Puasa Ramadan Selami Penderitaan Fakir Miskin


bebasnews.my
By Nazeri Nong Samah
-23/03/2023
Photo by mohamed_hassan on Pixabay Gambar hiasan
MENUNAIKAN ibadah puasa wajib sepanjang bulan suci Ramadan bagi umat Islam yang tidak keuzuran, pasti dapat menyerlahkan falsafah untuk memberi keinsafan mengenai penderitaan lapar dan dahaga ditanggung oleh golongan fakir miskin, termasuk anak-anak yatim.

Dalil wajib puasa Ramadan berpandukan Firman Allah SWT yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang berimam, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertakwa.” (Al-Quran Surah al-Baqarah, ayat 183).

Tanpa perintah yang ditetapkan oleh Allah SWT menerusi Rukun Islam ke-3 agar umat Islam wajib menunaikan puasa Ramadan itu, maka golongan berada hidup senang tidak akan dapat menyelami denyut nadi penderitaan golongan fakir miskin berlapar dahaga serta kesedihan anak-anak yatim atau yatim piatu yang kematian kedua-dua ibu bapa mereka.

Namun dengan adanya pengajaran daripada hikmah puasa Ramadan menahan lapar dan dahaga itu, maka golongan yang mewah dan berkemampuan akan berlumba-lumba untuk menghulurkan sedekah berupa makanan diterjemahkan menerusi penganjuran majlis berbuka puasa, menghulurkan wang tunai dan pakaian baharu untuk persediaan sambutan Hari Raya Aidilfitri serta pelbagai kaedah lain bagi membantu golongan kurang bernasib baik tersebut.

Seperti yang termaktub dalam peraturan berpuasa Ramadan itu, ia wajib dilakukan dengan lafaz niat ketika bersahur untuk ibadah tersebut, selain menetapkan wajib dilakukan oleh umat Islam yang sudah akil baligh (cukup umur, lazimnya bagi budak lelaki yang sudah ada air mani, manakala perempuan yang sudah datang haid).

Bagi perkara yang membatalkan puasa siang hari itu antaranya ialah makan dan minum dengan sengaja, selain memasukan air, asap rokok (merokok rokok) dan lain-lain objek ke dalam rongga tubuh, termasuklah bersetubuh (melakukan hubungan seks).

Dalam pada itu puasa tidak wajib bagi orang gila dan mereka dalam keuzuran (terlantar sakit), manakala keuzuran dalam konteks wanita ialah mereka yang datang haid, tetapi wajib menyambung puasa selepas suci daripada haid dan nifas, selain ‘puasa ganti’ selepas Ramadan, begitu juga dengan orang yang sakit kembali sihat wajib qada’ (puasa ganti) sebelum hadir Ramadan tahun berikutnya.

Bagi orang tua yang uzur (sakit) tiada harapan untuk sembuh, maka kaedah lain untuk menebus kegagalan puasa mereka ialah secara ‘fidyah’ iaitu perlu memberi makan kepada orang miskin mengikut sukatan tertentu makanan asasi setiap hari mengikut jumlah hari tidak berpuasa.

“Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari tertentu (selama 29 atau 30 hari), maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari tidak berpuasa) itu pada hari-hari yang lain dan wajib atas orang-orang yang tidak berdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan kepada orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah satu kebaikan baginya dan (walaupun demikian), berpuasa itu lebih baik daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui. (Al-Quran Surah al-Baqarah, ayat 184).

Bagaimanapun sesuai dengan aliran zaman, nilai sukatan makanan untuk ‘fidyah’ boleh ditukar dengan kaedah bayaran menggunakan wang mengikut nilai semasa makanan asasi di sesebuah negara.

Bagi menunaikan ibadah puasa Ramdan itu sebaik-baiknya perlu mengikut sunnah Rasulullah SAW (iaitu junjungan besar baginda Nabi Muhammad SAW) agar kita memperoleh ganjaran besar pahala kurniaan oleh Allah SWT.

Anas bin Malik r.a. meriwayatkan hadis Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Bersahurlah kamu kerana dalam sahur itu ada berkat yang besar.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

Ada pelbagai kaedah bersahur sama ada makan makanan yang lebih mengenyangkan seperti nasi dan roti banyak mengandungi karbohidrat pembekal tenaga seharian siang berpuasa.

Namun bagi Rasulullah SAW, terdapat riwayat bahawa yang penting baginya ialah bersahur kerana adakalanya baginda hanya bersahur dengan meminum air dan makan beberapa biji kurma kaya mineral sebagai pemberi tenaga sepanjang tempoh siang hari berpuasa.

Adalah digalakkan juga agar umat Islam melambatkan makan sahur sehingga suntuk kepada berakhirnya waktu sahur menjelang masuk waktu solat Subuh.

Malangnya ramai umat Islam yang malas bangun tidur untuk bersahur, lalu menganggap ‘makan tengah malam’ itu sebagai bersahur dan terus melayan nikmat tidur sehingga terbabas tidur hingga fajar menyingsing tidak sempat solat Subuh.

Justeru daripada Amru bin al-‘As r.a. meriwayatkan hadis Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Perbezaan di antara puasa umat Islam dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) itu ialah dengan makan sahur.”

Bagi menguatkan fakta perbandingan tersebut, Abu Daud meriwayatkan terdapat hadis Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Agama akan sentiasa nampak syiarnya dengan nyata selamanya orang Islam berbuka puasa dengan segera, (berlainan) orang Yahudi dan Nasrani melambat-lambatkannya.”

— BebasNews

Nazeri Nong Samah
NAZERI NONG SAMAH berasal dari Jerantut, Pahang. Mula bergiat dalam bidang penulisan sejak di bangku sekolah rendah darjah lima (1971). Selepas tamat tingkatan 5 (1976) menjadi penulis sambilan di akhbar Kumpulan Utusan Melayu. Menjadi pemberita tetap dengan akhbar Utusan Malaysia selama 36 tahun (1982-2018).

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/03/puasa-ramadan-selami-penderitaan-fakir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dapat Jugak Roti Khurasan Sebagai Menu Berbuka Puasa Hari Ke 5 Ramadan

Dapat Jugak Roti Khurasan Sebagai Menu Berbuka Puasa Hari Ke 5 Ramadan

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 217 hits
Dapat Jugak Roti Khurasan Sebagai Menu Berbuka Puasa Hari Ke 5 Ramadan Alhamdulillah dah 5 hari Cepat jugak masa Kalini cari makanan berbuka di Bazar Ramadan Taman Cahaya Masai Pasir Gudang Johor First time datang sebab teringin nak berjala...
Menu Ramadan Hari Ke 5 Berbuka Puasa Dengan Apam Balik

Menu Ramadan Hari Ke 5 Berbuka Puasa Dengan Apam Balik

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 249 hits
Menu Ramadan Hari Ke 5 Berbuka Puasa Dengan Apam Balik Yeayy Alhamdulillah Dari sebelum puasa sampailah dah masuk hari ke 4 ramadan baru dapat makan apam balik istimewa iaitu apam balik gebu gebas inti kacang dan jagung Nak apam balik kena ...
Isteri Diceraikan Suami Kerana Enggan Ajak Abang Iparnya Berbuka Puasa Bersama Di Hari Pertama Ramadan

Isteri Diceraikan Suami Kerana Enggan Ajak Abang Iparnya Berbuka Puasa Bersama Di Hari Pertama Ramadan

papar berkaitan - pada 26/3/2023 - jumlah : 137 hits
Hanya kerana tidak menjemput abang ipar untuk berbuka puasa bersama di hari pertama Ramadan seorang wanita diceraikan oleh suaminya Menurut wanita berkenaan suaminya bukan sahaja tidak menjaga privasi rumah tangga mereka malah lelaki itu mu...
Buka Puasa Dengan Set Ramadan Santai Warisan Di Amansari Hotel Nusajaya

Buka Puasa Dengan Set Ramadan Santai Warisan Di Amansari Hotel Nusajaya

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 246 hits
Buka Puasa Dengan Set Ramadan Santai Warisan di AmanSari Hotel Nusajaya Hai korang Ummi nak share set berbuka puasa harga murah di Johor Bahru The post appeared first on
Buffet Ramadan 2023 Berbuka Puasa Di Bbq Lamb Kemensah

Buffet Ramadan 2023 Berbuka Puasa Di Bbq Lamb Kemensah

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 206 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraBaru baru ini aku berpeluang ke BBQ Lamb Kemensah dan mencuba makanan berbuka puasa walaupun belum masuknya bulan puasa lagi Untuk pengetahuan anda ini merupakan kali pertama aku menjejakkan kaki ke lokasi...
Kuantan City Garden Di Tutup Sementara Waktu Berbuka Puasa Di Bulan Ramadan

Kuantan City Garden Di Tutup Sementara Waktu Berbuka Puasa Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 25/3/2023 - jumlah : 177 hits
KUANTAN Kuantan City Garden ditutup sementara bermula 5 00 petang sehingga 9 00 malam sepanjang Ramadan ini Datuk Bandar Dato Hamdan Hussain berkata penutupan taman di tengah tengah bandar raya Kuantan itu bagi membuat pemantauan rapi meman...
Senarai Bazar Ramadan Di Selangor 2023 Menyediakan Juadah Berbuka Puasa

Senarai Bazar Ramadan Di Selangor 2023 Menyediakan Juadah Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 288 hits
Bulan Ramadan adalah masa yang sangat bermakna bagi umat Islam di seluruh dunia Di Malaysia bulan mulia ini disambut dengan cara yang unik dan istimewa dan salah satu perkara yang paling menarik ialah kehadiran bazar Ramadan yang diadakan d...
Ada Mancing Gratis Di Semarang Zoo Bisa Jadi Pilihan Ngabuburit Saat Puasa Ramadan

Ada Mancing Gratis Di Semarang Zoo Bisa Jadi Pilihan Ngabuburit Saat Puasa Ramadan

papar berkaitan - pada 24/3/2023 - jumlah : 90 hits
Taman Satwa Semarang Zoo menggelar promo selama bulan Ramadan berupa mancing gratis di danau mulai Kamis 23 Maret 2023 Selain itu juga ada promo harga tiket masuk untuk kelompok pelajar atau sekolah masuk kebun binatang tersebut
Deretan Bintang Muslim Liga Inggris Di Tengah Aturan Jeda Buka Puasa Ramadan

Deretan Bintang Muslim Liga Inggris Di Tengah Aturan Jeda Buka Puasa Ramadan

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 259 hits
Sebuah terobosan dilakukan Liga Inggris dalam rangka menyambut bulan suci Ramadan Liga Inggris mewacanakan aturan untuk memberikan jeda khusus agar para pemain muslim bisa berbuka puasa saat pertandingan Dilansir Bola net berikut adalah der...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim