Puaka Dari Masa Silam Malaysia Kehidupan Baru Buat Malaysia Saat Najib Ke Penjara Siri 2


 




Ia sebuah detik katarsis bagi negara saatnya rakyat terkesima dapat melihat Najib dihantar ke penjara


By  Anil Netto 28 2022
Mengapa ramai ahli politik gemar akan projek mega, seperti lapangan terbang, lebuhraya, pengangkutan mega, projek reklamasi yang besar saatnya kita tahu ia tidak mampan dan sukar dilakukan secara perbelanjaannya?

Ia kerana hampir tiada ketelusan bagaimana sumber awam itu diagihkan, sekali gus memberi peluang besar untuk ‘komisyen’, ‘perkongsian keuntungan’ yang tersembunyi, kos yang dinaikkan, serta pemberian kontrak pembinaan kepada kroni.  

Mahathir dan anak didiknya yang cepat belajar

Dan tiba-tiba kes 1MDB meletup. Di bawah pentadbiran Najib, Malaysia akhirnya mencapai status ‘berkelas dunia’ – menjadi kleptokrasi paling masyhur. Seluruh dunia tahu mengenainya.

Pentadbiran Najib hanya meneruskan apa yang dimulakan ketika pentadbiran Mahathir dahulu ke satu peringkat yang lebih besar.

Dan kini muncul mula skandal tentang kapal tempur. Apakah kita terkejut lagi sekarang?

Apa sebenarnya yang memotivasi ahli politik? Kuasa? Wang? Namun bukankah mereka ini dibayar gaji dan pencen yang kebanyakan dari kita hanya dapat membayangkannya saja? Mengapa ia tidak pernah cukup? Mengapa mereka perlu segala macam lantikan dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang dibebani hutang bagi menerima lebih banyak wang dan keistimewaan? Apa kerana duit masih tidak cukup?



READ MORE:  Ghosts of Malaysia Past: New life for Malaysia as Najib goes to prison

 

Saya teringat sebuah petikan dari kitab yang saya parafrasa: tiada ahli politik yang dapat berkhidmat untuk kedua-duanya rakyat dan wang. Mereka hanya dapat berkhidmat untuk rakyat atau untuk wang.

Benar, tidak semua ahli politik tamak dan ‘lapar duit’ – namun terlalu sedikit bilangan mereka yang begitu. Barangkali wakil yang diundi kita ini benarlah cerminan kita sebagai pengundi sendiri. Jika kita membiarkan saja rasuah berleluasa, lambat-laun kita jugalah yang terpaksa menerima ahli parlimen dan menteri yang menjadi cerminan kepada sistem masyarakat kita yang bercelaru ini.

Masalahnya jika pun ada segelintir ahli politik yang jujur, mereka juga terpaksa berdepan dengan godaan yang akan dihadapi mereka saat mereka mendapat jawatan. Adakah mereka sanggup untuk mengelakkan diri daripada dibelenggu percanggahan kepentingan? Atau akhirnya mereka akan terjelepuk di depan habuan para pelobi dan pemaju serta logik Najib “you help me, I help you”?

Menolak godaan

Saya pernah sekali berbual dengan seseorang yang terlibat dalam memulakan agensi anti-rasuah, yang akhirnya menjadi antara agensi yang cukup dihormati di seluruh dunia.

Beliau memberitahu saya kunci bagi mengurangkan rasuah adalah dengan mengurangkan peluang untuk melakukan rasuah dan menghilangkan sumber bagi godaan. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan teknologi maklumat di mana penggiliran pegawai penguatkuasa boleh dilakukan dengan rawak dan memastikan pembahagian tugas yang jelas, agar tidak ada seorang pun yang dapat mengumpul kuasa dan akhirnya menjadi mangsa godaan.

Selain dari itu, kita juga memerlukan kawal imbang institusi. Syukur, kehakiman kita teguh dan bersama rakyat dalam saat yang diperlukan ini.

Terlalu banyak kerosakan sudah terjadi kepada Malaysia serta imejnya di peringkat antarabangsa. Ini masanya untuk menolak pemimpin perasuah dan mengundi mereka yang mengutamakan kepentingan rakyat – dan bukannya kepentingan korporat.

Rakyat juga perlu berusaha bersama. Kita perlu bangkit dan merampas semula negara kita. Kita perlu mendukung kehakiman yang mandiri dan menempelak ahli politik yang menggunakan agama dan kaum bagi mengalih perhatian saatnya mereka sedang menjarah hasil mahsul negara kita yang kaya. Dengan sumber yang sebegini banyak, sepatutnya tiada yang miskin atau ditinggalkan di Malaysia.

Kita perlu fokus kepada isu sebenar yang digariskan dalam Agenda Rakyat, dengan lima tuntutan ditujukan kepada calon dalam pilihan raya akan datang supaya mereka dapat membahaskan isu penting yang memberi kesan kepada rakyat. Perubahan iklim juga sudah memberi kesan buruk kepada kita semua. Kemiskinan relatif berdasarkan tinjauan nampaknya pada tahap 16% – dan boleh jadi lebih tinggi. Bagaimana pula dengan isi rumah yang tidak dapat dinampak: penduduk di pedalaman, migran dan pelarian yang berpendapatan rendah dari garis kemiskinan?






































































Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/puaka-dari-masa-silam-malaysia_27.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Puaka Dari Masa Silam Malaysia Kehidupan Baru Buat Malaysia Saat Najib Ke Penjara Siri 1

Puaka Dari Masa Silam Malaysia Kehidupan Baru Buat Malaysia Saat Najib Ke Penjara Siri 1

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 164 hits
Ia sebuah detik katarsis bagi negara saatnya rakyat terkesima dapat melihat Najib dihantar ke penjaraBY ANIL NETTODengan keputusan Mahkamah Persekutuan untuk mengekalkan sabitan bersalah oleh Mahkamah Tinggi selepas empat tahun yang cukup m...
Najib Ke Penjara Hari Kemenangan Buat Rakyat Malaysia Dap

Najib Ke Penjara Hari Kemenangan Buat Rakyat Malaysia Dap

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 163 hits
Berakhirnya proses rayuan di Mahkamah Persekutuan dan dikekalkan sabitan hukuman penjara serta denda ke atas bekas Perdana Menteri Najib Razak merupakan hari kemenangan gilang gemilang kepada rakyat Malaysia yang cintakan keadilan Menurut S...
Jangan Malukan Najib Takkan Baru Sehari Masuk Penjara Sudah Nak Minta Pengampunan Diraja

Jangan Malukan Najib Takkan Baru Sehari Masuk Penjara Sudah Nak Minta Pengampunan Diraja

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 132 hits
Hanya semalaman selepas Najib Razak mendekam di Penjara Kajang bagi menjalani hukuman penjara 12 tahun setelah Mahkamah Persekutuan menolak rayuannya semalam hari ini terlihat sudah ramai kalangan penyokongnya yang bercakap tentang usaha me...
Permohonan Najib Kemuka Bukti Baru Adalah Taktik Lengahkan Kes Pendakwaan

Permohonan Najib Kemuka Bukti Baru Adalah Taktik Lengahkan Kes Pendakwaan

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 116 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 15 2022 7 04 PMPermohonan Datuk Seri Najib Razak untuk mengemukakan bukti baharu dalam perbicaraan SRC International Sdn Bhd adalah taktik untuk melengahkan perjalanan dan pengakhiran kes itu Mahkamah Perseku...
Pendakwaraya Patahkan Hujah Peguam Baru Najib Secara Mudah

Pendakwaraya Patahkan Hujah Peguam Baru Najib Secara Mudah

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 162 hits
Setuju sangat Netizen yang juga ada akaun bank di Maybank mungkin tidak boleh komen apa terhadap Najib ITU satu kesalahan ada kepentingan Najib so special Sebenarnya rakyat kurang kesah Najib dipenjarakan atau tidak sebab rakyat dah kenal N...
Najib Ke Penjara Ismail Sabri Pulak Jadi Mangsa

Najib Ke Penjara Ismail Sabri Pulak Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 165 hits
SAYA menyambut baik keputusan Majlis Kerja Tertinggi UMNO yang sepakat mencalonkan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai poster boy Perdana Menteri untuk Pilihan Raya Umum Ke 15 Ini adalah tanda...
Permohonan Bukti Baru Najib Ketua Hakim Negara Ketuai Panel Lima Hakim

Permohonan Bukti Baru Najib Ketua Hakim Negara Ketuai Panel Lima Hakim

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 230 hits
malaysiakini comKetua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat mengetuai panel lima hakim mahkamah persekutuan yang akan mendengar permohonan Najib Razak untuk mengemukakan bukti baru dalam kes rasuah SRC International Anggota panel lain ialah H...
Bukti Baru Yang Dibawa Najib Hanya Hearsay Atau Khabar Angin

Bukti Baru Yang Dibawa Najib Hanya Hearsay Atau Khabar Angin

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 159 hits
DPP Dakwaan bukti baru Najib khabar anginHidir Reduan Abdul RashidTimbalan Pendakwa Raya V Sithambaram hari ini berhujah di Mahkamah Persekutuan bahawa permohonan penyerahan bukti baru Najib Razak dalam kes SRC International bernilai RM42 j...
Peguam Baru Najib Kalau Tahu Tidak Mampu Atau Tidak Bersedia Kenapa Masih Terima Kes Najib

Peguam Baru Najib Kalau Tahu Tidak Mampu Atau Tidak Bersedia Kenapa Masih Terima Kes Najib

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 153 hits
Mahkamah adalah tempat penyelesaian dan keadilan kepada 42 juta rakyat Malaysia yang ditipu Najib Mahkamah bukan tempat dibebankan bukan sarkas Najib sudah seorang banduan bukan lagi orang kena tuduh Masa persediaan kepada Najib sudah lebih...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja