Pru 15 Umno Bn Bincangkan Agihan Kerusi Dengan Perikatan Nasional Bukan Lagi Pas


 


KUALA LUMPUR - Perbincangan mengenai pengagihan kerusi pilihan raya di antara UMNO dan PAS tidak lagi membabitkan dua parti itu kerana PAS sudah secara rasmi menyertai Perikatan Nasional (PN) sebagai parti komponen, kata Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki.
Ketua Pemuda UMNO yang juga Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN) menjelaskan, kerjasama UMNO dan BN dengan PN untuk Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) nanti banyak bergantung kepada soal persefahaman dalam pengagihan kerusi.

"Ini bermakna pengagihan kerusi tidak lagi berasaskan perbincangan UMNO dengan PAS, tetapi BN dengan PN kerana PAS sudah secara rasmi menyertai PN sebagai parti komponennya," katanya dalam satu hantaran di Facebook beliau, hari ini.
Kenyataan beliau mengundang persoalan mengenai kerjasama politik UMNO dan PAS melalui Muafakat Nasional (MN) yang berasaskan piagam dimeterai pada September 2019.
Asyraf memberi penjelasan berkenaan bagi menjawab persoalan yang tercetus, sama ada UMNO dan BN sudah berubah pendirian untuk menyertai PN.
"Ramai bertanya apa keperluan ditubuhkan Majlis Presiden Kerajaan PN? Apakah ini bermakna UMNO dan BN sudah berubah pendirian untuk menyertai PN?," katanya.
Beliau berkata, Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO dan Dewan Tertinggi BN sudah membuat keputusan jelas mendokong kerajaan PN sehingga PRU-15 dan tidak sesekali bersetuju untuk menyertai PN sebagai komponen.
Setakat ini, katanya, PN hanya dianggotai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), PAS, Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan Parti Maju Sabah (SAPP).
Beliau berkata, kerajaan PN pula ditubuhkan atas persefahaman 12 parti politik, termasuk UMNO dan tiga parti komponen BN, iaitu MCA, MIC dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS).
Selain itu, Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan parti komponen dalam PN, iaitu BERSATU, PAS, STAR dan SAPP.
"Majlis Presiden Kerajaan PN sememangnya dicadangkan sejak awal oleh UMNO ketika pembentukan kerajaan PN pada Mac 2020, tetapi hanya dilaksanakan sekarang.
"Tujuannya untuk memastikan apa jua dasar-dasar penting negara dibincangkan terlebih dahulu dengan rakan kongsi yang terdiri daripada parti-parti politik yang bersepakat membentuk kerajaan ini," katanya.
Asyraf berkata, Majlis Presiden PN mampu mengelakkan perbezaan dan pertelingkahan pandangan terhadap dasar penting yang diperkenalkan kerajaan.
Ia, katanya, seperti inisiatif kerajaan mahukan pengisytiharan darurat yang tidak dirujuk kepada UMNO sehingga mencetuskan pergeseran dalam kalangan parti dalam kerajaan PN.
"Majlis Presiden Kerajaan PN juga boleh dijadikan platform untuk presiden parti yang mendokong kerajaan PN, menyuarakan pendirian parti secara rasmi untuk diambil kira dan diambil tindakan oleh kerajaan PN," katanya.
Beliau memberi contoh pendirian UMNO dan BN dalam isu pengeluaran simpanan daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan moratorium bayaran balik pinjaman.
Semalam, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilaporkan berkata, Majlis Presiden Kerajaan PN akan mengadakan pertemuan lebih kerap, dengan mesyuarat pertamanya pada awal tahun depan.
Pertemuan pertama itu akan mendengar taklimat mengenai kedudukan ekonomi semasa negara, pengurusan COVID-19 dan penyediaan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12). #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/12/pru-15-umno-bn-bincang-agihan-kerusi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semangat Setiakawan Dalam Perikatan Nasional Pas Umno Ppbm

Semangat Setiakawan Dalam Perikatan Nasional Pas Umno Ppbm

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 276 hits
Parlimen hari ini semangat setiakawan dalam Perikatan Nasional PAS UMNO PPBM In sya Allah demi Islam dan ummah kita genggam erat ikatan ukhuwwah ini tidak sesekali akan tikam belakang sahabat Perkukuhkan MN Pertahankan PN Penyatuan Ummah MR...
Rundingan Agihan Kerusi Umno Bn Pas Hampir Selesai Kata Annuar

Rundingan Agihan Kerusi Umno Bn Pas Hampir Selesai Kata Annuar

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 277 hits
Rundingan pengagihan kerusi antara UMNO dan PAS juga hampir selesai KUALA LUMPUR Rundingan pengagihan kerusi bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 antara UMNO dan parti komponen Barisan Nasional selesai hampir 90 Setiausaha Agung BN Annua...
Mn Tetap Wadah Rundingan Kerusi Umno Pas Ppbm Hadapi Pru Kata Tuan Ibrahim

Mn Tetap Wadah Rundingan Kerusi Umno Pas Ppbm Hadapi Pru Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 244 hits
PETALING JAYA Muafakat Nasional akan terus menjadi wadah rundingan pengagihan kerusi antara UMNO PAS dan PPBM bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang kata Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man Beliau berkata penubuhan Majlis Pre...
Umno Kelantan Mahu Letak Calon Di Semua Kerusi Jika Pas Sisih Mn

Umno Kelantan Mahu Letak Calon Di Semua Kerusi Jika Pas Sisih Mn

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 253 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Umno dan Barisan Nasional Kelantan akan meletakkan calon di semua kerusi Dewan Undangan Negeri dan Parlimen pada pilihan raya umum ke 15 jika PAS mengetepikan Muafakat Nasional yang sudah disepakati Setiausaha Umn...
Pru15 Umno Bertanding 55 Kerusi Rundingan Dengan Pas 70 Peratus Selesai Annuar Musa

Pru15 Umno Bertanding 55 Kerusi Rundingan Dengan Pas 70 Peratus Selesai Annuar Musa

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 238 hits
Rundingan berhubung pembahagian kerusi untuk Pilihan Raya Umum ke 15 antara UMNO dan Pas sudah berada pada tahap 60 hingga 70 peratus selesai Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa berkata UMNO akan bertanding di 55 kerusi ya...
Krisis Perak Umno Belit Tengkuk Pas Nak Terlepas Kerat Tali

Krisis Perak Umno Belit Tengkuk Pas Nak Terlepas Kerat Tali

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 223 hits
Di sebalik pengumuman daripada pemimpin Umno dan PH yang memberi bayangan kemungkinan kerajaan baru ditubuhkan melibatkan kerjasama kedua dua pihak nampaknya gabungan PN masih sedia berunding dengan Umno untuk mengekalkan kerajaan sedia ada...
Perak Umno To Remain In Perikatan Coalition

Perak Umno To Remain In Perikatan Coalition

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 181 hits
Umno leaders decided to defend the position of Perikatan Nasional as the basis of a state government in Perak following the collapse of the government led by Ahmad Faizal Azumu The Umno Supreme Council at a meeting tonight decided that the ...
Pas Habis Usaha Untuk Menjaga Perpaduan Ummah Umno Bagaimana

Pas Habis Usaha Untuk Menjaga Perpaduan Ummah Umno Bagaimana

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 229 hits
PAS nie kalau nak kira habis usaha dah nak jaga penyatuan ummah antara tiga parti Hari ini dengar ceritanya di Kelantan dimansuhkan jawatan Penyelia DUN dan Parlimen Implikasinya peruntukan untuk DUN dan Parlimen akan diberikan terus melalu...
Domino Kejatuhan Perikatan Nasional Bermula

Domino Kejatuhan Perikatan Nasional Bermula

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 152 hits
December 6 2020 Tiada apa yang lebih menggembirakan pihak yang kalah apabila melihat musuhnya bergaduh sesama sendiri Begitulah agaknya perasaan Pakatan Harapan apabila melihat Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu yang juga Adun Chenderia...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama