Sultan Johor Perkenan 40 Jemaah Solat Di Masjid Surau


Oleh MOHAMAD FAIZAL HASHIM TOSRIN Jarvanthi (tengah) bersama Mufti Negeri, Datuk Yahya Ahmad (kiri) dan Pengarah JAINJ, Datuk Md. Rofiki Samsudin (kanan) menunjukkan kenyataan akhbar berkenaan solat dan akad nikah dalam tempoh PKP pada sidang akhbar di Kompleks Islam Iskandar, Johor. -UTUSAN/RAJA JAAFAR ALIJOHOR BAHRU: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkenan membenarkan solat fardu, solat Jumaat serta aktiviti agama di semua 814 masjid dan 1,928 surau di seluruh negeri dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mulai esok.
Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam negeri, Tosrin Jarvanthi berkata, kebenaran itu adalah secara bersyarat sehingga tempoh ditentukan Majlis Agama Islam Negeri (MAINJ) mengikut pandangan dan nasihat Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan.
Katanya, sebanyak 216 surau dibenarkan mengadakan solat Jumaat bagi memberi peluang kepada lebih ramai umat Islam di negeri ini menunaikan kewajipan itu.
“Seramai 40 jemaah solat fardu dan solat Jumaat dibenarkan yang digilirkan tidak termasuk pegawai masjid, surau dan ahli jawatan kuasa pengurusan kariah masjid serta surau dengan mematuhi penjarakan fizikal.
“Bagi memastikan lebih ramai umat Islam dapat menunaikan solat Jumaat, diperkenankan kebenaran sementara menunaikan solat Jumaat di 216 buah surau seluruh negeri, ini adalah tambahan surau yang dibenarkan,” katanya dalam sidang akhbar di Pusat Islam Iskandar di sini hari ini.
Tosrin berkata, aktiviti agama yang dibenarkan di seluruh premis masjid dan surau melibatkan tazkir dan tahrim oleh pegawai masjid dan surau, program membudayakan al-Quran dan as-sunnah, program bacaan surah Yassin serta tahlil.
Katanya, ini termasuk bacaan surah Al-Mulk dan surah Al-Kahf serta solat jenazah juga dibenarkan dengan kehadiran 40 jemaah termasuk pegawai masjid, surau dan ahli jawatankuasa pengurusan.
“Bagi aktiviti pengimarahan masjid dan surau seperti kuliah takmir masjid dan surau serta ceramah ditangguhkan tetapi aktiviti kuliah dan ceramah secara atas talian adalah digalakkan,” katanya.
Bagi pengurusan nikah, cerai dan rujuk dalam tempoh PKP, beliau berkata, pelaksanaannya adalah secara bersyarat dan digalakkan untuk ditangguhkan, namun majlis akad nikah boleh dilaksanakan di pejabat Jabatan Agama Islam Negeri Johor atau pejabat kadi daerah bagi faktor tertentu.
“Sebagai contoh, pasangan pengantin dan wali yang berada dalam daerah yang sama atau pasangan pengantin yang berada dalam daerah sama tetapi wali berada di luar daerah atau negeri adalah dengan menggunakan kaedah jurunikah atau wakalah wali,” katanya.
Tambahnya, kehadiran bagi satu majlis akad nikah pula tidak melebihi enam orang melibatkan tiga daripada keluarga pengantin dan tiga lagi daripada pihak urusetia.
“Sejak Januari lalu, kita menerima 35 permohonan untuk bernikah secara purata dalam setiap hari tetapi kita terpaksa tangguhkan dahulu. Sepanjang tahun lalu pula kita terima 18,000 permohonan untuk bernikah di negeri ini,” katanya.
Bagi kursus pra perkahwinan, beliau berkata, hanya dibenarkan menggunakan Modul Bersepadu Kursus Pra Perkahwinan melalui kaedah sidang video sahaja dengan maksima 100 peserta.
Tambahnya, pendaftaran cerai pula boleh dilaksana untuk mendapat sijil cerai sekiranya sudah mendapat perintah pengesahan cerai dari mahkamah syariah manakala pendaftaran rujuk boleh hadir ke pejabat kadi daerah. – UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/sultan-johor-perkenan-40-jemaah-solat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sultan Perak Perkenan Solat Jumaat Fardu Maksimum 40 Jemaah

Sultan Perak Perkenan Solat Jumaat Fardu Maksimum 40 Jemaah

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 239 hits
Had jemaah tidak termasuk ahli jawatankuasa dan pegawai masjid atau surau dan jemaah yang dibenarkan terbatas kepada warganegara lelaki berusia antara 16 hingga 70 tahun IPOH Sultan Perak Sultan Nazrin Shah memberi perkenan solat Jumaat far...
Usah Pertikai Had Jemaah Di Masjid Sultan Selangor

Usah Pertikai Had Jemaah Di Masjid Sultan Selangor

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 202 hits
Ketetapan dibuat kerana kebimbangan baginda terhadap peningkatan kes SHAH ALAM Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj bertitah keputusan mengehadkan bilangan jemaah di masjid di negeri ini adalah demi menjaga keselamatan seluru...
Pulau Pinang Benarkan Solat Jemaah Fardu Dan Jumaat Ikut Keluasan Masjid

Pulau Pinang Benarkan Solat Jemaah Fardu Dan Jumaat Ikut Keluasan Masjid

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 202 hits
Pulau Pinang membenarkan solat fardu dan solat Jumaat dengan kehadiran jemaah mengikut keluasan ruang masjid atau surau di negeri itu berkuat kuasa hari ini Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul R...
Helah Untuk Halau Warga Emas Keluar Rumah Keluarganya Ajak Pergi Solat Jemaah Di Surau

Helah Untuk Halau Warga Emas Keluar Rumah Keluarganya Ajak Pergi Solat Jemaah Di Surau

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 204 hits
Shah Alam Seorang warga emas tidak menyangka ajakan ahli keluarga untuk solat berjemaah di surau hanya helah untuk membawanya keluar dari rumah dan seterusnya ditinggalkan sendirian di sebuah surau di Pulau Indah Klang
Helah Ajak Solat Jemaah Sebelum Ditinggalkan Di Surau

Helah Ajak Solat Jemaah Sebelum Ditinggalkan Di Surau

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 211 hits
745 total views 745 views today Seorang warga emas tidak menyangka ajakan ahli keluarga untuk solat berjemaah di surau hanya helah untuk membawanya keluar dari rumah Dia kemudiannya ditinggalkan sendirian di sebuah surau di Pulau Indah Klan...
Solat Fardu Jumaat Di Masjid Surau Di Pulau Pinang Dibenarkan Dengan Jumlah Tertentu

Solat Fardu Jumaat Di Masjid Surau Di Pulau Pinang Dibenarkan Dengan Jumlah Tertentu

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 226 hits
Oleh Foto hiasan GEORGETOWN Kerajaan negeri membenarkan solat fardu di semua masjid dan surau di negeri ini dengan maksimum 15 jemaah Bagi solat Jumaat kebenaran diberikan kepada 12 hingga 45 jemaah berusia 15 hingga 70 tahun termasuk jawat...
Hiburan Semakin Ramai Boleh Solat Jumaat Alif Satar Titip Pesanan Buat Jemaah Masjid

Hiburan Semakin Ramai Boleh Solat Jumaat Alif Satar Titip Pesanan Buat Jemaah Masjid

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 201 hits
Personaliti TV dan pengacara serba boleh Alif Satar meluahkan rasa syukur apabila Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan telah bersetuju untuk menambah bilangan jemaah bagi solat jumaat dengan jumlah separuh daripada kapasiti sebenar masji...
Perlis Benar Kapasiti Penuh Solat Fardu Di Masjid

Perlis Benar Kapasiti Penuh Solat Fardu Di Masjid

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 172 hits
Bermula hari ini Perlis membenarkan kehadiran jemaah solat fardu di masjid mengikut kapasiti maksimum masjid berkenaan sepanjang tempoh pelaksanaan perintah Kawalan Pergerakan Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertita...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats