Ptptn Bukan Janji Ph Dulu Siapa Yang Janjikan Pendidikan Percuma


Selepas hampir 19,000 maklum balas diterima daripada 5 sesi townhall, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mendapati wujud tanggapan salah mengenai 2 janji kerajaan Pakatan Harapan kepada peminjam.

“Pendapat yang sering memerlukan pembetulan semasa sesi-sesi yang dilaksanakan secara langsung ini adalah salah tanggapan kerajaan menjanjikan peminjam tidak perlu membayar pinjaman mereka atau salah tanggapan pemansuhan PTPTN sebahagian daripada manifesto kempen kerajaan untuk pilihan raya umum ke-14,” kata Pengerusi Panel Penasihat Bebas Konsultasi PTPTN, Sheikh Shahruddin Sheikh Salim dalam kenyataan hari ini.
Beliau berkata, jika penangguhan bayaran balik kepada peminjam berpendapatan RM4,000 dan ke bawah diperkenalkan, kutipan PTPTN akan jatuh satu pertiga, iaitu kepada RM950 juta setahun kerana 68% peminjam bergaji di bawah paras itu.

Katanya, itu antara fakta yang dimasukkan dalam kertas konsultasi PTPTN yang turut mengunjurkan siswazah baru bergaji permulaan RM2,000 dengan kenaikan gaji tahunan 5% memerlukan 15 tahun untuk mencapai gaji RM4,000.

“Persoalannya ialah sama ada bayar sekarang atau bayar kemudian apabila umur peminjam sudah mencapai lewat 30-an, tetapi bukan tidak membayar langsung yang merupakan andaian umum yang berleluasa.”
Sheikh Shahruddin berkata, rakyat bebas mencadangkan pemansuhan PTPTN, jika mereka sedar dan boleh menerima kesannya serta mempunyai idea lebih baik untuk menangani kesannya.

Katanya, jika PTPTN dimansuhkan, sektor swasta terpaksa menyediakan pinjaman pendidikan tinggi dan pelajar akan dibebani kadar faedah lebih tinggi kerana ujrah dikenakan PTPTN hanya 1%, tetapi faedah pinjaman komersial lebih tinggi.

Ketua Kumpulan Operasi Bank Malaysian Industrial Development Finance Berhad (MIDF) itu berkata, yang akan menerima kesan pemansuhan ialah pelajar miskin dan berpendapatan rendah (B40) kerana pinjaman komersial menetapkan syarat kelulusan lebih ketat.

“Dari perspektif kewangan, hutang semasa PTPTN yang berjumlah RM40 bilion terpaksa dialihkan kepada kerajaan dan pembayar cukai.“Sekiranya peminjam yang masih berhutang dilepaskan, ada kemungkinan kerajaan terpaksa membayar balik peminjam bertanggungjawab yang sudah membayar pinjaman mereka sepenuhnya atau sedang membayar secara konsisten yang akan menambahkan bebanan kewangan negara.”
Beliau menggesa semua pihak, bukan hanya peminjam PTPTN memberi maklum balas sebelum 13 Jun ini menerusi konsultasi rakyat yang dilancarkan sejak 16 Mei lalu.

Sehingga kini, konsultasi rakyat merekodkan 18,862 penyerahan maklum balas daripada 180,163 pengunjung di laman web rasminya.

“Inisiatif konsultasi rakyat PTPTN dilaksanakan untuk memastikan pelbagai segmen rakyat diwakili bagi membolehkan Kabinet membuat keputusan yang adil, seimbang dan tidak hanya memenuhi satu kumpulan dan mengorbankan kepentingan kumpulan lain.”

Beliau berkata, 2 janji dalam manifesto PH ialah memansuhkan larangan perjalanan ke luar negara dan penangguhan bayaran balik pinjaman kepada peminjam berpendapatan RM4,000 ke bawah sebulan.

“Salah satu daripada janji-janji ini sudah dipenuhi dan kini Kabinet akan membincangkan sejauh manakah mereka mampu memenuhi janji kedua apabila kami mengemukakan kertas cadangan terakhir yang mengandungi maklum balas rakyat.
FMT

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2019/06/ptptn-bukan-janji-ph-dulu-siapa-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Tersepit Antara Tunai Janji Yang Tak Munasabah Dengan Realiti Sebenar Ptptn

Ph Tersepit Antara Tunai Janji Yang Tak Munasabah Dengan Realiti Sebenar Ptptn

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 256 hits
Pada hemat saya Kerajaan PH sedang mencari alasan mahu melaksanakan beberapa pendekatan yang mereka tentang sebelum ini setelah menyedari realiti dan kedudukan sebenar bila mengambilalih PTPTN Sekarang mereka baru menyedari banyak pendekata...
Gagal Selesaikan Janji Ptptn Kerajaan Ph Boleh Hilang Kuasa

Gagal Selesaikan Janji Ptptn Kerajaan Ph Boleh Hilang Kuasa

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 263 hits
Oleh PTPTN MUNGKINKAH KERAJAAN SEPENGGAL 1 PTPTN merupakan isu sensitif Salah urus isu ini membolehkan kerajaan tumbang dalam PRU 15 nanti Bayangkan terdapat 3 juta peminjam PTPTN yang tidak berpuas hati kerana merasakan kerajaan PH tidak m...
Mansuh Ptptn Tidak Perlu Bayar Pinjaman Salah Faham Janji Ph

Mansuh Ptptn Tidak Perlu Bayar Pinjaman Salah Faham Janji Ph

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 382 hits
KUALA LUMPUR Memansuhkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional selepas Pilihan Raya Umum ke 14 lalu merupakan antara perkara yang perlu diperbetulkan oleh agensi itu semasa sesi townhall Konsultasi Rakyat baru baru ini Penge...
Subhanaallah Alhamdullillah Dulu Berdoa Kehadiran Aafiyah Kini Bersamanya Di Sana Sebaknya

Subhanaallah Alhamdullillah Dulu Berdoa Kehadiran Aafiyah Kini Bersamanya Di Sana Sebaknya

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 459 hits
Dulu berdoa untuk kehadiran aafiyah kini Datuk Siti Nurhaliza bersamanya di tempat itu semula Peminat melahirkan perasaan sebak dan seolah merasakan kebahagiaan ibu ini Datuk Siti Nurhaliza yang kini sedang mengerjakan umrah bersama ahli ke...
Adzani Ustadz Arifin Ilham Di Liang Lahat Anak Sulung Dulu Abi Yang Mengadzani Alvin Kini Gantian

Adzani Ustadz Arifin Ilham Di Liang Lahat Anak Sulung Dulu Abi Yang Mengadzani Alvin Kini Gantian

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 281 hits
Putra sulung Ustaz Arifin Ilham Alvin Faiz tampak membagikan video video dirinya sedang memakamkan jenazah sang ayah Video dan foto itu ia bagikan dalam Insta Story miliknya Tak hanya itu Alvin Faiz juga tampak membagikan video di Feed Inst...
Rahasia Sukses Tony Fernandes Kelola Airasia Yang Dulu Nyaris Bangkrut

Rahasia Sukses Tony Fernandes Kelola Airasia Yang Dulu Nyaris Bangkrut

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 161 hits
Setelah berhasil sukses di Warner Music pria berusia 54 tahun menantang dirinya untuk masuk dan terjun di industri penerbangan pada 2001 Sebagai permulaan dia membeli sebuah maskapai Malaysia yang hampir bangkrut yang saat itu hanya bernila...
Mana Lebih Afdhal Bila Berbuka Puasa Makan Nasi Ke Solat Maghrib Dulu

Mana Lebih Afdhal Bila Berbuka Puasa Makan Nasi Ke Solat Maghrib Dulu

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 1684 hits
Mana lebih afdhal bila berbuka puasa Makan Nasi ke Solat Maghrib DuluAda orang kata makan sikit dulu berbuka dengan makanan manis atau buah ke atau air kemudian solat Lepas tu baru makan nasi atau makan makanan yang berat lain Kenapa Kalau ...
Recycle Je Balik Barang Baby Membazir Shima Anuar Tak Mahu Membazir Macam Dulu

Recycle Je Balik Barang Baby Membazir Shima Anuar Tak Mahu Membazir Macam Dulu

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 847 hits
Pelakon Shima Anuar memberitahu bahawa dia tidak mahu membazir dalam membeli pakaian bayi Ini kerana pengalaman anak pertamanya dia telah membeli barangan bayi terlalu banyak sehingga ada yang tidak sempat dipakai pun Baca Selanjutnya Keham...
Mega Soal Puan Calon Ketua Dpr Sebagai Ibunya Senang Tapi Tunggu Dulu

Mega Soal Puan Calon Ketua Dpr Sebagai Ibunya Senang Tapi Tunggu Dulu

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 177 hits
Nama Ketua DPP PDIP nonaktif Puan Maharani menjadi calon kuat ketua DPR Terkait hal ini Ketum PDIP Megawati Soekarnoputri mengaku sangat senang apabila sang anak menjadi Ketua DPR RI
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord