Puasa Dan Doa Arafah Jangan Dilewatkan



JANGAN LEWATKAN HARI ARAFAH TANPA PUASA DAN DOA
Telah kita ketahui bersama bahwa hari Arafah adalah salah satu dari hari yang sangat dimulyakan oleh Allah سبحانه وتعالى , maka tidak heran jika didalamnya terdapat banyak keutamaan.
Al-Imam Al-Hafidh As-Suyuthi menyebutkan sebuah hadits yang berbunyi

صيام يوم عرفة كصيام ألف يوم (ابن حبان) عن عائشةPuasa hari Arafah seperti puasa seribu hari. (HR. Ibnu Hibban dari Sayyidah Aisyah)
Bukan hanya puasa, berdoa dihari Arafah juga sangat besar keutamaannya. Didalam hadits disebutkan

خير الدعاء دعاء يوم عرفةSebaik-baik doa adalah doa (yg dipanjatkan) dihari Arafah. (HR. Tirmidzi no. 3585).
Adapun alasan berdoa dihari Arafah menjadi doa paling baik adalah sebagaimana pemaparan Al-Hafidh Abil Ula Muhammad Abdur Rahman Al-Mubarokfuri.

لأنه أجزل إثابة وأعجل إجابةKarena akan mendapatkan balasan yg berlimpah dan cepat dikabulkan.
Adapun tentang doa yg paling utama dibaca di sore hari Arafah, Baginda Rasulillah صلى الله عليه و سلم bersabda :

أفضل ما قلت والنبيون قبلي عشية عرفة لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيئ قديرSebaik-baik sesuatu yg aku baca dg para Nabi sebelum aku di sore hari Arafah adalah

لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيئ قديرHadits di atas diriwayatkan Al-Hafidh At-Thabrani dg sanad yg baik. .
Berikut ini adalah pesan pesan Syeikh A-Sayyid Abdus Sattar Al-Jilani Al-Hasani terkait keutamaan hari Arafah. Beliau adalah cucu keturunan Sultonul Auliya, Syekh Abdul Qadir Al-Jilani.

النزول الإلهي يكون في الثلث الأخير من الليل
إلا في يوم عرفه فإن الله سبحانه ينزل للسماء الدنيا في النهار كان السلف يدّخِرون حاجاتهم لدعاء يوم عرفة , فكم من الحاجات والأمنيات والدعوات أُستجيبت عشيّة عرفة في رمضان تغيب عنّا ليلة آلقدر فلآ نعرف متى هي ؟
وَ في ذي الحجة يُخبرنا اللّه بيوم عرفة وَ مع ذلك هل سنقصر !! إن استطعت أن تخلو بنفسك عشية يوم عرفة فافعل " العشية من بعد صلاة العصر إلى أذان المغرب"
يقول أحد الصالحين والله ما دعوت دعوة يوم عرفة وما دار عليها الحول إلا رأيتها مثل فلق الصبح فأحسنوا في أنفسكم وﻻتنسو الأمة الاسلامية من دعواتكم , اللهم بلغنا يوم عرفة و تقبل منا أجمعين- Turunnya Allah biasanya terjadi di setiap sepertiga terakhir dari waktu malam kecuali dihari arafah, sesungguhnya Allah سبحانه وتعالى turun ke langit dunia pada siang hari (bukan pada malam arafah).
- Ulama salaf (sengaja) menyimpan hajat hajatnya untuk didoakan pada hari arafah. Betapa banyaknya hajat, harapan dan doa yg dikabulkan oleh Allah (karena dipanjatkan) disore hari Arafah.
- Pada bulan Ramadlan walaupun ada Lailatul Qadar, namun kita tidak tahu pasti kapan waktunya ?. Dan pada bulan Dzul Hijjah Allah memberi tahu kita akan keutamaan hari Arafah, apakah kita akan menyia-nyiakannya ?
- Jika kamu ber-khalwat (menyendiri dan larut dalam indahnya munajat dg Allah Subhanahu Wa Ta'ala) di sore hari Arafah maka kerjakanlah. Yg dimaksud dg kata "Asyiyyah" adalah mulai waktu ashar hingga adzan Magrib.
- Berkata salah seorang Sholihin : Demi Allah tidaklah aku berdoa dihari Arafah dan belum sampai satu tahun kecuali aku melihat doaku bagaikan sinar waktu subuh (sudah dikabulkan oleh Allah سبحانه وتعالى ).
- Berdoalah yg baik untuk diri kalian dan jangan lupakan ummat islam didalam doa kalian. Ya Allah sampaikan kami ke hari Arafah dan terimalah semua (ibadah dan doa) kami semua.

~ SELAMAT BERPUASA ARAFAH
~ SELAMAT BERDOA DIHARI ARAFAH

Semoga bermanfaa.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://prabuagungalfayed.blogspot.com/2019/08/jangan-lewatkan-hari-arafah-tanpa-puasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Puasa Sunat Senarai Doa Hari Arafah

Puasa Sunat Senarai Doa Hari Arafah

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 690 hits
Puasa Sunat Senarai Doa Hari Arafah Hari Wukuf atau Hari Arafah adalah kemuncak bagi ibadat Haji Disyariatkan bagi kita yang tidak melakukan Wukuf supaya berpuasa kerana banyak manfaat yang bakal diperoleh bagi mereka yang mengerjakanya Har...
Jelang Idul Adha Jangan Ketinggalan Ibadah Sunah Puasa Tarwiyah Dan Arafah Ini Pahala Dan Niatnya

Jelang Idul Adha Jangan Ketinggalan Ibadah Sunah Puasa Tarwiyah Dan Arafah Ini Pahala Dan Niatnya

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 367 hits
Hari Raya Idul Adha 1440 H sebentar lagi akan tiba Akan jatuh pada 11 Agustus 2019 Sebelum merayakan Hari Raya Idul Adha 1440 H ada amalan sunnah yang bisa kita lakukan Satu diantaranya adalah puasa sunnah Tarwiyah dan Arafah Puasa Tarwiyah...
Niat Puasa Arafah Tata Cara Keutamaan Dan Jatuh Tanggal Berapa

Niat Puasa Arafah Tata Cara Keutamaan Dan Jatuh Tanggal Berapa

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 309 hits
Puasa Arafah adalah puasa sunnah muakkadah yang pahalanya luar biasa Bagaimana niat dan tata cara apa saja keutamaan dan kapan waktu pelaksanaannya Berikut ini akan dibahas cukup lengkap mulai dari pengertian dan hukum tata cara niat puasa ...
Anjuran Keutamaan Dan Bacaan Niat Puasa Arafah

Anjuran Keutamaan Dan Bacaan Niat Puasa Arafah

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 280 hits
Anjuran keutamaan dan bacaan niat puasa arafah Ibadah sunah ini dikerjakan pada tanggal 9 Dzulhijjah atau sehari sebelum Idul Adha
Kelebihan Puasa Hari Arafah

Kelebihan Puasa Hari Arafah

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 361 hits
Puasa hari Arafah jatuh pada 9 Dzulhijjah Ia disunatkan kepada orang yang tidak menunaikan haji iaitu bagi bukan jemaah haji Antara kelebihan puasa sunat hari Arafah ialah 1 Diampuni dosa setahun yang lepas dan setahun yang akan datang Dari...
Niat Puasa Hari Arafah

Niat Puasa Hari Arafah

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 439 hits
Bagaimana niat puasa hari arafah Artikel ini akan memberi panduan tentang niat puasa hari Arafah secara lengkap dan mudah Panduan ini juga menyenaraikan zikir yang digalakkan doa yang disunatkan kelebihan kelebihan yang terdapat pada hari A...
Doa Buat Ketika Waktu Wukuf Di Arafah

Doa Buat Ketika Waktu Wukuf Di Arafah

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 434 hits
Insya Allah hari Arafah bagi tahun 2019 jatuh pada hari ini Ogos 10hb dan Wukuf di Arafah akan bermula pada mulai jam 12 21 tengah hari dengan khutbah Arafah Bagi kita di Malaysia ia bersamaan waktu solat Asar jam 5 21 petang hingga jam 6 2...
Mohon Doa Jangan Buat Spekulasi Pbsnt

Mohon Doa Jangan Buat Spekulasi Pbsnt

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 380 hits
KUALA TERENGGANU Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu meminta peminat setia skuad Terengganu FC tidak membuat sebarang spekulasi berhubung penyakit yang dihidapi penjaga gol berpengalaman Suffian Abdul Rahman yang kini terlantar di Hospit...
Doa Hari Arafah

Doa Hari Arafah

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 580 hits
Assalamualaikum sahabat Hari Arafah sudah hampir tiba Sudahkah anda membuat senarai doa yang mahu anda pohon kepada Allah Rebut peluang untuk berdoa pada hari Arafah Berikut adalah beberapa doa yang anda boleh masukkan dalam senarai anda In...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih