Pru15 Pertandingan Sengit Bn Pkr


 


SUNGGUHPUN tempoh tamat penggal Parlimen ke-14 dijangkakan pada 16 Julai 2023, namun sudah timbul suara-suara mendesak Perdana Menteri untuk membubarkan Parlimen bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).
Sebelum ini, UMNO menangguhkan kesemua pemilihan parti, baik di peringkat akar umbi hingga nasional selama 18 bulan. Tempoh tersebut akan tamat pada penghujung 2022 dan pemilihan UMNO perlu diadakan sebelum 30 Disember ini. Persoalanya, apakah PRU15 akan berlangsung sebelum Disember 2022?
Dalam pada itu, pergolakan medan politik negara dilihat semakin dinamik dan mencabar termasuk perubahan drastik dalam kepimpinan PKR dan kemunculan bibit-bibit DAP akan bekerjasama dengan Datuk Seri Najib Tun Razak (UMNO) yang dilaporkan dalam media dalam talian. PKR dan DAP merupakan pemain utama dalam gelanggang politik negara yang menentang UMNO/Barisan Nasional (BN) dalam menguasai Putrajaya.
Kemunculan semula Rafizi Ramli, bekas Ahli Parlimen Pandan dan kejayaannya menduduki barisan tertinggi PKR dijangka mencorakkan semula kepimpinan PKR serta memulihkan semangat perjuangan parti itu. Perubahan besar dalam barisan kepimpinan PKR akan menyuntik semangat baharu kepada ahli-ahlinya yang keletihan dalam perjuangan mereka untuk meletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri, berdekad lamanya.
Penyertaan Rafizi dalam barisan utama parti akan menyedarkan semula ahli-ahli untuk terus berjuang dengan harapan baharu, di samping memulihkan populariti dan maruah PKR dalam kalangan rakyat yang sudah menghilang. Ini terbukti dengan kemerosotan sokongan pengundi terhadap PKR dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dan Johor.
Jadi, faktor Rafizi dan kumpulannya yang mendominasi hampir 20 jawatan Majlis Pimpinan Pusat (MPP) akan mencorakkan segala dasar dan hala tuju politik PKR. Pasti corak perjalanan parti serta strategi kempen PKR menghadapi PRU15 akan berubah mengikut stail Rafizi dan kumpulannya.
Pendekatan ‘khemah besar’, iaitu gabungan antara semua parti politik yang menentang BN yang diutarakan oleh sesetengah pemimpin parti-parti yang melawan BN, termasuk pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dijangka menimbulkan suasana kurang selesa dalam gabungan Pakatan Harapan (PH) yang cenderung terhadap idea sama. Parti-parti yang menyertai gabungan PH merupakan rakan perjuangan PKR dalam PRU14 yang membawa kejayaan luar biasa dengan menjatuhkan kuasa BN yang mentadbir negara ini sejak merdeka.
Rafizi dengan jelasnya menyatakan ketidaksenangannya terhadap pendekatan ‘khemah besar.’ Malah Rafizi dengan tegasnya membayangkan PKR akan bertanding solo pada PRU15.
SULU
Dalam pada itu, Rafizi yang baru dilantik sebagai Timbalan Presiden PKR terus melancarkan serangan terhadap BN. Sebagai permulaan kempen melawan BN, Rafizi mengaitkan isu tuntutan waris kesultanan Sulu dengan pentadbiran kerajaan BN dahulu. Media antarabangsa melaporkan, kononnya waris kesultanan Sulu merampas dua anak syarikat Petronas, hak milik kerajaan Malaysia di Azerbaijan yang bernilai RM62.59 bilion. Dakwaan beliau ini disebar luas dalam media sosial, memeranjatkan rakyat yang sedang dilanda pelbagai masalah termasuk kenaikan harga barang dan kemerosotan ekonomi kesan pandemik Covid-19.
Beliau juga menggesa pemimpin-pemimpin PKR di akar umbi agar menggunakan media sosial secara aktif untuk menentang BN menjelang PRU15. Malah kemenangan Rafizi sebagai Timbalan Presiden PKR, orang nombor dua terpenting dalam hierarki PKR juga dijangka menimbulkan kesulitan bagi pihak lawan untuk menuding jari kononya PKR adalah sebuah parti politik yang bersandarkan dan mendahulukan kepentingan Anwar yang didakwa kononya dizalimi oleh kerajaan terdahulu.
Sebaliknya, Rafizi dijangka melepaskan PKR daripada bayangan dan genggaman Anwar secara beransur-ansur.
Dalam pada itu, pola pengundian pada PRN Melaka dan Johor baru-baru ini menunjukkan sebahagian signifikan jumlah pengundi Melayu mengalihkan sokongan mereka daripada UMNO/BN kepada Bersatu. 
Malah undi Melayu dikesan pecah antara BN, Bersatu dan PKR (PH). Jadi, apakah PKR mampu mengalih sokongan pengundi Melayu kepada PKR sekali gus menentukan keputusan PRU15?
PKR yang menyertai PH memenangi 49 daripada 71 kerusi Parlimen yang ditandingi pada PRU14

Persoalannya, apakah PKR akan terus kekal sebagai rakan politik PH dalam mengekalkan kekuatan mereka menghadapi PRU15? 
Apakah BN akan melihat PKR mengulangi prestasi cemerlang semasa PRU14 yang diperolehnya pada PRU15 nanti? 
Apakah PKR akan terus bekerjasama dengan DAP yang kini lebih kelihatan cenderung untuk bekerjasama dengan Najib (UMNO) dalam menghadapi PRU15?
Apa pun, rakyat akan menyaksikan satu pertandingan hebat antara calon BN dan PKR pada PRU15. Kita tunggu dan lihat!

Oleh: Datuk M. Periasamy, Penganalisis sosial dan politik


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/07/pru15-pertandingan-sengit-bn-pkr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Rafizi Saling Melengkapi Pkr Menuju Pru15 Akmal

Anwar Rafizi Saling Melengkapi Pkr Menuju Pru15 Akmal

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 195 hits
Angkatan Muda Keadilan yakin gandingan Presiden PKRM Anwar Ibrahim dan Rafizi Ramli sebagai timbalan presiden mampu melengkapi antara satu sama lain dalam mengemudi parti menghadapi PRU15 Ketuanya yang bakal berundur Akmal Nasrullah Mohd Na...
Sekat Rafizi Tidak Kena Dengan Pkr Sebagai Parti Reformasi

Sekat Rafizi Tidak Kena Dengan Pkr Sebagai Parti Reformasi

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 183 hits
Sekiranya pindaan di hari terakhir Kongres Nasional PKR pagi ini sebagaimana yang telah tersebar luas sejak malam tadi yang memperlihatkan Timbalan Presiden Rafizi Ramli ditiadakan daripada memberi ucapan penggulungan adalah benar dan sahih...
Ucapan Rafizi Ditiadakan Dihari Akhir Kongres Pkr Kerana Tidak Lagi Mengikut Tradisi Membodek Seperti Sebelum Ini

Ucapan Rafizi Ditiadakan Dihari Akhir Kongres Pkr Kerana Tidak Lagi Mengikut Tradisi Membodek Seperti Sebelum Ini

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 174 hits
Perwakilan Kongress PKR hari ini tidak akan dapat mendengar ucapan pemenang yang dipilih oleh perwakilan pada hari ini kerana ianya tidak lagi mengikut tradisi sebelum ini dimana ianya seolah olah mengikut tradisi yang dimainkan oleh kartel...
Pkr Panas Pinggirkan Rafizi Ramli Tian Chua Punya Kerja Kongres

Pkr Panas Pinggirkan Rafizi Ramli Tian Chua Punya Kerja Kongres

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 235 hits
Jul 17 2022 Hari kedua kongres PKR kecoh apabila Rafizi ramli yang secara rasminya dipilih dan disahkan menjadi Timbalan Presiden PKR tidak kelihatan berada diatas pentas seperti mana ketua AMK dan ketua Wanita PKR Kemunculan rafizi yang di...
Langsung Pengumuman Keputusan Pemilihan Dan Mpp Pkr 17 Julai 2022

Langsung Pengumuman Keputusan Pemilihan Dan Mpp Pkr 17 Julai 2022

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 228 hits
Ikuti pengumuman keputusan pemilihan dan MPP PKR menerusi Kongres Nasional Keadilan Ke 16 AWANInews PolitikMalaysia SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com As...
Langsung Penggulungan Dan Ucapan Penangguhan Timbalan Presiden Pkr Raf

Langsung Penggulungan Dan Ucapan Penangguhan Timbalan Presiden Pkr Raf

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 214 hits
Ikuti secara langsung penggulungan dan ucapan penangguhan Kongres Nasional Keadilan Ke 16 oleh Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli
Ros Tells Pkr To Explain Election Results

Ros Tells Pkr To Explain Election Results

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 252 hits
PKR secretary general Saifuddin Nasution Ismail vows to defend the party from any action that the Registrar of Societies wants to take SHAH ALAM PKR has been served a notice from the Registrar of Societies to clarify the results of its rece...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango