Ptptn Realistik K Jaan Tak Ada Duit Di Kantung





SHAH ALAM - Persatuan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Malaysia menyatakan langkah yang diambil Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dalam Belanjawan 2019 bagi peminjam PTPTN merupakan satu bajet yang realistik.
Presidennya, Zamri Mohd Isa berkata, bagaimanapun pengumuman PTPTN itu bukanlah langkah yang terbaik berbanding langkah yang diambil PTPTN dalam Belanjawan 2018 di mana terdapat pemberian diskaun serta inisiatif lain yang ditawarkan kepada peminjam.
Menurutnya, kerajaan PH hari ini dilihat tidak mampu memberikan tawaran buat peminjam PTPTN lebih baik dari tahun lepas disebabkan kesilapan besar memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) kepada cukai jualan dan perkhidmatan (SST).
“Mansuh GST kepada SST... dalam masa yang sama memberikan cuti GST selama tiga bulan dan kerajaan hilang pendapatan… kerajaan tidak mampu berbelanja dan memberikan inisiatif kepada rakyat terutamanya peminjam PTPTN.
"Kehilangan pendapatan besar kerajaan dengan memansuhkan GST kepada SST memberikan domino effect kepada ekonomi negara.  Kalau kita nak kerajaan kaji atau nak minta lebih dari kerajaan, kita takut ekonomi negara akan terancam.

“Bajet ini realistik, kerajaan tak ada duit dalam kantung, tak boleh bagi pada rakyat khususnya peminjam PTPTN,” katanya.

Menurutnya, kerajaan PH wajar meminta maaf kepada rakyat khususnya anak-anak muda yang merupakan peminjam PTPTN kerana gagal menunaikan janji.


Lima langkah diperkenalkan kerajaan bagi membantu peminjam PTPTN membayar balik pinjaman mereka mulai tahun depan, termasuk memberi potongan pinjaman kepada pelajar daripada isi rumah B40 yang mendapat keputusan kelas pertama.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng semasa membentangkan Belanjawan 2019 baru-baru ini, berkata langkah lain ialah memperkenal pembayaran balik secara potongan berjadual antara dua dan 15 peratus daripada pendapatan bulanan pinjaman.

Pengumuman berkenaan mendapat pelbagai reaksi daripada masyarakat bahkan pemimpin pembangkang kerana ia dilihat bakal membebankan peminjam PTPTN bahkan tidak memberi keistimewaan kepada pelajar yang mendapat ijazah kelas pertama.

Bekas Pengerusi PTPTN, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berpendapat tidak semua lepasan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama mendapat pengecualian pembayaran semula berdasarkan Belanjawan 2019.

Beliau berkata, ini kerana kerajaan mencadangkan potongan pinjaman kepada peminjam daripada isi rumah B40 yang mendapat keputusan Kelas Pertama yang difahamkan untuk peringkat Ijazah sahaja.

Katanya, dasar baharu ini memberi makna bukan semua peminjam mendapat keistimewaan tersebut. (SH)





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/11/ptptn-realistik-kjaan-tak-ada-duit-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guan Eng Janji Ptptn Tidak Dapat Ditunaikan Kerana Jho Low Ambil Duit Rm50 Billion

Guan Eng Janji Ptptn Tidak Dapat Ditunaikan Kerana Jho Low Ambil Duit Rm50 Billion

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 376 hits
Janji kerajaan berhubung bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional sukar ditunaikan berikutan kedudukan semasa fiskal negara Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mengakui wujud pelbagai kritikan berhubung isu berkena...
Kerajaan Tak Ada Duit Desak Bayar Pinjaman Ptptn

Kerajaan Tak Ada Duit Desak Bayar Pinjaman Ptptn

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 243 hits
KUALA LUMPUR 24 Sept Kerajaan Pakatan Ha rapan tidak mempunyai hak untuk me nuntut hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional daripada peminjam berpendapatan RM4 000 ke bawah setelah parti itu menjanjikan penangguhan bayaran buat g...
Makan Duit Haram Tipu Kerajaan Australia Punca Mengapa Pengutip Buah Di Australia Dibenci Pelancong Malaysia

Makan Duit Haram Tipu Kerajaan Australia Punca Mengapa Pengutip Buah Di Australia Dibenci Pelancong Malaysia

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 1075 hits
Ekonomi di Malaysia yang tenat ini membuatkan rakyat sendiri berhijrah ke negara luar bagi mencari peluang rezeki yang lebih baik Yelah di Malaysia gaji tidak berpatutan dengan kerja yang dilakukan Gaji yang kecil tapi kos sara hidup yang t...
Satu Hari Dia Bagitahu Yang Dia Nak Kahwin Aku Tanya La Ada Duit Simpanan Ke Tiba Tiba Dia Tunjukkan Buku Asb Dia

Satu Hari Dia Bagitahu Yang Dia Nak Kahwin Aku Tanya La Ada Duit Simpanan Ke Tiba Tiba Dia Tunjukkan Buku Asb Dia

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 428 hits
Hai pembaca Bila tgk tajuk nama lelaki mesti korang pikir aku nak cerita pasal boyfriend atau suami kan Actually NO Aku nak cerita pasal Amir Anak buah aku Aku ni maksu die Jarak umur kami hanya 7 tahun Ibarat kakak dgn adik Tapi maklumlah ...
Umno Habis Duit Ufti Ranap Perjuangan Soal Penulis Utusan

Umno Habis Duit Ufti Ranap Perjuangan Soal Penulis Utusan

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 270 hits
Akhbar Utusan Malaysia milik Umno tampil mempersoalkan hala tuju parti itu kerana dilihat masih tidak jelas perjuangannya selepas kekalahan pada pilihan raya umum 9 Mei lalu Dalam satu artikel bertajuk Umno carilah yang elok kedua bijak pen...
Tanpa Kuasa Dan Duit Umno Mati Akal

Tanpa Kuasa Dan Duit Umno Mati Akal

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 371 hits
A Kadir Jasin Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger Ia tiada kena mengena dengan apa apa jawatan yang mungkin saya pegang Pemuda Umno pernah julan...
Biro Jasa Pajak Kendaraan Tilep Duit Pelanggan Hingga Rp 70 Juta

Biro Jasa Pajak Kendaraan Tilep Duit Pelanggan Hingga Rp 70 Juta

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 235 hits
Seorang biro jasa pajak kendaraan bermotor diamankan Satreskrim Polresta Depok Pasalnya biro jasa ini melakukan penipuan dengan menggelapkan uang wajib pajak yang telah disetorkan padanya namun pajak tidak dibayarkan pada Negara
Rizab Antarabangsa Negara Menurun Siapa Perhabis Duit

Rizab Antarabangsa Negara Menurun Siapa Perhabis Duit

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 228 hits
Kedudukan rizab antarabangsa negara mengalami trend menurunBNM baru mengumumkan kedudukan rizab antarabangsa negara Ia jatuh lagi kepada US 101 7 bilion selepas PRU14 dan mengalami trend menurun akibat pengaliran keluar berterusan dana pela...
Cara Buat Duit Modal Rendah Untung Besar

Cara Buat Duit Modal Rendah Untung Besar

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 313 hits
Berminat nak tambah pendapatan tapi tak ada pengalaman tak ada ilmu tak ada produk dan tak ada modal yang besar Jangan risau anda tidak berseorangan Suatu ketika dahulu saya juga seperti anda Sentiasa risau perlukan modal yang besar tapi ri...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card