Pru 15 Keputusan Tidak Jauh Berbeza Umno Kekal Pembangkang Jika Tiada Penjajaran Politik


 







POSTED BY AMIR WRLR


Keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 dijangka tidak jauh berbeza dengan PRU 14 dan Umno akan kekal sebagai pembangkang sekiranya tiada penjajaran semula politik belaku sebelum hari mengundi.

Hal itu diutarakan oleh Naib Presiden KEADILAN, Chang Lih Kang dalam siaran langsung Facebook StudioKini AsamPedas bertajuk, "Pas Menyokong PN, bukti MN berpecah", malam tadi.
Kata Ahli Parlimen Tanjong Malim itu, ramalan berkenaan berkemungkinan besar akan berlaku selepas Umno mengambil keputusan meninggalkan Bersatu dan akan bertanding secara solo dalam PRU akan datang, yang bakal menyaksikan pertembungan antara Perikatan Nasional (PN), BN dan Pakatan Harapan (PH).
"Saya rasa kalau kita nak jangka apa yang akan berlaku kepada Umno dalam pertembungan tiga penjuru, mudah. Saya gunakan satu ayat sahaja. Jangan kita jangkakan keputusan berbeza kalau kita lakukan perkara sama
"Kalau 2018 kita ada kerajaan BN yang sangat teruk dari segi pentadbiran dan penyelewengan wang. Hari ini kita juga ada satu kerajaan yang sangat teruk. Ada (dasar) dua darjat.
"Saya rasa tidak ada perbezaan yang besar kalau ada PRU dan berlakunya pertembungan 3 penjuru. Ia akan lebih kurang sama dengan keputusan PRU 2018.
"Saya berhujah begini kerana berpendapat Umno akan tanggung 'dosa' sebagai sebahagian daripada kerajaan hari ini," katanya.
Menghuraikan 'dosa' yang dilakukan kerajaan, Lih Kang berkata, rakyat amat marah dengan polisi dua darjat dalam penguatkuasaan undang-undnag sepanjang PN memerintah.
Katanya, rakyat tidak boleh menerima golongan VIP melakukan kesalahan dikenakan hukuman ringan sebaliknya golongan marhaen menerima hukuman berat.
"Ini akan menimbulkan kemarahan di kalangan rakyat. Ia juga menunjukkan tidak ada perbezaannya di antara kerajaan BN dan PN," katanya.
Manakala retorik kerajaan Melayu, kata Lih Kang, tidak akan membantu untuk mendapatkan lebih banyak undi kaum itu kepada PN.
Menurut Lih Kang, pengundi Melayu semakin curiga dengan kerajaan PN yang 90% Melayu tetapi mempunyai prestasi lebih buruk dalam membela kaum itu berbanding PH
"Apa yang mereka guna sebagai senjata untuk memomokkan kerajaan PH, hari ini berlaku kepada mereka. Contohnya kes allahyarham Adib, sampai hari ini belum selesai.
"Sebelum ini mereka guna isu Adib menyerang PH. Dalam kerajaan hari ini boleh dikatakan semua parti Melayu Islam. Tetapi isu yang sama belum diselesaikan. Itu adalah dosa kerajaan hari ini," ujarnya.
Bagaimanapun, Lih Kang berpendapat, satu-satunya faktor yang mengekang PH pada PRU 15 adalah keletihan rakyat menghadapi politik.
Faktor itu, katanya mungkin menyebabkan rakyat kurang keluar mengundi dan keputusan terbaik seperti PRU 14 sukar dicapai.
"Jangkaan saya keluar mengundi akan menurun sebab orang rasa letih dengan politik.
"Saya rasa tidak akan ada perubahan yang banyak dari segi keputusan. Pada 2018 saya jangka KEADILAN menang dalam 50 kerusi, mungkin kali ini 40 sahaja, DAP 42 mungkin kali ini 40. Amanah 11, kali ini mungkin 10. Itu belum kita kira 52 kerusi yang ditandingi Bersatu.
"PH sudah memegang 90 kerusi dan apa yang Umno akan dapat? Umno akan kekal sebagai pembangkang kalau tiada apa-apa strategi baru.
"Saya rasa kalau Umno tidak keluar dari kerajaan sekarang mereka terpaksa menanggung kesalahan yang dilakukan kerajaan hari ini," katanya menjawab soalan moderator mengenai nasib Umno sekiranya berlaku pertandingan 3 penjuru.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/pru-15-keputusan-tidak-jauh-berbeza.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru 15 Tiga Penjuru Keputusan Tidka Banyak Berbeza

Pru 15 Tiga Penjuru Keputusan Tidka Banyak Berbeza

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 275 hits
Keputusan Pilihan Raya Umum ke 15 dijangka tidak jauh berbeza dengan PRU 14 dan Umno akan kekal sebagai pembangkang sekiranya tiada penjajaran semula politik belaku sebelum hari mengundi Hal itu diutarakan oleh Naib Presiden KEADILAN Chang ...
Pelawa Umno Agar Sertai Perikatan Nasional Kenyataan Hadi Hanyalah Satu Muslihat Politik

Pelawa Umno Agar Sertai Perikatan Nasional Kenyataan Hadi Hanyalah Satu Muslihat Politik

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 177 hits
KUALA LUUMPUR Ahli Parlimen UMNO Datuk Seri Nazri Aziz menepis ajakan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kepada kumpulan Islam agar menyertai Perikatan Nasional sebagai sekadar muslihat politik Terdahulu Hadi dilihat menolak Muafakat ...
Biro Politik Bersatu Putuskan Lawan Umno

Biro Politik Bersatu Putuskan Lawan Umno

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 244 hits
Biro Politik Parti Pribumi Bersatu Malaysia sudah membuat ketetapan akan mempertahankan kesemua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri yang disandang wakil rakyatnya andai berlaku pertembungan dengan UMNO dalam Pilihan Raya Umum Ke 15 Me...
Pru 15 Kembalikan Kuasa Politik Melayu Islam

Pru 15 Kembalikan Kuasa Politik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 278 hits
Pilihan Raya Umum Ke 15 yang bakal diadakan tidak lama lagi tidak boleh disamakan dengan PRU sebelumnya Ini kerana PRU kali ini bukan lagi bertujuan melihat parti mana memenangi banyak kerusi sebaliknya untuk mengembalikan kuasa politik ora...
Umno Polls Okay But Not Ge15 It S About Zahid Say Analysts

Umno Polls Okay But Not Ge15 It S About Zahid Say Analysts

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 303 hits
With 200 000 taking part in the Umno elections it would be just as risky as a general election say analysts PETALING JAYA Political analysts have decried the selfish attitude reeking of a double standard of Umno politicians calling for earl...
Gelar Ahli Politik Kluster Mahkamah Binatang Politik Faiz Anjing Salakan Bersatu Kata Umno

Gelar Ahli Politik Kluster Mahkamah Binatang Politik Faiz Anjing Salakan Bersatu Kata Umno

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 245 hits
April 19 2021 6 25 PMAhli Majlis Kerja Tertinggi Umno Armand Azha Abu Hanifah berkata Muhammad Faiz Na aman harus faham dan terima kenyataan penubuhan kerajaan Perikatan Nasional adalah kerana sokongan Umno PETALING JAYA Kenyataan kurang aj...
Politik Wang Tutup Sentimen Sebenar Akar Umbi Umno Kata Chandra

Politik Wang Tutup Sentimen Sebenar Akar Umbi Umno Kata Chandra

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 232 hits
Ucapan ucapan menyokong naratif yang dibawa Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi kononnya parti itu dilayan secara buruk oleh parti lain dalam kerajaan tidaklah mengejutkan kata pakar sains politik Chandra Muzaffar Chandra berkata hal ini keran...
Menteri Umno Perlu Kekal Sehingga Dewan Rakyat Bubar

Menteri Umno Perlu Kekal Sehingga Dewan Rakyat Bubar

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 179 hits
Menteri dan timbalan menteri dari UMNO yang kini berkhidmat di bawah kepimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu kekal sehingga Dewan Rakyat dibubarkan Tidak perlu layan cabaran agar meletak jawatan yang dilontar kepada mereka...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Aafiyah Minta Datuk Siti Nurhaliza Doa Supaya Dapat Adik Perempuan Di Makkah Curi Perhatian Warga Maya