkenan Solat Jumaat Fardu Maksimum 40 Jemaah

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 246 hits
Had jemaah tidak termasuk ahli jawatankuasa dan pegawai masjid atau surau dan jemaah yang dibenarkan terbatas kepada warganegara lelaki berusia antara 16 hingga 70 tahun IPOH Sultan Perak Sultan Nazrin Shah memberi perkenan solat Jumaat far...
Kelantan Benarkan 30 Peratus Jemaah Di Masjid

Kelantan Benarkan 30 Peratus Jemaah Di Masjid

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 118 hits
Oleh ROSLIZA MOHAMED TENGKU MOHAMAD RIZAM TENGKU ABDUL AZIZKOTA BHARU Majlis Agama dan Adat Istiadat Melayu Kelantan membenarkan kehadiran seramai 30 peratus jemaah mengikut keluasan dan kapasiti di semua masjid surau dan musalla bermula 12...
Perlis Benar Kapasiti Penuh Solat Fardu Di Masjid

Perlis Benar Kapasiti Penuh Solat Fardu Di Masjid

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 176 hits
Bermula hari ini Perlis membenarkan kehadiran jemaah solat fardu di masjid mengikut kapasiti maksimum masjid berkenaan sepanjang tempoh pelaksanaan perintah Kawalan Pergerakan Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertita...
Sultan Johor Perkenan 40 Jemaah Solat Di Masjid Surau

Sultan Johor Perkenan 40 Jemaah Solat Di Masjid Surau

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 177 hits
Oleh MOHAMAD FAIZAL HASHIM TOSRIN Jarvanthi bersama Mufti Negeri Datuk Yahya Ahmad dan Pengarah JAINJ Datuk Md Rofiki Samsudin menunjukkan kenyataan akhbar berkenaan solat dan akad nikah dalam tempoh PKP pada sidang akhbar di Kompleks Islam...
Had Jemaah Sembahyang Jumaat Fardu Di Perak Dinaikkan Ke 120 Orang

Had Jemaah Sembahyang Jumaat Fardu Di Perak Dinaikkan Ke 120 Orang

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 177 hits
Sultan Perak Sultan Nazrin Shah memberi perkenan had maksimum jemaah untuk sembahyang Jumaat sembahyang fardu dan sembahyang jenazah di masjid serta surau dinaikkan kepada 120 orang berbanding 40 sebelum ini tidak termasuk ahli jawatankuasa...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik